Hardlopen met hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hardlopen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:43

Vanaf welke leeftijd lopen jullie hard met je hond en hoe hebben jullie dit opgebouwd? En hoe ver lopen jullie gemiddeld met je hond?

Ik wil graag gaan hardlopen met onze golden retriever, maar ik vraag me een beetje af hoe je dit moet opbouwen en hoe oud honden hiervoor moeten zijn.

Groetjes, Rebecca

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:49

essiesilly schreef:
http://www.canicrossnederland.nl/index. ... &Itemid=98 een schema

ik zou met een hond van groter ras beginnen vanaf een jaar, niet vroeger :)

Dank je wel! Er staat alleen bij; -Dit is een schema voor iemand die nog nooit gelopen heeft.
Daar gaat het blijkbaar om mijn conditie, die is echter wel een stuk beter dan 2 minuten lopen, 2 minuten rennen, maar is dit ook het beste voor je hond om zo op te bouwen?

Overigens is ze pas 8 maanden, dus dan wacht ik er nog een tijdje mee. Wil haar niet overbelasten natuurlijk. :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:50

Geheel afhankelijk van de hond en zijn of haar gezondheid. Sommige honden zijn geschikter om langere afstanden te lopen dan andere. Over het algemeen wordt genomen dat men de hond niet voor de 10e levensmaand, bij voorkeur niet eerder dan het eerste jaar, moet belasten met dit soort sportieve bezigheden i.v.m. de groei. The keynote: bouw het langzaam op. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 20:51

dit gaat over samen rennen, idd ook voor mensen die nog nooit gerend hebben maar vanzelfsprekend moet je dat ook langzaam opbouwen voor je hond :) nog even geduld dus

dierenfan

Re: Hardlopen met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:08

waarom zou je niet een stukje mogen rennen met je hond onder het jaar? Rennen die honden nooit dan? Kijk ik snap zeker wel dat je geen 10 km moet gaan lopen en ook geen 5 km. Toch ben ik het er absoluut niet mee eens dat je pas vanaf 1 jaar leeftijd ermee mag gaan rennen. Beter met je mee laten draven voor 10 minuten dan 10 minuten laten ravotten met andere honden. Die belasting is veel zwaarder.

Wel moet je altijd!! zelf maken dat je absoluut NIET je hond gaat over belasten dat is namelijk echt een 'not done' bij honden in de groei.

Je kan wel nu al leren om lekker met je mee te rennen en dan niet denken aan kilometers maken maar wel denken aan leren netjes met je mee te lopen en je kan ook al commando's links/rechts en naast o.i.d. aan leren. Deze commando's zeker naast lopen is heel handig dat ze beheersen. En dat kan je mooi in kleine stukjes al aan leren ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:19

Een gewone volwassen hond heeft geen "opbouw" nodig om met een mens te gaan hardlopen.
Onder normale weersomstandigeheden (mensen kunnen voor een zoogdier ongewoon goed rennen in de hitte) loopt je ongetrainde hond jou probleemloos de grond in...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:59

Eeehm.... opbouwen om je hond te laten rennen? Daar zijn ze toch echt een stuk beter in dan wij mensen hoor, ook op 8 maanden leeftijd. Als je de hond gewoon los laat lopen, geeft ie zelf wel aan wanneer hij er klaar mee is ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:06

daar ben ik het niet mee eens sassol... er zijn nl genoeg honden die dat niet aangeven (kijk naar 2 vd 3 van mijn honden..)
en dierenfan, dat is ook wat ik bedoel ;) dat je niet meteen kweetniethoeveel kilometer gaat rennen met je hond

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:10

Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:15

dierenfan schreef:
waarom zou je niet een stukje mogen rennen met je hond onder het jaar? Rennen die honden nooit dan? Kijk ik snap zeker wel dat je geen 10 km moet gaan lopen en ook geen 5 km. Toch ben ik het er absoluut niet mee eens dat je pas vanaf 1 jaar leeftijd ermee mag gaan rennen. Beter met je mee laten draven voor 10 minuten dan 10 minuten laten ravotten met andere honden. Die belasting is veel zwaarder.

Wel moet je altijd!! zelf maken dat je absoluut NIET je hond gaat over belasten dat is namelijk echt een 'not done' bij honden in de groei.

Je kan wel nu al leren om lekker met je mee te rennen en dan niet denken aan kilometers maken maar wel denken aan leren netjes met je mee te lopen en je kan ook al commando's links/rechts en naast o.i.d. aan leren. Deze commando's zeker naast lopen is heel handig dat ze beheersen. En dat kan je mooi in kleine stukjes al aan leren ;)

Dit lijkt me uitstekend, dit zou ik ook doen!
Daarnaast moet je goed opletten hoe je hond zich houdt als je eenmaal thuis bent. Doet ie daarna nog gewoon zijn ding zoals normaal, of ligt hij de rest van de dag bekaf in zijn mand? Dat geeft een goede indicatie of je (niet) teveel hebt gevraagd.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:21

Sassol schreef:
Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan

nee dus.. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:25

essiesilly schreef:
Sassol schreef:
Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan

nee dus.. ;)

:')

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:25

Sassol schreef:
Aangeven wilt niet zeggen dat hij meteen helemaal stopt. Wel zul je merken dat hij langzamer gaat, af en toe gaat snuffelen o.i.d. je hond geeft het heus wel aan.

onder het hardlopen kan en mag ie niet gaan snuffelen natuurlijk.
gewoon je hond tot ca 10 a 12 maanden lekker laten gaan en daarna gewoon heerlijk gaan hardlopen met je hond.
er komen trouwens tegenwoordig steeds meer carnicross verenigingen voor de fanatieke lopers met hond. erg leuk

