Hond last van hd, kan ik lange wandelingen maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hond last van hd, kan ik lange wandelingen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 15:34

Hoi,
Onze hond thuis heeft last van hd.
Opstaan enz. gaat moeilijk.
Maar kan ik vanavond nog wel een grote wandeling van een/twee uur maken? Of zou dit erg pijnlijk voor hem zijn?

Gr.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:35

wat denk je nu zelf?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:36

Ik zou het niet doen. Waarschijnlijk heeft hij morgen veel meer pijn dan normaal.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 15:38

Ik denk het niet ...
maar gister deed ie nog gewoon energiek en vandaag, na mijn ochtendse wandeling, wilt ie echt niet echt meer opstaan thuis (wel houten vloer waar ie klein beetje op uitgleid) ...
hij heeft ook niet op glas etc. gelopen dus wss zn heupjes ...

Hij is gewend om lange afstanden te lopen en dan laat hij ook geen pijn zien, staartje blijft mooi omhoog niks aan te merken.

Maar hij heeft er dus nóóit eerder echt last van gehad. Tenminste; dit liet hij niet zien. Altijd energiek opstaan, spelen, springend spelen met andere honden. Staart was vrijwel altijd omhoog en lange wandelingen (4h) vond hij ook oké ... en nu is het ineens niks meer ...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:46

alles wat niet TE is kan je doen, dus te veel of te hard zijn uit den boze, dit voor alles

een hond met hd moet zeker getrainde achter (dijbeen en bil) spieren hebben, die houden de koppen en de kommen op zijn plaats wat het aangetaste bot niet meer doet, dus gewoon mee blijven trainen is beter dan stilleggen.

een hond of een dier dwingen iets te doen wat pijn doet is niet eerlijk, dus eerst zorgen dat ie pijnvrij wordt, hetzij door toevoegingen in het voer, zoals bv zalm olie en/of glucosemine dat kan verlichting geven, uiteraard pijnstillende medicijnen indien nodig, daarna de spieropbouw/training beginnen en volhouden.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 15:51

Bedankt voor je reactie speurneusc, daar heb ik wat aan :'3

Tis inmiddels voor mij denk ik ook duidelijk waarom hij nu niet de oude is.
Hij was aan het spelen met mij in het zand vanochtend, dus zwaar ondergrond, en in ons nieuwe huis (wonen we nu een week) hebben we een uitglij vloer voor hem, wat zijn heupen ook belast. Mams wil alleen geen tapijt in huis halen zodat hij wat loop ruimte heeft in huis ...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:04

dus ook daarom meer spieren die kunnen dat glijden grotendeels voorkomen/ondersteunen

en toch tijdelijk ff wat extra kleden neerleggen, want als dit lang blijft heb je kans dat er echt niets meer aan gedaan kan worden en je hondje altijd pijn blijft houden

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:08

voor het fijn trainen van die spieren is zwemmen, daar train je de spieren mee zonder de gewrichten extra te belasten, wanneer ie pijn vrij is is lopen, wat harder lopen dan wandelen goed, eventueel wat fietsen mits niet TE ver en TE hard

WEL sporten kan ook helpen om die spieren te trainen/stevig te houden, ik heb honden gekend die zelfs zonder koppen/kommen top behendigheid liepen, nooit een dag mank gelopen hebben een 13 en 14 jaar zijn geworden, was bij allebei zwaar hd al vastgesteld met 9 maanden.

Leonyr

Re: Hond last van hd, kan ik lange wandelingen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:16

Hoe zeker zijn jullie dat het HD is?
Ik kan jullie aanraden om daarom een bezoek te brengen bij de DA, zodat jullie zeker weten dat het daadwerkelijk HD is. Met loze diagnoses is niemand geholpen, vooral je hond niet.

Als duidelijk is dat hij zeker HD heeft, kunnen jullie bij jezelf ten rade gaan wat verstandig is.
Hoe energiek is hij normaal gesproken?
Onze BC met HD-D zou ook alleen maar rechtuit mogen stappen, maar dat is voor hem als echte topsporter een ondenkbare situatie. Als jullie hond normaal gesproken ook veel beweegt en veel beweging nodig heeft, is het nog veel erger voor hem om hem dat te ontzeggen.

Beweging die je hem wel mag geven is bijvoorbeeld het fietsen. Lange stukken naast de fiets draven bevordert de opbouw van spieren, wat de pijn in zijn gewrichten weer iets kan opheffen. Ook wandelingen zijn in principe gewoon oke, zolang je onderweg maar niet fanatiek stokken/ballen gaat gooien of hem laat springen.
In de zomer kun je hem ook laten zwemmen, dit is een perfecte oefening voor zijn heupen. Kijk wel uit dat je hem hierbij geen steile slootkanten op laat klimmen. Ook springen, korte draaien (Zoals balspelletjes) zijn uit den boze.
Wel kun je denkspelletjes of speurspellen met hem doen. Dit is ontzettend vermoeiend maar toch veilig.

Op deze manier blijft de pijn in zijn heupen beperkt, maar ontzeg je hem ook niet van alles wat hem hond maakt.
Als laatste kun je in overleg met de dierenarts supplementen overwegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan glucosamine. Bij onze BC heeft dit heel erg geholpen.
Op dagen dat hij er echt erg veel last van heeft geven we hem ook medicatie, maar de laatste maanden is dit niet meer nodig.

dierenfan

Re: Hond last van hd, kan ik lange wandelingen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:13

idd is er onderzoek naar gedaan of hij HD heeft? in dat geval zou ik toch meer aanpassen aan de hond. Dat moet nu eenmaal in voor en tegenspoed ;)

Als hij nooit onderzocht is begin dan eens met een week of 2 lijnrust en geen rare spelletjes en zware dingen laten doen. Daarna rustig (ja rustig) weer opbouwen. Gaat hij weer klachten vertonen dan toch eens naar een orthopeed gaan voor een onderzoek. Niet naar een algemene DA die kunnen vaak geen of zijn vaak ook heel goed in foutieve diagnoses stellen ;)

Heb een hond met HD gehad en het begin was moeilijk. HIj en ik moesten ermee leren leven en omgaan. Echter uiteindelijk is het gelukt en konden we weer gerust een uur wandelen maar dan wel aangepast dus geen onbeperkt jolig en gek gedrag maar lopen, snuffelen, wat draven en harder niet. Echter hij en ik gelukkig dat dit kon! Ook met medicatie. Soms een periode niets nodig, zeer lange tijd heeft hij een voor hem zeer lage dosis nodig gehad maar had het echt wel nodig. Uiteindelijk aan een geheel ander probleem overleden.

Echter momenteel een hond met ED en die heb ik laten opereren. Nu was dat met mijn hond die HD had geen optie (enorme kosten en lage kans van slagen naast al behoorlijk artrose aanwezig). met ED is moeilijker te leven voor een hond als met HD over het algemeen.