Misschien kippen houden: waar moet ik op letten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

Misschien kippen houden: waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 00:45

Hoi allemaal,

Ik zit eraan te denken om te kijken of het mogelijk is wat kippen in de achtertuin te houden. Ik heb al een beetje rond zitten lezen op internet, maar ik kom er niet echt uit of het mogelijk zou zijn om kippen te houden in onze tuin. Voordat ik dieren in "huis" neem, wil ik een weloverwogen keuze maken zodat ik kan beoordelen of het nu wel verstandig is dieren erbij te nemen of dat het iets is voor in de latere toekomst of het misschien wel beter helemaal niet kan doen.

Dingen die ik graag zou willen weten:
- is onze tuin groot genoeg? (4m breed x 15m lang, dus 60m2)
- we zitten midden in de stad, wel in een gedeelte met veel groen en veel tuinen. Kan dat?
- Los of in een ren/afgezet stukje? Ik heb al gelezen dat als je ze los hebt door de hele tuin, dat er dan niet veel meer van je tuin overblijft? En we hebben regelmatig katten op bezoek in onze tuin, als we ze los hebben lopen, zullen ze dan gegrepen worden door die katten of valt dat over het algemeen mee?
- als je ze los hebt lopen, heb je dan veel last van de stront ed, of zijn kippen, zoals bijv. konijnen, redelijk netjes?
- als ze in een hok/ afgezet stukje beter kunnen: wat zijn de vereiste afmetingen zodat de kippen goed de ruimte hebben?
- ik neem aan dat als je alles een beetje goed schoonhoudt, het dan niet gaat stinken? Of krijg je altijd wel wat geur"overlast".
- moet er een haan bij of kan het ook zonder? (Ik heb ergens gelezen dat de haan de beschermer van de hennen is?)
- Ik zat te denken aan 2, max. 3 kippen. (Ik woon samen met mijn vriend en ik ben dol op eitjes, maar hij niet heel erg, dus we moeten ook niet teveel eieren hebben) is dit ok? (dan denk ik aan: konijnen kunnen bijvoorbeeld het best gezellig minimaal met zn tweetjes want ze zijn sociaal en dan het liefst man-vrouw koppel of man met meerdere vrouwen. Hebben kippen/hanen ook zoiets?)
- is het lastig als je op vakantie gaat?
- verder: wat zijn de basisbehoeften van een kip? waaraan moet het hok waarin/ het terrein waarop ze leven voldoen?
- hoeveel tijd neemt de verzorging van kippen in beslag? waar moet je specifiek op letten?
- vergeet ik nog iets?

Als jullie nog andere vragen hebben over de omgeving waarin de kippen terecht zouden komen dan hoor ik dat graag.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:31

Ik woon in een nieuwbouw wijk met een tuin die zelfs nog wat kleiner is als die van jou en wij hadden 3 kippen, dus ja het kan wel. De kippen hadden voldoende ruimte en waren gezond :).
In de vakantie hadden wij altijd wel een buur die de zorg op zich nam en er was geen tot weinig stank van ze. Er is geen haan nodig.
Mijn moeder heeft de zorg toen op zich genomen dus daar kan ik je helaas niet zoveel over vertellen, wel was het niet zo gek veel werk.
Ze zijn uiteindelijk weg gedaan doordat ze rode luis hadden.
Hopelijk heb je hier wat aan! Het zijn super leuke beesten.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:41

Kippen zijn echt onwijs leuke huisdieren! Wij hebben ze altijd gehad en mijn moeder heeft nog steeds kippen. (rijtjeshuis in de stad)

Ik geloof dat ik ooit iemand heb horen zeggen dat je kippen altijd in een oneven aantal moet houden. Daarbij moet je goed denk aan wat voor ras je wilt. Bij mijn moeder hebben we Cochin kippen. Echt een super leuk ras, lekker brutaal en dus erg makkelijk hand tam te maken. Mijn zusje van zes gaat in de tuin zitten en de kippen springen inmiddels op der schoot.

Voor een hok geld: Een oppervlakte van 1 m x 75 cm is het minimum oppervlakte voor een toom van drie niet te zware legkippen. Het hok moet minstens 80 à 90 cm hoog zijn. Als de kippen te weinig ruimte hebben in het hok, leidt dit tot veren pikken.

