Adoptiehonden - de vooroordelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 12:32

Telkens als er gesproken wordt over honden uit het buitenland komen dezelfde tegenargumenten aan bod. Nu heb ik zelf een 'buitenlands' hondje, en hoewel ik dat niet per sé aanraad vind ik het jammer om steeds weer die argumenten te horen waarom het zo slecht en verkeerd is om honden uit een ander land te halen. Vooral omdat die argumenten vaak helemaal niet kloppen. De cijfers van de asiels zijn van een tijdje geleden, maar het zal niet drastisch veranderd zijn. Zo wel, dan hoor ik dat graag. ;)

1. "De asielen in Nederland zitten overvol."

Mijn lokale asiel had 45 katten en 9 honden. Een asiel in een nabije stad had er 14 om 7. Een asiel in Amsterdam had er 32 (waarvan 11 pitbull of stafford) tegenover 76 katten. Ik heb ook gekeken bij ikzoekbaas.nl (420 honden en 1694 katten) bij de honden. Van de 420 waren er 24 die uitvallen naar andere honden, en 61 honden ouder dan 9. Maar liefst 115 waren terriërs en 75 herdershonden. Er zaten 62 'onherleidbare bastaards', wat vooral kruisingen bleken te zijn van herders of 'klapkaken' (pitbull, cane corso, stafford, rottweiler). Dat is dus al meer dan de helft van die 420 honden. Er waren slechts 19 'grote jachthonden en retrievers', waarvan drie 9 jaar of ouder, twee die niet bij kinderen konden, 8 die niet netjes aan de lijn konden lopen, ééntje niet zindelijk, drie die niet los konden lopen. Daar zal wat overlap in zitten, maar toch. Een ongecompliceerde gezinshond die een aantal jaar meegaat blijkt nog niet zo eenvoudig te vinden. Met de criteria: "kan met kinderen," "goed gedrag aan de lijn," en "kent basiscommando's" vond ik 15 honden tussen de 1 en 3 jaar, en nog eens 15 tussen de 4 en 8 jaar. Door het hele land. Daaronder 4 Dogachtigen en berghonden, één pool- of keeshond, 7 terriërs, 3 kleine gezelschapshonden, 8 kleine jachthonden en spaniëlachtigen. Het moge duidelijk zijn: zoek je ook nog een specifiek type hond, is je keuze tamelijk beperkt.

Ik heb zojuist ook nog even op dierenasiels.com gekeken, daar is het beeld redelijk vergelijkbaar. Veel moeilijkere rassen (stafford, mechelaar, husky, border collie, anatolische herder), veel honden met problemen (niet zindelijk, kan niet alleen blijven, bijt, kan niet met kinderen, niet opgevoed). En enkele leuke honden, waaronder veel labrador of klein grut, wat je ook maar net aan moet spreken.

Niet alle honden staan op deze sites, maar het zal wel een aardige indicatie geven van het type hond wat je kan verwachten in een doorsnee asiel, evenals de verhouding (1/4) tot het aantal asielkatten. Of het veel honden zijn moet ieder voor zich bepalen, maar het lijkt me hoe dan ook duidelijk dat je zelfs met een klein wenslijstje een hele beperkte keuze hebt. Mijn eigen lijstje bestond uit: "tussen de 1 en 4", "kan met andere honden", "heeft geen verlatingsangst", "herderstype." Dat was 't wel. In Nederland heb ik geen aansprekende hond kunnen vinden (en pas toen ben ik naar honden uit het buitenland gaan kijken). En dan vond ik milde gedragsproblemen nog niet eens onacceptabel.

2. "In Nederland zijn ook dieren die gered moeten worden."

Dat klopt zeker. Er is echter een idee ontstaan dat men een hond uit het buitenland haalt omdat die hond zo zielig is. Omdat hij anders doodgemaakt wordt en omdat hij je met zijn trieste ogen aanstaart en dan kan jij zeggen dat je hem gered hebt. Dat idee klopt niet. Voor mij, en vele andere buitenlandse-hondenbaasjes, geldt dat déze hond ons het meeste aansprak. Vanwege zijn blije koppie, zijn leuke karakter, of mooie uiterlijk. Ik heb geen hondje 'gered.' Dat was mijn intentie helemaal niet, mijn intentie was een leuke hond in huis halen.

3. "We houden het probleem in stand."

