Geiten voor het eerst naar buiten, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Geiten voor het eerst naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 09:38

Sinds gisteren hebben wij twee geiten. Deze komen van een melkboerderij af. Ze zijn een jaar oud en omdat ze niet drachtig waren konden wij ze voor de slachtprijs overnemen.
Nu hebben wij altijd geiten gehad maar deze zijn altijd bij ons opgegroeid.

De geiten die we nu hebben, zijn bijvoorbeeld nog nooit buiten geweest.
Hoe pak je dit het beste aan? De eerste keer een rondje mee buiten lopen, of gelijk een half uurtje in de weide zetten of juist gelijk de hele dag?

Ook willen ze haast nog niet eten maar dat zal de spanning wel zijn..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:01

M_aaike schreef:
Sinds gisteren hebben wij twee geiten. Deze komen van een melkboerderij af. Ze zijn een jaar oud en omdat ze niet drachtig waren konden wij ze voor de slachtprijs overnemen.
Nu hebben wij altijd geiten gehad maar deze zijn altijd bij ons opgegroeid.

De geiten die we nu hebben, zijn bijvoorbeeld nog nooit buiten geweest.
Hoe pak je dit het beste aan? De eerste keer een rondje mee buiten lopen, of gelijk een half uurtje in de weide zetten of juist gelijk de hele dag?

Ook willen ze haast nog niet eten maar dat zal de spanning wel zijn..

Ikzelf zou even wachten tot de ergste spanning eraf was. En dan je weitje heel goed omheinen met gaas en dit goed vastgezet in de grond. Geiten zijn ontsnappingskampioenen en duiken zo onder gaas door of springen over de heining heen.
Kan je ze makkelijk pakken? Hebben ze een schuilhokje in de wei? Geiten houden ook van klimmen dus heb je iets waar ze op kunnen? (niet dicht bij de heining) :')

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:25

We hebben de weide omheind met stroomdraad. Dus ik ben benieuwd of dit gaat werken. Wanneer dit niet werkt kunnen we er altijd nog gaas bij omheen zetten.

Verder zijn ze nog aardig schrikkerig. Ze zijn nog niet echt makkelijk te pakken maar ik dat vind ik ook niet zo gek. Mijn plan was om elke dag even bij ze in de de stal te zitten en om ze naar mij toe te laten komen, ipv van andersom. En om het dan zo langzaam op te bouwen.

Ze hebben geen schuilhok in de weide maar zodra het regent oid doen we ze gewoon naar binnen.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ze zullen reageren op 'buiten'. Ben bang dat ze uit paniek alle kanten op rennen. (dus tegen het stroomdraad aan). Of zal dit wel meevallen?

Chessie

Re: Geiten voor het eerst naar buiten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:30

Lijkt me een goed plan om ze eerste aan jou (en hun nieuwe hok) te laten wennen en daarna ze eerst nog vast te houden als ze naar buiten gaan.
het laatste wat je wilt is achter ze aan rennen als ze weer naar binnenmoeten.
zorg dat ze dan de eerste keer wat hongerig zijn als ze los gaan, dan zijn ze ook weer wat makkelijker te vangen. Die van ons kwamen altijd heel hard aanrennen als we met een zakje schudden

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:33

Ja,geiten zijn dol op eten.Daar kun je ze altijd mee vangen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:36

M_aaike schreef:
We hebben de weide omheind met stroomdraad. Dus ik ben benieuwd of dit gaat werken. Wanneer dit niet werkt kunnen we er altijd nog gaas bij omheen zetten.

Verder zijn ze nog aardig schrikkerig. Ze zijn nog niet echt makkelijk te pakken maar ik dat vind ik ook niet zo gek. Mijn plan was om elke dag even bij ze in de de stal te zitten en om ze naar mij toe te laten komen, ipv van andersom. En om het dan zo langzaam op te bouwen.

Ze hebben geen schuilhok in de weide maar zodra het regent oid doen we ze gewoon naar binnen.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ze zullen reageren op 'buiten'. Ben bang dat ze uit paniek alle kanten op rennen. (dus tegen het stroomdraad aan). Of zal dit wel meevallen?

Als ik jou was zou ik eerst eens zorgen dat ze goed aan jullie zelf gewend zijn.
Dat ze weten wat het is als je met een bakje voer rammelt, dat ze dan komen.

Moesten ze ontsnappen (en dat is goed denkbaar achter een stroomdraadje) kun je ze tenminste weer vangen ook. Geiten kun je vaak niet net als schapen wel even terughalen met een border collie bijv.
Ik heb ooit een kudde moeten verplaatsen van een herder waar ook een 25 geiten bijliepen.
Die waren erger dan nog 100 schapen erbij :+

Kun je niet (desnoods tijdelijk) een stukje afzetten met schapendraad?

