Hond mee naar stal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Hond mee naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 12:38

Hallo bokkers,

Vroeger toen ik nog thuis woonde hebben wij altijd honden gehad, en ik vind ze geweldig.
Nu woon ik al bijna 3 jaar samen met mijn verloofde en we hebben een leuke en lieve kat.
Maar soms mis ik een hond toch wel om me heen, dus waarschijnlijk willen we een hondje erbij nemen.
We zitten zelf te denken aan een klein ras: Chiahuahua/dwergkees/pomeriaan.

Overdag kan hij/zij naar mijn moeder die zal op haar passen tijdens mijn werkuren dus is weinig alleen.
Nu wil ik hem/haar in de avonduren graag meenemen naar stal, zodat hij/zij er ook nog uit is en niet alleen thuis hoeft te zitten.
Maar gaat dat wel zo'n klein hondje mee naar zo'n grote stal waar paarden lopen?
Natuurlijk begrijp ik dat het hondje goed opgevoed moet zijn zodat hij/zij luistert en niet wegloopt dat je hem kunt zoeken.

Wat is jullie ervaring hiermee?

DanaDeen

Re: Hond mee naar stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:42

Ik vind het hoogst irritant als iedereen zijn hondje mee neemt naar stal, stel dat er iets mis gaat?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:43

Ik heb verschillende ervaringen :)

Je hebt enerzijds de onopgevoede honden die op materiaal plassen, met dingen gaan lopen, achter de paarden jagen etc.

Anderzijds heb je ook de leuke opgevoede hondjes die netjes bij baasje blijven en als baasje rijdt slaapt de hond gewoon in de stal :)

M.i. moet dit zeker kunnen, mits goede opvoeding :)
Bij een stal hier in de buurt loopt een geweldige Jack Russel rond, beestje luistert geweldig goed,
blijft uit de buurt van paardenbenen en is een echt schatje!

Bij ons op de wei heeft een vrouw wel eens 2h op haar hond staan roepen (herder), die zag meer dan een hectare weiland vol lekkernijtjes (konijnen, ratten, etc) en hond was weg.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:44

Mijn hondje gaat de laatste tijd ook mee naar stal.

Is ook maar een kleintje maar gaat prima.
Ze heeft respect voor de paarden dus blijft netjes op afstand.

Zoekt alleen toenadering als het paard dat ook zoekt.
Minder hond vriendelijke paarden voelt ze blijkbaar aan want die gaat ze uit de weg.

Nu ze bekend is met de paarden zelf zijn we haar aan het leren dat ze gaat liggen als ik aan t werk ben met een van de paardjes.

Dus een stal mandje gekocht en lekkere kauwbotjes mee.
Gaat ook al super!

Volgende stap is dat ze mee kan op buitenrit als mijn moeder mee gaat op de fiets.

Kortom, ik was ook bang dat het niet zou werken omdat ze zo klein is maar het gaat super :D

Moet wel zeggen dat ik eigenlijk nooit alleen naar stal ga dus er kan zich altijd wel iemand om haar bekommeren.

Daarna wilde ik ook wel eerst een degelijke basis opvoeding .
het eerste 3/4 jaar is ze dan ook niet mee geweest.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:46

Ik had je al een pb gestuurd. Maar even voor de duidelijkheid pomeranian/dwergkees is hetzelfde maar in een andere taal.
Pomeriaan bestaat niet! Dat is de naam die broodfokkers gebruiken en je ziet nu dat iedereen denkt dat het een ander ras is ;)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:48

Mijn hond gaat ook vaker mee naar stal. Op het stal terrein zo goed als altijd aan de riem omdat ze katten die er rond lopen te interessant voor der zijn en ze wel eens ergens anders heen zou kunnen gaan als ik aan het rijden ben.
Als ik aan het rijden ben bind ik haar aan een touw vast aan de stal of gaat ze (na uitmesten) in een stal. Voordat ik dit doe laat ik haar altijd even uit of speel ik even met haar in de bak.

Ik neem haar eigenlijk alleen mee als ik haar na het rijden met uitstappen mee kan nemen het bos in. In het bos loopt ze wel los en heeft ze pret voor 10 :).

