Puberende Berner, hoe hiermee om te gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Puberende Berner, hoe hiermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 10:17

Mijn kleine pup wordt groot. Ze is nu acht maanden en hartstikke lief hoor. Maar ze is gigantisch aan het puberen. Ineens net doen alsof ze niet weet wat het commando af betekent, net als 'kom voor' nu ineens 'ikrenheelhardweg' betekent. Het is net alsof ze echt alles is vergeten wat ik haar in voorgaande maanden heb geleerd.

Hoe gaan jullie hiermee om? En is dit normaal? Soms heb ik het gevoel de 'strijd' te gaan verliezen, maar ik geef niet op hoor, haha!

Moet ik een keer goed boos op haar worden of is geduld het sleutelwoord?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:20

Ik ken het hoor.
Alles doen wat niet mag en niks doen wat moet.

Je moet niet elke keer boos worden, maar je mag best even laten weten dat JIJ de baas bent.
Onze hond ging toen mensen heel erg uittesten, hoever kan ik gaan totdat ze boos worden?
Dus een keer flink boos worden mag, maar daarna is het goed.
Als ie na een paar keer roepen niet komt mag je best even een boze stem opzetten, maar als ie komt wel even braaf zeggen, want anders denkt ie dat ie alleen mag komen als ie stout is.

Succes :).

Neej

Re: Puberende Berner, hoe hiermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:09

Vooral even extra consequent blijven en lekker blijven trainen :) mbt het hierkomen desnoods even aan de lange lijn uitlaten (dus niet 'echt' los laten) en het hierkomen zo oefenen, zodat ze weer even goed beseft dat "hier" ook echt "hier" betekent en niet "nou misschien maar eerst loop ik nog even 4 rondjes" :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:09

Geduld, geduld en geduld. Het gaat weer voorbij ;) Zorg er inderdaad wel voor dat je hond zo weinig mogelijkheden krijgt om dit pubergedrag te vertonen. Gaat de hond spelletjes spelen (pak me dan als je kan :D ) niet meespelen, maar de hond meteen negeren en weglopen: je hebt haar niet nodig. Staan ze binnen no-time weer naast je: 'zo is het ook niet leuk -O- '.

Verder houden pubers van actie! Hoe meer actie jij biedt (en dus niet die leuke hondjes in het park), hoe geliefder je bent en hoe beter ze luisteren. De puberteit is DE tijd om nieuwe dingen te gaan doen. Sensatiezoekers zijn het :Y)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:10

Geduld, consequent blijven, goed bedrag belonen.
Zorg dat iedereen die met de hond te maken heeft dit op dezelfde manier blijft volhouden.
Het is een fase en daar moeten ze doorheen!
Succes!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:15

Mijn dochter heeft een Ridgeback en die had ook ineens geheugenverlies bij het woord hier, ze is doorgelopen en ging achter een boom staan en binnen een minuut kwam hij aangestormd. Hij is nu vier en kan heel druk spelen met andere honden maar hij blijft haar in de gaten houden. Nu kon dat doorlopen daar maar ik snap heel goed dat als het bij een weg is je je eigen geen raad weet. Het is zeker goed om consequent te blijven en niet boos te worden als hij wel komt. Succes met je Berner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:19

Ik ben gek op puberende honden. Heb zelf nu een lab in de puberteit. Maar gewoon geduld hebben en consequent blijven.

En zorg ervoor dat jij het leukste bent voor hem.