Kattenren: kopen of zelf maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Kattenren: kopen of zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:27

Ik moet nog kijken welke opties ik heb in de tuin maar ik zou graag informatie inwinnen over het kopen of bouwen van een kattenren. De inhoud is niet belangrijk, hier kom ik wel uit. Het gaat mij om de omheining.

Hier heb ik een aantal vragen voor:

1 Hoe duur is een kattenren kant en klaar van pakweg 8 bij 15 meter?
2 Kan je een kattenren ook makkelijk zelf bouwen en hoe veel kost dit ongeveer?
3 Welke materialen heb je nodig?
4 Is er een vergunning nodig om dit in je tuin te plaatsen?

Uiteraard is alle info hierover van harte welkom. Foto's zouden helemaal top zijn. Kan ik mooi ideeën opdoen. Ik kwam er zelf niet helemaal uit met google dus ik dacht: hier zitten vast wel wat ervaringedeskundigen. Momenteel zijn de financiële middelen erg laag en op korte termijn niet te realiseren maar ik wil graag ideeën opdoen.

dierenfan

Re: Kattenren: kopen of zelf maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:38

weet wel dat dit niet de vraag is maar ben wel benieuwd hoe groot is de tuin waar het om gaat? Misschien dat je qua onkosten namelijk nog beter je tuin goed af kan zetten dan een katten ren zetten. Bij luxus http://www.luxus-staalproducten.nl/mult ... anelen.php hebben ze degelijke rennen. Wij hebben ze op het asiel als puppen ren (zonder dak dus dan) en ideale rennen. Al zou ik als je voor zoiets gaat wel eerst in het echt een ren willen zien voordat je aanschaft. Kleine/fijn gebouwde katten kunnen misschien namelijk wel uit zo'n luxus ren komen als ze echt willen... dit wegens de ruimte bij de deuren.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:42

Ga uit dat de aluminium panelen ongeveer 35 euro per stuk zijn.
Mocht hij in de zon staan vergeet niet schaduw te creëeren.

Wij hebben naast het grote buitenverblijf ( inmiddels een dicht dak) ook een binnenverblijf, die is ongeveer 2 bij 3 .
Onze ren zal iets zijn van 5 panelen à een meter en daartussen stukjes hout voor nog meer schaduw creëeren. Onze ren is drie panelen diep.

Helaas gaat foto's plaatsen hier nogal lastig.

Vergunning hebben wij niet gevraagd. Helemaal niet als je hem zo kan verplaatsen.
De vloer hebben wij 30 bij 30 tegels in cement, zo krijg ik zo weinig mogelijk onkruid ertussen.

Heb geen stukjes gras of zand omdat Ze dat. Anders als kattenbak gaan gebruiken.

Kosten heb ik eigenlijk zo geen flauw idee van.

Toch nog foto van binnenkant ;)
http://i193.photobucket.com/albums/z88/ ... 0c7f78.jpg

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:50

Oef....de tuin zelf is redelijk groot en ik denk dat ik weet wat je bedoeld (heb je link nog niet bekeken), maar ik wil sowieso een volledig afgesloten ruimte. Schuine randen vertrouw ik niet. Ben bang dat ie dan een manier gaat vinden er toch overheen te raken. Schaduwplekken worden uiteraard gecreëerd.

Deflin: en hoe groot zijn die panelen dan? Foto bekeken, ziet er mooi uit!

Overigens, het is de bedoeling dat de ren op een grasstuk komt. Moet nog even nadenken over een kattenbakoptie, en anders schep ik gewoon elke dag de drollen weg.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:55

: 102 cm breed x 202 cm

Dit zijn onze.
Maar op mp zijn ook zat van die dingen te koop.
Als je zoekt op aluminium volière panelen of kattenren panelen krijg je wel veel hits.

Dan hoop ik dat als ze gaan plassen je de ammoniak geur je niet tegemoet komt ;) gras is lastiger schoonmaken. Het liefst had ik zelfs plavuizen er in zodat ik ook nog kan dweilen. Nu maar de hogedrukspuit erop. Ook ivm met vlooien etc,

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 19:57

Daar zal ik inderdaad eens rondsnuffelen. Al schaf ik met regelmaat een aantal panelen aan dan kom ik er uiteindelijk ook wel :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:00

Onze vorige buren hadden een pergola geplaatst met fijn gaas dicht gemaakt en aan de bovenkant ook naar binnen toe. Heel netjes en strak en belangrijk de katten konden niet uit de tuin. Probleem buurkatten kwamen soms wel bij hen in de tuin en dan was het oorlog tussen de buurkatten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:39

friendly schreef:
Oef....de tuin zelf is redelijk groot en ik denk dat ik weet wat je bedoeld (heb je link nog niet bekeken), maar ik wil sowieso een volledig afgesloten ruimte. Schuine randen vertrouw ik niet. Ben bang dat ie dan een manier gaat vinden er toch overheen te raken. Schaduwplekken worden uiteraard gecreëerd.

Deflin: en hoe groot zijn die panelen dan? Foto bekeken, ziet er mooi uit!

Overigens, het is de bedoeling dat de ren op een grasstuk komt. Moet nog even nadenken over een kattenbakoptie, en anders schep ik gewoon elke dag de drollen weg.

ik heb ook alleen maar volledig afgesloten rennen in de link hoor tenzij je er geen gaas dak op gaat doen ;) mijn vraag hoe groot je tuin is staat los van mijn link die ik gaf.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 20:54

Oh oke, ik had de link nog niet bekeken toen ik antwoord gaf haha. Exact weet ik het niet zeker maar zal ongeveer 20x40 zijn gok ik.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:46

Welk gaas moet je nemen?