Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Anoniem

Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:21

Hallo,

omdat in een ander topic dit ter spraken kwam. Vroeg ik mij wat jullie er van vinden.

Ikzelf houdt mijn katten binnen. Zodat andere mensen geen last hebben van mijn katten. En zo mijn katten ook geen schade aanrichten aan andere dieren. En ook niet de kans lopen om aangereden te worden. En ook niet mijn buren hun tuin vol schijten.

Sommige mensen vinden dit zielig. Want katten zijn jagers, dus die horen buiten te kunnen lopen. En die ene kattendrol in andermans tuin maakt niet uit. Of dat ze volière vogels de stuipen op het lijf jagen. Of dat ze een vogeltje pakken. Want katten horen niet binnen.

Dus ben benieuwd naar jullie mening

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:25

Ik houd onze katten binnen om de volgende redenen:

We wonen zeven hoog.

Ik heb Oosterse kortharen. Zelfs al zouden we een gewone woning hebben dan nog blijven ze binnen.
Veel te bang dat ze gestolen worden of in huis worden genomen onder het mom 'arme dunne katten' (dus om bij te voeren)

Het is gewoon een slank ras. Niks dun.

Daarnaast worden ze hier goed verwend. Ze hebben genoeg ruimte, speelgoed, een grote krabpaal en aan liefde en aandacht niks tekort.
Laatst bijgewerkt door Lous op 03-03-14 22:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:25

Ik heb mijn kat binnen, hij is nu 11 maanden oud en ook nooit buiten geweest van kitten af aan.
Ik heb dit heel bewust gedaan met oog op de eerste woning die ik waarschijnlijk krijg ook geen tuin heeft, en dan vind ik het zielig als de kat zijn hele leven gewend is buiten te zijn dan inene binnen moet blijven.

En 500 meter verderop heb je het spoor , en nog eens 200 meter verder een snelweg. Ik hou hem liever veilig binnen. Ben veel te bang dat hem wat overkomt. En hij mist niks, want hier binnen krijg hij zeker genoeg beweging, zijn dagelijks minimaal 2 uur bezig met spelen of door de kamer met speeltjes, ook heeft hij een mooie krappaal om in te klimmen, nee hij komt niks te kort :)

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:26

Het is beiden waar, misschien kunnen katten beter maar niet meer gehouden worden?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:27

Net als paarden in dr wei horen.
Vogels moeten kunnen vliegen.
En katten buiten de boel op stelte te horen zetten.

Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen.

Net als je voor een paard en een hond ruimte moet hebben, hebben katten dat ook nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:28

LuckyLuna schreef:
Net als paarden in dr wei horen.
Vogels moeten kunnen vliegen.
En katten buiten de boel op stelte te horen zetten.

Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen.

Net als je voor een paard en een hond ruimte moet hebben, hebben katten dat ook nodig.

Ja maar paarden houden we toch ook achter een draadje. En een hond laten we toch ook niet zomaar los lopen. Dus waarom katten wel?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:29

We hadden vroeger thuis trouwens wel HTK katten die geholpen waren en gewoon buiten liepen. Op een gegeven moment hebben we de laatste toch binnen moeten houden. Hij werd doof, dus voor zijn eigen veiligheid hem om weten te moeten krijgen naar een binnenkat. Heel sneu voor hem, maar beter dan onder een auto komen die je niet aan hoort komen.

LEKKERGEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:31

Mijn katten blijven ook binnen. Ze mogen alleen in de tuin aan een lijntje.
Ze blijven binnen omdat ik mijn buren niet tot last wil zijn. Daarbij rijden ze hier als gekken en wonen we vlakbij de metro. Ik moet er niet aan denken dat ze iets zou overkomen!
Op 2e kerstdag is de kat van mijn buren doodgebeten door twee honden. Dat heb ik (helaas) gezien. Ik vind het natuurlijk heel erg voor mijn buren, maar ik was op dat moment zooo blij dat mijn katten veilig binnen zaten!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:32

Mijn katten zijn altijd binnen katten geweest. Tot ik 3 jaar terug een kitten kocht. Ze was nog nooit buiten geweest maar kwam wel van de boerderij. En deze kat was gewoon niet binnen te houden. Ze wordt boos en sago als je haar te lang binnen houd.

