help schapen zijn gedekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

help schapen zijn gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:15

hallo mensen

sinds een aantal maanden hebben wij duitse bentheimers. dit is in nederland een vrij zeldzaam ras en komen dus hier vrij weinig voor.

ze liepen bij ons lekker tussen onze paarden totdat onze kinderboerderij klaar is met bouwen.
de boer waarvan wij het land huren heeft een aantal weken terug schapen op het land er naast gedaan. wij hebben verzocht om er geen ram tussen te doen omdat onze schapen mischien wel over de sloot konden gaan dan. prima dat was geen probleem!

echter heeft hij het niet doorgegeven de boer waar hij mee samen werkt. die heeft er gister ( zonder dat we het in de gaten hadden , een ram ( texelaar) tussen gegedaan. gevolg mijn ooien over de sloot en hebben dus nu een mooie groene stip op hun kont.

ikzelf heb ervaring met lammeren en help regelmatig mee op diverse schapen boerderijen met het aflammeren. oftewel ik zit in het voorjaar overal een weekje om daar ter logeren en mee te helpen.
echter zijn dit altijd texelaren en swifters en is dit rond maart/april wanneer ik het meeste tijd heb.

nu zullen mijn schapen dus eind juli bevallen. en mijn vakantie staat dus al geboekt. wij hebben alleen een weiland en dus geen stal. ik heb geen idee of bentheimers x texelaren dus makkelijk bevallen.

dus aankomende weken moet ik nog opzoek gaan naar een plek waar mijn schapen rond lammertijd kunnen bevallen en er ook hulp aanwezig is.

helaas gaat de boer dit natuurlijk niet voor ons doen , want dan hadden onze schapen maar niet door de sloot gegaan zijn.

het is allemaal een beetje lastig ..

vragen op een rijtje:
bevallen texelaren x bentheimers denk je makkelijk?
nemen schapenboeren schapen van buitenaf tijdelijk aan? ( ivm UBN )
waar moet ik met de lammetjes naar toe? zijn ze verkoopbaar of word dat toch een ritje naar de slacht :(?

helaas hebben wij momenteel geen ruimte om nog 4 ( of in ergste geval 8 ! ) lammetjes erbij te nemen zolang onze kinderboerderij niet klaar is !

Anoniem

Re: help schapen zijn gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:29

Och wat zul jij balen zeg! Ontzettend vervelende timing ook....

Ik denk dat schapenboeren niet zo gauw schapen van anderen tijdelijk zullen aannemen, maar misschien dat je een andere kinderboerderij of hobbyboer kan vinden die de schapen wil opvangen tijdens het lammeren? Met een beetje geluk willen ze dat wel doen. Als je zelf de lammeren niet kan houden zou je ook kunnen aanbieden dat ze de lammeren dan mogen houden?
Voor een kinderboerderij of hobbyboer die op zoek is naar schapen is dat vast ook een fijne deal. Vraag is alleen of je dat kunt vinden....

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:33

Welke regio zit je?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:35

Wat vervelend voor jullie!
Ik heb geen verstand van schapen maar paarden (en ook honden) kun je na een dekking iets geven zodat ze een eventuele vrucht verwerpen, is dat met schapen niet ook mogelijk?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:38

@ carr_friesje ik zit in regio utrecht

@ jes. geen idee of zoiets bestaat voor schapen. daar zal ik voor moeten informeren.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:43

Ze zullen eerder eind augustus lammeren. (schaap draagt 5 maanden min 5 dagen gemiddeld genomen)

Wil je deze kruising lammeren wel? Zo nee, laat dan een DA komen om de vruchten af te spuiten, heb je al die aflammer zorgen ook niet. Dat is een middel die schapen weer rits (gewillig) maakt.
En ja, de meesten lammeren gaan weg voor de slacht.
Mijn ervaring met kruising texelaar is dat daar wel moeilijke bevalling bij zitten, zeker als de dames voor het eerst lammeren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:46

Is de Texelaar ram ook een échte texelaar ram of een kruising met een Swifter ? Als ze door een kruising zijn gedekt zou ik me niet zo druk maken maar een échte Texelaar ram......zou ze toch onder proberen te brengen dan.

