Twijfel over katten dit jaar enten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Twijfel over katten dit jaar enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 22:54

Het duurt nog even, maar in september zijn de katten weer toe aan hun jaarlijkse prikjes.

Maar nu twijfel ik of ik niet een jaartje over zou slaan.
Ze zijn vorig jaar geënt tegen nies- en kattenziekte. Nou is de kattenziekte enting 2 jaar geldig dus zou ik dit jaar alleen niesziekte hoeven enten.
Even een paar feitjes op een rij:

- Beide katten hebben niesziekte gehad.
- Eén van onze katten heeft niesziekte gehad terwijl ze hiertegen was geënt.

Met name het laatste feitje doet me twijfelen.

Wat zouden jullie doen?

Het heeft overigens niks met geld te maken, maar ik heb het idee dat de niesziekte enting een beetje doelloos is, gezien onze jongste niesziekte heeft gehad door de enting heen. Ik weet dat niesziekte verschillende vormen heeft, vandaar dat je ook elk jaar moet enten. Maar waarom enten als ze het alsnog kunnen krijgen? En de symptomen zijn makkelijk te ontdekken en kan je snel handelen. In tegenstelling tot kattenziekte..

Twijfel twijfel..

Christiene

Re: Twijfel over katten dit jaar enten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:02

vraag het de dierenarts of meerdere.. kan je dan altijd verstandig beslissen.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:03

ik weet niet waar je woont, maar op dit moment is er een dodelijke kattenziekte die utrecht rond gaat..
alleen daarom al zou ik zeggen gewoon enten en niet denken 'maar het helpt toch niet'. het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er een kat tussendoor glipt en toch niesziekte krijgt ondanks dat het geent is. daarnaast als we allemaal gaan denken dat de kat van de buren vast geent is en die kat daarnaast ook dus mijn kat loopt minder risico hebben we straks allemaal ongeente katjes lopen waardoor kattenziektes zich lekker uit gaan breiden :-)

ik zou zeggen gewoon enten als het je toch niet om geld gaat, maar je moet het natuurlijk nog altijd zelf weten :-)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 23:05

Kattenziekte enting is 2 jaar geldig (vandaag bij de DA geweest om kat te laten chippen, na gevraagd, niet over de niesziekte best dom..) dus om de kattenziekte enting gaat het niet.
Het is puur de niesziekte enting. Omdat ze dit jaar toch niet tegen kattenziekte geënt hoeven te worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:08

Een niesziekte enting helpt niet tegen andere ziektes hoor Lisaterburg :+

De dekking van de enting van niesziekte is, naar wat ik weet en hoor, niet zo groot, daarnaast schijnt een enting vaak langer te werken dan wordt aangegeven(titertesten).

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:13

oeps dacht even dat ze voor allebei moesten hihi :+ je word slecht in lezen als het steeds later wordt. :')

maar ondanks dat, ik ben zelf altijd van de entingsschemaatjes aanhouden ;)
iedereen moet natuurlijk altijd zelf weten :-)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:09

ieder moet het voor zichzelf weten en verantwoorden. Men zegt dat het 2 jaar werkt en als je dat wil geloven dan moet je dat doen. Ik laat mijn honden ook maar 1x per 3 jaar rabies enten omdat dit waarschinlijk 3 jaar werkt. Alleen na de eerste keer rabies heb ik het 2 jaar later weer laten doen voor de zekerheid en nu was het voor beiden de 3de keer dat ze geent werden en heb het een half jaar vervroegd wegens de rabies gevallen in NL die er onlangs waren. Ik wil ze geen risico laten lopen door te wachten tot het uiterste.
Niesziekte laat ik ze niet meer enten, dat gaat weer over als ze het gekregen hebben en is alleen maar ongemakkelijk maar meer vaak (ja vaak) niet. Daarnaast zijn ze beiden 3x daar tegen geent en 3x kregen ze een paar weken later alle tekenen van niesziekte. Geen zin meer in.

Hier geef ik normaal de grote coctail enting en een jaar later de kleine en het jaar erop de grote. Dit jaar was de klein aa nde beurt maar toch de grote gedaan door veranderingen in de entstof dit jaar (voor honden ja!!!!!!) nu moeten ze over een maand weer geent worden tegen leptospirose omdat dit geboosterd moet worden wegens nieuwe toevoegingen. Mijn kat is dit jaar ook niet gedaan. Die komt volg. jaar weer (nu komt ze ook niet op straat dat scheelt vast). Echter lees ik dat er in de buurt kattenziekte voor komt dan gaat ze die dag nog naar de DA om nog eens geent te worden voor de zekerheid.

Mijn konijnen ook. Als ik zie of hoor (makkelijk als je mee helpt op de dierenambu) over myxomathose dan zit ik zo bij mijn DA om te enten. Die nijnen entingen is heel onzeker nog hoe lang ze nu precies werken (men gaat sinds vorig jaar uit van een jaar) en dus ga ik niet nu enten en in oktober horen dat er dan myx is en maar hopen dat de enting nog werkt....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:10

overigens ook bij mij gaat het niet om de kosten maar wel om de gezondheid van mijn dieren. Teveel enten is ook niet goed namelijk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:38

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:56

Hier worden alle dieren gewoon elk jaar tegen alles geënt en doe niet mee aan de hype dat het zo ongezond zou zijn. Als ze goed ziek worden ben je namelijk verder van huis. Alleen de rabies en tetanus gaan hier om het jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:36

Lisaterburg schreef:
ik weet niet waar je woont, maar op dit moment is er een dodelijke kattenziekte die utrecht rond gaat..
:-)

Gaat nog niet rond, er is één dierenarts uit zeist die dat zegt. Die beweert dat 75% van de katten in utrecht en omgeving niet ingeent is en dat er een mogelijk misschien wel kans op een epidemie is. Mijn eigen dierenarts heeft al een hele tijd geen gevallen kattenziekte meer gehad.

Ik ent mijn katten niet, het is een risico, maar ook van de enting kunnen ze goed ziek worden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:39

Ik ent wel, sla mezelf voor mijn kop als ze wel wat oplopen en het minder erg had kunnen uitpakken als ze wel geent zouden zijn.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:15

Niesziekteprik kan je vergelijken met een griepprik, er zijn zoveel versies van de griep dat je toch de kans houdt dat ze t krijgen. Maar als ze geënt zijn, krijgen ze vaak wat minder last van de symptomen. Die van mij worden gewoon braaf volgens t entschema geënt.