Tot op zekere hoogte is dat waar. Er zijn stichtingen die massaal honden opkopen bij dodingsstations en op die manier ontstaat een lucratieve handel. Daar kan je best vraagtekens bij plaatsen. De stichting waar mijn hond vandaan komt is echter een lokaal asiel (waar zij zich als stichting aan verbonden hebben). De honden daar komen van de straat of worden door de baasjes gebracht. En zo zijn er veel meer. Bovendien zijn er ook organisaties die zich bezighouden met voorlichting over honden, overleg met gemeentes, en met castratieprojecten voor de straathonden. Die dragen dus juist bij aan een oplossing voor het probleem.

4. "Ze brengen gevaarlijke ziektes met zich mee."

Er zijn een aantal ziektes die in Nederland niet voorkomen en in andere landen wel. Erlichia, Leishmania, Rabiës. Die laatste wordt heel streng op gecontroleerd, de andere 2 zijn niet besmettelijk. Zolang mensen probleemloos een rashond mogen kopen die bijna gegarandeerd hartproblemen krijgt of heupklachten ontwikkelt, lijkt me dat we ook niet teveel moeten zeuren over mensen die een hond willen met (het risico op) een andere ziekte. Ze betalen tenslotte de kosten zelf en andere honden hebben er geen last van.

Ik bedoel dit niet als aanval, of oproep om vooral een hond uit 't buitenland te halen. Ik vind het prima als iemand zelf geen hond daar vandaan wil, maar kom dan alsjeblieft niet met onzinnige argumenten waarom ik -of een ander- dat ook niet zou moeten doen. Als je feiten hebt die aantonen dat er stiekem massa's leuke honden in Nederlandse asiels zitten, of dat alle stichtingen hartstikke fout bezig zijn, laat het dan vooral weten. Zo niet, bedenk dan of het wel zo terecht is een ander te bekritiseren. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:01

om bij het begin te beginnen :D
ik zou nooit alleen maar op de tekst af gaan, is niet zindelijk.. in hoeverre dan? kan niet alleen thuis blijven.. in hoeverre dan? etc.. zelf kijken als je een hond ziet zitten die je qua uiterlijk aanspreekt, dat is 1 groot pluspunt wat je in nl kan doen, ZELF gaan kijken hoe de hond is en niet maar afwachten of de stichtingen niet zomaar wat verzinnen want het word er in mijn ogen nogal rooskleurig opgezet.. veel stichtingen doen lijken of de honden die uit t buitenland komen totaaaal geen problemen hebben *(wat is probleem in dit verhaal..) maar zelf kijken kan je vaak niet

wbt het redden.. tsja er zijn genoeg mensen die een zielig hondje willen "redden" maar ja dat zijn ook vaak de mensen die de broodfok in stand houden

het probleem blijft zeker weten in stand, veel beter is geld doneren en daar veeeel castreren en steriliseren

je zin "ze betalen tenslotte de kosten zelf en andere honden hebben er geen last van" .. nou.. als een hond uit t buitenland (waar dan ook vandaan) rabies mee neemt heeft een ander daar absoluut wel last van! en dat is niet zomaar iets, het is gewoon een heel gevaarlijke ziekte en honden worden er gewoon om afgemaakt ook de honden waarmee hij de laatste tijd in aanraking is geweest ;(

overigens moet iedereen zelf weten waar die z n hond vandaan haalt, of dat nou in nederland belgie spanje oostblok is wat ik wel heel jammer vind is dat stichtingen met paddenstoelen uit de grond vliegen, je weet niet meer waar je moet kijken of er is weer een andere stichting dus "het gaat niet om het geld gaat absoluut niet altijd op ;) "

Lisitano

Re: Adoptiehonden - de vooroordelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:28

Ik denk dat als iedereen verder kijkt dan hun neus lang is en langs het "too good to be true" verhaaltje er al een hoop opgelost is.
Er zijn een hoop slechte fokkers, hobbynestjes en stichtingen.
Als je een doodziek hondje op de bank hebt en dan pas gaat kijken waar je hem eigenlijk vandaan hebt gehaald, tsja.. Vervolgens gaan schelden dat je zo in de zeik genomen bent.

Ik ben niet pro dit of anti dat. Ik vind gewoon dat je gezond verstand moet gebruiken.
Waar je ook naar toe gaat voor een hond.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:33

Mensen die een bepaald type rashond zoeken kunnen dus wel iets vinden in het asiel lijkt me. Het type hond dat ik zou zoeken is er bijna niet te vinden, en zijn ze er eens dan zijn ze ook in no time weer weg. Vooral de kleinere gezelschap hondjes zonder teveel ernstige problemen. Helaas nemen mensen die zo'n 'in overvloed aanwezig in het asiel ras' willen vaak een pup, sja een pup is natuurlijk ook wel leuk.
Maar dan moet je niet af gaan geven op mensen die hún type hond in een buitenlands asiel vonden.

