Hoeveel brokjes moeten konijnen nou hebben?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Hoeveel brokjes moeten konijnen nou hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:27

Hallo bokkers!

Ik heb net 2 hangoor konijntjes aangeschaft en zit met het volgende: hoeveel brokjes moeten ze nou eigenlijk hebben? Ik heb heel internet afgespeurd maar wat erover gezegd wordt verschilt enorm, van 25 gram per kilo lichaamsgewicht tot onbeperkt in de eerste 7 maanden (daar zitten ze nog in). Weet iemand wat nu echt goed voor ze is? Uiteraard krijgen ze sowieso onbeperkt hooi.

Miesemuisje

Re: Hoeveel brokjes moeten konijnen nou hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:29

staat het niet op de zak van de brokken? bij mijn caviavoer is dat wel zo..zal misschien per soort voer ook nog wel verschillen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:44

Wij gaan altijd uit van gewone biks 25 gram per kilo lichaamsgewicht, uitgaande van het verwachte volwassen gewicht. Onbeperkt is in ieder geval te veel.
Geef je bijvoorbeeld Scienc Selective, Cuni Complete, Care + of Harringonts geef ik 15 gram per kilo lichaamsgewicht.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:45

Vaak staat het op de zak met voer wel hoeveel gram ze moeten hebben per kilo lichaamsgewicht :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 11:58

Bedankt voor de reacties :)
Op de ene zak voer (Selective) staat 60-70 gram per dag per volwassen dier tot onbeperkt.
Op de andere zak voer waarnaar ik langzaam overstap staat niets over de hoeveelheid.

Ze vinden het sowieso erg lekker en vallen er meteen op aan en eten het in 1x op dus wat dat betreft zouden ze veel kunnen eten, maar ik wil ze natuurlijk niet overvoeren.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:07

Als ze nog in de groei zijn kan iets meer voeren geen kwaad, maar ze hoeven echt niet de hele dag brok te kunnen eten! Hooi is heel belangrijk en dat voer je al onbeperkt dus dat is goed.

Mijn, nu, volwassen konijnen krijgen twee keer per dag een mini-handje brok per konijn. Geen idee hoeveel gram... Ik voer Hopefarms Supertrio. De twee binnen hebben hele kleine voerbakjes, hamsterformaat, en die gaan lang niet vol! Eerder hebben ze iets te veel gehad en dan worden ze gauw dik! Nu krijgen ze al heel lang slechts een mini-handje per keer en zien ze er prima uit! Mijn vriend moest ik echt overtuigen dat het niet zielig is zo weinig :p

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:07

Jonge konijntjes hebben vaak wel meer nodig dan volwassenen ivm groei etc.

Vaak staat het op de zak,de ene moet je meer als ander voeren,zelf doe ik het op gevoel en heb 2 konijnen. Ik voer zelf ook veel groente en fruit bij en altijd beschikking over hooi,dus soms krijgen ze ook een dag geen brokken maar fruit en of groente.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:14

60-70 gram is echt veel te veel (tenzij het een groot ras betreft)

Hier toen ze jong waren kregen ze 25 gram per kilo verwacht lichaamsgewicht. (dus het gewicht wat ze ongeveer hebben als ze uitgegroeid zijn) Ik schatte dat die van mij rond 1,7 kilo zouden gaan wegen. (kruising dwergXhangoor, kruising hollanderXonbekend) en gaf ze dus 42 gram. Ondertussen ben ik van merkloze brokjes van de dierenwinkel overgestapt op science selective. Hiervan voer ik nu 20 gram (2 mini-handjes) per konijn per dag en dat is meer dan genoeg. (voedster en rammetje zijn wel beiden gecastreerd en daar heb ik de hoeveelheid voer op moeten aanpassen anders werden ze echt veel te dik) Die van mij krijgen ook nog groenvoer en natuurlijk onbeperkt hooi.
Voor jou zou ik het voor nu houden op 25 gram per kilo (verwacht) lichaamsgewicht. Als ze te dik worden kun je de hoeveelheid aanpassen. (mijn voedster is 1,7 kilo en mijn rammetje 2,2. Als ik mijn voedster meer geef eet ze het niet op en als ik mijn rammetje naar gewicht zou geven wordt hij echt te dik (voedster is prima van gewicht, rammetje is nu op het randje van te dik en het is al erg moeilijk hem op gewicht te houden. Ik voer dus niet meer naar lichaamsgewicht maar naar wat het beste bij mijn konijnen past. Mijn konijnen zijn wel volwassen)
Laatst bijgewerkt door Omaro op 05-03-14 12:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:18

Ik zou trouwens oppassen met fruit. Het bevat veel suikers (dikmakers) en het geeft grotere kans op gasvorming.
Fruit is hier echt een traktatie en dan maar een heel klein blokje en ze krijgen het maar echt af en toe. Af en toe een rozijntje vinden ze ook heeeerlijk.
Met wortels trouwens hetzelfde: een echte dikmaker. Het loof is dan veel beter om te geven.

edit: lees deze artikelen eens door. Daar staat precies in wat je moet weten. Ook staan er lijsten van wat een konijn wel en niet kan eten aan groenvoer/planten/kruiden etc.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding/
Laatst bijgewerkt door Omaro op 05-03-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:20