Enige wat ik zelf vervelend vind is dat onze hond zo enthousiast is dat ze nog wel eens tegen mensen aan kan springen. Gelukkig komen ze niet snel in hun beste kleren op stal maar toch, dat vind ik zelf een minpuntje. Al is het ook wel schattig haha.
In materialen bijten of behoefte doen waar het niet hoort doet ze gelukkig niet.
Er zijn er meer bij ons op stal die de honden regelmatig mee nemen en het gaat prima :). Wel wordt er gezorgd dat de honden niet zonder toezicht bij de paarden kunnen komen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:50

Bij mij op stal komen veel honden, heb ik op zich geen problemen mee, mits ze goed opgevoed zijn. Laatst rende er bij een vriendin tot twee keer toe een hond vlak voor haar langs de bak in terwijl ze aan het galopperen was. Toen is ze wel even flink boos geworden en nu houdt de eigenaar die hond gelukkig aangelijnd.
Maar verder weten alle honden dondersgoed dat ze de bak niet in mogen. Wel sluiten sommige baasjes hun hond op in de stal van het paard als ze zelf gaan rijden, of ze binden ze in de buurt van de bak vast.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:50

Hier op stal is ook een kleine hond die meegaat. Jack russel achtige, maar gewoon héél netjes opgevoed. Zit is zit, blijf is blijf. Dus als eigenaresse haar paard terugbrengt naar de wei, zegt ze zit en blijf tegen t hondje en die blijft met de lijn naast zich liggend wachten halverwege t weiland.
Gaat prima :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:04

Ik soms helemaal niet goed van die honden op stal. We hebben een erfhond rondlopen en daar heb ik totaal geen last van. Maar de honden die eigenaren meenemen is een heel ander verhaal. Een paar daarvan zijn echt heel keurig opgevoed, blijven netjes in de box en heb je totaal geen last van. Maar dat is helaas niet bij allemaal het geval.

Ik heb maanden met een paard met blessure gelopen en hij reageerde vrij heftig op honden(lees recht overeind komen) en daar zit je echt niet op te wachten als je aan het stappen bent met een blessure. Zeker toen hij op boxrust stond en hij stijf stond van de energie, wilde hij ze echt afmaken. Er loopt zo een verschrikkelijk irritant k** keffertje rond, die de hele tijd of in de weg loopt (terwijl honden niet eens los mogen) of non stop in de box zit te janken. In de tijd dat mijn paard met blessure liep kon ik niet eens met hem op het erf lopen als die hond daar was. Ben toen een paar keer flink kwaad geworden en op een gegeven moment echt mega uit mijn slof geschoten en gezegd dat als hij nog 1x los zou lopen ik mijn paard gewoon zijn gang zou laten en gehakt van hem zou laten maken, want het is toch wel een rare situatie als ik mijn paard niet eens fatsoenlijk kan doen omdat iemand anders zijn hond niet opvoed en zo nodig mee moet nemen.

Grote honden is overigens geen probleem, gaat echt om die kleintjes. Volgens mij ziet ie dat gewoon als soort wandelende speelbal die je op kan pakken en weggooien.

Moraal van het verhaal: hond op stal is prima als je hem maar direct in de box parkeerd en er voor zorgt dat ze hun kop dicht houden.
(sorry last van frustraties :D :o )

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:08

Ik moet eerlijk zeggen bij ons op stal zijn honden niet welkom, en om eerlijk te zijn vind ik dat wel fijn.
Zelf heb ik twee honden, maar als ik naar de paarden ga zal ik ze nimmer meenemen. (ook niet als het wel mocht) Een leuke goed opgevoede hond zou niet zo'n probleem zijn zeker niet als de baas oplet en even de uitwerpselen van zijn/haar hond opruimen. Ik vind niks vervelender dan in de honden poep te staan. En helaas is mijn ervaring dat honden op stal vaak plassen waar ze niet moeten plassen, zoals in je hooi, in je bak met poetsspullen tegen je kast enz enz. Nee doe mij maar een stal zonder honden.

Daarnaast ga je naar stal om je hobby met je paard uit te oefenen, dan zou het in mijn ogen wel fijn zijn dat je niet ook op een hond moet gaan letten.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:24

Ik ken niet anders dan dat er honden rond liepen. maar ik moet zeggen dat het dan idd wel opgevoede honden moeten zijn. Ik heb een jack russel en die kan best goed luisteren maar ook nog heel erg puberaal zijn. hij doet niets naars maar gaat wel naar de paarden toen en dat wil ik niet. dus ik heb hem altijd aan de lijn.al ben bijna nooit meer op stal. Mijn beste vriendin heeft ook een jack en die is het proto type van een stal hond. die blijft/gaat uit de buurt/weg komt de bak niet in en kan rustig als zij bezig is het terein over scharrelen en gaat dan in de kantine liggen als hij het zat is.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:41