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:26

Ik had toen de tijd een super slechte conditie en dus een bejaarden schema. Mijn honden waren toen ongeveer 8 A 9 maanden en heb ze gewoon mee genomen. Ze lopen bij mij wel los dus kunnen hun eigen tempo bepalen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:29

Sassol schreef:
essiesilly schreef:
nee dus.. ;)

:')

dat kan je grappig vinden ;) maar dan ken je mijn teef nog niet haha zet haar aan het werk (dus bijv bij de schapen) en er zit geen! rem op, die kan uren blijven gaan zonder dat ze tekenen van moeheid laat zien, moet ik dan alsnog doorgaan en risico s van dien tot me nemen? .... dus nee ben het er niet mee eens en zo raar is dat niet, ze is niet de enige die doorgaat "tot ze er bij neervalt" hoor ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:43

missje schreef:
Sassol schreef:

onder het hardlopen kan en mag ie niet gaan snuffelen natuurlijk.
gewoon je hond tot ca 10 a 12 maanden lekker laten gaan en daarna gewoon heerlijk gaan hardlopen met je hond.
er komen trouwens tegenwoordig steeds meer carnicross verenigingen voor de fanatieke lopers met hond. erg leuk

*Canicross ;) (mocht TS het gaan googelen haha)
Maar je hebt gelijk, dat is echt cool! Ik heb een meisje op kamp gehad die Europees jeugdkampioen was met haar hond, erg gaaf :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:45

Wat een goed idee; canicross. Denk dat ik dat ook op ga pakken met een van mijn honden. Ik moet meer bewegen, Bliksem mag niet meer aan Agility doen vanwege zn knieen, maar canicross is recht vooruit. Hoe zit dat met draven/galopperen? Laten jullie je hond galopperen op harde ondergrond?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:50

essiesilly schreef:
maar dan ken je mijn teef nog niet haha zet haar aan het werk (dus bijv bij de schapen) en er zit geen! rem op, die kan uren blijven gaan zonder dat ze tekenen van moeheid laat zien, moet ik dan alsnog doorgaan en risico s van dien tot me nemen?

En dáár gaat dit topic dus niet over.
Het werken met schapen is een heel andere (en veel intensievere) belasting voor een hond dan een stuk hardlopen met de baas. Bij dat laatstgenoemde wordt de hond niet door sterk instinct gemotiveerd over de eigen fysieke grenzen te gaan.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:04

Kuggur, gaat erom dat sommige honden zichzelf dood kunnen werken. Hier ook een hond die zich dood kan werken, lang leve een herder.

Het opbouwen is wel aan te bevelen. De voetzooltjes, afhankelijk waar je normaal loopt, zullen zich moeten aanpassen aan de ondergrond. Als je fanatiek, langere tijd, gaat lopen over een 'nieuwe' ondergrond controleer aub dan regelmatig de voetzooltjes. Je zal het eerste baasje niet zijn waarvan de hond opeens kapotte voetzooltjes heeft.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:15

canicross ja, ach ja 1 lettertje teveel :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:22

missje schreef:
canicross ja, ach ja 1 lettertje teveel :+

Het is je vergeven! ;)

Ik denk dat het goed is om langs de berm te lopen, net als met je paard. Dan kan je hond zelf bepalen of ie in de berm wil lopen of op het asfalt, net wat ie prettiger vindt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:31

Mijn ervaring is dat veel ook afhangt van jouw tempo als loper. Mijn tempo ligt niet zo ehh.. hoog dus mijn hond heeft niet speciaal extra conditie moeten opbouwen :+ Mijn hardlooptempo en haar natuurlijke tempo zijn ongeveer gelijk dus ze draaft relaxed naast me mee. Ze had wel al een redelijk goede conditie vanwege (lange) wandelingen die we maken en agility waaraan we doen, dat scheelt natuurlijk ook. Anders zou je gewoon eens een half uurtje in een jogtempo moeten proberen, kijken hoe dat gaat? Langer zou ik op deze leeftijd niet doen, ik zou gaan opbouwen in afstand en tempo vanaf 1 jaar denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:02

LhinnOlijf schreef:
Kuggur, gaat erom dat sommige honden zichzelf dood kunnen werken. Hier ook een hond die zich dood kan werken, lang leve een herder.

Het opbouwen is wel aan te bevelen. De voetzooltjes, afhankelijk waar je normaal loopt, zullen zich moeten aanpassen aan de ondergrond. Als je fanatiek, langere tijd, gaat lopen over een 'nieuwe' ondergrond controleer aub dan regelmatig de voetzooltjes. Je zal het eerste baasje niet zijn waarvan de hond opeens kapotte voetzooltjes heeft.

Dat is een goede! Ik zal dat zeker blijven controleren. Verder zal ik sowieso kijken of de hond het wel leuk vindt hoor, hiervoor hadden we een beagle van 3 jaar oud die heel veel energie had, dus ik dacht, dat is mooi! Lekker samen hardlopen om energie kwijt te raken, maar tijdens het hardlopen gewoon geen pas wilde verzetten. :') De golden retriever die we nu hebben vindt het echt heel erg leuk om dingen samen te doen, ik oefen ook heel veel kunstjes met haar (en we hebben net een cursus afgesloten) en zo dus ik denk dat ze het gezamelijk hardlopen heel erg leuk gaat vinden. Overigens ga ik haar door de stad heen niet los doen, ze is toch teveel gericht nog op andere mensen/honden en ik heb geen zin om straks m'n hond te moeten zoeken haha. Op de hei/in het bos kan ze wel gewoon los natuurlijk.

Ik ga het vanavond of morgen eens een stukje proberen, 10 minuutjes op rustig jog-tempo, kan ze er ook aan wennen. :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:15

LhinnOlijf schreef:

Ja dat bedoel ik dus ;)