aquarium 250L. welke vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mysticism

aquarium 250L. welke vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:33

Hallo allemaal,

Wij hebben een hele poos een snakehead gehad alleen na een aantal maanden vonden wij het toch wel jammer dat hier niks bij in kon. Dus hebben wij besloten een nieuwe eigenaar te zoeken voor onze snakehead en de bak om te toveren tot een gezelschap bak. Vandaag hebben we de eerste visjes gekocht:
koppel ramirezi
koppel blauwe spat
10x neon tetra's
2x corydoras paleatus
1x sewellia lineolata
3x algeneter (weet niet meer welk soort)

Als ik in mijn aquarium krijg is het nog vrij leeg. Ik wil er graag nog wat kreeftjes/krabbetjes bij en nog wat andere leuke visjes. Weet iemand wat er nog goed bij mijn vissen bestand zou passen? Zelf vindt ik discus vissen/ maan vissen erg leuk maar de verkoopster in de winkel raden dit mij af.

Tobiaspruim

Re: aquarium 250L. welke vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:38

haai

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:38

dat zou inderdaad een leuke toevoeging zijn, aan welk soort denk je? <<)

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:40

hamerhaai die vind ik het mooist

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:40

die is inderdaad mooi, ben alleen bang dat alleen zijn hoofd er in gaat passen

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:41

doe dan een orka:)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:43

Wij hebben er discusvissen in. Bevalt goed maar hebben inderdaad een vrij specifieke verzorging nodig. Waarom raadde de verkoopster het af? Maanvissen schijnen iets makkelijker te zijn en zijn een heel stuk goedkoper :-)

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:45

De verkoopster vertelde mij dat het een cichliden familie is en daardoor niet goed samen zou gaan met andere vissen. Ditto met maanvissen, volgens haar zouden de andere vissen opgejaagd/gegeten worden.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:58

Maanvissen schijnen inderdaad wel agressief naar andere vissen te kunnen zijn, maar onze discus gaat prima samen met kardinaaltjes, coridoras (sterbai) en bijlzalmpjes. Deze eten ze echt niet op, ze talen er niet naar. Heb wel eens een aquarium gezien met maanvissen en discus bij elkaar.. Das geen succes.. Discus waren doodongelukkig..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:01

Ik zou de neon tetras groep groter maken, hoe meer bij elkaar, hoe beter de school uitkomt.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:04

Wij hebben inderdaad een groep van 30 en dat lijkt heel mooi. 20 marmer-bijlzalmpjes, 10 corydoras 7 discusvissen en een aantal appelslakken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:04

Waaierhandgarnalen!! Die dingen zijn echt zo grappig om te zien!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:05

Voor discus zou ik toch wel een iets grotere bak willen aanraden. En met name ook een hoge bak (minimaal 60 hoog, liever nog 70)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:11

Ik ben helemaal gek van maanvissen, dus daar zou ik zeker een koppeltje van in doen. Heb ze ook in mijn aquarium gehad (1000 liter), maar ze waren absoluut niet agressief naar de andere vissen. Had er ook neon tetra's, kardinalen en algeneters in zitten.
Heb er later sumatranen bij in gezet, en die waren wel behoorlijk agressief naar de kleinere vissen.

Overigens gingen mijn maanvissen ook paren, prachtig om te zien hoe het vrouwtje de eitjes legde (tegen de rand van de bak) en het mannetje erover heen sproeide.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:18

PaulinBijoux schreef:
Waaierhandgarnalen!! Die dingen zijn echt zo grappig om te zien!

Wilde ik ook net zeggen! Ik vind die geweldig :D

Verder zag ik laatst kleine kreeften bij het tuincentrum, in verschillende kleuren.. Daar had ik zelf ook interesse in, maar de week erna waren ze al verkocht. Ze schijnen goed met andere vissen samen te kunnen.

