Australian Shepherd dekreu maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Australian Shepherd dekreu maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 22:43

Hoi bokkers!

Ik heb een vraag over omtrent het fokken met Australian Shepherds :)

Sinds maart 2012 zijn wij troste eigenaar van onze Aussie Broome. Broome is in januari 2012 geboren
en dat maakt hem nu 2 jaar oud.
Het lijkt ons leuk om van Broome een dekreu (geregistreerd, dus voor het stamboek) te maken, omdat hij een geweldig karakter heeft.

We vragen ons af welke stappen we precies moeten zetten. Ik weet dat Broome een HD-, ED en vanaf 1 juni 2014 een DNA-onderzoek moet ondergaan om als dekreu te kunnen worden opgenomen in het Australian Shepherd stamboek. Ook is informatie over het MDR1-gen belangrijk (moeder is lijder, vader is vrij. Broome is dus drager). Verder is Broome ook op de inventarisatiedag van ASCN geweest. Ik heb daar gehoord dat Broome geen verplichte shows hoeft te lopen, maar dat dit wel aan te raden is. Klopt deze bovenstaande informatie?

Ik hoop dat iemand ons misschien op weg zou kunnen helpen hiermee. Ik zou graag weten welke stappen we moeten zetten :)

Alvast bedankt!

Foto's van Broome (oktober 2013):
Afbeelding
Afbeelding

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:47

Ik zou denken dat je beter contact op kunt nemen met de rasvereniging.. Voor elk ras zijn de eisen weer anders :)

Succes, je hebt een prachtige reu!

Neej

Re: Australian Shepherd dekreu maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 23:34

Ik zou dat eerst eens gaan navragen bij de rasvereniging, de ASCN is dat denk ik?

Zoals hierboven aangegeven wordt is dat inderdaad per vereniging anders. Bij ons moet een reu onderzocht worden op HD, een ECVO oogonderzoek ondergaan, straks idd dus ook DNA laten vastleggen (al heb ik dat twee jaar terug al gedaan met Ol, gewoon omdat het wel eens handig kon zijn :P ) en minstens 2 maal een U en een maal een ZG op een tentoonstelling met CAC/IB uitgifte. Maar bij de andere rasvereniging van ons ras zijn de eisen weer anders volgens mij. Succes in ieder geval, ik weet weinig van Aussies maar ik vind 'm een erg stoer hoofd hebben :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:01

Dan zou je ook meteen kunnen vragen bij de ras vereniging of hij ook werk-eisen dient te hebben.
Bij de flatcoated moet er minimaal een retrievertest gedaan worden of een C-diploma in de jacht gehaald worden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:51

ivy_power89 schreef:
Dan zou je ook meteen kunnen vragen bij de ras vereniging of hij ook werk-eisen dient te hebben.

Lijkt me sterk, dat vermogen is er bij dit ras jammer genoeg al ijverig en succesvol uitgefokt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:07

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 14:19

Dankjewel voor de reacties! :) Ik ga zeker contact op nemen met de vereniging, maar ik wilde kijken of ik hier ook nog wat nuttig informatie vandaag kan halen :)

Ik weet toevallig dat shows of bepaalde diploma's bij Aussies niet verplicht zijn, maar shows wel zijn aan te raden.

Kugger, zou je me misschien wat meer kunnen vertellen over jouw opmerking? :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:21

hafjelinger schreef:
Dankjewel voor de reacties! :) Ik ga zeker contact op nemen met de vereniging, maar ik wilde kijken of ik hier ook nog wat nuttig informatie vandaag kan halen :)

Ik weet toevallig dat shows of bepaalde diploma's bij Aussies niet verplicht zijn, maar shows wel zijn aan te raden.

Dat is niet helemaal waar als ik het fokregelement zo lees. Je reu zal wel deelgenomen moeten hebben aan een inventarisatiekeuring:
"Fokgeschiktheidskeuring: beide ouderdieren (in Nederland woonachtig) moeten, minimaal hebben deelgenomen aan een inventarisatie georganiseerd door de rasvereniging . Op het hierbij ingevulde exterieurformulier mogen geen fokuitsluitende fouten zijn aangeduid."

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:54

hafjelinger schreef:

Jawel. zal je als ik wat meer tijd heb dit weekend even een pb tje sturen als je hier geinteresseerd in bent. (Ik ga nu naar buiten om met Gláma schapendrijven te trainen, iedere dag acceptabel weer moet je benutten in dit seizoen ;) ).

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:28

Kuggur schreef:
hafjelinger schreef:

Jawel. zal je als ik wat meer tijd heb dit weekend even een pb tje sturen als je hier geinteresseerd in bent. (Ik ga nu naar buiten om met Gláma schapendrijven te trainen, iedere dag acceptabel weer moet je benutten in dit seizoen ;) ).

Ik zou graag een pb'tje van je ontvangen. Succes met het schapendrijven, het is inderdaad prima weer! :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 17:28

annepaardoes schreef:
hafjelinger schreef:

Dat is niet helemaal waar als ik het fokregelement zo lees. Je reu zal wel deelgenomen moeten hebben aan een inventarisatiekeuring:
"Fokgeschiktheidskeuring: beide ouderdieren (in Nederland woonachtig) moeten, minimaal hebben deelgenomen aan een inventarisatie georganiseerd door de rasvereniging . Op het hierbij ingevulde exterieurformulier mogen geen fokuitsluitende fouten zijn aangeduid."

