mogelijk gescheurde kruisband hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

mogelijk gescheurde kruisband hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 14:53

Ja hoor... na alesko (*eerder topic over mogelijke rugpijn*) en de pony (ook al een topic over) is nu onze sem aan de beurt. -O-
Hij heeft blijkbaar een verkeerde beweging gemaakt en loopt behoorlijk kreupel. Gezien de aard van zijn 'loopje' vermoed ik gescheurde kruisband.
Uiteraard gaat hij naar de dierenarts, maar dat is pas op maandag mogelijk. Hij moet dan nl naar de kliniek en dat is echt een enorm gekl**, ver rijden (100 km) met kreupele hond, rekenen op een fris aantal wachturen in de wachtkamer (is de enige in een enorme radius waar je in het weekend heen gaat), twee keer zo duur dan de normale d.a. die hier ook al erg duur is en niet altijd even fijne d.a.

Ik wil dus maandag gaan, maar graag zorgen dat ik veel weet omdat ook niet iedere da hier even goed is op orthopedie en de keuze vaak beperkt is.

Ik wil graag ervaringen met operaties (lees daarover positieve en negatieve ervaringen), dingen die ik moet weten etc om zelf beslagen ten ijs te komen
(heb helaas ervaring met een heel gedoe en overbodig geklooi ten koste van dier en beurs)

Paintlinger

Re: mogelijk gescheurde kruisband hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:48

Gezien de grootte van je hond zou ik absoluut niet voor een nylonband/tightrope of fasciestrip gaan.
Dit zijn methods die prima werken voor kleine hondjes of honden die al erg op leeftijd zijn.
Want bij grote honden wordt het materiaal moe en zal het weer stuk gaan.

Voor een grotere hond zou ik voor een TTA gaan.... of een TPLO.
Beide operaties zijn uiteindelijk vergelijkbaar qua resultaat, maar mijn ervaringen met de TTA zijn dat het herstel veel sneller gaat.

Maar let wel, je bent en blijft afhankelijk van de kunde van je chirurg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:04

Ik zou eerst duidelijkheid proberen te krijgen wat de hond exact heeft voordat je na denkt over welke operatie hij gaat moeten ondergaan ;) en dan kijken wat in jou land wel/niet gedaan kan worden.

Echter het is inmiddels maandag avond dus waarschijnlijk heb je al foto's laten maken en weet je wat het exact is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:18

Het is al dinsdagmorgen en ik heb overleg gehad met een gepensioneerd dierenarts, die in zweden woont en dus de situatie hier kent.

Na mijn aanvankelijke paniek zaterdag (en gezoek op het net en rampscenarios) liep de hond zondag al minder kreupel. Nog steeds echt niet goed, maar hij gebruikte het pootje alweer wat.

Maandag ging het stukken beter. Uiteraard liep de hond niet meer los vanaf het begin, ook niet in de tuin. (het is een druktemaker)

Probleem is hier dat de d.a.een standaard protocol afwerkt. Daar waar een gewoon onderzoek wellicht al genoeg info geeft, gaan ze hier meteen werken met narcose en foto's en de prijs is hier aanmerkelijk hoger dan in nederland, dus je bent meteen een paar honderd euro armer.
En gezien de hond maandag dus echt heel aardig liep, rees hier de twijfel of je hem dan wel in en uit de auto moet laten gaan, narcose moet laten geven, hoop gedoe en medicatie etc als het niet echt nodig is. Daar komt bij dat hier een tekort aan dierenartsen is en daardoor geen concurrentie is. Dat heeft zijn weerslag op prijs en kwaliteit en ik weet momenteel hier geen arts die echt goed is op dit gebied. Helaas worden dergelijke zaken hier op fora niet besproken. Dat is hier 'not done' dus als je het niet via via hoort, weet je het gewoon niet. Heb helaas al wat slechte ervaringen achter de kiezen.
Dus heb ik overlegd met een dierenarts die de situatie hier kent.

Als je het niet weet, zie je eigenlijk niets meer aan de hond, maar ik zie wel dat het nog niet 100% is. Maar ik ga het nu een week bekijken, waarbij hij dus niet los mag, ook niet in de tuin, en niet ver mag wandelen. Vindt hij niet leuk, maar goed ... Na die week bekijken we hoe het is. Loopt hij dan weer helemaal goed, dan bouwen we het weer langzaam op.

Een gehele ruptuur is het zeer waarschijnlijk niet geweest, want dan had hij nog echt kreupel gelopen. Het kan dus een scheurtje zijn, maar net zo goed een overstrekking of iets heel anders.

Vooralsnog dus alleen rust en afwachten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:24

Onze vorige hond kregen wij op 3 jarige leeftijd, kwam bij haar fokker vandaan.
Zij was toen net hersteld van een kapotte kruisband. Het enige dat ik weet is dat er een kunstkruisband in gezet was.
Bij ons is ze verder gaan revalideren en herstelde helemaal. Met rennen zag je soms een apart hupje maar verder niet.

Op een dag is ze heel hard door de struiken achter een konijn aangevlogen en kwam op 3 poten terug.
De angst voor wederom een kapotte kruisband was groot. Dit was niet het geval, maar haar meniscus was kapot.
Dit betekende weer een operatie aan haar poot. Maar gelukkig is ook dit helemaal goed gekomen.

In dit geval ging het om een boxer.