Ik heb inderdaad wel gemerkt dat sommige honden bij de stichtingen nogal rooskleurig worden weergegeven, als er staat dat een hond 'een beetje verlegen' is kan je er vaak al vanuit gaan dat het een angsthaas is en die heb ik al :P . Niet dat deze geen kans verdienen, al vraag ik me bij sommige echte angsthazen af of ze er gelukkiger van worden. Maar veel mensen vinden dat dan zielig zo'n angstig hondje, 'die knapt wel op met wat aandacht'. Maar vergeten dan dat een hondje die wat verlegen oogt in het buitenland een compleet project kan zijn hier, en dat het eigenlijk meer tijd kost dan ze hadden verwacht. En dat het eigenlijk helemaal niet zo leuk is om een hond te hebben die in veel situaties in scoobydoo modus zit.
Zo'n hond zou ik als ik de stichting was dus eigenlijk alleen plaatsen bij mensen die weten waar ze aan beginnen en al een rustige/blije stabiele sociale hond hebben. OF gewoon laten waar het is want voor je het weet is er weer een angsthaas kwijt in het bos of gaat het weer van opvanger naar opvanger want 'niemand heeft tijd om wat van het dier te maken' en het is toch wel wat lastig, zo'n scoobydoo -O- .

Maar goed, ik de Nederlandse asielen ook zeker niet overslaan als ik op zoek zou zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:49

Lisitano schreef:
Ik ben niet pro dit of anti dat. Ik vind gewoon dat je gezond verstand moet gebruiken.
Waar je ook naar toe gaat voor een hond.

Helemaal mee eens! :j Ik ben ook echt niet specifiek pro-buitenland-honden! Ik word alleen zo moe als ik voor de zoveelste keer het verwijt krijg dat de Nederlandse asiels overvol zitten en ik hier ook een hond had kunnen redden. Als je zonodig wil roeptoeteren zorg dan dat je een béétje de feiten kent. Jantje haalt een hond uit Spanje, Pietje bij een rasfokker, en Klaasje bij een Nederlands asiel, en allemaal vind ik prima. Zolang Jantje maar zoekt naar een goede stichting die eerlijk informatie geeft, Pietje naar een fokker die op gezondheid let en niet aan broodfok doet, en Klaasje naar een asiel dat eerlijk is (want ook daar worden hondjes gerust wel eens te rooskleurig voorgesteld).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:43

Ben het met je eens hoor :j .

Als je een volwassen asielhond in Nederland zoekt en je hebt een paar eisen die belangrijk voor je zijn, dan blijft er bitterweinig over is ook mijn ervaring. Mijn eisen waren: teef, volwassen, moet met katten kunnen, moet met andere honden kunnen, geen vechtrassen/terriërs o.i.d. en op z'n minst een beetje aardig karakter. Lijkt toch niet zoveel gevraagd?

Ook ik ben uiteindelijk in het buitenland terecht gekomen en heb er geen moment spijt van, integendeel. Wel moet je natuurlijk een beetje opletten bij welke stichting je ze weghaalt, daar is best ook kaf onder het koren.

Mij is het in ieder geval zo goed bevallen dat ik nog een 2e hond uit het buitenland heb laten komen en ik zou het absoluut weer doen als ik nog een hond zou willen :j .

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:56

LDRD schreef:
Ben het met je eens hoor :j .

Als je een volwassen asielhond in Nederland zoekt en je hebt een paar eisen die belangrijk voor je zijn, dan blijft er bitterweinig over is ook mijn ervaring. Mijn eisen waren: teef, volwassen, moet met katten kunnen, moet met andere honden kunnen, geen vechtrassen/terriërs o.i.d. en op z'n minst een beetje aardig karakter. Lijkt toch niet zoveel gevraagd?

Ook ik ben uiteindelijk in het buitenland terecht gekomen en heb er geen moment spijt van, integendeel. Wel moet je natuurlijk een beetje opletten bij welke stichting je ze weghaalt, daar is best ook kaf onder het koren.

Mij is het in ieder geval zo goed bevallen dat ik nog een 2e hond uit het buitenland heb laten komen en ik zou het absoluut weer doen als ik nog een hond zou willen :j .

