Tuin kat proof maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Tuin kat proof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:24

Hallo,

Ik had al een beetje rondgekeken maar kon niet echt een topic vinden over hoe je een tuin kat proof kan maken.

Ik heb een vrij kleine achtertuin die helemaal is afgesloten doormiddel van een schutting, ook ik snap natuurlijk dat mijn kat daar gewoon overheen kan.

Hebben mensen ervaring met kat proof maken van je tuin?

een mogelijkheid voor een kattenren is er evt wel, maar niet dat ze dan zelf kan beslissen wanneer ze naar buiten wil.

Ben erg benieuwd! *\o/*

Gydja

Re: Tuin kat proof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:27

Je kan toch een kattenren maken tegen een raam aan? Dan kan je het raam open zetten zo dat ze via het raam naar buiten kunnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:29

Heel makkelijk en goedkoop in jouw geval, doordat de tuin met een schutting omgeven is. Schroeven bovenop de schuttingen draaien en daar een kattennet overheen spannen. Dat draad is zo dun dat het niet echt opvalt, dus echt last heb je er niet van. Tenzij je 2.15 groot bent natuurlijk.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:30

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:32

Gydja schreef:
Je kan toch een kattenren maken tegen een raam aan? Dan kan je het raam open zetten zo dat ze via het raam naar buiten kunnen.

daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar omdat we aan de achterzijde van het huis geen raam hebben die dus open kan.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:32

GamblersCup schreef:
Heel makkelijk en goedkoop in jouw geval, doordat de tuin met een schutting omgeven is. Schroeven bovenop de schuttingen draaien en daar een kattennet overheen spannen. Dat draad is zo dun dat het niet echt opvalt, dus echt last heb je er niet van. Tenzij je 2.15 groot bent natuurlijk.

Weet je toevallig ook waar je dit kunt kopen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:33

Wij hebben de hele schutting afgezet met gaas.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:35

Bij www.zooplus.nl verkopen ze van die netten en ook bevestigingsmaterialen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:36

Ja, ik heb namelijk een hekwerk neer laten zetten (had geen schutting) en de schroeven zijn er al ingedraaid. De rol met kattennet staat al klaar, maar ik wil eerst de houten rand nog beitsen. Vandaar dat het er nog niet op gespannen is. De rol kattennet heb ik bij zooplus besteld. Goed te betalen!
De schroeven heb ik gewoon in een doosje bij de bouwmarkt gekocht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:37

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:40

Ik ben daar geen voorstander van. Ook niet van die naar binnen afhangende randen. Of die rollen. Er is altijd een kans dat de kat er doorheen komt, of nog erger, een vreemde kat die vanaf de andere kant je tuin inpleurt. Ik ben fan van "gewoon helemaal dicht", geen risico op uitbreken, of indringers. En geen extra kosten aan stroom ;)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:47

Een katten net lijkt mij in dit geval ook beter, ben inderdaad ook niet z'n voorstander van stroomdraad.
Heb de poes nu steeds buiten in de bench van de hond als ik zelf ook buiten ben en ik zie wel dat ze erg geniet van de zon en het "buiten" zijn.

Kan zo'n katten net ook als de ene schutting iets lager is als de ander? dan hangt hij gewoon een stukje naar beneden op het einde toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:50

Als je er voor zorgt dat ie op het laagste deel niet van de schroeven af kan schieten als je het net spant, is dat geen probleem. Ik zou dan, als het verschil echt wat groter is, haakjes gebruiken met schroefdraad, ipv gewone schroeven. Als het verschil 10 cm is, maakt het niet uit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:53

of je zet een extra rand op je schutting zodat die hoger wordt, is met simpele houten latjes al te realiseren.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 12:56

Inderdaad, het verschil is zo'n 20 cm, dus kan evt. met wat extra latjes ook wel verholpen worden.
Ik zag dat bij zooplus het grootste net 8x3 is.
Weet iemand ook of ze er nog groter zijn of dat het wel makkelijk is om 2 netten aan elkaar te maken?

Onze tuin is namelijk ongeveer 12 bij 6.