Mysticism

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 21:41

Ik ga morgen nog een aantal tetra's halen, bij de discus hebben ze nu ook een aanbieding voor deze( 8,50 voor 10 tetra's ) en zaterdag gaan we naar een aquarium/terrarium speciaal zaak in Doetinchem, volgens mijn schoonvader hebben ze daar veel leuke/aparte vissen dus ik ben benieuwd. Mijn bak is 1m breed en zeker wel 60cm hoog, zal het moeten meten voor de exacte maten. Ik kan er inderdaad een koppel maanvissen erbij in doen, mijn schoonvader heeft ook een bak met maanvissen en andere visjes. Nou moet ik zeggen dat ze bij de zaak waar ik vandaag geweest ben niet echt hele mooie maanvissen hebben. Ik zag op internet dat ze in Doetinchem mooie blauwe hadden :o

Ik wil zeker een paar kreeftjes er bij! Mijn vriend wil er graag een aantal krabbetjes in haha. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:50

Ik vind een grote school met neon tetra's heel gaaf om te zien. Met zo'n grote bak kun je ook heel goed aan aquascaping doen. Er zijn websites die je kunnen adviseren wat voor combinatie aan vissen je er in kunt doen, en ook wat voor planten je kunt gebruiken. Ik vind er echte kunstwerken tussen zitten! Ga maar kijken op Youtube, inspiratie genoeg.

http://www.youtube.com/watch?v=Ba46xY0Bkfw

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:28

Ik zou iig de groep corydoras groter maken, stuk of 15. Is een scholenvis, die ook echt veel leuker is in een groep! :)

In zwolle kun je trouwens krabbetjes kopen, bij witteveen. Soms hebben ze ze ook al zitten, maar anders bestellen ze er zo wat.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:36

Mijn ex had gewoon maanvissen erbij.. gebeurde niks met hun of de andere vissen :) maar weet nou niet of dat geluk was of omdat het gewoon kan. Hij had overigens hetzelfde erin als wat jij nu hebt.

zie trouwens dat je ook dé place to be komt haha

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:42

Wij hebben er ook maanvissen in en dat gaat prima.

De groep tetra's zou ik groter maken, net als de groep corry's.
Verder vind ik (zilver) bijlzalmpjes erin altijd erg leuk. Dit omdat deze meer aan de oppervlakte zwemmen.

Persoonlijk hou ik van schooltjes maar dan wel op diverse lagen in de bak als je begrijp wat ik bedoel.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 23:46

Discus vissen raad ik je sowieso af, wij hebben wél maanvissen gehad bij onze cardinaal tetras, corry's en ramirezis. (Wel genoeg "vlucht" mogelijkheden en schuilplaatsen)... Dit ging bij ons wel goed! Let met garnaaltjes e.d wel op het voer wat ze moeten hebben!
Ik zou persoonlijk de groep van de tetras en de corry's uitbreiden..

Heel veel succes !

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 02:30

Je visbestand is opzich prima zo qua combinaties, leuke en relatief vriendelijke vissen allemaal. Ik persoonlijk zou alleen de corydoras wel aanvulllen, alle corydora`s zijn scholenvisjes en worden graag gehouden vanaf 6 dieren maar altijd liever met meer. Marmerbijlzalmpjes zijn ook erg leuk om te houden, maar ook hier geld vanaf 6 stuks.

Heb je echt geen idee wat voor een algeneters je hebt? De meeste worden namelijk erg groot of kunnen agressief zijn naar andere mannetjes.

De enigste kreeftjes en krabbetjes die in een gezelschapsbak te houden zijn zijn cpo kreeftjes, deze zijn verkrijgbaar in t blauw en oranje en kunnen prima in jou bak.

Garnalen zijn ook altijd leuk en vaak nog een beetje nuttig ook, je zou kunnen overwegen 1 of 2 waaierhanden te nemen, wel kan dit alleen in een bak die al goed rijp is en dus langer draait. Mocht je waaierhanden kiezen lees je dan goed in, om de beestjes gezond te houden stellen ze wel een aantal eisen waar ze niet zonder kunnen, zoals bijv een plekje in de stroming.

Japonica garnalen zijn ook makkelijke en hele nuttige garnalen :)

Discussen en manen moet je echt niet aan beginnen daar is jou aquarium veel en veel te klein voor. Voor 1 discusvis word 50 liter per vis aangeraden, jouw aquarium is 250 liter er zouden dan dus 5 discussen in passen volgens de regel. Maar, een aquarium bevat grind, hout en wat planten dus dat is al heel wat liters minder, daarnaast zijn discussen scholen vissen die graag met 6 of meer worden gehouden. Het zelfde geld ongeveer voor maanvissen.
Ik zelf zou een bak vanaf 1,5-2 meter nemen voor discussen en absoluut niet kleiner.

