Pancreatitis bij kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Pancreatitis bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:36

Hallo lieve bokkers,

Sinds vorige week dinsdag is mijn jongste kat Lisa ziek, lusteloos, eet niet, geeft over en helemaal niet lekker. We zijn die dag naar de spoedarts gegaan, die gelijk bloed heeft getrokken en hebben toen antibiotica meegekregen omdat er gedacht werd aan een bacteriele infectie. Alleen omdat ze weinig at zijn vermoedelijk de medicijnen niet goed gevallen. Vrijdag heb ik nog contact gehad met mijn eigen dierenartsassistente en die gaf aan maandag contact op te nemen om langs te komen en vooral blijven proberen.
In de nacht van maandag op zondag heeft Lisa alleen maar overgegeven, om de 2 uur ongeveer. Met de spoedlijn contact gehad en die raadde aan te wachten tot onze eigen dierenarts open ging om 9 uur en dan gelijk te bellen. Dit gedaan en we konden Lisa langsbrengen daar de dierenarts die ochtend operaties had, de assistente zou vast een infuusje inbrengen omdat ze erg uitgedroogd was (wilde ook niet drinken) en ik zou gebeld worden hoe of wat.
Ben toen in de middag gebeld door de dierenarts dat ze uitgedroogd was en flink afgevallen. Ze hebben haar toen gedwangvoert, wat eigenlijk heel goed ging. Het vloeibare voedsel likte ze zelf schijnbaar heel braaf op dus mocht ze savonds weer mee.
Vanochtend om 5 uur werd ik wakker omdat ze weer aan het overgeven was. Heb toen om 9 uur de dierenarts gebeld en moest haar gelijk weer langsbrengen. Ze hebben weer bloed getrokken en dat is nu naar het lab gestuurd, ze gaven tegen mij aan dat ze een nachtje moet blijven en dat ze nu een intraveneus (in het bloedvat) infuus aanleggen. Vanmiddag rond een uur of 3 mag ik bellen om te vragen hoe het gaat.
De dierenarts gaf aan dat ze dacht aan een alvleesklier ontsteking, oftewel pancreatitis. Nu lees ik op internet zulke enge verhalen, dat het ook voorkomt dat het dodelijk is enzo dus ik loop me nu helemaal op te fokken.

Heeft iemand hier ervaring met een kat met pancreatitis, chronisch of acuut?

Goof

Re: Pancreatitis bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:46

Ja, ik heb er in december een topic over geopend. Dierenarts had het ook over een ontstoken pancreas:
[BB] Kat eet niet. Tips?

Kat kostte me klauwen met geld, maar leeft nog en is fitter dan ooit :D

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:47

Het zal me echt een worst wezen hoeveel het gaat kosten eigenlijk :Y)
Als ik mn kleine blije kletskont maar weer terug heb..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:10

Ja snap ik, alhoewel het even pijn deed toen ik moest afrekenen :o
Lees mijn topic even door, sterkte met de kat.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:48

heeft de DA geen primparid/ran meegegeven tegen braken ?
Is er een bloedtest genome?
Is de kat geent tegen parvo/kattenziekte ?
heeft hij koorts ? zit er slijm bij de ontlasting (of bloed)

pancreatitis kan he, maar het komt nu niet zo heel vaak voor. Ik heb de afgelopen 20 jaar misshcien wel 100 (zieke zwerfkatten) opgevangen maar nog nooit pancreatitis meegemaakt.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:56

Mijn moeders kat had een jaar geleden ook een acute alvleesklier ontsteking. Eerst dachten ze misschien blaas ontsteking maar na een test bleek dat het niet te zijn. Ze hebben bloed getrokken en een paar uur later ( waarbij hij bij de DA verbleef voor een infuus tussentijds voor de uitdroging) bleek het alvleesklier ontsteking te zijn. Hij heeft daarvoor pillen gehad en knapte daar eigenlijk vrij vlot weer van op.
We werden wel gewaarschuwd dat er een kans is dat het terug kan komen. De oorzaak van alvleesklier ontsteking is eigenlijk niet te herleiden ,het kan door zoveel dingen veroorzaakt worden.
Wel werd er aangeraden om op voer te letten ( geloof veel eiwit en weinig vet) maar moeders kennende krijgt ie gewoon standaard brok ( andere discussie, ik ben het er niet mee eens :p ) De kat loopt nu weer vrolijk rond.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:46

Mist schreef:
heeft de DA geen primparid/ran meegegeven tegen braken ?
Is er een bloedtest genome?
Is de kat geent tegen parvo/kattenziekte ?
heeft hij koorts ? zit er slijm bij de ontlasting (of bloed)

pancreatitis kan he, maar het komt nu niet zo heel vaak voor. Ik heb de afgelopen 20 jaar misshcien wel 100 (zieke zwerfkatten) opgevangen maar nog nooit pancreatitis meegemaakt.

nee we hadden een ander middel kan nu even niet kijken wat want alles ligt nu bij de dierenartts want daar is Lisa nu nog :)
Bloedtest van vorige week wees alleen op een infectie, daarom de antibiotica. Vandaag is er weer een bloedtest gedaan waar we morgen of donderdag de uitslag van hebben.
Ze had afgelopen dinsdag inderdaad koorts, 40 en een half. Geen slijm of bloed bij de ontlasting, wel kleverig en dun.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 18:47

jilleroo schreef:
Mijn moeders kat had een jaar geleden ook een acute alvleesklier ontsteking. Eerst dachten ze misschien blaas ontsteking maar na een test bleek dat het niet te zijn. Ze hebben bloed getrokken en een paar uur later ( waarbij hij bij de DA verbleef voor een infuus tussentijds voor de uitdroging) bleek het alvleesklier ontsteking te zijn. Hij heeft daarvoor pillen gehad en knapte daar eigenlijk vrij vlot weer van op.
We werden wel gewaarschuwd dat er een kans is dat het terug kan komen. De oorzaak van alvleesklier ontsteking is eigenlijk niet te herleiden ,het kan door zoveel dingen veroorzaakt worden.
Wel werd er aangeraden om op voer te letten ( geloof veel eiwit en weinig vet) maar moeders kennende krijgt ie gewoon standaard brok ( andere discussie, ik ben het er niet mee eens :p ) De kat loopt nu weer vrolijk rond.

Oh wat fijn! ik las zoveel enge dingen op het net dat ik me echt gek aan het praten was. speciaal voer is geen probleem, andere kat is voor 1000 dingen allergisch dus die staat ook op speciaal voer :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 18:54

Hier ook een kat bijna kwijt geraakt aan pancreatitisch, door falen van dierenarts die eerst 3x foute diagnose trok was het echt kantje boord. Bij een andere kliniek uiteindelijk heel goed geholpen en de juiste medicatie mee gekregen. Het was een ramp maar hij is er helemaal bovenop gekomen! 2x een lichte terugval gehad, maar aangezien je het nu direct herkent konden we snel ingrijpen en is hij niet heel ziek geworden.
Dus kop op, komt vast goed! Sterkte met poezebeest.