Ontvlooien hond, en andere huisdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontvlooien hond, en andere huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:39

Wij zullen opvang gezin worden voor honden uit het buitenland.
(hier hoef ik verder dus echt geen discussie over.. _/-\o_ )

Wij hebben zelf geen hond, wel 2 katten en 2 fretten.
Al onze dieren leven binnenshuis en komen dus niet buiten/in contact met andere dieren.

Wij doen vrijwel niet aan ontvlooien, tenzij ik een vlo zie.
Wat met onze katten 1 keer is voorgevallen, toen heb ik alle dieren uiteraard behandeld.
Ontwormen doen we wel, maar niet vaak (1x per jaar)

Nu is een hond natuurlijk een ander verhaal, die kan makkelijker iets meenemen(vlooien). :doggie:

Uiteraard wordt een hond voor transport ontvlooid en ontwormd dmv een pipet.

Wat doen jullie aan ontvlooien?
Doe je dit standaard 1x per zoveel tijd, wacht je tot je wat ziet....
En dan ook je andere huisdieren mee behandelen?

kortom, daarmee weinig ervaring....

Goof

Re: Ontvlooien hond, en andere huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:41

Ik heb mijn hond in de 6,5 jaar dat ik haar heb denk ik 2 keer ontvlooid. Vaker niet. Ze heeft ook echt nooit vlooien, mijn katten ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:42

Oh wauw, haha, ik had niet echt een idee.
Ik wil ook niet onnodig allerlei pipetten gebruiken natuurlijk...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:44

Hier worden ze in de wintermaanden alle 5 weken behandeld tegen vlooien zowel de honden als de katten. In de zomermaanden krijgen ze een tekenmiddel en de katten een vlomiddel. Ontwormt word alle 3 maand. Wachten tot je wormen ziet is vragen om problemen. De dieren hebben dan al behoorlijk wat schade. Op vlooien kun je wachten maar ik zou daar niet voor kiezen. Dat is echt horror als je je huis vol hebt zitten en er niet van afkomt.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 23-02-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:45

Ik doe altijd regelmatig ontvlooien en ontwormen.
Ontwormen 1x in de 3 maanden en ontvlooien een keer in de maand.
Ik heb alleen een hond in huis, maar als ik ook andere dieren had, zou ik die ook meenemen.
Mijn hond komt overal en veel met andere honden in aanraking en wil ook nog wel eens van wat van de grond eten. Dus ik ben er vrij strikt in.
In jouw situatie zou ik het ontvlooien ook pas doen als ik er eentje zag.
Ik vraag mij af of 1x per jaar ontwormen nut heeft. Dan kun je het misschien nog beter helemaal niet doen? En de poep goed in de gaten houden.
Daarnaast heb je wel een enorme klus als je een vlo ziet bij een van je dieren, want dan kun je alle dieren gaan ontvlooien en je huis daarbij ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:47

Ja, daarom ook dat ik me afvraag wat goed is.

Omdat onze katten en fretten nergens echt mee in aanraking komen wil ik ze niet teveel behandelen.
Ze hebben dus 1x vlooien gehad, toen zag ik 1 vlo (maar 1 vlo is natuurlijk nooit alleen)... *\%/* *\%/*
En direct gehandeld, waren snel weg.

Maar een huis vol vlooien is natuurlijk ook niks.
Wil er ook niet op besparen, wil doen wat goed is.

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:47

Wij ontvlooiden alleen zodra we iets zagen. Wij hadden een hond en minimaal 1 kat. :) Maakt niet uit bij wie we iets tegen kwamen, ze werden altijd meteen allemaal gedaan dan. De kans is groot dat er dan namelijk bij allemaal vlooien/teken zitten, die beestjes steken snel over! Overigens wonen wij ook wel aan het bos en komen alle beesten buiten dus de kans is dan wel groter op wat ongedierte. :j

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:48

Hallo,
Vooropgesteld: het ene dier is gevoeliger voor vlooien als et andere dier, maar:

Ja ontvlooien doen wij elke maand preventief. Als er namelijk een vlo gezien is, is het net als met muizen, het blijft nooit bij 1.
Wat mensen vaak niet weten is dat 95% van de vlooien niet op het dier zit, maar in de omgeving. De vlooien die op het dier zitten poepen kleine beetjes bloed uit waarvan de larven en poppen in de omgeving eten, waardoor die zich vrolijk door ontwikkelen.

