Bordercollie aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

midori

Bordercollie aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:43

Hallo!

Sinds een paar week is onze lieve hond er niet meer :( Maar na 12 jaar lang een hond gehad te hebben kriebelt het toch wel om weer een nieuwe aan te schaffen. We willen geen jonge puppy en dachten aan een hond van minstens een jaar. Maar nu kregen we een border collie aangeboden van bijna 6 maand. Kan al een paar uur (3) alleen zijn en is zindelijk en alles. We mogen hem eventueel op proef hebben.

Onze situatie: We wonen op een boerderij en zo lang iemand thuis is kan hij de hele dag vrij op het erf rond lopen. Mijn vader werkt (voorlopig nog) full time, maar mijn moeder werkt onregelmatige diensten, veel nacht, en is dus vaak wel overdag thuis en maakt dan graag lange wandelingen in het bos wat direct naast de deur ligt. We hebben ook schapen dus misschien dat de basics van het schapen drijven ook wel geleerd worden. Maar hij moet dus wel af en toe een dag alleen zijn. hij wordt dan natuurlijk wel tussen de middag uit gelaten, maar mischien geen hele lange wandeling.

We hebben verder geen ervaring met border collies. Blijven ze goed op het erf? En is dit genoeg bewegen voor zo'n hond?

Graag jullie raad en tips!

kleinvosje

Re: Bordercollie aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:50

Borders zijn heel erg slaafs, willen erg graag voor je werken. Ze hebben erg veel beweging nodig, gaan ook graag mee naast de fiets. Het is voor zo'n dier niet eerlijk om veel en lang alleen te moeten zitten, zonder de nodige beweging. Ze zijn heel goed op t voeden, luisteren erg goed!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:50

Een hond van bijna 6 maand, wat is daar misgegaan dat hij weg moet?
BC's zijn leuke honden, maar je moet ze wel mentaal en fysiek aan het werk zetten om ongewenst gedrag te voorkomen. BC's zijn drijvers, al verschilt dat van hond tot hond (showlijn of werklijn). Dit kan op een boerderij handig zijn, maar ook erg lastig.
Wat is af en toe een dag alleen? Af en toe is een ruim begrip.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:51

Hier een BC van inmiddels 10 maanden, die ook regelmatig op het erf loopt bij de stallen. Ze is dan uren in de weer met het waken over de paarden en maakt dan nog wat sprintjes, uit eigen beweging, door de buitenbak.
Zij redt zich hiermee qua beweging prima, gaat ook nog wel 2x keer per week naast paard een rondje buiten mee doen en regelmatig mee naar bos of strand.
Maar sommige werkdagen ben ik ook vrij lang weg en blijft ze ook wel eens thuis (meestal breng ik ze naar stal, vriendinnetje zorgt dan voor haar en dan komt ze zeker aan haar kilometers) en dat gaat prima.
De mijne blijft vrij goed op het erf op stal, maar bij voorkeur is de poort wel dicht, dan heeft ze niet de neiging om wat verder op onderzoek uit te gaan.

Heerlijke honden die Border collies!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:58

Is toch vaak 3 dagen per week als mamma weer fulltime gaat werken...
Klopt het dat de Australian shepherd wat minder stimulans nodig heeft?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:02

Mijn allereerste border collie bleef wel op het erf, ondanks dat niet alles afgerasterd was indertijd.
Die bleef heel trouw voor de deur zitten (in huis wilde hij niet, was ie niet gewend)

Ik vind het heerlijke honden, maar je zult er wel tijd aan moeten besteden.

Vergis je niet, als een border begint zich te vervelen zoekt ie zelf wel karweitjes.

Vraag anders gewoon eens op de man af wat de reden is dat dit hondje afgegeven wordt...

En nee, een aussie is niet gemakkelijker (ik heb beide, en ik vind de border gemakkelijker)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 00:13

De reden dat ze m verkoopt is dat ze naar een appartement is verhuisd, en dat kan natuurlijk niet :)
Lastig, ik vind het erg leuke honden! We zullen er nog even goed over na denken hier.
Hebben jullie nog een ander ras in gedachten dat ons zou passen? Willen wel graag en hond die bij ons wil zijn als we op de boerderij bezig zijn en van lange wandelingen houd!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:22

Je kan het het beste even vragen aan SuperSmurf hier op bokt, zij weet echt een hele hoop van ze af, ze heb er zelf 2 en traint ook honden en doet cursussen enzo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:32

BC willen graag wat te doen hebben.
Als je ze geen (geestelijke) uitdaging biedt gaan ze zelf "klusjes" zoeken.
En dat zijn niet altijd de gewenste taken.

Je hoeft er niet dagelijks hele einden mee te wandelen, maar ze willen dan wel graag overal bij betrokken worden en hun eigen taak hebben.
Bij mijn opa hielp de BC elke dag mee de paarden op te halen en de halstertouwen te dragen, mijn borstels op te ruimen.
Bij elke klusje was zij erbij en had haar "taak". Dit vond ze super om te doen en deed dit ook vol overgave.