Verder hebben wij een ren waar ze lekker kunnen scharrelen en zandbaden kunnen nemen. Echter hebben de kippen besloten hier overheen te springen en bezitten ze inmiddels de gehele tuin.. en idd.. ze ruïneren alles haha. (nee hoor zo erg is het helemaal niet maar ze gaan wel lekker baden en zonnen, springen op de buitentafel ed. wordt nog wat als we van de zomer buiten gaan eten haha)

Ik heb bij onze kippen nog nooit geuroverlast gehad. gewoon alles netjes bijhouden en er is niks aan de hand. Haan is ook niet noodzakelijk. Mijn moeder gaat binnenkort op vakantie en het is in principe net als met elk ander dier. Oppas regelen. Iemand die even dagelijks komt checken, voeren en water verversen.
Eventueel om de dag kan ook wel.

Kippen moeten lekker kunnen scharrelen en s avonds op stok kunnen gaan. In het wild doen ze dit in een boom dus het hok moet echt wel een stuk van de grond af zijn. Ze moeten dus een lekker zandbad kunnen nemen en voor de winter moet je altijd even bedenken op je poten gaat invetten tegen mijten ja of nee. Wij doen het wel altijd en het is zo klaar.

Onze kat is bang voor de kippen omdat ze zo lekker brutaal zijn. Ook duiven hoeven niet in de ren te komen want dan heeft ie 3 kippen op zijn dak die even komen zeggen dat het hun territorium is. Met andere katten in de buurt hebben we nog geen last gehad maar je kan de ren natuurlijk altijd helemaal afdichten. Dus ook over de bovenkant kippengaas spannen zodat er niet in en uit kan.

Hopelijk heb ik je hiermee op weg geholpen :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:12

Super bedankt voor jullie antwoord! Daar kan ik zeker wat mee!

Ik heb een beetje meer rond zitten lezen ondertussen en krielkippen of een kleine kip denk ik dat het sowieso wordt en als het oneven aantal inderdaad moet zijn dan dus 3 kipjes :). Dan weet ik zeker dat ze genoeg ruimte hebben. En dan kijken voor een ras dat zich een beetje rustig houdt onderling ivm de buren. Die Cochin-kipjes heb ik inderdaad voorbij zien komen toen ik aan het lezen was! Die lijken me idd leuk! Zijn ze ook rustig onderling?

Waar ik aan zat te denken voor een hok: Een nachthok met gedeelte waarin ze kunnen leggen en waarin ze op stok kunnen en dan of los in de tuin of een gedeelte afgezet dat sowieso groot genoeg is met zandbad en verdere voorzieningen, leuke beplanting waar ze wat aan hebben etc. en en dan kunnen we ze altijd los in de tuin laten als we dat willen. (we hebben nogal last van frambozenkevers en slakken dus dan kunnen ze dat ook meteen een beetje in de hand houden haha :) )

Ik heb een beetje rondgekeken naar nachthokken. Zou zoiets wat zijn? Of is dat te laag bij de grond?
http://www.grootplezier.nl/kippenhokken ... ance-large
http://www.grootplezier.nl/kippenhokken ... hok-nadine

Of dan beter zoiets?
http://www.grootplezier.nl/kippenhokken ... x100x181cm

(Het gaat nu gewoon om het idee wat voor soort nachthok ok zou zijn, voor het uiteindelijke hok ga ik de hokken IRL bekijken zeg maar. Merk bij de konijnenhokken dat je dan toch het beste kan zien of het goede kwaliteit is en of het voldoet aan de verwachtingen etc.)

Haha volgens mij ben ik zelf nu helemaal om, nu mijn vriend nog zover krijgen :P We gaan wel nog de hele tuin anders indelen, dus dan kan er mooi een plekje gemaakt worden voor eventuele kippen. :D

MissBmx

Re: Misschien kippen houden: waar moet ik op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:17

Een haan zou ik afraden. Zeker als er meer in de buurt wonen, daar wordt je knettergek van.
Als je een stok in het nachthok hebt dan is dat prima, kunnen ze veilig hoog en droog zitten

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:22

Een haan willen we sowieso niet.. Vandaar de vraag of ze ook zonder haan kunnen, maar dat kan dus :)
We hebben in een huurhuis gewoond waar in de omgeving een aantal hanen zat en die hanen zaten lekker tegen elkaar op te kraaien.. Werd je inderdaad knettergek van..