En is er toen een volwassen hond gekomen uit het buitenland, of een pup?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 18:56

2x volwassen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:32

Wat een goede openingspost/topic.
Dat er niet zo heel veel leuke honden in asiels in Nederland te vinden zijn zag ik bij mijn zoektocht naar onze kat. Maar dat jij het zo hebt uitgezocht +:)+
Ook je andere punten wist ik niet :o

Ik zal mijn mening bijstellen, ik wil alleen geen hond :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:40

Inderdaad ts goed onderbouwd topic. Ik begrijp al die beren op de weg nooit zo goed. Een hond is een hond en of hij nu uit Spanje komt of uit Almere. Die is gewoon blij dat hij weer een leuke baas heeft. En een Stafford of iets dergelijks? Daar moet je maar net zin in hebben.
Als je een leuke gozer tegen komt in het buitenland zeg je toch ook niet:hier zijn ook genoeg leuke mannen. Eigen kerels eerst :+ .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 11:11

:') Dat vind ik echt een briljant voorbeeld, haha. "Nee sorry, in Nederland zijn nog singles dus ik kan niks met jou beginnen."

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:44

_/-\o_

Ik had precies hetzelfde. Zat niks wat me aansprak en de 'vechthonden' wilde ik niet. Niet omdat ik ze niet leuk vind, maar omdat ik met zo'n type hond geen risico wil nemen, het gros zit daar naar mijn idee door een ondoordachte aanschaf cq slecht opgevoed.

En inderdaad; de mediterrane ziektes zijn hier A: niet overdraagbaar en B: kan iedere hond die meegaat op vakantie ze ook oplopen. Daarnaast wordt uitgebreid getest voordat een hond op het vliegtuig naar NL wordt gezet...

Mijn buitenlander komt ook bij een goede stichting vandaan. Zonder hartbrekend verhaaltje, juist met een heel eerlijk verhaal. Ik vind het een gouden hond en ben nog altijd dolgelukkig met haar.
Onze mini York hebben we viavia, noem het gerust een marktplaatshondje en wat een onopgevoed secreet. Nog steeds niet echt sociaal en nog steeds een ettertje (al kan ze best lief zijn hoor). Typisch voorbeeld van hoe Nederlanders hun hond kunnen verpesten. En dat soort honden belandt dan in het asiel.... Nee hoor, doe mij dan maar een getraumatiseerde maar in elk geval niet verpeste buitenlander :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 11:55

Hoi, hier een ex-vrijwilliger honden bij het asiel :)

Wat veel mensen vergeten is dat een hond bij het juiste baasje juist weer niet verlegen hoeft te zijn. Soms is er een gigantische klik en kruipt die verlegen hond ineens helemaal uit zijn schulp. Soms wil je voor een jonge hond gaan en loop je een hond tegen het lijf in een asiel die 6 jaar is, ga je die dan niet mee naar huis nemen omdat ie te oud is?

Maw, ik vind niet dat je je oordeel moet baseren op ikzoekbaas.nl, die zoekmachine vind ik namelijk ook een onding. Als bijv de leeftijd onbekend is wordt hij ook niet weer gegeven als je op 1-4 jaar zoekt, terwijl hij misschien best wel in jouw leeftijdscategorie valt.
Daarnaast is men heel voorzichtig met "kan wel/niet met kinderen". Iemand met weinig ervaring met honden en met kinderen heeft inderdaad beter een makkelijk ras dan iemand die al veel ervaring heeft en weet hoe hij/zij een hond op moet voeden en daarnaast ook de kinderen goed in heeft gelicht (hond is geen speelgoed, als de hond in de mand ligt met rust laten, niet gillen en schreeuwen bij de hond etc.). Dan kan het vaak best.

Verder vraag ik me af in hoeverre je een schuwe hond een plezier doet met een tripje naar NL waar hij een jaar lang niet aangehaald durft te worden voor hij een beetje los komt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 19:37

Magrathea schreef:
Verder vraag ik me af in hoeverre je een schuwe hond een plezier doet met een tripje naar NL waar hij een jaar lang niet aangehaald durft te worden voor hij een beetje los komt.

Ik heb zo'n schuwe hond inderdaad naar Nederland gehaald. Het is geen aanrader voor mensen zonder ervaring dat moet ik zeggen, maar inmidddels is ze hier anderhalf jaar en een verandert in een zelfverzekerde dame. Iemand die haar verleden niet kent, zal geen idee hebben over hoe ze hier is gekomen. Ze is vernederlandst zal maar zeggen :D .