Ik voer ze ongeveer 25 gram per kilo lichaamsgewicht. De mijne wegen ongeveer 2 kilo per konijn, ze krijgen per dag dus samen max 100 gram. Daarnaast onbeperkt hooi, elke dag een wilgentak om lekker op te knagen en af en toe een klokhuis van een appel, wat sla, een klein worteltje of iets anders dat in de koelkast ligt.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:34

hier krijgen ze gewoon onbeperkt brokjes en zoveel eten ze er niet van ze hebben liever t groenvoer en natuurlijk hebben ze altijd hooi. wij hebben 7konijnen en 10 cavia s in een groot hok zitten dus tis sowieso onmogelijk om te controleren hoeveel ze precies binnen krijgen. geen van alle is te dik

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:52

Dat wat op de zak staat is over het algemeen te veel en heeft vrijwel geen enkel konijn nodig.
We hebben gemiddeld 50-70 konijnen in de opvang en dat wisselt af in honderden verschillende konijnen en met de stelregel die ik eerder stelde is sowieso geen enkel konijn te mager. Sommige wel te dik en is wat ik eerder aangaf nog wel te veel.
Jongen geven we bewust niet te veel, want te snelle groei is niet goed voor de darmen en liggen de bacteriën op de loer. Het enige wat meer voer dus doet is sneller (te snel) groeien. Belangrijker is hooi, hooi en nog veel meer hooi.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:56

@Nancyyy6
Maar dat ligt ook echt aan de konijnen of dat werkt of niet. Als ik dat hier doe dan valt de voedster om omdat de ram haar wegjaagt en alles opeet en de ram heeft binnen 5 minuten zijn bakje leeg en kan gerust daarna nog een hele hoop meer eten als hij dat zou krijgen (wat hij dus niet krijgt) De ram heeft zichzelf al eens een keer letterlijk een verstopping gegeten. Sindsdien krijgen ze alles verdeeld over de dag aangeboden. (2x brokjes, 2x groenvoer onbeperkt hooi) Had ik 2 konijnen gehad zoals mijn voedster dan had ik gerust alles in een keer kunnen geven zonder af te wegen etc. want zij eet zoals jij jouw konijnen omschrijft. Helaas heb ik de grootste schrokop van een ram die er is :Y)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:50

Omaro schreef:
Ik zou trouwens oppassen met fruit. Het bevat veel suikers (dikmakers) en het geeft grotere kans op gasvorming.
Fruit is hier echt een traktatie en dan maar een heel klein blokje en ze krijgen het maar echt af en toe. Af en toe een rozijntje vinden ze ook heeeerlijk.
Met wortels trouwens hetzelfde: een echte dikmaker. Het loof is dan veel beter om te geven.

edit: lees deze artikelen eens door. Daar staat precies in wat je moet weten. Ook staan er lijsten van wat een konijn wel en niet kan eten aan groenvoer/planten/kruiden etc.

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/voeding/

ik heb al jaren konijnen dus ik weet inderdaad wat ik wel en niet moet geven en hoeveelheid :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:43

Een eierdopje per konijn en dan gewoon van die korrels, niet dat graan/muesli gaf ik aan mijn (flinke) konijnen en daarnaast veel hooi, af en toe een wilgentak en een beetje groen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:08

Hier nooit onbeperkt gevoerd tm 7 maanden om het feit dat ze dan altijd bij volwassen nijnen zitten en die ga ik niet onbeperkt voeren (zijn toch al aan de uhm stevige kant ;) ) Wel is het zo als er 1 of meer jongen bij zitten dan ik meer biks ga geven. Nu geef ik 350 gram biks voor 4 volwassen (al dan niet kruising) vlaamse reuzen (alle nijnen rond de 6 kg)

Daarnaast onbeperkt hooi, in de zomer als het licht is onbeperkt gras eten en verder 2x per dag een flinke schaal groenvoer en fruit.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:15

Weinig :D. :P
Ik zou max 20 gram per kg konijn aanhouden en dan de junior versie geven van science selective :). Die is natuurlijk al rijker qua stoffen die er in zitten.
Mijn 2 konijnen krijgen science selective en krijgen sochtends samen een handje en savonds ook. Als ik meer geef worden ze te dik. Ze hebben wel onbeperkt hooi :)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:36

Die van mij krijgen smorgens altijd iets van groenten en Savonds krijgen ze brokjes. Brokken krijgen ze een klein handje per kilo. Ik heb het 1 keer afgewogen en dat hou ik nu aan. Weet alleen niet meer hoeveel dat was. Ik heb op de verpakking van de brokjes gekeken toen.

Verder onbeperkt hooi natuurlijk en iets extra's geef ik ze niet zo vaak. Als ik ze iets geef is het meestal een stukje fruit. Of ik maak een groentemix, dat vinden ze ook erg lekker.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:41

Die van mij krijgen onbeperkt biks welke ze niet echt super lekker vinden en 1x per dag 1 handje science selective per konijn. Uiteraard ook onbeperkt hooi en regelmatig groenvoer, gaat prima zo :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 07:51

Wat op de zakken staat is inderdaad veel te veel. Ik geef ze 2x per dag een bodempje in hun bakjes. Verder de hele dag toegang tot hooi (maar vaak liggen ze het grootste deel van de dag ergens anders dan in hun kooi) en elke paar dagen vers stro.

Van brokjes geven wij de simpelste korrel. Nooit gemengt voer, zit vanalles in wat niet hoeft en vaak gaan ze dan selectief eten en bijvoorbeeld alleen de maisvlokken eruit eten.