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:22

Wij wonen ook in een nieuwbouwwijk en hebben ook drie kippen. Ze waren voorheen van mijn tante en zij had ook een haan, hier heeft ze klachten over gehad vanuit de buurt dus die heeft ze weggedaan. Alleen kippen houden kan prima :j Onze kippen zitten in een hok van ongeveer 2.5m bij 70cm en daarnaast laten we ze met een beetje redelijk weer los in de tuin. Variërend van een uur tot een middag. Ze houden je tuin inderdaad niet netjes := maar ze blijven hier wel van de beplanting af. Ze gaan voornamelijk opzoek naar insecten. Onze kippen zijn vrij netjes waardoor er weinig poep te vinden is in de tuin.

Onze katten kijken niet om naar de kippen. Bij ons zijn eksters een groter gevaar, die hebben eens een van de kippen aangevallen waardoor we een half kaalgeplukte kip over hadden. Wij hadden er voorheen 4 en een paar weken na die aanval heeft er nog een aanval plaatsgevonden waarbij de kip er zo erg aan toe was dat mijn vader zijn nek om heeft moeten draaien. We weten helaas nog steeds niet of het weer een ekster is geweest, een ander dier of zelfs onze hond. Als je de kippen gewoon los in de tuin wil houden zou ik dus zorgen dat je altijd toezicht houdt/kunt houden.

Voor zover ik weet kan je prima zo'n laag hok nemen :j Hou bij de huisvesting wel rekening met welke kippen je neemt. Onze kippen zijn koukleumen en hun hok is in de winter dan ook grotendeels afgezet met plexiglas tegen wind en kou.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:31

Bedankt voor je antwoord!
Mm, beter eerst kijken welk soort kip we zouden willen en dan daar dus de huisvesting op aanpassen. En dan lijkt het me inderdaad dan een goed plan om een afgesloten gedeelte (uiteraard groot genoeg voor goede beweging enzo) voor ze te hebben en ze gewoon los te laten lopen in de rest van de tuin als wij er bij kunnen zijn. Dat omwoelen van de grond vind ik niet zo erg. Is ook goed voor de grond. Als ze maar een beetje van de planten afblijven :=

Hoe zit dat trouwens met bloedluis? Komt dat vaak voor? Naar wat ik erover lees wil je echt geen bloedluis hebben.. (moeilijk tot onmogelijk weer vanaf te komen etc.)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:39

Wij hadden vorig jaar luizen, waaronder ook bloedluis. Echt verschrikkelijke beesten en vooral ontzettend zielig voor je kippen. De luizen leven 's nachts waardoor je ze overdag niet ziet, maar ze 's nachts je kippen leeg slurpen. Wij hebben ze weten te verwijderen door middel van een mix van spiritus en groene zeep. Er zijn ook middeltjes voor op je kippen beschikbaar, maar onze kippen zijn net niet tam genoeg om ze daarmee in te spuiten.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:49

Ik heb ook 3 cochin`s in de achtertuin, ik heb het zelfde hok, als van de laatste foto wat je liet zien (van de advertenties) ik heb er een uitloop aan gemaakt, zodat ze niet door de hele tuin lopen als ik niet thuis ben, als ze bloedluis krijgen, (heb bij de pony`s veel meer kippen lopen stuk of 20 momenteel-wyandotte,poule de bresse,Cochin) spuiten wij er veerust op,helpt prima.
Kippen zijn echt leuk, en hebben maar weinig verzorging nodig.Poule de bresse zijn echt mijn favoriete kippen. ook een leuk ras is Zijdehoenders, maar zijn wel een beetje saai in het doen en laten (rustig)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 13:58

Wat maakt de Poule de Bresse tot zo'n leuk ras? Die Zijdehoenders zien er inderdaad ook leuk uit! Wordt nog lastig kiezen straks, wat voor ras we zullen nemen haha :)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:09

Kippen zijn niet echt net als konijnen netjes met hun uitwerpselen... :Y)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:09

Ik lees even mee! Vroeger hebben wij altijd kippen gehad, tot dat een wildvreemde hond besloot ze allemaal uit te moorden. Maar nu willen we ze graag weer. Lekker verse eitjes en het was altijd enorm gezellig! Kippen hok kunnen we zelf maken van een oud speelhuisje in de tuin, moeten alleen nog een ren en dan de kippen. Maar ik lees even mee!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:10

Misschien is het wel handig even te melden bij de directe buren wat je van plan bent. Anders heb je behalve wat "tokkende" kippen ook wat kraaiende buren in je tuin staan. :D

Onze buurman heeft (nog) eén kip , en die kraait net als een haan. Zielig, want hij mist gewoon een maatje. Maar de buurman vroeg als eerste of we kippen erg vonden want in de buurt waren ze niet zo blij met zijn kip !