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:33

Je doet zo'n hond in elk geval zeker geen plezier door m in het asiel te laten dus dat vind ik maar een raar argument. Daarbij worden de extreme gevallen normaal gesproken ingeslapen omdat ze natuurlijk niet erg plaatsbaar zijn en weinig toekomst hebben.
Mijn hond heeft een engeltje op haar schouder gehad en hoewel het veel tijd gekost heeft is ze nu onbevangen en vrolijk. Is het volledig waard geweest.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:02

TS, het had mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik heb gezocht in alle asiels want in eerste instantie ben/was ik er vrij fel op tegen om honden uit het buitenland te halen. In Nederland kwam ik ook alleen maar bulls en doggen tegen en dat is niet de soort hond waar ik me prettig bij voel. Of juist weer oude honden wat ook niet de bedoeling is.
Ik heb me nu als opvanggezin opgegeven en volgende week krijgen we een hond uit Roemenië in huis.
Soms gaan principes minder lang mee dan ik van tevoren dacht O:)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:44

Jasper schreef:
Soms gaan principes minder lang mee dan ik van tevoren dacht O:)

Houdbaarheid van principes wordt pas op de proef gesteld als je zelf daadwerkelijk voor je principe komt te staan :j ;) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:45

LDRD schreef:
Magrathea schreef:

Ik heb zo'n schuwe hond inderdaad naar Nederland gehaald. Het is geen aanrader voor mensen zonder ervaring dat moet ik zeggen, maar inmidddels is ze hier anderhalf jaar en een verandert in een zelfverzekerde dame. Iemand die haar verleden niet kent, zal geen idee hebben over hoe ze hier is gekomen. Ze is vernederlandst zal maar zeggen :D .

Maar hoe lang? Een maand? Een jaar? Want ondanks dat ze nu misschien heel zelfverzekerd is is daar een lange tijd van onzekerheid en angst aan vooraf gegaan. (Ik ken jouw hond natuurlijk niet dus ik weet niet hoe ernstig het was.) Ik baseer me even op een broodfokhond die in het asiel kwam. Ja, die had misschien met heel veel therapie en liefde er weer bovenop gekomen maar had dan maandenlang in angst moeten leven, en we hebben er destijds voor gekozen om die hond in te laten slapen. Ook al komt ze er misschien weer bovenop, dat weet je niet zeker en je weet niet hoe lang het duurt. Het is heel leuk dat het baasje zich goed kan voelen omdat je die hond hebt geholpen, maar zo'n hond denkt echt niet "Oh nee, ik word ingeslapen omdat ik angstig ben terwijl ik met heel veel liefde en aandacht nog een lang en leuk leven had kunnen hebben". Ook denkt een hond die erbovenop is gekomen niet "Jeetje wat ben ik blij dat het nu goed met me gaat, want ik heb zo'n rotleven achter de rug!" Dat zijn allemaal menselijke gedachten. Honden leven in het hier en nu (zoals elk dier), die staan daar echt niet bij stil. Als een hond heel lang de tijd nodig heeft (en dan heb ik het niet over een paar weken maar maanden, jaren) om gelukkig te worden, kan je die tijd imo beter besteden aan een hond die wél na een korte periode van gewenning gelukkig is. Nu blijft zo'n hond namelijk in het asiel omdat een ander zo graag een hond wil "redden". Zie de hond uit mijn onderschrift: doodbraaf (maar gewoon nog heel puppy in het hoofd), kan alleen niet bij katten, en vermoed dat hij wat te lomp is voor kleine kinderen. Je maakt me echt niet wijs dat er voor hem geen huisje is, en toch zit hij al ruim vier maanden in het asiel.
En nee, ik kan hem zelf niet adopteren; geen plek, geen tijd en wel katten :) Anders had ik dat wel gedaan.

Maar goed, mijn hond komt absoluut uit een Nederlands asiel. En anders wacht ik wel even met het nemen van een hond, mijn (ons) perfecte maatje komt vanzelf voorbij.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:29

Tja, en jouw punt? Zowel voor inslapen als voor het socialiseren van een angstige hond zijn goede argumenten te bedenken.
Voor mij zit er eigenlijk niet zo'n groot verschil of je een hond uit het buitenland haalt of bij een fokker. In beide gevallen zijn het geen honden uit het asiel.
Dat is jammer, hoewel, onze poes komt van Marktplaats en daar heeft niemand commentaar op?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:21

Jasper schreef:
Tja, en jouw punt? Zowel voor inslapen als voor het socialiseren van een angstige hond zijn goede argumenten te bedenken.
Voor mij zit er eigenlijk niet zo'n groot verschil of je een hond uit het buitenland haalt of bij een fokker. In beide gevallen zijn het geen honden uit het asiel.
Dat is jammer, hoewel, onze poes komt van Marktplaats en daar heeft niemand commentaar op?

Dat snap ik ook niet hoor... Bij een asiel heb je een garantie dat je een gezonde kat krijgt, als je een kat haalt via marktplaats en hij blijkt onder de vlooien te zitten, blaasgruis, weet ik 't wat, dan kan je fluiten naar je geld en/of je zit met een zieke kat. (Goede asiels heb ik het dan over trouwens.)

