Let op Kattenziekte!!!! Ent je kat!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merry98

Let op Kattenziekte!!!! Ent je kat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:38

http://www.slotstadnieuws.nl/Zeist/genadeloos-kattenziektevirus-in-zeist-en-omgeving/
Genadeloos kattenziektevirus in Zeist en omgeving
Redactie Zeist Tags: Genadeloos kattenziektevirus in Zeist en omgeving

Zeist - Wij roepen iedereen op om hun kat te vaccineren! Ter bescherming van het dier zelf en ter voorkoming van verdere verspreiding van de zeer besmettelijke kattenziekte.

Onlangs was er een kattenziekte uitbraak in Spijkenisse, Den Helder en Groningen maar ook vanuit andere plaatsen zijn er al sterfgevallen door kattenziekte gemeld. Zoals nu in omgeving Soesterberg en Zeist. Deze maand zijn er in Dierenkliniek Dijkshoorn twee katten gediagnostiseerd met het dodelijke kattenziekte virus.

Kattenziekte veroorzaakt braken en diarree en is de meest dodelijke virusinfectie bij katten. Omdat slechts een op de drie katten in Nederland is ingeënt, krijgt het parvovirus de kans om veel slachtoffers te maken. Mensen zien vaak de noodzaak niet om hun dier te vaccineren, het is echter de enige mogelijkheid om middels een vaccinatie de kat voor deze kattenziekte te beschermen. Niet alleen voor uw eigen kat, maar ook om verdere verspreiding tegen te gaan.

Feline Parvo-virus

Kattenziekte is overdraagbaar van kat op kat. Het wordt veroorzaakt door het Feline Parvovirus (een virus dat veel overeenkomsten vertoont met het Parvovirus van de hond), een zeer besmettelijke infectieziekte van het maagdarmkanaal. Met name jonge en/of ongevaccineerde katten worden getroffen door de ziekte.

Symptomen zijn onder andere braken, (bloederige) diarree, waardoor uitdroging en snelle verslechtering van de algehele conditie. Het verloop van kattenziekte kan zeer snel gaan en een ernstige afloop hebben. Jonge kittens kunnen al overlijden voordat er ziekteverschijnselen worden waargenomen.

Kattenziekte is erg besmettelijk; het virus kan via direct contact, de omgeving en via de lucht worden overgebracht. Ook vlooien kunnen het virus van het ene dier naar het ander overbrengen. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven en laat zich moeilijk verwijderen. Ook binnenkatten lopen risico! Het virus kan immers makkelijk overgebracht worden via uw handen/schoenen of kleding. Ook oudere katten moeten geënt worden. Er wordt nog wel eens gedacht dat het bij oudere katten niet meer nodig is om ze te laten enten. Echter zijn juist die katten (doordat ze ouder zijn) meer vatbaar voor ziektes.

Er is een reële kans dat het virus ook in Utrecht, Zeist e.o. zich verder gaat uitbreken. Katten die jaarlijks worden gevaccineerd zijn afdoende beschermd. Is uw kat al lang niet meer of nog nooit geënt, dan adviseert Dierenkliniek Dijkshoorn om de kat per direct te enten. Op deze manier kan worden voorkomen dat uw kat dood gaat en de epidemie zich verder verspreidt.

Het is echt belangrijk en noodzakelijk dat u uw kat NU laat enten.

((Entingskosten incl. BTW zijn € 48,50

Dierenkliniek Dijkshoorn Zeist.))

_Rianne_

Re: Let op Kattenziekte!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:51

Mijn 2 binnenkatten hebben het gehad... 1 is nu bijna helemaal beter, de andere is op de goede weg, sinds een paar dagen eet hij weer zelf. ( niet voldoende, maar ik ben al heel blij met deze vooruitgang. )

De oudste, 11 jaar, begon met diarree en braken, later kwam daar bloed bij.
Hij is 2,5 week goed ziek geweest, en begon pas op te knappen na een tweede, zware antibiotica kuur.
Hij is nog niet helemaal op en top zichzelf, maar de ontlasting is weer normaal, en hij vraagt weer zelf om eten.

De jongste, 10,5, begon toen de oudste op begon te knappen... Niet eten,niet drinken.. alleen maar liggen, spugen, diarree..
meteen naar de DA gegaan, 40.9 koorts.
1,5 week heb ik hem moeten dwangvoeren, hij is kritiek geweest, heel kritiek.. maar nu begint hij weer langzaam aan op te knappen.
Eet weer wat brokjes zelf, drinkt weer zelf.. begint weer te kletsen.. Ik moet hem nog wel bij voeren, maar het grootste gevaar lijkt hier geweken.