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:17

Haha Roombolletje, nee dat had ik al begrepen idd :D

Luckyboy5, ja dat is wel een goed idee. Alhoewel onze buurman driekwart van het jaar op zee zit en er dus meestal niet is. Maar uiteraard hebben we ook andere buren.. We zullen sowieso kijken naar een rustig ras, waarbij ze onderling ook rustig zijn. We willen uiteraard geen geluidsoverlast bezorgen.. Er zijn vast wel rassen die niet zoveel geluid maken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:24

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 14:45

Bedankt Marie111! (ik ben vergeten eerst de zoekfunctie te gebruiken gisteravond, was een beetje te enthousiast :Y) )

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:03

Omaro schreef:

Wat maakt de Poule de Bresse tot zo'n leuk ras? Die Zijdehoenders zien er inderdaad ook leuk uit! Wordt nog lastig kiezen straks, wat voor ras we zullen nemen haha :)

ik vind het leuk als kippen echt actief zijn, Cochin, zijdehoender, wyandotte zijn niet echt actief in het scharrelen, ze doen het wel, maar het moet voor hun meer op de oppervlakte liggen, Poule de bresse die graven gaten, om worpjes te zoeken, fladderen niet hoog, mooie formaat eieren, (elke dag 1) voor broedeieren zijn ze ook goed geschikt, ze kunnen goed tegen winterkou.
(eventueel een goede vleeskip)
Ik ondervind geen enkele nadeel, wat bij somige andere kippenrassen wel hebt.
Ik heb 1 kip een naam gegeven :+ ze heet filet(je).. en ze komt gelijk als ik haar roep <3

Als je een kippenscharrel boederij in de buurt hebt, die hebben soms ook Poule de bresse, en daar mag/kun je meestal wel 2 a 3 kipjes wegkopen, voor 2 a 3 euro per stuk. Cochin/wyandotte/zijdehoender kosten rond de 10 euro per hen. en hebben dus meer nadelen, zoals marek, of zwakke kippen.
Voor gezelligheid kipjes zijn serama`s ook leuk, dat is het kleinste kippenras, haantjes kraaien niet hard, mocht je een haantje erbij willen, en hebben niet zo`n mega hok en ren nodig. :)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 10:49

Bedankt voor je antwoord! Filetje _O- <3

Helaas moet ik eerst mijn vriend nog overtuigen.. Ik zei gisteren tegen hem: "Schat, wat denk je van een paar kippen in de tuin?" Waarop hij zei: "Dat lijkt me nou helemaal niks.." -O- :+

Maar ach, wat niet is kan nog komen :Y) (hij heeft mij ook overtuigd van konijnen, die we nu al 4 jaar met plezier hebben) Duurt sowieso toch nog even voordat we de tuin gaan aanpakken en er dus misschien dan eventueel een plekje voor kippen gemaakt kan worden, dus wie weet als ik hem wat informatie en zo laat zien.. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:57

Met een tuin van 60 vierkante meter zou ik het je niet aanraden eerlijk gezegd. Je moet je afvragen wat voor leven je voor je kippen wilt. Voor een 'normaal' kippenhok met kleine ren is altijd wel ruimte, maar heb je er op die manier aardigheid aan? Voor een kipvriendelijk onderkomen moet je naar mijn idee rekening houden met minimaal 3 tot 4 vierkante meter per kip aan buitenruimte. Bedenk dat een vrije uitloop kip dat ook heeft, dus het is echt geen overdreven luxe. Als je ze vooral wilt om ze lekker te zien scharrelen houdt dat eigenlijk al niet over. Dan zul je voor drie kippen al gauw ongeveer een kwart van je tuin moet opgeven. Dat gedeelte zal er binnen de kortste keren als een zwarte woestijn uitzien. Een kip begint met wat ze lekker vindt, maar al snel gaat alles dat enigszins groen is eraan. Heb je dat ervoor over? Een andere mogelijkheid is natuurlijk om ze los te laten lopen, maar dat zal betekenen dat je héle tuin er als een kippenren komt uit te zien. Heb niet de illusie dat er iets groens overblijft. Je 'tuin' zal veranderen in een zwart maanlandschap met kuilen en her en der hopen stront (en kippenstront is echt vieze stront). Ik zeg dit niet om je te pesten en ik overdrijf ook niet, want ik spreek uit eigen ervaring. Wij hebben een tuin van ruim 200 vierkante meter met lopslopende kippen en 's zomers is dat een prachtige groene wildernis, maar in de loop van het najaar verandert het altijd in het plaatje dat ik net heb omschreven. Persoonlijk zie ik dat nog altijd liever dan kippen die zijn opgesloten in een klein rennetje waarin niet aan hun behoeften wordt voldaan en waarin ze stereotiep gedrag gaan vertonen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo'n 'tuin' kan waarderen. Denk hier goed over na zodat je weet waar je aan begint.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 13:15

