Wat is het verschil? Canadese Herder vs Zwitserse Herder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Wat is het verschil? Canadese Herder vs Zwitserse Herder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:54

Omdat mijn hondjes al op leeftijd zijn ben ik me al een beetje aan verdiepen in verschillende hondenrassen, een ras die ik in de toekomst zou kunnen nemen.
Nou viel mijn oog op een witte herder, ook wel Canadese Herder of Zwitserse Herder genoemd.
Wie weet het verschil tussen deze twee?
Zijn er ook mensen die een witte herder hebben en me wat over het karakter kunnen vertellen?

princesmax

Re: Wat is het verschil? Canadese Herder vs Zwitserse Herder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:57

dat is hetzelfde ras en officieel heet het Zwitserse witte herder. Ik ken het ras alleen van de trimsalon en pension, en vind ze altijd erg lief en gemakkelijk in de omgang.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:58

Ik zie ook dat de een langer haar heeft dan de ander, waar ligt dat aan?
Met lang haar vind ik ze erg mooi!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:00

Zover ik weet is het hetzelfde en word het nu gewoon witte herder genoemd. M'n collega heeft er nu een en hiervoor een aantal gehad, en heb er een paar in m'n uitlaatroedel, je hebt de stok en de langhaar. Lieve honden die wel wat neigen naar eenkennig zijn.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:02

Wij hebben een kort harige witte herder en een duitse herder. Diva, onze witte herder, is heel sociaal naar andere mensen toe en onze duitse is echt heel eenkennig. Diva is graag op zichzelf, maar wel een echte kroelkip. Onze witte is kort omschreven een tikje eigenzinnig, maar een hartje van goud en heel ondeugend!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:06

Is dezelde inderdaad.
Vacht kan ook verschillen bij binnen of buiten houden van de hond.
Vind het geweldige beesten!!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:08

Ik heb een witte herder :) inderdaad canadees en zwitsers is hetzelfde. Wat ik begreep is dat de honden officieel uit Amerika-Canada komen, maar canada uiteindelijk dit ras heeft afgestoten waarop zwitserland zei dan nemen wij ze wel officieel op.
Qua vacht heb je 2 lengtes. Kort, heet officieel stockhaar. En langhaar, officieel langstockhaar.
Qua karakter: het is een fijne hond die erg op de baas gericht is. Wil graag werken, maar neemt te weinig zijn rust. Onze hond in ieder geval dan he :D ze hebben een duidelijke baas nodig die grenzen stelt.
Zenuwachtig is wel een benaming die bij onze hond past :P maar dat komt ook omdat wij vroeger te weinig grenzen hebben gesteld (bijv. Vaker een rustmoment laten nemen op de dag).

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:10

ja! Hier een witte herder bezitter :)
Het is inderdaad hetzelfde, officieel de Zwitserse Witte herder.
Je hebt langharige, kortharige zonder ondervacht en de kortharige met ondervacht. Deze hebben wij.
Het karakter van de witte herder is super! Het echt neurotische gedrag wordt er aardig uitgefokt, en dat is heel fijn. Onze herder is af en toe nog lekker neurotisch, maar het is geen vervelend gedrag.
Ze luisterd fantastisch, is een goede waakhond en de meest betrouwbare hond voor onze kinderen.
Ze wil graag herderen en dat is nog wel eens lastig als we met zn allen naar het bos gaan. Het liefst houdt ze de kinderen van de mensen die bij ons in de buurt lopn ook bij de roedel ;)
Het is geen ras wat je met een harde hand moet opvoeden. Ze zijn gevoelig en moeten echt respect krijgen.
De langharige zijn wat stabieler dan de kortharige.

