Wie o wie kan mij helpen? Microvarken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Wie o wie kan mij helpen? Microvarken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:21

Het gaat hier over een ''micro varken''

Geen idee waar ik dit moet plaatsen dus als het verkeerd staat, sorry hiervoor! :o

Hallo allemaal,

Wij zijn al lang op zoek naar een 'micro varken' zoals ze genoemd worden en hebben een fokker op het oog en we staan al op de wachtlijst. Heb heel veel positieve verhalen gehoord over deze fokker ( Low Creek ranch)

Ben erg benieuwd wie al zo'n geweldig beestje in huis of in de tuin heeft!
Graag zou ik wat tips willen over waar ik op moet letten bij een varkentje.
Het diertje komt de eerste maanden sowieso in huis te zitten en gaat daarna naar buiten ( Komt niet alleen te zitten en we halen er tegen die tijd nog een varkentje bij! ) het varkentje krijgt een stal met uitloop, hoe groot moet dit zijn?

Welk voer voeren jullie? Ik ben van plan om het voer van Garvo te gaan voeren.
Waar moet ik op letten als het vakentje thuis is?
Wat moet ik aanschaffen?

en verder: Alle tips die jullie hebben zijn natuurlijk van harte welkom!

Alvast bedankt!

Romy

fleurtjeuh

Re: Wie o wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:25

Sorry dat ik het zeg, maar is dit niet iets wat je al moet weten voor je zo'n beestje aanschaft/op de wachtlijst gaat?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:28

Hoi Fleurtjeuh,

Natuurlijk heb ik me al lange tijd ingelezen hierover!

Maar ik ben erg benieuwd hoe andere bokkers dat doen met hun varkentje. Moet zeggen dat er niet heel veel info te vinden is dus vandaar dit topic ;)

Dit gaat meer om tips en info wat ik misschien nog goed zou kunnen gebruiken
Laatst bijgewerkt door r_lolita op 28-02-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:28

fleurtjeuh schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar is dit niet iets wat je al moet weten voor je zo'n beestje aanschaft/op de wachtlijst gaat?

Dit dus. En ik geloof ook niet dat micro varken de juiste benaming is.

r_lolita

Re: Wie o wie kan mij helpen? Microvarken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:29

Klopt, daarom 'micro varken' staat bij de fokker op haar site. Geen idee hoe zo'n beestje echt heet en dat weet niemand volgensmij :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:32

Nou, wees blij dat ze het vraagt en niet in het wilde weg gaat aanklungelen ;)

Misschien kan je met je vragen naar de fokker gaan?

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:36

Bedankt voor je reactie eclair98,
Ja dat ben ik ook zeker van plan! Heb haar vandaag een mail gestuurd of ik alvast een keer een bezoekje mocht komen brengen zodat ik ook een beetje een beeld heb van de ranch zelf ( vind ik heel belangrijk) dat ik de ouders van m'n kleine biggetje kan zien enzo..

Als ik ergens aan begin dan wil ik het gewoon goed doen! Vandaar ook dit topic, ik denk dat iemand al een varkentje heeft mij ook veel kan vertellen en dat hij/zij mij goede tips kan geven.

Jammer dat ik dan zulke reacties van mensen krijg die eigenlijk niks te melden hebben, maar ach, dat maakt niet uit! :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:39

Ik weet niet waar je het gepland had in de tuin maar een varken wroet, natuurlijk gedrag!
Dus als je een mooie bloementuin hebt, niet doen!

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:40

Bedankt voor je reactie Gillbo,

Het varkentje krijgt een tuinhuis van 2 bij 2 en een uitloop die uiteraard af wordt gezet. Verder is de tuin helemaal betegeld dus dat is gelukkig geen probleem :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:41

Wat ik hier lees is iemand die heel graag een mini varkentje wil en zich erover heeft ingelezen, maar meer advies wil. En daar is niks mis mee, toch?

Ik heb zelf nooit een varken gehad, maar mijn tante wel. Gooide elke ochtend de prullenbak om, die ze dan elke ochtend weer braaf opruimde :')
Verder was het een leuk beest. Over het voer en andere dingen heb ik geen verstand, sorry. Zou je niet kunnen navragen bij de fokker, wat hij/zij de varkens geeft en hoe dat allemaal gedaan wordt? Die wil er vast meer over vertellen :j

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:42

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:43

Als je hem/haar in huis wil houden zorg dan voor een bench waar hij in kan als je gaat slapen of weg gaat. Maak daar een slaapplek van. Ook een kattebak is handig.(liefst in de bench erbij) Neem bij de fokker wat mee uit hun plas/poepplaats zodat ze meteen weten waar het de bedoeling is om zn behoefte te doen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:43

Hoi Mariett, bedankt voor je reactie! :)

Klopt, ben hier ook al zeker lang mee bezig, Haha, nee dat is bij ons niet de bedoeling, het beestje moet wel een beetje opgevoed zijn! :P

