sinds een aantal maanden hebben wij duitse bentheimers. dit is in nederland een vrij zeldzaam ras en komen dus hier vrij weinig voor.
ze liepen bij ons lekker tussen onze paarden totdat onze kinderboerderij klaar is met bouwen.
de boer waarvan wij het land huren heeft een aantal weken terug schapen op het land er naast gedaan. wij hebben verzocht om er geen ram tussen te doen omdat onze schapen mischien wel over de sloot konden gaan dan. prima dat was geen probleem!
echter heeft hij het niet doorgegeven de boer waar hij mee samen werkt. die heeft er gister ( zonder dat we het in de gaten hadden , een ram ( texelaar) tussen gegedaan. gevolg mijn ooien over de sloot en hebben dus nu een mooie groene stip op hun kont.
ikzelf heb ervaring met lammeren en help regelmatig mee op diverse schapen boerderijen met het aflammeren. oftewel ik zit in het voorjaar overal een weekje om daar ter logeren en mee te helpen.
echter zijn dit altijd texelaren en swifters en is dit rond maart/april wanneer ik het meeste tijd heb.
nu zullen mijn schapen dus eind juli bevallen. en mijn vakantie staat dus al geboekt. wij hebben alleen een weiland en dus geen stal. ik heb geen idee of bentheimers x texelaren dus makkelijk bevallen.
dus aankomende weken moet ik nog opzoek gaan naar een plek waar mijn schapen rond lammertijd kunnen bevallen en er ook hulp aanwezig is.
helaas gaat de boer dit natuurlijk niet voor ons doen , want dan hadden onze schapen maar niet door de sloot gegaan zijn.
het is allemaal een beetje lastig ..
vragen op een rijtje:
bevallen texelaren x bentheimers denk je makkelijk?
nemen schapenboeren schapen van buitenaf tijdelijk aan? ( ivm UBN )
waar moet ik met de lammetjes naar toe? zijn ze verkoopbaar of word dat toch een ritje naar de slacht
?helaas hebben wij momenteel geen ruimte om nog 4 ( of in ergste geval 8 ! ) lammetjes erbij te nemen zolang onze kinderboerderij niet klaar is !

Al met al ga ik dus met Aikon mee, beste laten wegspuiten.
mischien zijn die ook nog wel opzoek ja ! ik ga het is navragen
dus vandaar.