Geldt dus ook weer voor honden. Ik vind 't niet verstandig. En wat betreft "ik wil mijn hond niet naar het asiel doen": de echt leuke honden waren binnen een week al weg (honden die dan weg moesten ivm allergie, scheiding, verhuizing etc.). Zulke honden gaan naar mensen die de asielsite een beetje in de gaten houden en op het juiste moment langskomen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:55

Ik kan me best voorstellen dat mensen liever zelf bepalen waar hun dier terecht komt en het dan ook eerst via Marktplaats proberen.
Bovendien kun je allerlei afspraken maken met de verkoper wat betreft gezondheid. Net als bij de verkoop van een paard via Marktplaats. Want dat is in principe toch eigenlijk gewoon hetzelfde?

Mijn ouders halen konijnen via marktplaats. De mensen met advertenties als "ik heb er geen tijd meer voor". Die beesten zijn soms inderdaad wat verwaarloosd of hebben een kleine handicap. Nouja, mag je het dan niet meer van marktplaats halen? Mijn moeder geniet er volop van die beesten nog wat fijne jaren te geven. Niet omdat ze zich dan een reddende engel voelt maar omdat ze de ruimte, tijd en kennis heeft en het sneu vindt dat er zoveel in een tuintje weg zitten te kwijnen.

Ik ben ook aan het rondkijken voor een tweede hond en dat wordt sowieso een herplaatser. Het zal me worst wezen waar het vandaan komt. Als nummer twee op marktplaats staat zal ik daar op af gaan, als hij bij een fokker op een website staat voor herplaatsing ga ik daar naar toe, zit hij in Spanje haal ik hem daar vandaan. En alle keren zal ik mijn gezonde verstand gebruiken om na te gaan of het een goede keuze is voor zowel mij als voor het dier.
Is het een heel angstig dier kun je je dusdanig aanpassen om dit dier alsnog een fijn leven te geven. Dan ga je niet naar het hondenstrand op zondag. Of heb je even geen bezoek aan huis het eerste half jaar.
Beetje kort door de bocht om voor elk gedragsprobleem maar een spuitje te gaan geven.

Hondagressieve honden zijn ook niet gelukkig als je elke dag door het hondenparkje gaat lopen. Veroorzaakt veel stress voor ze dus zul je je als baas ook aan moeten passen. Of zullen we die ook allemaal maar een spuitje geven?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:17

Bij het asiel waar ik werkte had je de werkgroep nazorg. Elk dier dat geplaatst werd kon op een onverwacht bezoek van hen rekenen om te kijken of alles okee was, of het goed ging, problemen etc. (behalve kittens omdat dat eigenlijk altijd wel goed gaat, kittens passen zich heel makkelijk aan en mensen die een kitten halen denken daar vaak iets beter over na dan de mensen die op impuls een gratis schattig poesje bij de buren halen)
Als er zich problemen voordeden hielp deze werkgroep met het vinden van een oplossing: advies, verwijzing naar een gedragstherapeut, en dan kwamen ze later nog een keer langs om te zien of het opgelost was. In een heel zeldzaam geval werd het dier teruggebracht naar het asiel.
Dat zijn middelen die een particuliere "verkoper" van een dier niet heeft. Bij het adopteren van een asieldier ga je akkoord met een bezoek van de nazorg. Bovendien, zoals ik al zei, heb je bij een goed asiel gegarandeerd een gezond dier met zijn inentingen, ontwormingen, chip en meestal ook een castratie.

Als je om het probleem heen kunt leven (niet naar het strand op zondag is niet iets waar de hond last van heeft, die denkt niet "oh het is zondag en zulk mooi weer, was ik maar op het strand") is er geen reden om ergens niet aan te beginnen. Maar als de hond al bang is voor de baas (of agressief naar voor mijn part) valt daar niet omheen te leven (tenzij je je hond in een kamertje opsluit, schiet je ook niks mee op :) ), dus dan maak je die hond daar niet gelukkig mee, nee.

Ik heb nergens gezegd dat elk gedragsprobleem een spuitje moet hebben. In die zin moet je je afvragen wanneer het een probleem is. Als je een lieve hond hebt die uitvalt naar andere honden moet je andere honden vermijden (en eventueel later aan het agressieprobleem werken). Dan kan die hond prima gelukkig zijn. Is een hond angstig en/of agressief naar jou als baas dan is hij niet gelukkig.