Bij ons op stal lopen er soms ook 8 honden rond. Leuk en aardig, en mijn paard kan er goed tegen.
Nu heb ik sinds vorige week vrijdag een nieuw paard. Een 3 jarige ruin die niks kent.
En gisteren dankzij een hond een bijna dood ervaring gehad.
Ik stond mijn paard op de poetsplaats te poetsen, toen er ineens een jack russel van iemand langs de achterbenen gerend komt. Normaal ben ik van mening dat een paard hier best tegen moet kunnen. Maar een 3 jarige die krap een week binnen staat, kent nog niks. Dus die begon te slaan. eerst naar de hond, toen naar mij omdat hij mij ineens ergens voelde waar hij niet gewend was. Ik kon dus net op tijd onder het schot door duiken naar de andere poetsplaats (waar gelukkig geen ander paard stond).
Mijn paard raakte me wel, maar doordat ik zo snel was, was het niet hard. Als die klap die nu tegen het schot aan ging, tegen mij aan gekomen was, denk ik dat ik nu niet hier gezeten had.

Ik ben van mening dat een hond best mee mag. Maar indien er andere mensen op stal zijn, de hond gewoon aangelijnd hoort te zijn. En inderdaad, het zijn de kleine hondjes waar je last van hebt. Die grote zien ze wel aankomen. (maar ook die horen niet los rond te vliegen vind ik)

als ik aan het rijden ben, mochten ze altijd met de honden in de bak spelen met de bal, mijn paard vond dat niet erg. Maar dadelijk met mijn jonge paard, zou ik het fijn vinden dat ze daarmee wachten, tot rem en stuur bevestigd zijn. Alles in overleg, en rekening houdende met.....

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:51

Ja en daarom heb ik mijn hond dus aan de riem op stal. En ik vind niet dat honden in de bak mogen, dat is een plek voor jou en de paarden. of je moet een hond hebben die in de hoek gaat liggen en daar onder geen beding vandaan komt tot de baas zegt dat hij weg/ mee mag.

gelukkig heb je er niets ernstigs aan over gehouden.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:52

Wij hebben een 8 maand oude boxer pup. Vanaf dag 1 mee genomen naar de paarden. Wel onder toezicht en direct geleerd dat ie niet bij de paarden zelf mocht komen of er achter aan mag rennen.
Als mijn vriend rijd sta ik naast de bak hij mag dan de bak ook niet in! Als ik rij Let me vriend op hem dat ie ook niet in de bak komt!

Als je het wel doet, direct vanaf kleins af aan mee nemen!

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:55

Ik irriteer me zelfs nog weleens aan mijn eigen hond op stal :')

Soms kan ik niet anders dan hem meenemen, ivm verandering thuissituatie,
sta op een afgesloten priveterrein met maar 4 paardeneigenaren en net iets meer paarden,
dus in principe kan hij daar doen en laten wat hij wil.. Hij laat de paarden met rust en gaat vooral een beetje zijn eigen weg, maar alleen al het feit dat ik toch op m moet blijven letten als ik bezig ben
kan me best irriteren :+

Maar goed ik praat dan ook wel over een beagle, de lunch van stalgenoten blijft toch erg interessant
en een echte uitdaging.. Zo ook de mesthoop... :x

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:04

honden in de bak heb ik niet zo'n probleem mee, vind ik wel een goede les, want op concours vliegen er soms ook honden rond.

Alleen met een 3 jarige zit je daar gewoon niet op te wachten. Het was gewoon echt gevaarlijk.

zo hebben wij ooit eens gehad, dat we bij de friettent 2 stokbroodjes gezond hadden gehaald (t.w.v. 7 euro samen). Deze in de kantine even op tafel hadden laten liggen, even paard binnen gezet vanuit de paddock. Terugkomen in de kantine, stokbrood weg.
Had dus een hond van een mede pensionklant de stokbroodjes van de tafel afgehaald en opgegeten (zaten in een papieren zak in een plastic zak).
Dus flink gescholden natuurlijk dat die hond wel een hele dure lunch op had.
Maakten die eigenaren nog de opmerking, dat we dan die zak maar niet op tafel moesten laten liggen...ik wist niet wat ik hoorde.....
Dus ik mag mijn lunch niet op tafel leggen...omdat die onopgevoede rotjoekel het anders op eet.
Uiteindelijk 7 euro gekregen, maar heb toch wel even aangegeven, dat mijn eten gewoon op tafel mag liggen, en als ik die hond nog een keer op mijn eten zie, hij leert vliegen.
Ik snap dat ik mijn eten niet op de grond moet neerleggen, maar dat het van tafel gestolen wordt, ging me toch net even te ver.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:07

Mijn Deerhound en Barzoi lopen altijd netjes achter mij aan en zijn goed opgevoed, de kleine chi kruising wil nog wel eens gaan snuffelen overal en onze galgo dame is een spring in het veld, luisterd nog niet zo goed en blaft alles bij elkaar als ze geen zin meer heeft om alleen te zijn.
Daar erger ik mijzelf groen en geel aan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:10

DanaDeen schreef:
Ik vind het hoogst irritant als iedereen zijn hondje mee neemt naar stal.

