Hond netjes aan de lijn lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NoorWJ

Hond netjes aan de lijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:11

Hallo allemaal!

Ik heb een lieve Italiaanse Waterhond van anderhalf jaar die in het principe alle basiscommandos kent. Doordat wij een flink grote tuin hebben en ze daar altijd in los mag lopen werd ze tot voor kort ongeveer om de dag uitgelaten. Dit ging heel relaxed, we hadden zo'n uitrollijn en ze mocht lopen waar ze wilde, zolang ze niet vervelend was en niet trok. Doordat we vonden dat het goed voor haar is om haar wat verder te trainen zijn we haar automatisch ook meerdere keren per dag uit gaan laten met een kortere lijn die niet uitrolbaar is. Ik merk dat ze echter heel onrustig is en veel trekt. Ze loopt niet netjes en relaxed naast me. We lopen elke keer hetzelfde rondje dus ze kent de weg. (Of is het juist verveling?) Ik heb al verschillende manieren geprobeerd om haar netjes aan de lijn te laten lopen zoals:
- Kort rukje aan het touw en en een duidelijk 'nee' als ze trekt.
- Totaal stilstaan als ze trekt en pas verder gaan als ze het touw laat vieren.
- Enkel belonen als ze het goed doet.

Nu mijn vraag: wat hebben jullie gedaan om je hond netjes te laten lopen? Of wil ik te veel van mijn hond? Misschien nog andere tips?

Groetjes Noor

roylinde

Re: Hond netjes aan de lijn lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:18

rustig op bouwen, stil gaan staan als er spanning op de lijn komt, en pas belonen (met je stem heel vrolijk braaaaaf ) en verder lopen.
Door eerst het commando "wandelen" te geven en als je "stopt" met de oefening (dus de hond weer eventjes wel mag trekken anders duurt de wandeling maar 5 passen vaak de eerste keer, t moet nog even begrepen worden) een ander commando (vrij, stop of wat dan ook) te geven kun je het rustig op bouwen.

hopelijk heb je er wat aan, maar vooral geduld, niet boos worden, gewoon stil gaan staan en wachten tot de druk van de lijn komt en de hond naar je toe komt.

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 18:24

roylinde schreef:
rustig op bouwen, stil gaan staan als er spanning op de lijn komt, en pas belonen (met je stem heel vrolijk braaaaaf ) en verder lopen.
Door eerst het commando "wandelen" te geven en als je "stopt" met de oefening (dus de hond weer eventjes wel mag trekken anders duurt de wandeling maar 5 passen vaak de eerste keer, t moet nog even begrepen worden) een ander commando (vrij, stop of wat dan ook) te geven kun je het rustig op bouwen.

hopelijk heb je er wat aan, maar vooral geduld, niet boos worden, gewoon stil gaan staan en wachten tot de druk van de lijn komt en de hond naar je toe komt.

Ah dankje! Hier heb ik zeker wat aan! Dit ga ik zeker proberen! (:

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:48

Sowieso geen "verschillende dingen proberen" :) Geduld is sowieso het sleutelwoord bij dit soort gevallen, en wat voor ons gewerkt heeft is heel, heel consequent: trekken is stilstaan. desgewenst een paar stapjes naar achter lopen, en op het moment dat je hondje dan weer terug komt belonen. Gaat met kleine stapjes, eerst belonen op het moment dat ze ook maar dénkt om naar jou te kijken, dan belonen als ze zich omdraait, dan belonen als ze terugkomt. Op het moment dát ze keurig naast je loopt ook belonen natuurlijk :)

Er zijn talloze trucjes en het hangt er ook behoorlijk van af wat voor jou en je hond werkt natuurlijk. Die van mij is dol op snoepjes, een clicker (of clickwoord) en wat brokjes werken voor ons prima. Genoeg honden die juist voor een speeltje werken, dan is je aanpak weer wat anders.

In ieder geval heel veel succes!

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:17

Ik heb altijd geleerd: trekken is de andere kant op lopen.
Maar voordat je zover bent is het zaak om de aandacht van je hond vast te houden zodat hij kijkt waar jij heen gaat, niet de eigen weg gaat zoeken... Door eerst achteruit te lopen en als je hond goed met je meeloopt aan een ontspannen lijn, rustig in te draaien (tijdens het lopen). Hond afgeleid? Opnieuw aandacht opeisen door in te draaien en achteruit je hond met je mee te laten lopen...

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:20

JonneN schreef:
Ik heb altijd geleerd: trekken is de andere kant op lopen.
Maar voordat je zover bent is het zaak om de aandacht van je hond vast te houden zodat hij kijkt waar jij heen gaat, niet de eigen weg gaat zoeken... Door eerst achteruit te lopen en als je hond goed met je meeloopt aan een ontspannen lijn, rustig in te draaien (tijdens het lopen). Hond afgeleid? Opnieuw aandacht opeisen door in te draaien en achteruit je hond met je mee te laten lopen...

zelfde hier...

en het zelfde rondje kan idd vervelen ze moeten snuffelen enzo nu heeft ze elke keer de zelfde geuren