Een tijdje terug was er een topic vergelijkbaar met wat ik hierboven beschrijf overigens. Daarin zei ik ook al (en in mijn vorige post ook) dat het dier er niets van merkt als hij wordt ingeslapen. Net zoals dat ik er niets van merk als ik morgen word geschept door een auto en op slag dood ben. Het is vervelend voor mijn omgeving dat ik er niet meer ben, maar ik denk niet "Wat erg nou dat ik er niet meer ben, nu heb ik die reis niet meer kunnen maken, mijn studie niet kunnen afronden.... "
Een dier inslapen is iets wat mensen erg vinden. Als mijn hond een paar weken benchrust moet hebben is dat heel vervelend voor hem. Natuurlijk slaap ik hem dan niet in want dan ben ik mijn hond kwijt, maar ik kan mijn hond niet uitleggen dat hij over een paar weken weer net zo vrolijk rond mag lopen als daarvoor. Dus in die tijd zal mijn hond ongelukkig zijn.

Hetzelfde geldt voor de angstige, getraumatiseerde, agressieve etc. hond. Je kunt hem niet uitleggen dat het allemaal goed is nu, dat hij niet agressief/angstig hoeft te zijn, dat hij een leuk leven zal hebben als hij eenmaal over zijn angsten heen is. In de tijd die hij nodig heeft om te "herstellen" zal de hond niet gelukkig zijn. En nee, daarover kun je ook niet communiceren met de hond, maar dat lijkt me toch vrij evident.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:44

Magrathea schreef:
Bij het asiel waar ik werkte had je de werkgroep nazorg. Elk dier dat geplaatst werd kon op een onverwacht bezoek van hen rekenen om te kijken of alles okee was, of het goed ging, problemen etc. (behalve kittens omdat dat eigenlijk altijd wel goed gaat, kittens passen zich heel makkelijk aan en mensen die een kitten halen denken daar vaak iets beter over na dan de mensen die op impuls een gratis schattig poesje bij de buren halen)
Als er zich problemen voordeden hielp deze werkgroep met het vinden van een oplossing: advies, verwijzing naar een gedragstherapeut, en dan kwamen ze later nog een keer langs om te zien of het opgelost was. In een heel zeldzaam geval werd het dier teruggebracht naar het asiel.
Dat zijn middelen die een particuliere "verkoper" van een dier niet heeft. Bij het adopteren van een asieldier ga je akkoord met een bezoek van de nazorg. Bovendien, zoals ik al zei, heb je bij een goed asiel gegarandeerd een gezond dier met zijn inentingen, ontwormingen, chip en meestal ook een castratie.

Top van dat asiel, dat is lang niet overal helaas. Wel echt goed dat dit gebeurt. Dat is dan binnen een jaar na aanschaf ofzo? En hoe zit dat dan, stel dat ik daar een dier had geadopteerd. Dan komen ze niet naar Frankrijk neem ik aan. Maar dan houden ze contact ofzo?

Magrathea schreef:
Als je om het probleem heen kunt leven (niet naar het strand op zondag is niet iets waar de hond last van heeft, die denkt niet "oh het is zondag en zulk mooi weer, was ik maar op het strand") is er geen reden om ergens niet aan te beginnen. Maar als de hond al bang is voor de baas (of agressief naar voor mijn part) valt daar niet omheen te leven (tenzij je je hond in een kamertje opsluit, schiet je ook niks mee op :) ), dus dan maak je die hond daar niet gelukkig mee, nee.

Uiteraard heb ik het niet over een mooie zondag omdat de baas daar dan graag heen gaat, maar het is meer dat half Nederland met een hond dan naar die plek gaat. Dus dan krijg je een omgeving met heel veel prikkels en dat kan flink stress opleveren voor (onzekere) honden.
Je kunt bij honden heel snel al wat gedaan krijgen. Ik ben er niet voor om zeer angstige (en inderdaad gaat agressie daar vaak mee samen) honden in een huis te zetten met de boodschap "succes ermee". Ik hoop dan ook dat in dit soort situaties een stichting er raad mee weet waar te plaatsen. Ik ken inmiddels heel wat hondenkenners en ik heb gezien wat die met zogenaamde hopeloze gevalletjes kunnen. Sinsdien heb ik mijn mening wat bijgeschaafd en vind ik dat je, indien je bereid bent je aan te passen, heel wat kan doen voor een hond. Ook al is deze angstig, bijterig, vreselijk dominant etc etc.

Magrathea schreef:
Ik heb nergens gezegd dat elk gedragsprobleem een spuitje moet hebben. In die zin moet je je afvragen wanneer het een probleem is. Als je een lieve hond hebt die uitvalt naar andere honden moet je andere honden vermijden (en eventueel later aan het agressieprobleem werken). Dan kan die hond prima gelukkig zijn. Is een hond angstig en/of agressief naar jou als baas dan is hij niet gelukkig.

