genoeg ruimte voor kune kune varkentjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

genoeg ruimte voor kune kune varkentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 12:53

Kan hopelijk een weitje huren van 1500m3 is dit genoeg voor twee varkens en nog wat andere dieren.
wil natuurlijk niet dat ze te weinig ruimte hebben. En dat ze zich vervelen. En dat heel de wei binnen de kortste keren heel de wei een modderpoel is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:23

sweetsox schreef:
Kan hopelijk een weitje huren van 1500m3 is dit genoeg voor twee varkens en nog wat andere dieren.
wil natuurlijk niet dat ze te weinig ruimte hebben. En dat ze zich vervelen. En dat heel de wei binnen de kortste keren heel de wei een modderpoel is.

Ik neem aan 1500 m2?
Dat is niet heel groot. Zijn de varkens groot?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:23

sweetsox schreef:

Wat voor andere dieren wil je er nog meer op zetten? Staat er al een schuilstal en is die warm en tochtvrij?

x_Irisje_x

Re: genoeg ruimte voor kune kune varkentjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:30

Ga je nou hier apart een topic voor maken?
Dr loopt toch al een topic over...

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 14:43

er staan twee stallen op een met schuil stal. nog niet heel zeker wat ik nog meer wil in elk geval kippen en geiten.

of het hele warme stallen zijn kan ik nog niet zien. en zeker niet beoordelen. wil kune kune varkens

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:50

sweetsox schreef:
er staan twee stallen op een met schuil stal. nog niet heel zeker wat ik nog meer wil in elk geval kippen en geiten.

of het hele warme stallen zijn kan ik nog niet zien. en zeker niet beoordelen. wil kune kune varkens

Ik denk dat het belangrijk is dat je uit gaat zoeken wat de verschillende behoeftes zijn van de verschillende diersoorten, (aan omgeving, aan voeding, aan schuilmogelijkheden etc.) en dan gaat kijken of je het bij elkaar kunt zetten.

Als je kune kune varkens wilt dan zou ik me in gaan lezen in deze diersoort. Hoeveel ruimte ze minimaal nodig hebben lijkt me een van de gemakkelijkere dingen om te vinden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 15:06

dat ben ik dus ook aan het doen.
Aangezien de wei nog niet van mij is en ik weet niet wanneer het wel van mij zou kunnen worden. moet ik geduld hebben en ondertussen doe ik dus onderzoek naar de dieren die ik zou willen.
aangezien de kune kune varkens veel wroeten zou ik daar een apart hok voor moeten hebben. en ik weet nog niet wat voor dieren er toe gestaan zijn. ben dus voornamelijk ervaringen aan het bekijken van mensen dan alleen in te lezen in boeken etc.
zal me ook gaan verdiepen in andere soorten varkens die hebben misschien een ander karakter. je heb denk ik nog kleinere varkens of rustigere of wildere varkens ben nu meer rassen aan het kijken wat bij me past en de omgeving etc. dus ideeen en ervaringen zijn meer dan welkom.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:16

Varkentjes wroeten inderdaad en je heb een stevig hekwerk nodig want gaas vouwen ze gewoon om met hun neus. Een warme stal en lekker veel stro vooral in de winter dan zie je ze bijna niet buiten. Aan 1500 meter heb je voor een varken ruim voldoende.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:21

Zoals boven al geschreven wroeten varkens. Er zal voor de andere dieren dus geen gras meer over blijven om te eten, alles wordt keurig omgeploegd.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:29

Kune kune`s vroeten als het goed is niet... Er zijn bokkers met Kunekunes, zoek daar eens op zou ik zeggen :-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 16:19

Ik zou de varkens inderdaad een eigen plekje geven. Daarnaast zou je kunnen overwegen om twee kune kune varkens een tweede kans te geven. Veel varkens worden klein aangeschaft en moeten daarna weer weg omdat het toch niet de ideale dieren blijken te zijn. Wij krijgen jaarlijks veel aanvragen om varkens op te vangen.

