Zou jij dit doen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loveskary

Zou jij dit doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:39

Dieren die altijd pijn hebben in leven houden die constant aan de medicatie moeten.
En dat ze je aankijken baasje help me ik wil niet meer.
Alleen maar omdat jij geen afscheid wilt nemen prop je hem maar vol met pijnstillers die die de rest van zijn leven moet hebben.
Mijn hond had zware HD en zou geen pijnloos bestaan meer hebben nooit meer.
Daarom heb ik de moeilijke beslissing gemaakt hem te laten gaan.
Evenals mijn andere merrie die zware atrose had op het laats ging ze gewoon liggen.
Ze kon niet meer normaal lopen altijd maar kreupel haar heb ik ook laten gaan.
Dit topic omdat er vanavond bij ons op straat een verhitte discussie gaande was hierover.
Want zo werd er gezegd ik hou van mijn hond daarom prop ik hem vol met pillen omdat ik geen afscheid kan nemen.
Volgens mij doe je het dier geen plezier er mee alleen maar omdat jij geen afscheid kan nemen.
Ik vind dat zulke mensen alleen maar aan zichzelf denken.
Wat vindt bokt hiervan houden of laten gaan een dier dat altijd maar pijn heeft.

Lutha

Re: Zou jij dit doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:41

Een dier dient een dierwaardig leven te kunnen lijden. Kan hij dit niet meer dan houdt het op :(:)

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:42

Als je je dier niet kan laten gaan, dan houd je niet zoveel ervan dan als je het wel kan laten gaan.
Laatst bijgewerkt door nee123 op 23-02-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:43

als ze nog een leuk redelijk pijnloos bestaan kunnen hebben met medicatie vind ik dat prima.
Maar inderdaad....voor mijzelf,omdat ik ze niet kan missen.Het beest maakt het niets uit of het nu hemelt of over 6 maanden,bij wijze van...

Mensen mogen overigens wel uitzichtloos lijden.Bij een dier hoeft dat niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:45

LisanneElena schreef:
Als je je dier niet kan laten gaan, dan houd je niet zoveel ervan dan een mens die het dier wel kan laten gaan.

er zijn ook veel mensen die om financiele redenen geen medicatie willen of kunnen betalen,en daarom een dier niet op medicatie zetten.Ik weet niet wat ik daar van moet denken.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:46

Zolang een dier een waardig bestaan heeft, is het prima on hem in leven te houden. Mocht dit niet het geval zijn, dan zou ik er een eind aan maken. Heb het met mijn pony gehad, die had heel vaak koliek, waardoor ze geen paardwaardig leven neet had. Ik heb toen besloten er een ding aan te maken, hoe moeilijk dat ook was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:46

Als ik een dier constant op pijnstillers moet zetten, laat ik het dier absoluut afmaken. Daar sta ik heel nuchter in. Tijdelijke pijnstillers, prima maar een leven lang? Nee.

Heeft een dier geen dierwaardig bestaan, dan laat ik het dier gelijk gaan.
Op het moment dat onze kat alles zou laten lopen vanwege bv dementie, dan is dat voor mij een teken om het te laten gaan. Dan is het niet meer dierwaardig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-02-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:47

Das waar Geerke.
Dat mens uit de buurt denkt het altijd beter te weten bah zulke mensen vraag me af wat hun willen als ze kermen van de pijn dokter laat me gaan ik heb zoveel pijn dan willen ze dat de dokter ze laat gaan nee dokter niet doen ik houdt te veel van mijn vrouw.
Gelukkig mogen dieren wel een waardig einde hebben want als je weet het dier wordt niet meer beter het is beter zo dan vind ik jou een fantatische dierenvriend.
Dan doe je het beste voor het dier houden van is ook loslaten.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:48

Wanneer een dier geen dierwaardig leven meer kan lijden is de keus bij mij snel gemaakt, als een van mijn honden
iets zou krijgen, weet niet wat, waardoor ik ze vol zou moeten proppen met medicijnen of weet ik veel welke operaties
die er bestaan, dan is het gewoon een spuitje.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:50

Ik vind dat als een dier op is, dat je hoe moeilijk het ook is, moet laten gaan.
Heeft het dier met enige medicatie (dan bedoel ik niet een overdosis aan pijnstillers enz.) nog een prima leven, dan weet ik niet of ik het zou kunnen laten gaan, is het dier al op leeftijd en weet ik toch al dat het (ondanks medicatie) binnen nu en een paar weken zal gaan, laat ik het liever gelijk gaan ivm dat het dier dan gewoon op is :j

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:50

geerke schreef:
LisanneElena schreef:
Als je je dier niet kan laten gaan, dan houd je niet zoveel ervan dan een mens die het dier wel kan laten gaan.

er zijn ook veel mensen die om financiele redenen geen medicatie willen of kunnen betalen,en daarom een dier niet op medicatie zetten.Ik weet niet wat ik daar van moet denken.