Bepaalde cichliden soorten kunnen overigens heel prima bij discussen.

Als laatste nog, wees waakzaam dat er niet te veel vissen in het aquarium komen zeker als je een interne ipv externe filter hebt.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 02:32

Mysticism schreef:
Ik ga morgen nog een aantal tetra's halen, bij de discus hebben ze nu ook een aanbieding voor deze( 8,50 voor 10 tetra's ) en zaterdag gaan we naar een aquarium/terrarium speciaal zaak in Doetinchem, volgens mijn schoonvader hebben ze daar veel leuke/aparte vissen dus ik ben benieuwd. Mijn bak is 1m breed en zeker wel 60cm hoog, zal het moeten meten voor de exacte maten. Ik kan er inderdaad een koppel maanvissen erbij in doen, mijn schoonvader heeft ook een bak met maanvissen en andere visjes. Nou moet ik zeggen dat ze bij de zaak waar ik vandaag geweest ben niet echt hele mooie maanvissen hebben. Ik zag op internet dat ze in Doetinchem mooie blauwe hadden :o

Ik wil zeker een paar kreeftjes er bij! Mijn vriend wil er graag een aantal krabbetjes in haha. :Y)

Houd er rekening mee dat je niet zomaar een koppel maanvissen kunt nemen, alleen een bewezen koppel werkt met zijn twee. Anders moet je er weer 6 of meer nemen en daar is de bak te klein voor.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 04:04

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 05:53

Wispeltuur schreef:
Je visbestand is opzich prima zo qua combinaties, leuke en relatief vriendelijke vissen allemaal. Ik persoonlijk zou alleen de corydoras wel aanvulllen, alle corydora`s zijn scholenvisjes en worden graag gehouden vanaf 6 dieren maar altijd liever met meer. Marmerbijlzalmpjes zijn ook erg leuk om te houden, maar ook hier geld vanaf 6 stuks.

Heb je echt geen idee wat voor een algeneters je hebt? De meeste worden namelijk erg groot of kunnen agressief zijn naar andere mannetjes.

De enigste kreeftjes en krabbetjes die in een gezelschapsbak te houden zijn zijn cpo kreeftjes, deze zijn verkrijgbaar in t blauw en oranje en kunnen prima in jou bak.

Garnalen zijn ook altijd leuk en vaak nog een beetje nuttig ook, je zou kunnen overwegen 1 of 2 waaierhanden te nemen, wel kan dit alleen in een bak die al goed rijp is en dus langer draait. Mocht je waaierhanden kiezen lees je dan goed in, om de beestjes gezond te houden stellen ze wel een aantal eisen waar ze niet zonder kunnen, zoals bijv een plekje in de stroming.

Japonica garnalen zijn ook makkelijke en hele nuttige garnalen :)

Discussen en manen moet je echt niet aan beginnen daar is jou aquarium veel en veel te klein voor. Voor 1 discusvis word 50 liter per vis aangeraden, jouw aquarium is 250 liter er zouden dan dus 5 discussen in passen volgens de regel. Maar, een aquarium bevat grind, hout en wat planten dus dat is al heel wat liters minder, daarnaast zijn discussen scholen vissen die graag met 6 of meer worden gehouden. Het zelfde geld ongeveer voor maanvissen.
Ik zelf zou een bak vanaf 1,5-2 meter nemen voor discussen en absoluut niet kleiner.

Bepaalde cichliden soorten kunnen overigens heel prima bij discussen.

Als laatste nog, wees waakzaam dat er niet te veel vissen in het aquarium komen zeker als je een interne ipv externe filter hebt.

CPO'tjes zijn heel agressief naar vissen toe. Sowieso geen ideale combi met corydoras. En ze zijn oranje, niet blauw, CPO is namelijk Cambarellus Patzcuarensis Orange. Verder ben ik het met je bericht eens.