Voor varkens heb je sowieso een goed hekwerk nodig, liefst nog een stukje ingegraven aan de randen zodat ze zich er niet uit kunnen wroeten.
Elk varkentje wroet :), dat is natuurlijk instinct.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 17:12

Ik zat te denken om een stroomdraadje te trekken aan de onderkant van het hek. Moet even mijn plan goed maken natuurlijk. Ik denk als ik twee varkens neem ik twee borgjes neem via een opvang. Want hoe leuk de kleintes zijn. ZE worden altijd groot. Kan je net zo goed grote nemen. Wil allee, varkens die het menselijke gezelschap leuk vinden. Net als de geiten wil ik volwassenen die goed huisje zoeken.
moet er nog goed over nadenken, want hoe leuk ik varkens vind als dat niet mag op het weitje houd het op.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:15

Waar kan ik een kune kune houden?

De meeste mensen houden hun kune kune in een afgescheiden deel van een grote tuin of in een weiland. Zolang de dieren een droge en tochtvrije, met stro gevulde, schuilhut hebben, kunnen ze het hele jaar door buiten gehouden worden. Het advies is om 5-6 varkens te houden per halve hectare. Kune kunes eten niet alleen gras, maar wroeten soms en lopen voortdurend over het gras heen. Bij regenachtig weer kan de grond daardoor beschadigd raken. Het is daarom aan te raden om je land in kleinere gedeeltes te verdelen, bijv. met schrikdraad. De varkens kunnen dan van tijd tot tijd een ander veldje gebruiken en het gras heeft de tijd te herstellen.

http://www.kunekune.info/verzorging/verzorging.php#3

;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:27

Een hectare is 10.000 m2. Halve hectare is dus 5000 m2. 5000/5= 1000 m2.
Dus je kan 1 of 2 varkentjes houden op dat stuk. Ze wroeten wel alles kapot dus je idee om nog meer beestjes erop te houden kan je vergeten. Ik zou dan alleen de varkentjes doen en geen andere beestjes.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:36

welja 1500m2 is RUIM voldoende...alleen wroeten doen ze zeker wel,en je moet dan ook niet van een mooi glad gazonnetje houden :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 19:46

dat gaat hem dus niet worden... helaas.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:42

Ik denk dat niemand zijn varkens op zo'n ruimte houdt.
In het dierenpark waar ik af en toe nog eens werk zitten ook twee mini varkens in een buitenruimte van 50 m2. Hebben het prima naar hun zin.
Ga maar eens naar kinderboerderijen in de buurt, alle varkens zitten op een kleine oppervlakte. Als je zorgt voor voldoende uitdaging en afleiding hebben ze echt geen mega-weide nodig.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:39

Veel paarden staan ook constant op stal en lijken het naar hun zin te hebben. Dat wil nog niet zeggen dat het goed voor ze is ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 12:00

ik wil de dieren ruimte geven. neem liever geen wei met geiten, varkens etc als ik hun de ruimte kan geven. ik neem geen dieren die ik niet kan geven wat ze nodig hebben. ik vind mijn taak als ouder en gastouder om het goed te doen of niet. moet ook leerzaam zijn voor de kinderen.

sorry ben daar heel concequent in.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:06

Even ter vergelijking een bak van 20x40 = 800m2.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:47

nou,varkens zijn geen grote bewegingsdieren,snap die halve hectare niet die ze als ruimte per paar varkens aangeven :n,ja misschien om in 4ren te delen zodat ze steeds een deel kapot wroeten oid...

mijn varken leeft hier op zo'n 500m2...en of hij vreet ( gras) of hij ligt er zo bij:
Afbeelding

of hij ligt in zijn hok te slapen...om nu te zeggen dat varkens behoefte hebben aan een hele dag rennen,of persee een mega grote ruimte nodig hebben,echt niet... :n ...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:54

Ik heb 2 kune kune's gehad. Ze wroeten wel, maar omdat ik de landjes afwisselde was er wel altijd ruim voldoende gras. In de winter hield ik ze op een stuk zand met stal en af en toe in de wei.
In de zomer konden ze dan nog extra op zo'n 900 m2.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:20

Kimmie261, leuk varken!