Ik vind het super honden, maar heb helaas te weinig tijd om een hond zo bezig te houden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:16

Bovenstaande is ook wat ik bedoel, ik heb er zelf 5, en train die aan de schapen, ook wedstrijdgericht :D
Het zijn geweldige honden, als je maar weet wat je in huis haalt :+

Dat uren per dag wandelen waar men het altijd over heeft is overdreven, maar je zult er mee bezig moeten zijn.
Het zijn geen honden die tevreden zijn met een rondje om de blok.
En ook niet met de hele dag (alleen in hun uppie) over het erf banjeren.
Ze willen graag bij hun mensen zijn en samen dingen doen.
Kun je ze dat niet bieden en de hond is veel aan zichzelf overgelaten dan zou het kunnen dat ze zelf bezigheden/taakjes gaan bedenken.

Als je de kans hebt hem aan de schapen te trainen (mits de hond daar aanleg voor heeft en uit goeie werklijnen komt) zul je dat soort problemen hoogstwaarschijnlijk niet gaan hebben.
Maar eerdat je daadwerkelijk wat bruikbaars kunt met een hond aan de schapen zul je wel een jaar of anderhalf verder zijn.
Een hond goed opleiden/trainen aan de schapen kost veel tijd en moeite.
En geld, want goeie trainers / clinics kosten ook wel wat.

Maar als je bereid bent te investeren in zo een hond heb je ook een wereldhond eraan :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:58

Alleen loslopen op een terrein is te weinig voor een Border Collie. Die moet aan het werk, en belangrijker: aan het werk voor jou. Wandelen niet, werken. Agility, schapen drijven, speurwerk etc.

Wij hebben een kruising BC op stal lopen en die is druk... Die wilt zó graag werken voor je en spelen en bezig zijn maar er word veel te weinig mee gedaan.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:17

Okee ik heb het al wel door denk ik, ondanks dat ik het erg leuke honden vind denk ik niet dat ze bij ons passen! Helaas!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:27

ik volg dit topic ook even.
Gelukkig is onze huidige hond van 12 jaar nog harstikke gezond, maar we hebben altijd gezegd, zodra onze lieve schat naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is, we een BC nemen.
maar nu ik lees dat je echt met ze aan de slag moet, ben ik bang, net als Midori, dat het wellicht niet het meest geschikte ras voor ons is.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:25

Ik ken een aantal mensen met BC's. Heel werkgrage hondjes en als je er genoeg mee doet zijn ze heel leuk! Ze hebben vaak niet genoeg aan een wandeling, ook al is die lang.
Eentje ervan zit in een gezin en doet eigenlijk niet genoeg. Zij is ongezonf gefixeerd op de bal en knaagt haar staart en poten kaal.
De ander die ik ken heeft ook elke dag een wandeling over het strand maar loopt thuis continue rondjes om de salontafel, piepend. Enorme stress en ze krijgen er geen rust in.
Ik vind het leuke honden maar ik denk wel dat je er de juiste persoon voor moet zijn met voldoende rust over je en het dier een uitdaging moet bieden die je samen kunt doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:32

Uitdaging hebben ze zeker nodig :j Hier nog een paar maandjes en ze mag aan het schapen drijven beginnen. Mijn BC komt echt uit werklijnen, maar is in huis behoorlijk rustig. Ligt vaak KO te maffen na een dag rondsjouwen op het erf, heerlijk. En kruipt elke nacht stiekem bij mijn dochter op bed, zodra ik ook lig te slapen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:33

Verstandige keuze om voor een ander ras te gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 10:13

Er zouden meer mensen zich goed moeten verdiepen in dit ras, MP staat er vol mee..
Ik vind ze fantastisch, maar wil er zelf geen een.
Wil een hond die ook zichzelf kan vermaken en een dagje 'minder' kan.
BC moeten gewoon een uitdaging hebben, dat moet je je idd wel goed realiseren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:22

Hier met de keuze van een andere hond ook een BC in gedachte gehad.
Wij hebben vrij veel tijd voor een hond maar af en toe een dagje minder is ook wel fijn en dat gaat bijna niet met een BC.
We hebben daarom ook voor een ander ras gekozen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:30

Zelf zijn wij ook in het bezit van een BC.

Om een verhaal kort te maken:
We hebben ook een DH van 5 jaar. Deed er behendigheid mee, kreeg ongeluk en kan nu nog alleen licht werk doen. Wilde graag een ras waar je veel mee kan doen en toen een BC genomen. Elke dag doen we wel iets met de BC. Wanneer je ze niet bezig houdt gaan ze eigen dingen zoeken en daar wordt je vaak niet blij van.

Aan de andere kant, heb je tijd genoeg en ook voor een langere periode (12 jaar? Hoe oud wordt de hond?) en je kan je opbrengen om ook in slecht weer wat te gaan doen dan zou je eventueel kunnen nadenken voor een BC.

Onze BC gaat elke dag wandelen en naar het bos (hond is 9 mnd) Wanneer hij oud genoeg is gaan we fietsen, behendigheid en flyball.