:') ik ook :j
als ze goed opgevoed zijn en netjes naar iedereen luisteren vind ik het prima maar vind het echt niet altijd leuk :o

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:19

Die van mij wil ook nog wel eens kijken of hij wat van tafels kan jatten om woest van te worden, die van mijn beste vriendin kan je als hij naast je zit letterlijk een bord voor z'n neus leggen en hij zal er niet over denken om gaan eten tot dat je hem er vriendelijk edoch dringent (hihi) op hebt aangedrongen dat hij het echt mag pakken.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:24

Honden horen echt niet in de bak als er een paard bij loopt vind ik. Mijn paard vindt honden leuk en is er erg lief voor, schrikt er nooit van, zelfs niet als er eentje vol achteraan gaat of tegen de benen op springt al happend naar de staart (echt een keer gehad in het bos). Maar het is vooral levensgevaarlijk voor de honden. Als ik aan het rijden ben let mijn paard op mij. Als ik net lekker aan het galopperen ben en er springt pal voor mijn neus een hond de bak in en ik (of mijn paard) zie dat net te laat, dan is die hond plat.

Dus een goede les voor het paard, nee, dat vind ik niet.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:24

ik heb mijn boomer mix hondje elke dag mee naar stal zij weet precies wat wel niet mag netjes achter hek wachten als ik aan rijden ben ( ook glipt ze er wel eens tussen door om zich even te laten zien haha) ze gaat zelf mee op me brommer en mee op buiten rit ( niet echt op de weg maar op natuurpad waar geen verkeer komt:) ze durft nu eindelijk op mn pony te zitten heel schattig:)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:26

Ik neem mijn honden niet (meer) mee naar stal. In de eerste plaats omdat de staleigenaar zelf een hond heeft rondlopen en 1 van onze honden niet zo goed tegen andere honden kan en daarnaast vind ik het voor mezelf veel te onrustig. Als ik bij mijn paard ben, wil ik gewoon lekker ongestoord mijn aandacht op hem kunnen vestigen. Als ik dan ondertussen ook mijn honden nog in de gaten moet houden, nee.. En ik heb er ook niet zoveel trek in de honden iedere keer onder de douche te moeten zetten nadat ik op stal ben geweest, want ja, paardenpoep is natuurlijk wel erg lekker om in te rollen... :roll:
Andermans honden prima trouwens hoor, als ze maar een beetje luisteren en me niet in de weg lopen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:27

Ik heb altijd staleigenaren gehad met honden. Die liepen daar 24/7 rond maar waren ook erg goed opgevoed, plasten en poepten op een vast stuk wei en dus niet in het hooi of op je spullen. Kortom gewoon heel erg fijn! Was maar één andere pensionklant die d'r honden meenam naar stal. Een vizsla en en een keeshondje waren dat. Maar die liepen amper rond, bleven netjes op maximum 5m van hun baasje en bij het rijden lagen ze gewoon langs de bak te slapen.

Voor mij is het maw prima als mensen hun hond meenemen naar stal, zolang anderen er geen last/schade van ondervinden. Wij hebben een tijdje een dame op stal gehad met een herder. Die had een keer een dekje van mij aan stukken gebeten. Achteraf een hele discussie met de eigenaar want het zou mijn schuld zijn; ik had m'n dekje maar niet aan de kastdeur moeten hangen om te drogen... :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:27

Nee niet op die manier, maar hier deden ze wel eens met de bal gooien in de bak. Als ik dat wist kon ik daar rekening mee houden, en ik vond het geen probleem, dus dan is het ook geen probleem. Mensen die het niet fijn vonden daar werd dan ook rekening mee gehouden en daar werd dan niet met de honden de bak in gegaan.
Maar een hond moet natuurlijk niet onverwachts de bak inspringen.
Ik vond het wel een goede les. Net zoals ik paraplu's in de bak een goede les vind, of doeken op de grond etc.

Maar honden die in de kantine lopen te schooien of eten jatten, daar word ik echt boos om.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:28

Ik zou hond(je) mee naar stal en dan op buitenrit prima vinden (al zou mijn keuze dan nooit een chi zijn :P ).
Maar los zou ik niet fijn vinden. Zeker niet ieder paard reageerd er hetzelfde op en ik zou er niet op zitten te wachten dat ik steeds in de gaten zou moeten houden of het paard zich niet rot zou schrikken of een hond plat zou trappen...
Als je de hond in de stal zou laten, zou je hem net zo goed thuis kunnen laten in mijn ogen :P