Omdat ik het niet zo gezellig vond, een kat die altijd de hort op is hebben we een 3e kat erbij genomen. De moeder kat van onze 3e kat was altijd in de buurt van haar baas. En onze 3e kat komt wel buiten maar blijft altijd bij mij in de buurt.

Ik heb ook nog een kat van 19, ook zij komt niet verder dan de tuin.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:33

@LuckyLuna

"Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen."

Anderen kunnen overlast ervaren door jouw huisdier, moet daar geen rekening mee worden gehouden dan?

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:33

Mijn katten komen niet op straat, maar kunnen onbeperkt buiten in de tuin. Stroomdraadje over de muur / schutting en klaar is Kees. Ik blij, poezels blij, buren blij,

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:34

Onze katten komen absoluut niet vrij buiten. Heb 2 katten die uit een niet zo'n fijne omgeving. Ook positief getest op katten aids, wil absoluut niet dat mijn katten een ander zouden besmetten.. Ze hebben wel een ren buiten en met mooi weer zijn ze dus ook gewoon de hele dag buiten.
Hier worden in de buurt ook veel katten aangereden, word nogal asociaal hier in de straat gereden.. moet er niet aan denken.

Lous

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:35

Mochten we straks in een rijtjeshuis wonen, komt er uiteraard wel een Katio. ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:35

Ik ben van mening dat elke gezonde kat de ruimte moet hebben om te kunnen rond lopen, mits veilig.

Heb een kat aangeschaft met het idee dat ze straks naar buiten kon, maar ze bleek doof te zijn. Na een maandje of wat een tweede dove kat aangeschaft zodat we een lijn kunnen trekken wat betreft niet naar buiten gaan. Ter compensatie wel een kattenkamer gemaakt. :')

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:36

ligt aan de situatie.
Het klinkt inderdaad zielig.. maar het is maar net hoe je woont en hoe je omgeving is.
Ik woon bijvoorbeeld tegenover de polders hier.
Dus als ik een kat zou hebben zou hij rustig buiten kunnen lopen.
Maar als ik bij een snelweg zou wonen zou ik hem zelf ook binnenhouden, of in een flat.
Opzich zijn katten slim genoeg maar er hoeft maar 1 idioot tussen te zitten en je kat komt nooit meer thuis!
Zolang de katten binnen genoeg ruimte hebben en hun speeltjes en dingetjes is er niks zieligs aan toch?
Ik vind dit wat anders dan vogels en paarden.
Zelf heb ik een vogel en zijn kooitje staat altijd open omdat ik het dus wel zielig vind om zo'n beestje in een kooitje te houden.
Mijn paard heeft altijd op een weiland gestaan met inloop stal gestaan omdat ik het ook best sneu vind om zo'n beest op te sluiten ( zo zie ik het en dit is absoluut geen commentaar op anderen! ik weet dat niet iedereen die keus heeft)
Dus zolang ze genoeg bewegingsruimte hebben, is er niks aan de hand toch? :j

LuckyLuna

Aryana schreef:
@LuckyLuna

"Als iemand niet wil dat zijn kat de boel op stelte zet had ie geen kat moeten nemen."

Anderen kunnen overlast ervaren door jouw huisdier, moet daar geen rekening mee worden gehouden dan?

Dan zou ik eerst goed in overleg gaan met de buurt bewoners.
Bij ons was er geen enkel bezwaar tegen een buiten kat.
Iemand heeft de vijver iets aangepast zodat hij niet kon gaan zwemmen met de vissen.

Als dit niet zo was gegaan had ik geen kat genomen.

billionache

Bij ons hebben de katten de keuze :) we hebben permanent in de bergruimte een raampje openstaan zodat ze binnen/buiten kunnen 24/7.

Wij wonen wel op een camping/chaletpark. Amper verkeer (en dan nog max 30km/u) en veel bosgebied. We hebben 4 katten, maar eigenlijk is er maar ééntje die echt frequent buitenloopt. De rest blijft eigenlijk grotendeels binnen. Hier hebben ze ook binnen een krabpaal, kattenbakken, speelgoed noem maar op.