Als een dier eenmaal vlooien heeft zul je dus niet alleen het dier moeten behandelen, maar ook de omgeving met een daarvoor bedoelde spray. Het gaat zelfs zover dat je ook de bovenverdieping zult moeten behandelen, omdat er van alles aan je sokken blijft plakken wat je dus steeds mee naar boven loopt.

Ik heb zo vaak klanten in de winkel die grote spijt hebbeb dat ze hun hond of kat niet gewoon preventief behandelt hebben omdat het veel werk is en ook geld kost om een vlooienplaag te
bestrijden.

let wel op: er zijm veel middelen die de volwassen vlooien doden, die zijn prima preventief. Maar als er vlooien gespot zijn vraag dan goed na welke middelen ook de larven poppen en eitjes doden!

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

veel plezier met het opvangen van deze honden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 14:52

Ik ontvlooi alleen als ik ze zie. Mijn kat kan er niet goed tegen, dus valt ook snel op bij hem. Ik ontvlooi dan wel meteen allebei de beesten (ander is hond), was alles goed en ga als een idioot met een stofzuiger door het huis. Maar dan zijn ze na 1x ontvlooien ook gewoon weer weg hoor.

Is een kwestie van:
-Er op tijd bij zijn
-Goed ontvlooiingsmiddel (Frontline werkt hier niet, ik ga voor Stronghold)
-Meteen grondig schoonmaken, daarna goed bijhouden en alles goed wassen (evt. met tea-tree, houden vlooien niet van)
-Alle kiertjes en gaatjes sprayen met verdunde tea-tree of ander afstotend middel

Ontwormen doe ik ook niet 4x per jaar hoor, hoogstens 2 voor de zekerheid.

De kat heeft nooit een teek, de hond heel soms maar die haal ik er gewoon weer uit. Tenzij er echt veel zitten, dan koop ik Prac-Tic tegen de teken.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:07

nee ik doe niks meer preventief, mijn teef kreeg een zeer heftige reactie op het ontvlooien en daarbij ben ik radicaal gestopt met het preventief geven, nu al jaren geen vlo gezien ;) ontwormen enkel met ontlastingonderzoek en enten wil ik gaan doen dmv titeren goed nu is dat voor de opvang honden niet allemaal haalbaar natuurlijk, ontlastingonderzoek wel en ook qua ontvlooien maar ze moeten wel netjes op tijd geent zijn natuurlijk

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:15

Def schreef:
Ik doe altijd regelmatig ontvlooien en ontwormen.
Ontwormen 1x in de 3 maanden en ontvlooien een keer in de maand.
Ik heb alleen een hond in huis, maar als ik ook andere dieren had, zou ik die ook meenemen.
Mijn hond komt overal en veel met andere honden in aanraking en wil ook nog wel eens van wat van de grond eten. Dus ik ben er vrij strikt in.
In jouw situatie zou ik het ontvlooien ook pas doen als ik er eentje zag.
Ik vraag mij af of 1x per jaar ontwormen nut heeft. Dan kun je het misschien nog beter helemaal niet doen? En de poep goed in de gaten houden.
Daarnaast heb je wel een enorme klus als je een vlo ziet bij een van je dieren, want dan kun je alle dieren gaan ontvlooien en je huis daarbij ook...

hier wil ik even op inhaken :)
mijn honden (3 grote) komen ook veel in aanraking met andere honden, gaan ook mee naar m n werk waar iedereen dat dus doet. ik doe dus alleen ontwormen met ontlastingonderzoek en dat wijst uit dat je bij laaange na niet zoveel hoeft te ontwormen ( nu bijv al een jaar niet ontwormd, met uitzondering op de jongste hond)
ik heb 1 x vlooien gehad, toen heel m n huis goed schoongemaakt, met omgevingspray gespoten etc en heb ze nooit meer gezien :) zoveel werk heb ik er niet aan gehad, ja als je het uit de hand laat lopen wel maar dat is met alles zo ;)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:17

ik ontvlooi mijn dieren regelmatig, puur omdat ze meegaan 3 dagen in de week naar de zorgboerderij en daar vlooien van oppikken. Ze hebben nooit een gehele besmetting maar tot 2 keer toe had ik 1 van de honden op schoot of bij me en liep er een vlo over hun kop.
Aedan krijgt 1 x per 3 maanden frontline spray over zich heen, en Bella advantage (Aedan durf ik geen advantage te geven ivm MDR1 verhaal ) de kat ook advantage, 1 keer in de 3 maanden voldoet prima tot nu toe. Ontwormen 1 x in het half jaar, de pup nu nog maandelijks (drontal voor Aedan, milbamax voor Bella en de kat)

