Hond hevig aan de diarree

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Hond hevig aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:28

Hoihoi!

Ik zit op afstand van mijn maatje Rosco helaas (hij is zo'n 20 km verderop bij mijn ouders thuis) en wil toch even tips vragen.

Eergisteren liet ik Rosco uit 's morgensvroeg. Eerste ronde normale ontlasting, niet heel erg veel geks, behalve dat het er ietsje dunner uitzag. Eenmaal thuis begon hij me toch scheten te laten, verschrikkelijk O.o
Maargoed, daar is hij natuurlijk een kei in, dus zocht er niet veel achter :')
Tot hij op een bepaald moment opstond met zo'n blik van; ''NU die deur open!!''
Ik vloog omhoog, deed hal en voordeur open, en hopsa, daar ging het. Als water stroomde het eruit, geen pretje voor hem. Nu komt dit wel eens voor natuurlijk, maar zoals nu...zo naar :n

Hij drinkt goed, eet nog goed, maar alles stroomt er als water uit. Geen koorts of andere dingen.
Behalve dan dat hij erg moe is (logisch) en loopt met een pijnlijk kontje (ook erg logisch)
Mijn moeder heeft hem vanavond rijst en rijstewater gegeven, ik heb nog niet nagevraagd of er al veranderingen zijn, maar dat waren tips die ik al tegen kwam op internet die werden aangeraden.

Nu zijn we dus inmiddels al twee dagen later, en nog steeds is hij aan de dunne, zonder verbetering.
Mocht dit maandag nog gaande zijn, dan staan we natuurlijk bij de dierenarts, maar wie weet heeft hier iemand een gouden tip om uit te proberen.
Hij heeft niks vreemds gegeten. Normale brokken (waar hij anders ook nooit op reageert), gewoon een hondenkoekje na het wandelen, en de avond ervoor een gedroogd pensstaafje. Verder een klein stukje brood die hij moest delen met de ratten :p
Oftewel, niet echt iets waarvan je zegt; Ja, dat is het (daarbij, het zijn allemaal dingen die hij vaker krijgt)
Mijn moeder zat ergens te denken aan morgen even een dagje niks laten eten (wat er niet in zit, kan er ook niet uit), maar mocht het een virus zijn, dan is het misschien juist nodig om het op die manier het lichaam uit te werken?
Hij is al bijna 11 jaar, en we hebben het nog nooit in deze mate met hem meegemaakt -O-

Anoniem

Re: Hond hevig aan de diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:43

Ooh ik weer echt niks :n zou maandag dan toch even bellen met de dierenarts, ook als het dan al over is.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:49

Drinkt en eet hij wel? Of kotst hij dit ook uit?
Als het enkel de diarree is zou het heel goed een bacterie of virus kunnen zijn. Dat kan worden opgelost met antibiotica. Het heerst momenteel.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:50

Eet en drinkt (godzijdank) wel gewoon, maar je ziet hem nu al afvallen helaas :n
Daar was ik al bang voor dat het momenteel heerste. Word even een tripje dierenarts inderdaad :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:01

Wel even in de gaten houden dat hij niet uitdroogt. (Vel optillen)
Morgen z.s.m. naar de dierenarts gaan.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 01:03

Vochtgehalte houden we in de gaten, door drinken in de gaten te houden maar ook de turgor inderdaad ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 01:11

Haha oke je hebt er verstand van dus?
Mijn hond is 2 weken geleden onwijs ziek geweest en heeft daarbij ook aan het het infuus gelegen 12u omdat ze licht/redelijk uitgedroogd was. Terwijl de huid prima terug trok, dus ook het tandvlees moet in de gaten gehouden worden.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 01:13

Ook die houden we in de gaten :) Heb mijn moeder al laten kijken naar de kleur en de CRT :) Beide nog normaal :j
En ja, heb twee jaar paraveterinair gedaan, nu nog gewoon dierverzorging, dus er zit al enig verstand van zaken :j Maar naar ervaringen vragen is altijd handig, wie weet zie je toch ergens iets over het hoofd, of heeft iemand een gouden tip :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 02:17

Wij geven de hond als ze weer eens iets stoms heeft gevreten (resultaat meestal diarree/kotsen) een paar norit pilletjes. Is gewoon koolstof dus kan geen kwaad.
Maar als je hond giardia heeft bijvoorbeeld los je de oorzaak van de diarree zo niet op natuurlijk.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 09:52

Aangezien het zo acuut is, verwacht ik meer een virus (zeker omdat het zo aanhoud)
Ik heb mijn moeder gisteravond laat nog even norrit aan kunnen raden :j Die heeft hij dus ook al gehad (daarvoor wil hij wel wakker worden :P )