Dat klopt. In de OP kun je ook lezen dat wij op de inventarisatiedag aanwezig waren :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:08

Wat een prachtige hond qua uiterlijk! Als karakter goed zit zou het zeker super zijn als je hem aan meld. Zeker als hij ook uit lijnen komt die niet heel veel gebruikt worden (wat vers bloed zeg maar echter ik weet niet uiteraard hoe dat zit bij hem).

Succes!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:08

Ik zou ook contact opnemen met je rasvereniging en eventueel de RVB.

Daarnaast is het zeker aan te raden deel te nemen aan rasshows, zo zien anderen je reu ook en krijg je bij geschiktheid dekkingen gevraagd, waar het je uiteindelijk om te doen is met een dekreu denk ik zo.

Veel succes, hij ziet er in ieder geval stunning uit :D

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:42

hafjelinger schreef:
Dat klopt. In de OP kun je ook lezen dat wij op de inventarisatiedag aanwezig waren :)

Ag ja ik zie het :o

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:56

Gave hond! Ik zou alleen zelf niet willen fokken met een hond die drager is van een gen wat je niet wil hebben. Met fokken streef je naar een gezond ras. Een drager komt de ziekte niet tot uiting, maar draagt het wel mee. In mijn ogen is dat een minder gezonde hond dan een hond die vrij is van het gen. Maar goed dat is een keuze die je maakt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:02

Yinka schreef:
Gave hond! Ik zou alleen zelf niet willen fokken met een hond die drager is van een gen wat je niet wil hebben. Met fokken streef je naar een gezond ras. Een drager komt de ziekte niet tot uiting, maar draagt het wel mee. In mijn ogen is dat een minder gezonde hond dan een hond die vrij is van het gen. Maar goed dat is een keuze die je maakt.

Het MDRI 1 gen codeert niet voor een ziekte, maar voor een overgevoeligheid voor een specifieke groep medicijnen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:10

En dat komt bij meerdere honden voor, zoals je met sommige anti-vlooien middelen op moet passen bij bijv collies. Dat is niet persé een ziekte dus.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:17

Kuggur schreef:
Yinka schreef:

Het MDRI 1 gen codeert niet voor een ziekte, maar voor een overgevoeligheid voor een specifieke groep medicijnen.

Vraag me btw af of de betreffende hond van TS ook daadwerkelijk getest is.
Of ga je ervan uit omdat de moeder lijder is dat je hond drager is?

JJ ranch in NL is een van de weinigen die nog werklijn aussies fokken, en deze honden dus ook aan het vee trainen (ook aan runderen als ik goed geïnformeerd ben)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:46

Sassy, de vader is vrij van het gen maar de moeder is lijder. Broome is dan automatisch drager :)

Ik heb een mailtje gestuurd naar ASCN. :)

Zijn er hier misschien mensen die ervaring hebben met het fokken met Aussies en misschien wat interessante dingen kunnen vertellen omtrent dit onderwerp? :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:54

Hmmm als hij drager is van mdri1 zou ik niet fokken. Is een naar probleem. Maar zou goed overleggen met de vereniging en eventueel eens contact opnemen met een andere aussie fokker. Zijn een aantal grote zoals dutch run. Ga eens met hun in gesprek wat hun graag zien in een reu. Ervaringen met dekreuen. En idd de vererving van de mdri1.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:57

als eigenaar van 3 aussies waarvan 1 dekreu, zou ik mezelf afvragen wat voor meerwaarde heeft je hond voor het ras?
en ik zou hem niet te jong laten dekken. Eerst maar eens goed volwassen laten worden.
Is hij stabiel? werklustig met goede aan uit knop mentaliteit? heeft hij het ras iets te bieden? wat is zijn toegevoegde waarde?
Er zijn al zoveeeeeel aussies op de wereld en er word imo op dit moment onwijs veel gefokt, mij valt het op, na ruim 12 jaar aussies te hebben, dat het ras in zijn algemeenheid, steeds angstiger word.
Veel mensen met aussies, hebben serieuze gedragsproblemen, ook gezondheidsproblemen nemen toe!
dus ik wil je niet ontmoedigen, maar wel bewust maken van het eea.

succes met je keuzes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:01

Ik vraag me af waarom je het zou willen? De Aussie is hellaas een hard groeiend ras . Wat denk je dat jouw hond er aan positieve manier aan toe kan voegen?
Bedenk ook dat een reu best wel vervelend kan worden van dekken.
Ik zou ook zeker een paar shows gaan lopen zodat je kan zien hoe jouw hond er voor staat.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:03

idd shows lopen en navenante resultaten behalen ( meerdere malen een U van uitmuntend bv)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:44

Hm, in mijn opinies zijn "shows" voor een ras als de aussie totaal irrelevant om de fokwaardigheid van een individu te bepalen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 07:56

In mijn ogen niet. Er kan gekeken worden naar hoeking,gangwerk en karakter.
Kugger je hebt nu wel duidelijk gemaakt dat je tegen showen bent.
In Ijsland zal het zoveel anders gaan maar hier in Nederland wordt 95% gefokt als huishond en hoeft niet te werken. Ipv werken wordt er meer sport gedaan.