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:56

Wij hebben een schrikdraadje over de schutting lopen, katten blijven keurig binnen in de tuin, buurkatten geen last van. Zielig of niet, na 1 x weten ze het precies (ik heb mijn katten nog nooit een optater zien krijgen) hier voor hadden wij ook een net over de gehele tuin gespannen, hier gingen onze katten niet doorheen, maar de buurkatten hadden er in een mum van tijd gaten in weten te krijgen. (en een vogel in vast gezeten)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:00

Het is heel makkelijk twee netten aan elkaar te maken, ik doe het ook in "banen" over de tuin. Met een dun, stevig draad (ze verkopen dat volgens mij ook bij zooplus, maar ik haal doorzichtig snoer uit de bouwmarkt) rijg je ze zo aan elkaar.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:01

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:03

Wij hebben ook schrikdraad. De eerste keer liepen ze er alleen zo overheen, we waren vergeten dat een houten schutting natuurlijk niet goed aarde maakt. Nu loopt er ook een aarde draadje langs (2 draadjes dus, 1 schrik en 1 aarde) en blijven ze keurig binnen de tuin.

Ik heb ze nog nooit stroom horen krijgen, maar dat zal vast wel eens gebeurd zijn. We hebben een gallagher stroom apparaat voor huisdieren.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:05

DanaDeen schreef:
Wij hebben een schrikdraadje over de schutting lopen, katten blijven keurig binnen in de tuin, buurkatten geen last van. Zielig of niet, na 1 x weten ze het precies (ik heb mijn katten nog nooit een optater zien krijgen) hier voor hadden wij ook een net over de gehele tuin gespannen, hier gingen onze katten niet doorheen, maar de buurkatten hadden er in een mum van tijd gaten in weten te krijgen. (en een vogel in vast gezeten)

Buurkatten heb ik geen last meer van nadat we een hond hebben gekocht. die komen hier niet meer.
Over de vogeltjes maak ik me echter wel wat zorgen.
Die voer ik nu gewoonlijk in de tuin.
Al vind ik wel dat mijn eigen poes natuurlijk voorgaat.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:06

Die ene keer wil ik ze al niet buiten de tuin hebben, dat kennen ze niet en ik krijg een kat in paniek en een kat die er waarschijnlijk heul hard vandoor rent :D
Mijn tuin is ook niet zo breed, 5 meter ofzo. Goed te doen met een net.

Vogels voer ik al een hele tijd niet in de tuin, wegens de katten. Alleen nog in de voortuin.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:06

Annemeik schreef:
Wij hebben ook schrikdraad. De eerste keer liepen ze er alleen zo overheen, we waren vergeten dat een houten schutting natuurlijk niet goed aarde maakt. Nu loopt er ook een aarde draadje langs (2 draadjes dus, 1 schrik en 1 aarde) en blijven ze keurig binnen de tuin.

Ik heb ze nog nooit stroom horen krijgen, maar dat zal vast wel eens gebeurd zijn. We hebben een gallagher stroom apparaat voor huisdieren.

Hebben jullie het schrikdraad dan over de grond lopen of over de schutting?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:08

Bovenin de schutting, net schuin naar binnen toe. Zodat ze wel tegen de schutting op kunnen, maar er niet overheen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 13:12

GamblersCup schreef:
Die ene keer wil ik ze al niet buiten de tuin hebben, dat kennen ze niet en ik krijg een kat in paniek en een kat die er waarschijnlijk heul hard vandoor rent :D
Mijn tuin is ook niet zo breed, 5 meter ofzo. Goed te doen met een net.

Vogels voer ik al een hele tijd niet in de tuin, wegens de katten. Alleen nog in de voortuin.

Ik wil onze poes inderdaad ook niet buiten te tuin hebben. Ook vooral omdat ik aan een drukke weg woon.
en het mijn poes is, niet die van iemand anders.. iemand anders zit niet te wachten op allemaal kattenpoep etc in hun tuin.
Voortuin heb ik helaas niet voor de vogels.

Ik ga me even verdiepen in die netten. ik denk dat dit toch de beste uitkomst is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:23

Ik vond de prijs ontzettend meevallen, dus het is voor mij het proberen waard. Ik had er vantevoren wel goede verhalen over gehoord en foto's gezien van dezelfde constructie, dus dat wordt m voor mij!