Het is maar net waar ze aan gewend zijn denk ik. Vroeger woonden we in een 'gewoon' huis (open bebouwing) in een rustige wijk. Onze katten liepen toen constant buiten. Toen we naar een appartement verhuisden werden ze (toen nog 2) helemaal gek. Lopen miauwen, aan de deur krabben... Meeste katten die ik ken die van kitten af binnen zitten hebben er ook totaal geen probleem mee :n

@LuckyLuna : maar paarden en honden blijven wel in de tuin of op de wei, achter een draad/haag. Ze gaan dus niet andermans tuin onderpoepen, en anderen hebben er ook geen last van. Met katten ligt dit wel een stuk anders. Bij de mijne ben ik er zeker van dat ze niet in andere tuinen komen. Lopen enkel in het bos, onze eigen tuin of binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:38

LuckyLuna schreef:
Aryana schreef:
@LuckyLuna

Iemand heeft de vijver iets aangepast zodat hij niet kon gaan zwemmen met de vissen.

Weet je wel hoe ver een kat kan komen? Lijkt mij raar dat je echt iedereen hebt gevraagd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:38

Ik woon in buitengebied, en mijn katten lopen binnen en buiten, kunnen ze zelf regelen. Dit in goed overleg met de buren die er dankbaar gebruik van maken. 1 buurman zet zelfs regelmatig de hooischuur open zodat ze muizen kunnen vangen ;)
Als ik in een woonwijk zou wonen weet ik niet of ik ze zomaar vrij buiten zou laten

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:39

LuckyLuna schreef:

Dat is netjes van je.

Anoniem

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:41

Als ik naar mijn eigen katten kijk. Krijg ik niet de indruk dat ze zich vervelen in huis. Hebben mega grote krabpaal en genoeg speelgoed. En spelen regelmatig met mijn labrador.

Van zomer word de achtertuin wel catproof gemaakt.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:42

Verbaasd me zoveel katten binnen!
Onze katten houden we ook binnen. Wel een 2e bij genomen omdat 1 het wel saai vond binnen in z'n uppie.
Wij wonen wel op een boerderij maar met een drukke weg voor de deur en veel wilde katten in de buurt. Een kat van ons heeft z'n poot gebroken en is voor €1200 geopereerd. Heb ik liever niet buiten lopen. Hij is toch wat minder mobiel en het blijft een zwakke plek.
We hebben wel een rennetje in de tuin zodat ze door het raam naar buiten kunnen om een frisse neus te halen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:42

Dat is ook waar love_western

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:44

_suus19_ schreef:
Verbaasd me zoveel katten binnen!
Onze katten houden we ook binnen. Wel een 2e bij genomen omdat 1 het wel saai vond binnen in z'n uppie.
Wij wonen wel op een boerderij maar met een drukke weg voor de deur en veel wilde katten in de buurt. Een kat van ons heeft z'n poot gebroken en is voor €1200 geopereerd. Heb ik liever niet buiten lopen. Hij is toch wat minder mobiel en het blijft een zwakke plek.
We hebben wel een rennetje in de tuin zodat ze door het raam naar buiten kunnen om een frisse neus te halen.

Daar ben ik alleen maar blij om :D

Ik laat mijn labrador ook niet achter eenden aan rennen, zodat hij ze kan doden. Want hij heeft een behoorlijke jacht instinct. Wat met veel oefenen nu onder controle is. Waarom mogen katten dan wel dieren doden?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:44

Whoo,

Wat veel reactie van mensen die hun kat niet buiten willen...
Niet verwacht dan had ik uit zelf bescherming hier gewoon al niet gereageerd.
Jammergenoeg nu te laat voor.

@love_western.
Die beestjes lopen heel ver Jha!
Verbaas ik me nog steeds over.
Maar de dichtstbijzijnde heb ik allemaal gehad :)

@billio, daar zit inderdaad een verschil.
Dan nog hoort een kat vrij buiten.