Cavia schurft welk middel.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Cavia schurft welk middel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:51

Goedenavond :D,
Mijn cavia heeft in verhouding mijn vorige cavia's die ik heb gehad vaak last van schurft. Hij zit samen met nog een cavia in één hok. Nu weet ik als je langs de dierenarts gaat dat ze een injectie krijgen (dectomax) en na 10 dagen weer. Vorige keer liep ik stage bij een praktijk dus kreeg ik de injectie mee en heb ik ze zelf geprikt.

Nu vroeg ik mij af of je ook gewoon een middel hebt wat je kan kopen tegen schurft of iets voor preventief?

Dacht mischien hebben jullie ervaring met een bepaald middel.
Zelf kwam ik dit middel tegen 'Beaphar anti schurft'
Vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft?

Afbeelding

Mizora

Re: Cavia schurft welk middel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:41

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:43

Beaphar anti schurft werkt prima, om de dag even de plekjes insmeren en het is zo weg

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:46

Je hoeft alleen de cavia met plekjes te behandelen. Ook het hok is niet noodzakelijk. De schurftmijt leeft altijd op de cavia, alleen als de weerstand tijdelijk daalt zie je hem in de vorm van korstjes. Beaphar antischurft is een prima middel. Maar inderdaad elke dag de plekjes even insprayen, meestal is het dan met een week of twee weg.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:47

Met beaphar heb ik goede ervaringen !

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:56

Super dankje jullie bestel ik dat middel. Zag de werkzame stof en dacht het kan niet missen maar wil graag mening van anderen horen

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:22

Wij kunnen ons ook goed helpen met het middel van beaphar.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 11:53

En doen jullie dat dan elke dag, of om de dag gedurende hoeveel dagen ? of gewoon net zo lang tot het weg is ?

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:56

Ik heb ook goede ervaringen met Beaphar anti-schurft :j. Het middel wat de dierenarts injecteert is Ivermectine, in het spul van Beaphar zit dit ook, maar dan in verdunde vorm. Ik sprayde mijn cavia wekelijks in, totdat het over was. Ik sprayde het niet direct op de huid (zoals op de beschrijving staat), maar ik sprayde het op mijn handen (evt. handschoentjes aantrekken) en wreef het toen op de huid, op verschillende plekken. Dat werkt voor jezelf, maar ook voor de cavia (mijn cavia schrok van het direct sprayen op de huid) veel prettiger :).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 14:00

Dat spul heb ik ook gebruikt voor mijn cavia.
Was zo weg en had een blije cavia :).
Dan ook even je hok ontsmetten en regelmatig even schoonmaken.

Ojaa, als ze samen staan, even apart zetten, en evt die cavia ook even sprayen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:29

Ik gebruik meestal die pipetjes van Beaphar, dan behandel ik alle dieren die in de buurt zitten en maak ik het hok even goed schoon. Je hoeft je cavia's niet uit elkaar te halen, gewoon andere goed in de gaten houden of hij ook plekjes krijgt en mee behandelen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:47

Ivomec, dat gebruikte ik vroeger altijd.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:57

Zelf heb ik vandaag de beaphar anti schurft gehaald en zal morgen beginnen met de behandeling! Ben benieuwd

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:15

Stronghold pipetje

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 13:18

@nynkee94 vergeet je niet ook t hok te behandelen en eventuele andere cavia's ? Je kan ze altijd behandelen ook al zie je nog geen schurft,het is namelijk erg besmettelijk.

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 14:27

Mioux schreef:
@nynkee94 vergeet je niet ook t hok te behandelen en eventuele andere cavia's ? Je kan ze altijd behandelen ook al zie je nog geen schurft,het is namelijk erg besmettelijk.

Elke cavia draagt schurft bij zich. alleen bij verminderde weerstand zoals mijn cavia even heeft komt het tot uiting. Maar daarom is het inderdaad niet verkeerd om het hok ook bij te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 14:40

Niet elke cavia draagt schurft bij zich. Maar als ze hem dragen komt hij vaker tevoorschijn bij een verminderde weerstand. Ik zou bij jouw cavia de beide dieren en het hok langdurig behandelen om ze mijtvrij te krijgen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:28

Nynkee94 schreef:
Mioux schreef:

Elke cavia draagt schurft bij zich. alleen bij verminderde weerstand zoals mijn cavia even heeft komt het tot uiting. Maar daarom is het inderdaad niet verkeerd om het hok ook bij te doen.

Huh, dit snap ik even niet. De enige keren dat mijn cavia's schurft hadden, kwam omdat ik dat meegenomen had van iemand die er (te) veel had. Sinds ik daar niet meer kom, heb ik nooit meer schurft gehad bij de cavia's. Lijkt mij dan eerder besmettelijk toch?

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 20:20

Volgens mij blijft het wat een raadsel, zelf heb ik een dierenarts nagevraagd en die zij door verminderde weerstand komen ze tot uiting. iedere cavia draagt dat bij zich. Mijn andere cavia die er bij inloopt heeft altijd nergens last van terwijl die andere wel vaak last heeft.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:15

Nynkee94 schreef:
Volgens mij blijft het wat een raadsel, zelf heb ik een dierenarts nagevraagd en die zij door verminderde weerstand komen ze tot uiting. iedere cavia draagt dat bij zich. Mijn andere cavia die er bij inloopt heeft altijd nergens last van terwijl die andere wel vaak last heeft.

Klopt,ze hebben altijd schurft bij zich,als ze zich minder goed voelen of stress of iets komt dit naar buiten zeg maar en krijg je dus die plekken en uit het meer.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:39

bepathen ( weet niet of het goed geschreven is) voor gevoelige huid werkt super goed bij schurft bij cavia's.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:42

Je bedoeld die je voor baby's gebruikt? (heb ik voor mijn zoontje van 2) Bepanthen

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:44

ja die ja, heb cavia's gefokt en dan heb je soms weleens een cavia met schurft erbij en daar smeerde ik dan bepanthen op en binnen een dag/2 dagen was het schoon en kwam er langzaam weer haargroei op.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:44

Ja dat is neem ik aan,nadat je hem tegen schurft behandeld hebt? Alleen bepanthen helpt niet tegen schurft zelf

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:46

Nee gebruikte dit alleen op de schurft plek en werkte perfect.