Ik weet dat zijzelf volgensmij ook Garvo voert.. Maar ook dat ga ik natuurlijk navragen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:44

r_lolita schreef:
Bedankt voor je reactie Gillbo,

Het varkentje krijgt een tuinhuis van 2 bij 2 en een uitloop die uiteraard af wordt gezet. Verder is de tuin helemaal betegeld dus dat is gelukkig geen probleem :)

Haha, wacht jij maar af, die tegels gaan er wel uit :D .
Ik kan je alleen aan raden meteen twee biggetjes te nemen. Is voor hen zelf veel beter en je hebt kans dat je er later geen één meer bij kan zetten.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:44

Bedankt voor jullie reacties farpz en pipo!

Hier heb ik wat aan :j

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:45

Dat is ook een goeie Diablo! Dara had ik zelf nog niet over nagedacht, dit ga ik zeker even met m'n moeder bespreken

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:46

Vergeet vooral niet dat varkens ongeloofelijke slopers zijn, en mentaal uitgedaagd moeten worden.
Gaan ze zich vervelen breken ze eerder uit.

Gebruik voor het bouwen van je verblijf stevige materialen. Kippengaas is niet varkenproof bijvoorbeeld.
Ze vinden het heerlijk om te schuren tegen dingen. Een boomstronk/stam doet wonderen.

En de bodem van je verblijf gaat er gegarandeerd aan, wordt een modder bende.
Ook hebben ze een behoorlijke stinkende ontlasting. Weet niet hoe dichtbij je buren wonen?

Mentaal bezig houden kan met een kong met een smeerseltje of een voedselbal met brokjes erin. Een jolly bal is ook leuk speelgoed.

Vergeet ook niet dat een varkenspoot bijgewerkt moet worden met enige regelmaat, en dat ze aanleg hebben om overgewicht te ontwikkelen. Ook voor een varken is dit niet gezond!

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:50

Dankjewel jorika1986,

Goede info! Mijn buren wonen pal naast me en we hebben hier uiteraard al een gesprek over gehad, ze vinden het niet erg en hebben zelf vroeger ook varkentjes gehad.

Verder bestaat hun schuurtje uit hout en het hek wordt ook van hout, eventueel nog gaas ervoor en als het echt niet anders kan een stroomdraadje.

Kong heb ik hier nog liggen! :) Dus dat ga ik ook zeker proberen

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:50

Wat ontzettend leuk!!!

ik heb even gezocht op de term micro varken, en ik kwam idd bij een ranch uit maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal betrouwbaar over vind komen. dat is mijn gevoel.

ik denk dat het heel erg belangrijk is voor een varken om wel een beetje modder of aarde te hebben. ik zou een moddder-zandbakje neerzetten zodat hij lekker kan vroeten en rollen. :)

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:50

kijk een op de site van piggywell ranch..
Daar vind je heel veel informatie over het houden van ''micro varkens''.
Die worden heel anders gehouden al een gewoon ''varken''.

Wij willen de zomer ook 2 varkens gaan aanschaffen, super leuke diertjes!

Alvast veel plezier met jullie varkje :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:54

Stroomdraad is niet verkeerd denk ik. Wij hebben eerst ook hout geprobeerd, stalen hekken ook. Probleem was dat ze het hele terras er uit haalden en zich een weg onder het hek door groeven. Stond ik 's morgens op, stond er plotseling een varken voor de deur.....

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:54

Heb ik al gezien inderdaad! :) Bedankt voor je reactie

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:55

Oh dankjewel Diablo! Haha , ze kunnen hier gelukkig eigenlijk geen kant op maar vind het wel een fijn idee dat ze niet uit hun verblijf kunnen als ik weg ben .. zou er niet aan moeten denken dat ze m'n hele schutting eruit slopen en de weg op gaan!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:56

een schelp met aarde. heerlijk kan je zo weg gooien en nieuwe erin. Lekker vochtig maken als het warm weer is... Ik zou in dat tuinhuisje wel een aparte slaapplek creeren want zo'n kleinje heeft niet de hele ruimte nodig. Dus een hokje erin maken met dik stro wat ze zelf er wel in slepen. En vraag vast een ubn nummer aan. Die heb je nodig als je een varken wil houden maar ook al als je hem wil vervoeren strakjes naar huis toe.
Of de fokker betrouwbaar is weet ik niet, maar klein is net als bij honden niet altijd gezond. Hou daar rekening mee.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 13:58

Zo'n zadbak bedoel je ? Had ik ook al aan zitten denken maar wist niet zeker of ze dat ook echt lekker zouden vinden .. Ga het gewoon proberen! Die krijgen ze ook, word in het huisje ook nog een stuk afgezet ander is het echt veel te groot voor ze :P UBN ben ik al mee bezig :)

Bedankt voor de info Pipo!