Daar had ik het niet eens over...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:52

Het moeilijke in deze discussie is dat iedereen een eigen idee heeft over wat een dierwaardig bestaan is. De een zal dat vanuit een 'vermenselijkt' standpunt doen, wat misschien teveel vanuit emotie gehandeld is. De ander kan wel duidelijk een grens trekken in een veel eerder stadium met medicijnen en operaties. En beiden zullen zeggen: ik wil mijn dier alleen een dierwaardig bestaan geven, en als dat niet kan, verlos ik hem uit zijn lijden. Ik denk niet aan mezelf, maar aan het dier.

Moeilijke discussie dus. Bijna niemand zal aangeven zijn dieren tegen beter weten in heel lang en moeilijk in leven te houden, alleen maar omdat het afscheid nemen voor de persoon zelf teveel pijn doet. Velen doen het beste voor hun dier, alleen wat dat beste is, verschilt heel erg van persoon tot persoon.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:56

Sterkte nog ts!

Maar ik vind dat je een dier dat niet aan kan doen om dan nog te blijven. Hoe sneu het ook is. Ik heb ook voor zo'n beslissing gestaan omdat onze hond nierfalen had, en toen eigenlijk ook niet meer kon. Ookal wilde hij zich altijd nog vrolijk voor doen.
Ik stond erop dat we hem lieten gaan, mijn pa twijfelde, maar is uiteindelijk nog wel met mij mee gegaan in mijn beslissing.

Wij hebben nu een kat, zodra die vol met medicijnen zou moeten, ga ik wel even 10x nadenken wat het beste is.. Zou het dus echt niet meer willen, moeten we dat accepteren!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:06

LZP -> BB

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:06

Dank je jcdjk het blijft moeilijk.
Als mijn paard straks of ooit teveel pijn krijgt dan wordt ze ingeslapen in haar eigen omgeving.
Vind dat mens uit de buurt echt zo zo grrr iemand die alleen aan zichzelf denkt maar heb haar wel van jetje gegeven zo van jij kunt niet over iemand anders zijn situatie beoordelen.
Mijn man is nogal zwak die gaat er niet tegen in dat mens zei ook ja mensen met schulden danken dat aan zichzelf.
Ja hoor je raakt je baan kwijt en hebt zeker zo een nieuwe tuurlijk zei ik.
Als ze er zelf maar goed bijzit zeker nou ja dat veroordeel ook over mensen met schulden.
Was even offtopic excuses moest er even uit.
Het blijkt maar weer dat mensen uit onze buurt alleen maar aan zichzelf denken.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:11

Voor iedereen ligt die grens anders, maar voor mij is het belangrijk dat dieren een voor hen goed bestaan hebben. Dus voor een konijn die altijd alleen moet blijven zitten omdat hij niet meer bij de anderen kan (dwarsleasie, maar zover genezen dat het geen pijn meer deed) is de beslissing dat hij ingeslapen wordt omdat hij anders altijd alleen moet zitten. Maar een poes die op 3 pootjes loopt kan nog een prima leven hebben. Bij de paarden hetzelfde... zolang ze een paardwaardig bestaan hebben.

Voor mij zijn pijn en niet meer kunnen doen wat een dierlijk bestaan tegenhoud wel overwegingen om een beest in te laten slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:18

Hangt er vanaf of een dier met pijnstillers wel pijnvrij kan leven of niet.
Mijn herder had spondylose en kreeg elke dag novacam, hij was nog vrolijk, ging lekker mee wandelen en hij kon alles nog, hij had alleen als het koud was 2 jassen aan zodat zijn rug warm en droog bleef.
Hij kreeg later een ontsteking aan 1 van zijn organen en daar had hij veel pijn aan en 20% kans om er doorheen te komen, ik heb toen wel voor euthanasie gekozen, ik wilde hem niet laten lijden en verder af zien takelen voordat ik de beslissing alsnog moest nemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:27

moeilijke discussie. Hier is het bij mij zo als het dier met pijnstilling niet dierwaardig kan leven houd het op. Echter als het met pijnstilling wel dierwaardig kan leven en ook met andere dan dus ook noodzakelijke aanpassingen (dus beperktere beweging e.d.) goed kan leven dan vind ik dat zo'n dier niet ingeslapen hoeft te worden.

Als men de medicatie niet kan betalen dan krijg je een ander verhaal. Is het een dier wat ondanks dat hij medicatie nodig heeft goed te herplaatsen is dan zou ik dat proberen als eigenaar zijnde. Is dat niet het geval dan zou ik het dier in laten slapen. Geen pijn lijden omdat ik financieel het dier niet zou kunnen verzorgen. Ik hoop ook enorm!!! dat ik nooit van mijn leven in zo'n situatie terecht kom en als ik daar toch eens in terecht kom dat ik wel familie en vrienden blijk te hebben waar ik op terug kan vallen en die mij en het dier willen helpen!!