Dank je wel voor je antwoord! Hier heb ik erg veel aan! :)

Ik vind het zelf altijd belangrijk dat dieren ruim de ruimte hebben, dus meer dan het aanbevolen minimum. (heb ik voor de konijnen ook) Dus ik vat je verhaal zeker niet op als "pesten", maar vind het juist fijn om zo'n realistisch antwoord te hebben. Voor mij geldt: wil ik een bepaald dier, dan eerst kijken of je het dier wel kunt geven wat het nodig heeft qua ruimte, accommodatie, verzorging etc. Kan ik dat niet, dan, hoe jammer ik dat ook vind, komt het dier er niet. Dierenwelzijn gaat voor op mijn eigen plezier. Zoals jij het nu omschrijft (en wat jij omschrijft was ook precies wat ik me afvroeg en een van de redenen om dit topic te openen, om hier antwoord op te krijgen) lijkt het me inderdaad geen goed idee om in dit huis met deze tuin kippen te gaan houden. (zeker niet aangezien we graag ook een gedeelte willen hebben voor kruiden etc. en zelf erg van tuinieren houden en ook nog een gedeelte over willen hebben om lekker te zitten en zoals ik het van jou lees gaat dat niet samen als je de kippen voldoende ruimte etc. wilt geven, zeker niet in een tuin met de oppervlakte die wij hebben. Dus in dat geval laat ik het idee voor kippen varen :) )

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:05

Jammer (want ik zou haast vergeten te zeggen dat kippen echt leuke dieren zijn), maar ik denk de meest verstandige beslissing. Wat jij eigenlijk wilt, genieten van je tuin én van het houden van kippen, zal naar mijn mening niet lukken op deze oppervlakte. Jij of de kippen zullen dan ergens op gaan inleveren en dat is zo te horen niet wat je wilt, respect daarvoor! Ik moet zeggen dat ik altijd erg rustig en gelukkig word van het gescharrel van onze kippetjes, maar dat kan ik het grootste deel van het jaar niet zeggen van de aanblik van onze tuin. Ik heb geen spijt van onze kippen, maar wil nu wel verhuizen. :+

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 01:32

Ja het dierenwelzijn gaat voor mij echt voor, en wat niet gaat, dat gaat niet :)
Kan me voorstellen dat je rustig en gelukkig wordt van het gescharrel van de kippen! Ik kan zelf ook altijd erg genieten (en er uren naar kijken) als dieren gewoon lekker zichzelf kunnen zijn en lekker aan de gang zijn met hun ding doen. En tja je tuin.. je kippen zijn er in ieder geval erg gelukkig mee :P

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:28

Je zou wel kleine rassen kunnen nemen, maar dan heb je dan ook kleine eieren.
Kleine rassen zoals baardkrielen, serama's, chabo's, sabelpootkriel, sebright, ... die hebben niet zoveel ruimte nodig en zouden zich prima in zo'n tuin kunnen vermaken.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:38

Ik heb sinds 11 januari 4 zijdehoen kuikens.
Ze waren toen 3 dagen oud toen ik ze ging halen. Ze zitten nu nog onder de warmte lamp.
Maar het is al duidelijk dat er 1 haantje bij zit, in ons geval mag hij blijven.
Ook zit er 1 bij die van het krielformaat is. Ze zijn razendsnel!

Hiervoor hebben wij twee lohman kippen gehad. Deze zijn gebleven tot er 1 van de twee stierf, die andere hebben wij bij de kinder boerderij gebracht. Want alleen is zielig. Lohman zijn goede leggers en ontzettend brutaal, zeer makkelijk tam te krijgen. Een ideale ''beginners'' kip.

Wij hebben redelijk wat achtertuin maar je planten worden er niet altijd even gelukkig van als de dames lekker aan het scharrelen zijn...
Als wij thuis waren zetten we de schutting open zodat ze naar de voortuinen van ons en de buren konden.
De buren waren niet allemaal even blij met de komst van de kippen... Maar sommige vonden het juist wel weer leuk. Je bent wel van een hoop insecten af in je tuin. Pissebedden, mieren, slakken enz enz. Het gaat erin als zoete koek bij die beesten!