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:23

Ontwormen zou ik sowieso doen voor een dier wat buiten komt 4 keer per jaar en een dier wat niet buiten komt eventueel wat minder vaak.
Wormen kunnen ze ook oplopen doordat er bijvoorbeeld eitjes onder onze schoenen blijven plakken die je dan mee naar binnen neemt.
Ontvlooien zo vaak als nodig is, de meeste pipetten zijn ongeveer 1 maand werkzaam. Wil je voor zekerheid gaan dan kun je kiezen om elke maand te ontvlooien met een pipet of voor de seresto band. (deze is 8 maanden werkzaam en super veilig)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:30

ontwormen elke 3 maanden bij twijfel na 2 weken nog een keertje extra.
ontvlooien elke 3 weken (mijn kat heeft snel werkende talgkliertjes dus die moet vaker)
ooit een vlooienplaag in huisgehad, nou daar kom je voor ze langzalzijnleven niet zomaar vanaf, zeker een halfjaar mee bezig geweest pffffft

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:31

Wij hadden altijd 1 hond en de laatste paar jaar 3 katten. Wij ontvlooien, of ontwormen, eigenlijk nooit.
Een vd katten is een keer met vlooien thuis gekomen. Omdat ze vrij wat wit heeft vielen ze goed op en heb ik degene die ik kon vinden geplet. De andere twee katten zijn wit/schildpad met veel wit en deze uiteraard ook gecheckt maar kon niks vinden. Denk dat ik de mazzel heb gehad ze gelijk gezien te hebben op t moment dat ze binnen kwam lopen. Uiteraard wel gelijk ontvlooi, en ontworm, middel bij de DA gehaald voor alle katten en de hond en dat gelijk gebruikt en later nog een keer herhaald. Daarna ook nooit meer ergens last van gehad.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:49

essiesilly schreef:
nee ik doe niks meer preventief, mijn teef kreeg een zeer heftige reactie op het ontvlooien en daarbij ben ik radicaal gestopt met het preventief geven, nu al jaren geen vlo gezien ;) ontwormen enkel met ontlastingonderzoek en enten wil ik gaan doen dmv titeren goed nu is dat voor de opvang honden niet allemaal haalbaar natuurlijk, ontlastingonderzoek wel en ook qua ontvlooien maar ze moeten wel netjes op tijd geent zijn natuurlijk

Hier een jonge hond gehad die door ontlastingsonderzoeken niet ontwormt hoefde te worden (na het basissschema voor puppen). toen kreeg hij problemen met maag en darm. Weer onderzoeken maar negatief. Bloedonderzoek en daar wel positief voor wormen en niet zo'n beetje ook. Hebben bijna een jaar nodig gehad hem schoon te krijgen. Dat is hij nu met bijna 10 nog steeds maar de schade is gebleven. Sindsdien word hier elke 3 maand ontwormt. Die ellende wil ik nooit weer mee maken bij een hond en het was niet de eerste. Sinds we een strak ontwormingsschema hebben nooit weer last met wormen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:00

Vrij wisselend toch, interessant om te lezen.

Even voor duidelijkheid, we gaan 1 hond per keer opvangen.
De tijd dat hij/zij bij ons zal zijn is natuurlijk afhankelijk van hoe snel er een adoptant is.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:15

Wij hebben 3 honden en 4 katten en wij ontvlooien niet meer preventief.
De vloeren zijn glad, ik stofzuig en dweil dagelijks.
In de manden en op de (leren) meubels liggen woondekens die ik 1-2 maal per week uitwas.
Als er wel 1 vlooien heeft is het altijd onze boerenfox, ik behandel dan alle dieren met een pipet en het huis met een goede omgevingsspray.
De pipet lijkt bij de boerenfox trouwens nooit te helpen, desondanks nog nooit een vlooienplaag gehad.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:34

Ik heb een hond die ook veel buiten komt en in aanraking met andere honden. Hij krijgt elke 2 maand vlooienspul op en 2 x perjaar ontwormen :)