Kat heeft 'kale' plekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Kat heeft 'kale' plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 20:57

Hallo :wave:

Sinds een tijdje heb ik gemerkt dat onze kat last heeft van haaruitval aan haar achterpoten aan de zijkant en binnenkant en over de helft van haar buik. Zoals op de foto:

Afbeelding

Op deze foto valt het nog best mee, aan haar buik en de binnenkant van de achterpoten zie je het feller.
We zijn al reeds naar de DA geweest en die kon ons niet meteen zeggen wat het exact zou kunnen zijn aangezien ze er niet aan krabt (ze likt/wast zich wel vaker heb ik de indruk) en de huid niet geïrriteerd is (geen rode plekken, zwelling of korstjes ofzo). Last van vlooien heeft ze ook niet. De DA dacht dan eerst dat het misschien stress kan zijn, maar ik kan er echt niet inkomen waarvan ze stress zou krijgen aangezien er bij ons thuis helemaal niets is veranderd ofzo. Dan dacht de DA misschien aan een allergische reactie op het 1 of het ander maar ook hierbij zou ik echt niet weten van wat ?
Ze heeft toen onder de huid een spuitje gehad (weet niet meer precies wat het was). Ik dacht dat ik verbetering zag maar nu kom ik weer thuis (zit op kamers) en heb ik precies de indruk alsof het weer slechter is.

Is er toevallig iemand die dit herkent ? Verder eet en drinkt ze goed, ontlasting is ook niet anders dan anders en verder ziet ze er gewoon nog heel gezond uit en is ze actief, haar gedrag is ook niet anders dan anders.

_Friemel

Re: Kat heeft 'kale' plekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:00

Ja! Mijn kat heeft dit ook als ze supermarkt voer krijgt, bij whiskas gaat dit 3x zo hard.

Ik heb haar sinds 5 jaar oid op almo natura gezet en niets meer aan de hand, ook minder haar verlies.
Maand terug was ik vergeten kattenvoer te bestellen dus heb ik even een blik gehaald, uit dat blik heeft ze 3x gegeten, ze kreeg gelijk weer kale plekken.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:03

Zou het dan aan het voer liggen ? Want ze krijg al jaaaaren hetzelfde voer, zou het kunnen dat ze er nu opeens zo op reageert ?

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:06

1 van onze poezen heeft dit ook. Echt raar... vorig jaar had ze dit ook. Wij dachten dat het door de stress kwam, want met het samenwonen zijn mijn 2 poezen hier in huis gekomen. Maar nu heeft ze het weer.

Er is totaal niets vernieuwd of verandert. We hebben geen idee waarom ze dit doet. We zien haar likken en haar haar er echt uittrekken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:08

De kat van mijn ouders heeft dat ook; het is net zo'n kaalgeschoren Koningspoedel soms :(:)
De DA zei ook stress, waarop mijn ouders hartelijk moesten lachen; "Stress? Waarvan?"
Maar het blijkt toch wel zo te zijn: de afgelopen tijd was alles weer helemaal aangegroeid qua vacht, maar sinds ze een weekje op vakantie zijn geweest (poes in huis gebleven, om de dag verzorgd door mij en een vriendin van mij), is hij weer kaal :(:)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:11

Haar haar uittrekken zie ik haar niet doen, wel vaker likken dan normaal maar verder zie ik niet veel abnormaal gedrag. Het is net of alleen de wolharen er nog zijn maar de dekharen zijn weg. Als je er met je vinger over gaat voel je ruwe korte haartjes.

In huis is er helemaal niets veranderd, daarmee zou ik het erg raar vinden moest ze dit uit stress doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:12

Sinds wanneer ben jij op kamers?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:13

Sinds anderhalf jaar al, want daar dacht de DA ook aan misschien komt het omdat ik door de week weg ben en ze dan alleen met mijn ouders hier is en ze van mijn ouders nu niet veel affectie krijgt :+
Maar pas sinds 2 maanden zijn de kale plekken er, dus zou me hierover ook wel verbazen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:16

Hmm... Lastig dan inderdaad.
Ik zou als eerste toch een ander -meer natuurlijk, soort voer gaan geven en wellicht zijn je ouders over te halen tot waar meer knuffeltherapie met de kat? :D
De kat van mijn ouders heeft een poos Bach Rescue gehad; dat hielp wel :j

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:20

Ik zal het eens met mijn ouders bespreken, we hebben nml. zelf een aveve winkel dus natuurlijk komt het voer voor zowel de hond als de paarden als de kat van de winkel :+ Ze krijgt nu een zak voer voor indoor katten van aveve zelf. In de winkel hebben we wel ook whiskas en sheba enz. Dat voer van aveve zelf heeft ze altijd al gehad en voordien nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Bach Rescue ? Dat had ik nog niet overwogen, moet dat een speciale soort zijn ? Want ik heb namelijk nog een flesje staan die ik voor mezelf heb gebruikt.

Misschien een rare theorie maar zou een gebrek aan een bepaalde vitamine in het voer hier iets mee te maken kunnen hebben ? Achteraf had ik dit misschien beter aan de DA gevraagd toen ik daar was :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:22

Bach Rescue is er maar in een soort, toch? Voor zowel mens als dier.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:25

Oh oke ja ik wist het ook niet meer zeker, dan zal het wel voor zowel mens als dier zijn :j

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:48

ZarcoTje schreef:
Zou het dan aan het voer liggen ? Want ze krijg al jaaaaren hetzelfde voer, zou het kunnen dat ze er nu opeens zo op reageert ?

Mijn kat is nu 13, kreeg het pas toen ze 6 was, duurde een jaar voordat het tot mij doordrong dat het weleens haar eten zou kunnen zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:51

Kan ook aan jullie schoonmaak middelen liggen. Kat springt op de grond, is net gedweild, likt haar pootjes, reactie daarvan zeg maar. Dat zei onze DA iig toen onze kat dat had en anders, het kan toch best een allergie zijn voor vlooien. Ze hoeft echt maar een steek gehad te hebben en het uit zich al. En soms inderdaad stress, dat kan een super klein iets zijn. Onze hadden nl bandjes om en waren reeds gewassen en toch vlooien allergie. Daar gaan ze nl ook heel veel van likken.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:57

Stresslikken kan ook uit verveling. Is het een binnenpoes?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:36

Ja ze zit altijd binnen, is ook bang buiten dus onder andere daardoor komt ze ook nauwelijks buiten.