Castreren?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteLogness

Castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:33

Hoi allemaal!

Hond
Naam: ollie
Ras: kooiker x friese stabij
Geslacht: hengst :') :D
Mijn moeder wil graag onze hond castreren omdat hij steeds tegen vrouwtjes aanrijd en maar niet terug komt ook is hij heel ongehoorzaam.
Ik wil niet dat hij gecastreert wordt omdat toen we de 'neppe' castratie deden (dat is de nog niet definitieve castratie maar om uit te proberen) was hij heel erg vervelend in het begin enzo en hij vond het maar niks dat andere honden hem als "vrouwtje" roken. Hij reageerde soms heel agressief daardoor naar andere honden.
Ook is onze hond heel erg op ons gericht en als iemand hem wilt aaien kan hij plots uitvallen. Daardoor zeggen we ook tegen visitie : geen aandacht geven etc. Maar hij gaat dan wel bij hun zitten?! Ja dat is toch erg vreemd... Het ligt er ook wel aan of je met honden om kunt gaan of niet hoor..
Zou dit ook overgaan als we hem castreren?

Alvast bedankt!! Doei! :wave:

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:48

Castratie is geen oplossing voor ongehoorzaamheid. De enige remedie daarvoor is opvoeden. Als hij door de chemische, tijdelijke castratie agressief werd zou ik het zeker niet doen, dan zit je straks met een ongehoorzame angstagressieve hond en dat lijkt me nog veel vervelender.

WhiteLogness

Re: Castreren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:00

Is Dani echt de enige?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:10

Beide is een kwestie van opvoeden, zowel het rijden als het ongehoorzame. Daarnaast als hij met chemische castratie agressief werd, zou ik het helemaal niet laten doen. Met Dani eens dus.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:20

Je schrijft dat hij in het begin van de chemische castratie erg vervelend werd. Bij een chemische castratie verergert het gedrag in het begin juist, voordat hij daarna zal veranderen.
In jullie geval denk ik echter dat een castratie weinig uit zal halen, ik denk dat dit meer een opvoedkundig probleem is.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:34

Een chemische castratie geeft het zelfde effect als een definitieve castratie, dus hoe was hij 2 maanden na de chemische castratie? Gedrag verbeterd of verslechterd of hetzelfde? Dan zit daar jullie antwoord tussen of jullie hem wel of niet moeten castreren.
En als het al "aangeleerd" gedrag is, dan zul je dat moeten doorbreken met een goede opvoeding ipv castreren. Al zal het wel verminderd worden als je de hormonen weg neemt. Maar als hij van de chemische castratie minder vriendelijk word naar andere honden en mensen. Dan zou dat voor mij al een reden zijn om hem niet te laten castreren en gewoon goed aan de gang gaan met opvoeden en goede training.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:35

Dani schreef:
Castratie is geen oplossing voor ongehoorzaamheid. De enige remedie daarvoor is opvoeden. Als hij door de chemische, tijdelijke castratie agressief werd zou ik het zeker niet doen, dan zit je straks met een ongehoorzame angstagressieve hond en dat lijkt me nog veel vervelender.

Toch is het wel een oplossing. Onze reu was voor de castratie altijd erg ongehoorzaam en liep altijd weg, was niet geintresseerd in ons. Eenmaal gecastreerd is zijn gedrag compleet omgeslagen, hij is nu juist super gehoorzaam en geintresseerd.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 09:57

Ja het gaat er meer om dat hij steeds achter vrouwtjes aangaat en steeds als hij er een ziet er van door gaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:23

CharlesZ schreef:
Toch is het wel een oplossing. Onze reu was voor de castratie altijd erg ongehoorzaam en liep altijd weg, was niet geintresseerd in ons. Eenmaal gecastreerd is zijn gedrag compleet omgeslagen, hij is nu juist super gehoorzaam en geintresseerd.

Als een hond puur door hormonen gedreven wordt kan het inderdaad helpen, daar heb je gelijk in. :)
Maar TS schrijft dat hij bij de chemische castratie (angst)agressief werd, en dat hij nu al 'heel ongehoorzaam' is en naar mensen uit kan vallen. Dan denk ik dat er ook wel wat opvoedkundige probleempjes spelen, en dat het risico bestaat dat je na castratie met een weglopende, onzekere, hond- en mensagressieve hond zit bij baasjes die dat niet aankunnen.