Nee, ik denk overigens dat heel wat honden niet gelukkig zijn. Ook de altijd kwispelende keffende Fifi bij de buren niet. Mijn "ervaring" (indirect) is dat honden zich zeer snel aanpassen. Als jij als baas de juiste regelingen treft kun je al vrij snel wat "maken" van je hond. Uiteraard zitten er gevallen bij die dusdanig verwilderd of getraumatiseerd zijn dat ze helaas nooit als hond met baas echt honds gelukkig kunnen zijn. Dan kun je alsnog die maatregel treffen: de roze spuit.
Wat mij irriteerde aan je post was dat het over kwam alsof alle angstige hondjes maar een spuit moeten hebben want dat kost maanden om die gelukkig te krijgen. In je bovenstaande stukje krijg ik al weer iets meer begrip :)
Magrathea schreef:
Een tijdje terug was er een topic vergelijkbaar met wat ik hierboven beschrijf overigens. Daarin zei ik ook al (en in mijn vorige post ook) dat het dier er niets van merkt als hij wordt ingeslapen. Net zoals dat ik er niets van merk als ik morgen word geschept door een auto en op slag dood ben. Het is vervelend voor mijn omgeving dat ik er niet meer ben, maar ik denk niet "Wat erg nou dat ik er niet meer ben, nu heb ik die reis niet meer kunnen maken, mijn studie niet kunnen afronden.... "
Een dier inslapen is iets wat mensen erg vinden. Als mijn hond een paar weken benchrust moet hebben is dat heel vervelend voor hem. Natuurlijk slaap ik hem dan niet in want dan ben ik mijn hond kwijt, maar ik kan mijn hond niet uitleggen dat hij over een paar weken weer net zo vrolijk rond mag lopen als daarvoor. Dus in die tijd zal mijn hond ongelukkig zijn.

Hetzelfde geldt voor de angstige, getraumatiseerde, agressieve etc. hond. Je kunt hem niet uitleggen dat het allemaal goed is nu, dat hij niet agressief/angstig hoeft te zijn, dat hij een leuk leven zal hebben als hij eenmaal over zijn angsten heen is. In de tijd die hij nodig heeft om te "herstellen" zal de hond niet gelukkig zijn. En nee, daarover kun je ook niet communiceren met de hond, maar dat lijkt me toch vrij evident.

Daar heb je natuurlijk gewoon een punt.
Wat ik hierboven al zei, ik denk dat ik je post dan verkeerd begrepen heb.
Ik ken een paar hondjes die angstig waren, waarvan eentje angstagressie, maar binnen een maand was dat beestje al ontzettend veranderd. Het zal nooit een schoothondje worden, maar als je dat ook niet verwacht en het dier lekker in zijn waarde laat gaat alles prima. Dat hondje heeft nu dan ook een prima leven, wel met een gebruiksaanwijzing.
Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon voor jezelf, als dierenliefhebber zie je het liefst dat hondje een fijn leven bij iemand op de bank krijgen, met een bak eten en drinken en een wandeling in het bos.
Dat hondje heeft geen flauw benul wat het over komt, wordt van straat gehaald en in een asiel gezet, vervolgens overgevlogen en komt bij vreemde mensen in huis. Ik kan me voorstellen dat het een hoop stress is en dat het even duurt voordat zo'n hondje op zijn/haar plaats is en zich op het gemak voelt.
Zo las ik laatst van een oude hond die uit Spanje gevlogen zou worden, ziek en artrose, maar wil zo graag zijn oude dag bij iemand slijten. Na 4 maanden in NL overleden. Tsja, had dat nou echt gemoeten?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 06:31

Nou sorry hoor margarithea jij doet het voorkomen of honden maar twee opties hebben. Gelukkig of niet gelukkig. En ik vind dat je daar de belevingswereld van een hond ernstig te kort doet. En voor iemand die in een asiel heeft gewerkt vind ik dat toch wel wat vreemd.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 06:44

Via Marktplaats.nl staan meestal de gezinshonden. Iemand die een goed baasje zoekt gaat niet direct naar het asiel, dat is vaak de laatste mogelijkheid voor een lieve, luisterende, kindvriendelijke hond.

Nederland is inderdaad opener over wat er mogelijk 'kan' zijn met de honden (kan niet met kinderen want werd altijd gepest? Konden de kinderen wel met honden?) Ik ben nog steeds van mening dat als wij heel veel honden naar Nederland halen, de buitenlandse organisaties door blijven gaan, dus dat er genoeg honden in Nederland zijn die een plekje verdienen (ga eens langs een dierenarts, die werkt ook vaak samen met minder bekende organisaties als je niet via internet wilt zoeken)