Zoek een hond bij een goede fokker. Er zijn nog wel wat kwaaltjes waar gwoon mee doorgefokt wordt.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:12

o.. ik wil er nog wel even bij zeggen.. Qua karakter zouden we nog wel 20 van deze honden willen. Maar qua haren!!?? -O- :x %) Dat is echt vreselijk. Ik zuig zeker2 keer op een dag en als je 's morgens beneden komt ligt er echt een witte waas van haren over de vloer. Wel iets om mee te nemen denk ik ;)

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:13

In het begin waren de witte gewoon Duitse Herders. Op eengegeven moment is besloten dat die kleur niet meer gewenst was en werden deze puppen geëlimineerd. Er zijn toen witte duitse herders geëxporteerd naar canada, en werden daar canadese witte herder genoemd, zonder dat dit als echt ras erkend werd. Via amerika zijn toen ook weer witte herders in europa gekomen. Uiteindelijk wilde men het als ras laten erkennen, en toen heeft Zwitserland de rasstandaard opgeëist en sindsdien heten de geregistreerde honden Zwitserse Witte Herder (even in het kort, want er is heel veel getouwtrek geweest, en nu nog omtrent de raszuiverheid).
Ik heb zelf 4 Zwitserse, waarvan twee uit eigen fok. Ze zijn een stuk zachter dan de Duitse herder. Er zijn bloedlijnen waar toch wat meer angstigere karakters uitkomen, maar het heeft ook veel met opvoeding te maken. Daarover verschillen de meningen behoorlijk, maar de ervaring die ik met mijn eigen witten heb, en die van anderen, is dat je heel duidelij, tegen ze moet zijn, en zelfverzekerd. Niet te veel meegaan met hun gevoeligheid. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat er vee, mensen anders over denken. Ik heb een happy roedel, die door hun opvoeding niet echt bang zijn, maar behoorlijk zelfverzekerd, en zeker niet eenkenning.

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:14

Suusenmalvin schreef:
o.. ik wil er nog wel even bij zeggen.. Qua karakter zouden we nog wel 20 van deze honden willen. Maar qua haren!!?? -O- :x %) Dat is echt vreselijk. Ik zuig zeker2 keer op een dag en als je 's morgens beneden komt ligt er echt een witte waas van haren over de vloer. Wel iets om mee te nemen denk ik ;)

Heb ik niet veel last van. Ik borstel ze heel bewust van klein af aan niet te vaak want hoe meer je borstelt, des te meer verharen ze.

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:15

Het verschil tussen een Canadese en Zwitserse herder kan ik je helaas niet uitleggen. Iets meer vertellen over witte herders misschien wel :D

Onze witte herder is nu 6 jaar, teefje genaamd Bibi. We hebben haar als geleidenpup getraind maar ze is afgekeurd. Zoals Tinkermuts als zegt is ze vrij eenkennig, vreemde mensen binnen? Bibi zit onder de tafel. Kinderen? Idem, net als al het andere waar ze niet mee bekend is. Bieb is zorgzaam, gevoelig, eigenwijs, slim en wel een echte werkhond. Het enige "nadeel" van Bieb is dat ze een behoorlijke neuroot is (misschien heeft ze dat wel van mij overgenomen :o ) en dat ze bij anderen nog wel eens totaal niet wil luisteren :+ . Ik vind het heerlijke honden!!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:32

Klinkt wel goed allemaal!
Behalve dan het verharen en het neurotische... maar dat zal misschien ook wel per witte herder verschillen.
Hoe gaan ze om met andere dieren? Zoals konijnen, kippen en ratjes?
Hebben ze de neiging om die te pakken of zijn ze daar lief mee?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:40

Van de witte herders die ik ken, zie ik juist dat ze rustiger zijn dan de duitse herder :P
Betreft met andere dieren om gaan, als die er eerder zijn dan je hond, heb je grote kans dat dat goed gaat!
Wij hebben 2 honden welke echte jagers zijn. Maar onze vogel kan over de grond lopen en dan staan ze er alleen maar dom naar te kijken :+
En we hebben regelmatig een konijn in de tuin en daar blijven ze ook op veilige afstand vandaan :D

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:42

Dankjewel voor je antwoord Kentaro!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:22

Ik heb totaal geen last van de haren. Ze is 2x per jaar in de rui. Dan borstel ik 2 weken lang elke dag of om de dag en dan zijn alle losse haren eruit. Maar als ze in de rui zijn, man... er komt echt veel af.
Wwt betreft kleinere dieren is onze hond een aparte denk ik. Zodra ze het dier kent (kat, vogel of whatever) gaat ze er niet achteraan. Maar als ze hem nog niet kent wel. Het is wel echt een jager, tenzij het dier in de roedel is opgenomen.
Ze is wel erg eenkennig en zal niet snel naar een vreemde lopen om een knuffel te halen. Ze wil wel altijd even snuffelen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:45

Als DA assistente enkel ervaring dat het over het algemeen erg leuke honden zijn.