Ik hou nog angstvallig mensen buiten de deur, zelf kleed ik me om voor ik binnen kom / voor ik de deur uitga, veel mensen waar ik kom hebben katten.. ik wil het niet op m'n geweten hebben..
Better safe than sorry!

Mizora

Re: Let op Kattenziekte!!!! Ent je kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:34

Ik heb hem gedeeld op facebook. Een ieder die gewaarschuwd is, is meegenomen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:38

die van mij komen niet buiten, is het dan noodzakelijk om ze in te laten enten?

het gaat namelijk van kat op kat, niet van mens op kat toch?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:39

femo schreef:
die van mij komen niet buiten, is het dan noodzakelijk om ze in te laten enten?

het gaat namelijk van kat op kat, niet van mens op kat toch?

Uit de OP:

Citaat:
Kattenziekte is erg besmettelijk; het virus kan via direct contact, de omgeving en via de lucht worden overgebracht. Ook vlooien kunnen het virus van het ene dier naar het ander overbrengen. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven en laat zich moeilijk verwijderen. Ook binnenkatten lopen risico! Het virus kan immers makkelijk overgebracht worden via uw handen/schoenen of kleding.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:40

:oo oh! sorry! overheen gelezen! snel laten enten dan maar!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:42

Zit dit standaard in de jaarlijkse enting?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:42

Geeft niets! Eerder in de tekst staat wel dat het alleen van kat op kat overgedragen kan worden, dus een beetje verwarrend is het wel.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:45

haha, ja daar is het bij mij ook fout gegaan! :o

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:45

Kattenziekte hoef je toch maar 1x in de 3 jaar te enten?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:02

N0a schreef:

Klopt :j

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:09

Szan schreef:
N0a schreef:

Klopt :j

die van mij krijgt elke jaar een enting hoor.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:51

Ook tegen kattenziekte?

De mijne wordt ook iets jaar geënt, maar niet ieder jaar voor kattenziekte. Dat gebeurt in ieder geval bij mijn kat om de 3 jaar, zei de DA. Vanmiddag toevallig nog nagevraagd omdat ik toch een afspraak voor de jaarlijkse enting moest maken.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 22:26

Hoi allemaal. Ja klein foutje in de tekst zie ik inderdaad.
1x in de 3 jaar enten moet je zeker doen als je kat nooit buiten komt.komt hij wel buiten dan zou ik t gewoon standaard ieder jaar doen omdat hij met andere katten in contact komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:28

oh oh... Onze katten worden niet geent, toch maar voorleggen bij mijn ouders dan.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:31

Merry98 schreef:
Hoi allemaal. Ja klein foutje in de tekst zie ik inderdaad.
1x in de 3 jaar enten moet je zeker doen als je kat nooit buiten komt.komt hij wel buiten dan zou ik t gewoon standaard ieder jaar doen omdat hij met andere katten in contact komt.

die van mij komt buiten. dus ga zo snel mogelijk me DA bellen kijken wat die adviseert :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:35

onze katten worden ook nooit meer geent en komen gewoon buiten. zijn inmiddels 12 :+
mijn ouders zullen het toch niet veraderen gok ik :n
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 22-02-14 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:41

lifaya schreef:
onze katten worden ook nooit meer geent en komen gewoon buiten. zijn inmiddels 12 :+

maar durf je nu dan ook het risico te nemen?
ik zou dat niet durven hoor :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:43

Tjah, mijn ouders vinden het niet nodig. Ikzelf heb nu ook andere prioriteiten die héél veel geld kosten, maar zodra ik een eigen kat heb (binnen een maand ofzo) zal ik inderdaad overwegen de entingen te geven.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:48

ja als ze van je ouders zijn is het een anderverhaal natuurlijk.
het is ook ieder voor zich hoor ken er heelveel die enkel de kitten en puppy entingen geven.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:50

officieel zijn ze van mij, maar blijkbaar niet zo officieel dat ik ze mee mag nemen naar mijn nieuwe woning :') heb ze als kind gekregen maar mijn ouders betaalde altijd alles. tus financieel zijn ze van hun :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:50

Onze kat is voor het laatst geent 1,5 jaar geleden. Ook ik ent niet meer. DA zei zelf dat als ze de kitten entingen maar gehad hebben, de entingen elk jaar herhaling eigenlijk waardeloos zijn. Het is net als een griepvirus, de stof muteert continu waardoor het weer andere antistoffen nodig heeft dan wat je net in je kat hebt gespoten. Zinloos dus, ze kunnen alsnog ziek worden. Kans is wel kleiner uiteraard, maar kans bestaat nog steeds.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:56

Kattenziekte ent je afhankelijk van de producent van de entstof om t jaar of 1 x in de 3 jaar. Niesziekte wordt elk jaar geënt.