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:01

Er gaat op dit moment een coronavirus rond waarbij de hond ook explosieve diarree heeft. Ook braken wordt hierbij gezien alleen dat doet je hond dan nog niet als ik het goed gelezen heb. Een ander virus is ook zeker mogelijk.
Drinken is natuurlijk het belangrijkste. Je zou eventueel ook wat boullion kunnen geven. Qua eten zou je ook wat witvis kunnen proberen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:03

We hebben vanmorgen ook braaksel gevonden (weten alleen niet wie van de twee dat gedaan heeft, maar Rosco zou dus zeer goed mogelijk zijn als ik het zo hoor)

Thanks voor de tips, ik zal het weer even doorgeven ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 01:21

Wat zei de dierenarts?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:40

annepaardoes schreef:
Er gaat op dit moment een coronavirus rond waarbij de hond ook explosieve diarree heeft. Ook braken wordt hierbij gezien alleen dat doet je hond dan nog niet als ik het goed gelezen heb. Een ander virus is ook zeker mogelijk.
Drinken is natuurlijk het belangrijkste. Je zou eventueel ook wat boullion kunnen geven. Qua eten zou je ook wat witvis kunnen proberen.

Dat wilde ik ook zeggen. Er gaat een virus rond wat wel een paar dagen tot twee weken kan duren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 22:31

Hij knapt alweer wat op, maar heeft ook moeten braken helaas. Aangezien alles op eigen krachten al goed gaat (rijst, rijstwater, norit en rust doen wonderen) is er nog geen DA aan te pas gekomen. Vandaag naar het bos geweest, deed hem goed!
Afbeelding
Met zn lekkere flaporen zo in de wind :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:43

Dan zal het geen corona virus zijn, dan is je hond echt doodziek.
Mocht het het wel zijn, het is tot 7 weken na ziekte nog besmettelijk voor andere honden via de ontlasting.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:08

Als het aanhoudt zou ik toch even langs de da gaan.. Maar uit je OP maak ik op dat he hond vaker scheten laat, eigenlijk is dit niet normaal, zou aan de voeding kunnen liggen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:17

Als paraveterinair brood geven aan je hond? Die snap ik niet helemaal , als iets slecht is.......

Zou toch naar DA gaan om hem van die diarree af te laten komen, spuitpoep voor een dag of 4 is voor mij toch wel reden om in ieder geval iets te halen om het maag/darm kanaal tot rust te laten komen. Vooral omdat de hond een senior is, nog een reden om er iets sneller naar te laten kijken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 11:37

m1992 schreef:
Als het aanhoudt zou ik toch even langs de da gaan.. Maar uit je OP maak ik op dat he hond vaker scheten laat, eigenlijk is dit niet normaal, zou aan de voeding kunnen liggen.

:n nee, dat begrijp je verkeerd :)
Hij is er een kei in, op sommige momenten (dus bijvoorbeeld na het snaaien van peren wanneer we zomers bij mijn opa en oma zijn geweest en hij vind daar wat op de grond), of na een pensstaaf :=
Aangezien hij die dagen ook een pensstaaf bij ons had gekregen, legde ik de link eerst daarmee :) Het is niet dat hij dagelijks stinkscheten gelukkig :') Dan hadden we allang het voer aangepast :j

Bassenqua schreef:
 Als paraveterinair brood geven aan je hond? Die snap ik niet helemaal , als iets slecht is.......

Een klein stukje brood kan echt geen kwaad hoor ;) Het is meer als beloning of al eens een lekker hapje dan zijn normale voeding. Hij heeft dan dus ook geen complete plakken gekregen, maar een paar kleine stukjes (zoals ik al zei; hij deelde met de ratten ;) ) Zijn complete maaltijd bestaat niet uit brood, als je dat denkt begrijp je me verkeerd, maar een stukje brood kan geen kwaad voor je hond als hij er verder niet allergisch voor is ;)

Ik heb even nagevraagd hoe het nu met hem is qua ontlasting. Van wat ik heb begrepen is dit inmiddels alweer naar het normale toe aan het gaan (tenminste, dat werd ik er gisteren wijzer van).
Als het nog steeds zo erg zou zijn geweest hadden we al bij de DA gezeten, maar als hij het op eigen krachten kan dan liever dat, voordat ze er meteen weer een AB kuurtje in stoppen.
Daarbij konden we in het weekend niet terecht, want dat is alleen voor spoedgevallen. Behalve zijn dunne ontlasting had hij verder geen ernstige klachten, dus hadden zij ook gezegd; wacht maar tot maandag. Tegen die tijd leek hij alweer op te knappen gelukkig :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 12:44

berichtje terug van mijn moeder, hij is gelukkig weer helemaal de oude +:)+
ontlasting is weer normaal :)