Honden al aanwezig en katten erbij...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Honden al aanwezig en katten erbij...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:33

Ik zit een beetje met een dilemma waar ik graag hulp bij zou willen krijgen!

Over ongeveer twee maanden ga ik verhuizen naar een boerderij. Zelf hebben we al genoeg beesten in bezit, waarvan onder andere honden. Nu kregen wij de vraag van de huidige huiseigenaar of wij de twee katten van hem willen hebben. Hij kan ze namelijk niet mee nemen naar zijn volgende woning.
Op het terrein zijn twee huizen, waarvan mijn moeder met de honden in het ene huis gaat en ik samen met mijn vriend in het andere huis. Wij zijn van plan om zelf ook nog één of twee honden te nemen. De katten waar het om gaat zijn twee katers en geholpen. De leeftijd weet ik helaas niet.

Aan de ene kant gun ik het de katten om lekker op hun vertrouwde plek te kunnen blijven. Anders worden ze namelijk naar het asiel gebracht. Qua zorg zou het geen probleem worden, omdat mijn vriend altijd katten thuis heeft gehad. Maar ik zit toch echt met de honden in mijn hoofd. De honden die wij nu namelijk hebben, gaan uit hun dak als ze katten zien. Daaraan tegen zijn het buitenkatten die alleen maar binnen kwamen voor een tukkie en wat eten.

Nu zitten mijn vriend en ik dus een beetje in dilemma.
Is het namelijk een optie om de honden aan de katten te laten wennen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Wie kan mij een beetje helpen met deze keuze?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:41

De vraag is of het eerlijk is tegenover de katten?

Indien de combinatie geen kans van slagen heeft worden ze verdreven van hun vertrouwde plek en gaan zwerven.....met alle gevolgen van dien.

In dat geval vind ik het eerlijker om ze vanuit het asiel te laten herplaatsen zodat ze iig een fijn en 'vertrouwd' nieuw thuis krijgen.

Wij hebben twee jaar geleden ook een kat genomen bij onze twee honden. Echter was dit het 'vertrouwd' terrein van de honden en had de kat zich ondergeschikt te voelen. Aangezien de kat hier ook in huis leefde hadden beide partijen geen keuze elkaar te accepteren. Op het moment dat de kat naar buiten mocht was iedereen aan de situatie gewend.

Ashley5

Re: Honden al aanwezig en katten erbij...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:43

Daar ben ik inderdaad bang voor, dat onze honden hun van hun eigen plek wegjagen. De katten zullen namelijk wel snel genoeg door hebben dat de honden hun wel achterna blijven gaan, lijkt mij.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:55

Als jij 24 uur per dag aanwezig bent de honden te corrigeren op hun gedrag, dan zou het een kans waard zijn. Maar constant 'jagen' zonder ophouden....vind ik niet eerlijk op 'vertrouwd' terrein

Ik had hier het voordeel dat mijn grootste de kat straal negeerde en wanneer de kleinste er achteraan joeg, poeslief brutaal genoeg was om te laten weten dat ze dat niet tolereerde en dan keerde de rust weer terug.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 19:58

Ik denk ook dat één van de honden (de jongste) uiteindelijk niet zo het probleem zal zijn, omdat die ook niet genoeg lef heeft en echt wat met de kat te doen. Vooral als de kat van zich af bijt, dan haakt de jongste snel af.
De oudste hond daaraan tegen wordt denk ik heel moeilijk om haar echt eraan te laten wennen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:01

het kan zeker lukken. Hier een herplaatser (al weer 3.5 jaar) en deze heeft bij de vorige eignaar een cavia dood gebeten. Ook op mijn al aanwezige kat reageerde hij zeer fel. Echter mijn kat was net wat feller..... Uiteindelijk was het snel uitgemaakt dat hond en kat echt niet met elkaar overweg kunnen maar ze hebben respect voor elkaar. Zij negeert hem volkomen en hij haar. Als het erop aan komt gaat hij aan de kant voor haar en heeft na de eerste paar weken dat wij goed op moesten passen 0 problemen gehad.