Neem wel contact op met de rasvereniging en laat je zeker niet verleiden door een goedkope pup met een onleesbaar of vaag paspoort. Ze zijn een tijd geleden ook erg gehyped geweest (net zoals de Chihuahua's tegenwoordig), dus er willen best nog wel eens vage ongekeurde pups te koop staan. Gewoon investeren in een degelijke pluizebol.
De eigenaarsverhalen hierboven bevestigen alleen maar dat het leuke beesten zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:49

Ik weet een goede fokker in Groningen mocht je geïnteresseerd zijn.
Inderdaad waren ze een tijd terug een 'hype', dat hoorden we pas toen we onze pup hadden gehaald :') 3.5jr geleden

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:55

onze Franse Hangoor staat zelfs te rijen op onze witte herder.. Gekke hond blijft gewoon liggen hihi..

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:58

Ik zal zeker tegen die tijd een goede fokker opzoeken, maar dan moet ik eerst nog sparen hoor ;)
Daarbij heb ik nu nog twee hondjes hoor, maar die zijn zoals eerder gezegd al op leeftijd en ik zit erg tegen hun dood op en daarom ben ik al aan het rond kijken.. mocht het zover zijn dat ik afscheid moet nemen dan zou ik het liefst zo snel mogelijk een andere hond willen en het heeft er alle schijn van dat het een Witte Herder gaat worden!
Hartstikke bedankt voor het meedenken!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 14:58

Suusenmalvin schreef:
onze Franse Hangoor staat zelfs te rijen op onze witte herder.. Gekke hond blijft gewoon liggen hihi..

:') Wat schattig.
Heb je daar geen beeldmateriaal van?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:02

Ik heb er ook 1 de liefste hond van de wereld! Mijn kids nemen hem los mee als ze gaan spelen in het land (akkerbouw rondom het huis) Hij rent mee als we gaan paardrijden. een wereld hond! Gek op zwemmen. Ik borstel hem weinig. Nu is hij in de rui en laat het met plukken los.. die pak ik eraf en verder als het weer wat beter is, gaat ie het water in. Enne varkentjes, katten, kippen, konijnen laat ie allemaal met rust.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:11

Mijn schoonmoeder heeft er 2 lopen.
Moeder en dochter. Moeder is longstock en dochter is stock. Zijn geweldige honden. Ze zijn waaks naar vreemde maar als ze je kennen lieve honden die graag mee gaan. Ik kan ze gewoon mee nemen om te lopen en dan luisteren ze ook naar mij. Wat betreft jagen. Binnen liggen ze samen met de katten in de mand. Buiten willen ze de katten nog al eens pesten. Maar ze luisteren wel als je er iets van zegt. De rest van de dieren gaat het allemaal goed mee. Doen ze niks tegen.
De honden lopen daar los op het terrein maar als je ze roept komen ze ook. Zelfs als ik ze roep.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 15:16

Kan ik het karakter van de Witte Herder een beetje vergelijken met Schotse Collie?
Het karakter van Schotse Collie ken ik namelijk wel, die zijn heel zacht moedig, daar mag je absoluut niet tegen schreeuwen en ze zijn een beetje verlegen.
Heel anders dan bijvoorbeeld de Duitse Herder of de Groenedaeler.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:44

Arrabel schreef:
Suusenmalvin schreef:

:') Wat schattig.
Heb je daar geen beeldmateriaal van?

Ja hoor :)
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet dat de hond het niet zo leuk vind, maar ze doet helemaal niets. Blijft gewoon liggen :)