Verkoopbaar ? Voor een liefhebber mogelijk wel maar ben er bang voor.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 16:48

zijn echte tecelaren zover ik zien kon, klein brede kop etc. ik ga vanavond bij de boer langs omj meer details over zijn ram te vragen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:36

Ja dat kan problemen geven, texelaars hebben een bredere kop (ook voor texelaars zelf niet zonder problemen), dus als het echt zo'n gedrongen type is zou ik hiermee uitkijken.
Persoonlijk zou ik de veearts bellen om het weg te laten spuiten, dan heb je het risico voor je ooien niet, al helemaal gezien het feit dat je er zelf misschien niet bent. De schapen ergens anders onderbrengen voor de bevalling kan ook weer extra stress veroorzaken. Opzich zouden ze ook buiten kunnen bevallen in de zomer, als je bijvoorbeeld mogelijkheid hebt met een paar hekjes voor de geboorte een hokje te maken op een schoon stuk gras, zodat de lammetjes na de bevalling wel in de buurt van de ooi blijven. Qua lammetjes, tjah je kan er natuurlijk een liefhebber voor vinden maar de eventuele rammen zullen vast bij de slacht belanden. Qua UBN kan je ze tijdelijk onderbrengen bij een andere boer, volgens mij is het wel mogelijk om dit via de optie inscharen te doen (dwz dat ze tijdelijk op een ander bedrijf staan, zoals wanneer de schapen bij andere boeren geweid worden). Of een andere schapenboer daarop zit te wachten is een tweede, wanneer hij bijvoorbeeld deelneemt aan een GD gezondheidsprogramma en een zwoegervrijverklaring op zijn bedrijf heeft, kan hij geen schapen aannemen die dat niet hebben. (of zijn kostbare verklaring wordt ongeldig) Tenzij je zelf ook zo'n gezondheidsstatus hebt vastgelegd dan is dat geen probleem ;) Al met al ga ik dus met Aikon mee, beste laten wegspuiten.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 10:56

Yay ik heb goed nieuws :3 heb met de boergpraat mwt qie hij samenwerkte. Het zijn helemaal geen texelaren maar sfifyers ( van veraf kon ik het toch niet goed zien dus) ik heb daarom ook besloten ze gewoon te laten lammeten. De beste boer heeft gelijk de onze gepild en aangeboden dat ze rvt bij hem mogen lammeren inruil voor tenminste een ooitjes lammetje

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:19

Swifter......dan zou ik me niet druk maken. Succes met de lammerij.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:23

Is er niet een groenschool of iets in de buurt waar ze kunnen verblijven en de studenten ervan kunnen leren? Wij hebben ook schapen op school en zulke dingen moet opleiding dierverzorging vgm ook weten. Misschien een apart voorstel, maar wie weet? Het is toch tijdelijk..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:29

Als je nog geen plek hebt waar ze kunnen verblijven hoor ik het graag. Mijn opa en oma hebben land rondom het huis wat ze niet meer gebruiken, stonden eerst, jaren geleden alweer, hun eigen schapen op. Niet helemaal om de hoek helaas.. Is in Rhenen. :j

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:31

xShannentje schreef:
Is er niet een groenschool of iets in de buurt waar ze kunnen verblijven en de studenten ervan kunnen leren? Wij hebben ook schapen op school en zulke dingen moet opleiding dierverzorging vgm ook weten. Misschien een apart voorstel, maar wie weet? Het is toch tijdelijk..

Dat is eigenlijk helemaal niet zo'n gek voorstel, ik denk dat er echt wel scholen zijn die opzoek zijn naar schapen die bij hun kunnen staan.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 16:36

dat is inderdaad een leuk voorstel ! wij hebben verschillende wellant colleges in onze buurt :D mischien zijn die ook nog wel opzoek ja ! ik ga het is navragen :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:40

Slim plan, Maar als ze bevallen in juli is het toch vakantie?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 16:42

ja klopt. ze gaan eind juli maar ik ben 29 juli tot 7 augustus op vakantie :O dus vandaar.

bedankt iedereen die plekjes aanbieden ! ben ik erg blij mee !

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:32

Nou, in ieder geval, heel veel succes. Kan me voorstellen dat je ervan baalt als een rund.