Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
M_aaike schreef:Sinds gisteren hebben wij twee geiten. Deze komen van een melkboerderij af. Ze zijn een jaar oud en omdat ze niet drachtig waren konden wij ze voor de slachtprijs overnemen.
Nu hebben wij altijd geiten gehad maar deze zijn altijd bij ons opgegroeid.
De geiten die we nu hebben, zijn bijvoorbeeld nog nooit buiten geweest.
Hoe pak je dit het beste aan? De eerste keer een rondje mee buiten lopen, of gelijk een half uurtje in de weide zetten of juist gelijk de hele dag?
Ook willen ze haast nog niet eten maar dat zal de spanning wel zijn..
M_aaike schreef:We hebben de weide omheind met stroomdraad. Dus ik ben benieuwd of dit gaat werken. Wanneer dit niet werkt kunnen we er altijd nog gaas bij omheen zetten.
Verder zijn ze nog aardig schrikkerig. Ze zijn nog niet echt makkelijk te pakken maar ik dat vind ik ook niet zo gek. Mijn plan was om elke dag even bij ze in de de stal te zitten en om ze naar mij toe te laten komen, ipv van andersom. En om het dan zo langzaam op te bouwen.
Ze hebben geen schuilhok in de weide maar zodra het regent oid doen we ze gewoon naar binnen.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ze zullen reageren op 'buiten'. Ben bang dat ze uit paniek alle kanten op rennen. (dus tegen het stroomdraad aan). Of zal dit wel meevallen?
Wil ze een leuk geitenleven geven met lekker veel buitenlucht. 
Chicalover schreef:Hoe groot zijn de geiten?
Toen wij onze geiten kregen kon er al 1 aan het spitje staan en de ander was heel bang dus bleef bij de andere geit in de buurt. Misschien is het een idee om te kijken hoe ze reageren als ze aan een spitje staan? Iig wel even bij blijven, als ie dan wel in paniek raakt kun je hem zo weer losmaken!
Dan als ze helemaal gewend zijn kan je ze los proberen.
Onze geiten gingen al vanaf dag 1 tussen de stroomdraden door (5 draadjes), dus ze staan nu gewoon achter schapengaas. Af en toe staat er wel eens 1tje naast, dus ontsnappen kunnen ze goed!
Die van ons hebben sinds kort ontdekt dat ze ook via onze shetlanders over het hek kunnen hihi.
Vanmorgen liepen ze gewoon los in de tuin (om ons terrein staat wel een hek) zodat ze gewoon even lekker tussen de appelbomen en op de picknicktafel kunnen spelen, daarna gaan ze altijd in de hondenkennel waar ze apart van de shetlanders hun ruwvoer kunnen eten. Maar vanmorgen trapte onze hond onze tuindeur open omdat hij naar binnen wilde (springt tegen de deurklink aan). Wij waren bezig met de paarden naar buiten te doen en toen we binnen kwamen stonden de geitjes gezellig binnen op onze bank (gelukkig geen stoffen bank)
Schapengaas oid kan er altijd nog aan langs. M_aaike schreef:Chicalover schreef:Hoe groot zijn de geiten?
Toen wij onze geiten kregen kon er al 1 aan het spitje staan en de ander was heel bang dus bleef bij de andere geit in de buurt. Misschien is het een idee om te kijken hoe ze reageren als ze aan een spitje staan? Iig wel even bij blijven, als ie dan wel in paniek raakt kun je hem zo weer losmaken!
Dan als ze helemaal gewend zijn kan je ze los proberen.
Onze geiten gingen al vanaf dag 1 tussen de stroomdraden door (5 draadjes), dus ze staan nu gewoon achter schapengaas. Af en toe staat er wel eens 1tje naast, dus ontsnappen kunnen ze goed!
Die van ons hebben sinds kort ontdekt dat ze ook via onze shetlanders over het hek kunnen hihi.
Vanmorgen liepen ze gewoon los in de tuin (om ons terrein staat wel een hek) zodat ze gewoon even lekker tussen de appelbomen en op de picknicktafel kunnen spelen, daarna gaan ze altijd in de hondenkennel waar ze apart van de shetlanders hun ruwvoer kunnen eten. Maar vanmorgen trapte onze hond onze tuindeur open omdat hij naar binnen wilde (springt tegen de deurklink aan). Wij waren bezig met de paarden naar buiten te doen en toen we binnen kwamen stonden de geitjes gezellig binnen op onze bank (gelukkig geen stoffen bank)
Hahaha wat zijn geiten ook geweldige beesten he.![]()
![]()
Het zijn Nederlandse witte geiten en zullen een schofthoogte hebben van zo'n 70 cm. Dit ras hebben wij altijd gehad en bleven altijd achter het draad. Mij is verteld dat dwerggeiten vooral uitbrekers en ontsnappingskampioenen zijn en de grotere, witte geiten dit in mindere mate doen. Maargoed, we zullen het zien.Schapengaas oid kan er altijd nog aan langs.
Mij gaat het er vooral om dat ze geen verschrikkelijke eerste ervaring zullen beleven bij het voor het eerst naar buiten gaan.
Hevonen schreef:Ik weet dat er ook een soort schrikdraadgaas bestaat, dat je in een keer tussen paaltjes kunt spannen. het is wel verhoudingsgewijs duur geloof ik. Ik ken iemand die heeft daarmee een stuk wei afgezet voor zijn geieten. Dat werkte ook prima.