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:31

Levenslang pijn, benauwdheid of jeuk zou voor mij (oud of jong) zeker een reden zijn om in te laten slapen.

Daarbij bedoel ik natuurlijk geen simpele kwaaltjes zoals niet tegen een bepaalde soort voer kunnen oid.
Maar gevalletjes waar prednison voor gegeven moet worden, ik ben van mening een dier beter voor zijn lijden van zijn leven te verlossen dan tijdens zijn lijden.
Ik heb vorig jaar 1 van onze honden in laten slapen, het had een tumor achter haar oogkas, nou konden we wachten totdat het niet meer ging, en de hond benauwd en hoofdpijn ging krijgen, of haar in laten slapen. Ze is ook gelijk ingeslapen, een dier hoeft niet te lijden omdat wij hem niet kunnen missen,
Missen doe je ze toch een keer, vroeg of laat.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:37

Als een dier echt pijn heeft dan lijkt het me dat het dier zelf instinctief al beslist of het door kan/wil leven.
Als het dier lusteloos wordt en een leven leid vol gebreken dan maakt het meestal instinctief een keuze. Die is voor zijn of haar baasje niet altijd de leukste.

Maar als een dier onder iets ergs lijd, en als ik echt van dat dier houd, zou ik mij realiseren dat ik hem beter kan laten gaan...

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:53

IK heb ook heel veel van mijn merrie gehouden.
Maar die lieve ogen keken zo met het laaghangende hoofdje.
Help me sommige dagen kon ze zich niet bewegen.
En dan weken en een half jaar koelen met ijs en smeersels in de hoop dat het beter zou gaan.
Maar het werd erger ze kon niet meer ik kon nog maar 1ding doen.
Door te zeggen lieve meid het is beter zo straks heb je geen pijn meer.
Mensen verklaren mij voor gek omdat ze als gezeldschaps paard had gekund.
Ze kon niet meer pijnloos lopen en draven dan liep ze enkel maar kreupel.
Ik blijf erbij dat wat ik deed het beste was ook al mis ik haar zo erg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:41

Loveskary schreef:
IK heb ook heel veel van mijn merrie gehouden.
Maar die lieve ogen keken zo met het laaghangende hoofdje.
Help me sommige dagen kon ze zich niet bewegen.
En dan weken en een half jaar koelen met ijs en smeersels in de hoop dat het beter zou gaan.
Maar het werd erger ze kon niet meer ik kon nog maar 1ding doen.
Door te zeggen lieve meid het is beter zo straks heb je geen pijn meer.
Mensen verklaren mij voor gek omdat ze als gezeldschaps paard had gekund.
Ze kon niet meer pijnloos lopen en draven dan liep ze enkel maar kreupel.
Ik blijf erbij dat wat ik deed het beste was ook al mis ik haar zo erg.

jij hebt dus geen pijnstillers gegeven begrijp ik?
Ijs doet niet veel hoor bij artrose :+

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 22:47

@ Geerke dat koelen was voor een dikke knie ze had een klap gehad van een ander paard.
Dat ijs niet helpt bij atrose weet ik ook wel hoor.
Maakt dat verder wat uit ze kon geen pijnvrij leven meer leven en daarom heb ik haar laten gaan.
Een dier zijn leven op pijnstillers ga ik niet doen.
Een dier moet gewoon kunnen zijn zoals een gezond dier zou zijn.
Een paard moet gewoon paard kunnen zijn en als ze teveel pijn hebben dan laat ik ze gaan. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:51

maar je vind het dus raar dat mensen dieren medicijnen geven of pijnstillers omdat ze ze niet ik kunnen laten slapen,maar zelf was je ook iemand die een half jaar aan het tobben bent geweest met je paard,omdat inslapen toch niet 'zomaar' gedaan blijkt te zijn... ??

en mijn dieren krijgen gerust een pijnstiller hoor als ze daarmee gelukkig door het leven kunnen,ik laat pas dieren inslapen als ik ze daarmee help...vermoorden doe ik niet aan :n

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:57

ik heb een jack russel van 14 1/2...met flink staar...redelijk dement aan het worden...denkt regelmatig dat hij bij een boom staat ipv in zijn mand...(lang leve plavuizen vloer)... alleen van de week kon hij in 2 dagen tijd niet meer lopen van de pijn in zn linkervoorpoot... een flinke ontsteking in zn elleboog..DA vond het een vreemde plaats voor een ontsteking...hij had me ook nog eens onder gepiest in de wachtkamer (lang leve de wasmachine)...hoe het afgelopen is...voorlopig antibiotica gekregen en pijnstilling...gaat erg goed...kuur afmaken en afwachten...gaat voorlopig de goede kant op maar als het echt geen doen meer is voor hem dan laat ik hem gaan