Hond slaat makkelijk aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Hond slaat makkelijk aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 01:21

Misschien hebben mensen hier tips.
We hebben 2 honden, waarvan 1 heel erg waaks is: als hij mensen in het portiek hoort of buiten voor het huis slaat hij aan. In principe is hij met 1 correctie weer stil, maar nu schrikken we in de nacht een paar keer wakker omdat hij aanslaat. Niet heel handig dus.
Hoe kunnen we het waakse deels behouden, maar zorgen dat hij niet zo extreem snel aanslaat?

JonneN

Re: Hond slaat makkelijk aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:29

Proberen er overdag op tijd bij te zijn en dan net voordat hij aanslaat hem af te leiden door hem bijvoorbeeld (wat commando's te laten uitvoeren en) wat brokjes te geven. Als hij tóch aanslaat als je er op tijd bij was, geef je hem niets. Ben je er op tijd bij en leid je hem genoeg af waardoor hij niet aanslaat, geef je hem wel wat.
Ik heb het nog nooit uit hoeven proberen, dus ik ben benieuwd of het voor je werkt :)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:35

Je wil dat je hond waaks is, maar niet 's nachts, want dan worden jullie er wakker van. Dat is tegenstrijdig. Of je gaat gericht trainen op het waken eruit te krijgen of je waardeert het waken ook 's nachts. Als het donker is buiten worden honden sowieso alerter en zullen dus eerder aanslaan bij 'onraad'. Het enige dat volgens mij zou kunnen werken is dat je de omgeving van de hond aanpast, zodat er minder prikkels hem kunnen bereiken. Muziek zachtjes aan zetten bijvoorbeeld. Succes!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 10:18

Ceetje_bokt schreef:
Je wil dat je hond waaks is, maar niet 's nachts, want dan worden jullie er wakker van. Dat is tegenstrijdig. Of je gaat gericht trainen op het waken eruit te krijgen of je waardeert het waken ook 's nachts. Als het donker is buiten worden honden sowieso alerter en zullen dus eerder aanslaan bij 'onraad'. Het enige dat volgens mij zou kunnen werken is dat je de omgeving van de hond aanpast, zodat er minder prikkels hem kunnen bereiken. Muziek zachtjes aan zetten bijvoorbeeld. Succes!

Hij mag van mij ook 's nachts aanslaan. Waar het me om gaat is dat hij van ieder geluidje aanslaat. Als er een stel idioten lopen te gillen oid mag hij aanslaan, maar als mensen elkaar op de stoep rustig gedag zeggen is het ook direct herrie nu.
De veer zou iets minder gespannen mogen staan zeg maar :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:39

Ik heb gemerkt dat het heel erg uit maakt hoe je zelf reageert. Corrigeren werkt vaak averechts bij dit soort problemen. De boodschap die je uit wilt stralen is: er is niks om je druk over te maken. Die boodschap krijg je het snelst duidelijk door je zelf dus ook niet druk te maken. Ook niet door op de hond te reageren.
Gewoon doorgaan waar je mee bezig was, houd de hond het blaffen dan echt aan, kun je hem even naar z'n plaats sturen en weer doorgaan waar je mee bezig was. Maar de truc is zelf dus niet op het geluid buiten te reageren, en ook niet op het geluid van je hond.
Er is namelijk niks aan de hand.

Mocht er dan een keer iets zijn waarbij je wel vindt dat hij aan mag slaan, geef dit dan ook aan door zelf ook even naar buiten te kijken en daarna even een aai over de bol te geven.

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:57

Als je hem naar zijn plaats stuurt 'corrigeer' je misschien niet direct maar je grijpt wel in... dat lijkt me bijna hetzelfde? Je reageert daarmee alsnog op zijn gedrag en ook nog eens in een heel laat stadium. Ik vraag me af of je het dan niet beter vóór kunt zijn.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:40

In mijn ervaring werkt het. Het aanhoudende blaffen is vaak omdat ze van stress niet weten wat ze anders moeten doen. Door ze dan een opdracht te geven weten ze wat ze moeten doen. Verder corrigeer je het blaffen niet en word ook niet boos. (Het commando plaats dus op normale toon geven)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 19:55

In principe slaapt hij naast ons bed en daar blijft hij op dat moment ook gewoon.
Meestal zeg ik *naam* klaar, gewoon op een normale toon. Het is dus niet corrigeren met een boze stem verder. Ik zal eens kijken of ik iets kan met de tips!