Het is al dinsdagmorgen en ik heb overleg gehad met een gepensioneerd dierenarts, die in zweden woont en dus de situatie hier kent.
Na mijn aanvankelijke paniek zaterdag (en gezoek op het net en rampscenarios) liep de hond zondag al minder kreupel. Nog steeds echt niet goed, maar hij gebruikte het pootje alweer wat.
Maandag ging het stukken beter. Uiteraard liep de hond niet meer los vanaf het begin, ook niet in de tuin. (het is een druktemaker)
Probleem is hier dat de d.a.een standaard protocol afwerkt. Daar waar een gewoon onderzoek wellicht al genoeg info geeft, gaan ze hier meteen werken met narcose en foto's en de prijs is hier aanmerkelijk hoger dan in nederland, dus je bent meteen een paar honderd euro armer.
En gezien de hond maandag dus echt heel aardig liep, rees hier de twijfel of je hem dan wel in en uit de auto moet laten gaan, narcose moet laten geven, hoop gedoe en medicatie etc als het niet echt nodig is. Daar komt bij dat hier een tekort aan dierenartsen is en daardoor geen concurrentie is. Dat heeft zijn weerslag op prijs en kwaliteit en ik weet momenteel hier geen arts die echt goed is op dit gebied. Helaas worden dergelijke zaken hier op fora niet besproken. Dat is hier 'not done' dus als je het niet via via hoort, weet je het gewoon niet. Heb helaas al wat slechte ervaringen achter de kiezen.
Dus heb ik overlegd met een dierenarts die de situatie hier kent.
Als je het niet weet, zie je eigenlijk niets meer aan de hond, maar ik zie wel dat het nog niet 100% is. Maar ik ga het nu een week bekijken, waarbij hij dus niet los mag, ook niet in de tuin, en niet ver mag wandelen. Vindt hij niet leuk, maar goed ... Na die week bekijken we hoe het is. Loopt hij dan weer helemaal goed, dan bouwen we het weer langzaam op.
Een gehele ruptuur is het zeer waarschijnlijk niet geweest, want dan had hij nog echt kreupel gelopen. Het kan dus een scheurtje zijn, maar net zo goed een overstrekking of iets heel anders.
Vooralsnog dus alleen rust en afwachten.