Ik wist overigens van te voren niet dat hij al eens een cavia dood had gebeten en niet bij katten kon. Dat vertelde de vorige eigenaar toen ik hem al een week had nog even...... toen was ik er al lang achter. Gelukkig maar dat het niet mijn eerste (en niet de laatste) herplaatser is dus had hem aangelijnd mee naar binnen genomen voor de veiligheid van de kat.

de konijnen heb ik veel langer heel goed moeten beschermen tegen hem maar nu merk ik elk jaar wel dat hij daar ook rustiger tegen is. Gelukkig zitten de nijnen hier in een hondenkennel dus de omheining is zeker sterk genoeg (al kijkt hij er niet eens meer naar om)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 21:38

Maarja, hoe pak je zoiets dan aan om de honden gaat aan de katten te laten wennen? Want ik ken natuurlijk zelf ook nog niet de katten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:41

Mijn hond was 2,5 toen ze bij mijn katten in huis kwam en het enige dat ze op straat deed was katten opjagen. Heel kort erop zitten in het begin en het komt gewoon goed. Hier liggen hond en katten altijd bij elkaar op de bank.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:02

het aanpakken is heel simpel. Zowel honden als katten geen ruimte geven zich te misdragen. Dus als je er niet op kan letten dan absoluut gescheiden houden in de eerste periode. Daarnaast bij zeer heftige reactie die hond een riem aan laten. Kan je makkelijker ingrijpen want luisteren doen ze toch niet meer in hun opwinding ;)
Verder eventueel voor de katten omdat je die niet ken een plantenspuit gebruiken als ze te enthousiast je honden aan willen vallen en ik zou iets bij de hand hebben van een blikje met iets erin wat veel lawaai maakt of een bos sleutels. Als er toch iets aan je aandacht ontsnapt kan je dat altijd tussen de dieren gooien ;)

en nu zal je vast zien dat ze zonder slag of stoot elkaar accepteren ;)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:33

Mijn logehond was bij ons toen wij de katten haalden. Buiten gast zij ook achter katten aan, maar vanaf het begin was het geen probleem. De hond heeft respect voor de katten, maar ze liggen ook wel eens tegen elkaar aan. Als de hond na een tijd weer komt logeren levert dit ook totaal geen problemen op. Ze begroeten elkaar en gaan weer verder met hun eigen dingen. En dan moet ik erbij zeggen dat mijn kater niet de makkelijkste is met honden. Hij heeft al honden in de hoek gedreven en in elkaar geslagen omdat ze zijn vriendinnetje lastig vielen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:35

Ondanks dat we een beetje richtig een nee neigen, gaan we het toch proberen. We gunnen het de katten en vinden het wel leuk als ze op de boerderij blijven rond lopen. Stel het gaat toch niet goed, dan kunnen ze alsnog naar het asiel. Die keuze willen we wel ruim op tijd maken, als het toch niet schijnt te gaan.
Maar we gaan er in ieder geval voor :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:59

Als ze echt gaan jagen, aan de riem houden. De kat zal sowieso wat territoriaal zijn, dus het is jouw taak om ervoor te zorgen dat de honden zich netjes gedragen. Je wilt namelijk ook het liefst voorkomen dat de kat de hond een tik geeft, waardoor de hond meer spanning voelt de volgende keer dat hij de kat ziet.
Want andersom moeten de katten ook aan de honden wennen.

Kost even wat moeite en tijd, maar dan is het ook meteen klaar. Laat het een paar keer fout gaan, dan duurt het langer voordat ze met elkaar overweg kunnen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:36

Het ligt er ook aan hoe jullie tegen de katten doen.
Nu is dat in dit geval wat moeilijker omdat de katten jullie immers ook niet kennen.
Maar als je iig de honden duidelijk laat merken dat deze katten erbij horen, zullen ze dat snel genoeg accepteren.
Wij hebben zelf hond gehad, die met katten was opgegroeid. Die deed ie niets maar zodra vreemde kat op het erf ( dus indringer) kwam, was het fout.. Toen de huiskatten overleden waren en er 2 nieuwe kwamen, was het wel even spannend ( voor ons dan)!
Maar ook die hoorden schijnbaar meteen bij eigen en geeen probleem.
Succes ermee en fijn dat je het een kans wil geven!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 18:59

Het is fijn om wat ervaring te horen. Het duurt nog eventjes voordat we gaan verhuizen, maar ik wil me er graag op voorbereiden!