En bedoel je dat je "oude" geiten daadwerkelijk nooit buiten geweest zijn, hun hele leven alleen maar op stal?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:40

@sassy, nee ik bedoel dat deze geiten nog nooit buiten zijn geweest. Ze komen van een melkboerderij af en hebben dus nog nooit het zonlicht gezien. Onze vorige geiten hebben we van kleins af aan gehad en die kwamen dus gelijk in de hand en buiten ed.
Dit is dus wel even wat anders, daarom vraag ik ook advies. :) Wil ze een leuk geitenleven geven met lekker veel buitenlucht.
Denk je dat ze niet achter 5 draden stroomdraad blijven?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:43

Geen idee, ik zou zorgen dat ze een voeremmertje kennen, het stuk niet te groot maken, en kijken dat je met een aantal mensen bent om het aan de buitenkant van de draad in de gaten te houden.
Onvoorspelbaar als ze geen daglicht/gras/ e.d. kennen.
Of desnoods aan een touw mee naar buiten en als je ziet dat ze rustig blijven pas loslaten.

Goed van je dat ze nu een fijn leven krijgen bij jullie!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:52

Hoe groot zijn de geiten?
Toen wij onze geiten kregen kon er al 1 aan het spitje staan en de ander was heel bang dus bleef bij de andere geit in de buurt. Misschien is het een idee om te kijken hoe ze reageren als ze aan een spitje staan? Iig wel even bij blijven, als ie dan wel in paniek raakt kun je hem zo weer losmaken!
Dan als ze helemaal gewend zijn kan je ze los proberen. :)

Onze geiten gingen al vanaf dag 1 tussen de stroomdraden door (5 draadjes), dus ze staan nu gewoon achter schapengaas. Af en toe staat er wel eens 1tje naast, dus ontsnappen kunnen ze goed!
Die van ons hebben sinds kort ontdekt dat ze ook via onze shetlanders over het hek kunnen hihi.

Vanmorgen liepen ze gewoon los in de tuin (om ons terrein staat wel een hek) zodat ze gewoon even lekker tussen de appelbomen en op de picknicktafel kunnen spelen, daarna gaan ze altijd in de hondenkennel waar ze apart van de shetlanders hun ruwvoer kunnen eten. Maar vanmorgen trapte onze hond onze tuindeur open omdat hij naar binnen wilde (springt tegen de deurklink aan). Wij waren bezig met de paarden naar buiten te doen en toen we binnen kwamen stonden de geitjes gezellig binnen op onze bank (gelukkig geen stoffen bank) :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:56

Geiten en stroomdraad is geen goede combinatie. Daarom gaf ik al aan dat je een goede hoge en sterke heining met gaas moet hebben. En eigenlijk een schuilhutje en iets waar ze op kunnen klimmen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:17

Geit aan het spitje?Hoe lang moeten ze braden.(grapje)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:19

Toen onze geiten voor het eerst naar buiten gingen, lieten we ze aan zo'n touwtje lopen met een paal aan de grond waar die touw aan vast zit. Nu hebben ze een eigen weitje met een stal.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:27

Chicalover schreef:
Toen wij onze geiten kregen kon er al 1 aan het spitje staan en de ander was heel bang dus bleef bij de andere geit in de buurt. Misschien is het een idee om te kijken hoe ze reageren als ze aan een spitje staan? Iig wel even bij blijven, als ie dan wel in paniek raakt kun je hem zo weer losmaken!

Onze geiten gingen al vanaf dag 1 tussen de stroomdraden door (5 draadjes), dus ze staan nu gewoon achter schapengaas. Af en toe staat er wel eens 1tje naast, dus ontsnappen kunnen ze goed!
Die van ons hebben sinds kort ontdekt dat ze ook via onze shetlanders over het hek kunnen hihi.

Vanmorgen liepen ze gewoon los in de tuin (om ons terrein staat wel een hek) zodat ze gewoon even lekker tussen de appelbomen en op de picknicktafel kunnen spelen, daarna gaan ze altijd in de hondenkennel waar ze apart van de shetlanders hun ruwvoer kunnen eten. Maar vanmorgen trapte onze hond onze tuindeur open omdat hij naar binnen wilde (springt tegen de deurklink aan). Wij waren bezig met de paarden naar buiten te doen en toen we binnen kwamen stonden de geitjes gezellig binnen op onze bank (gelukkig geen stoffen bank) :')

Hahaha wat zijn geiten ook geweldige beesten he. :D :+

Het zijn Nederlandse witte geiten en zullen een schofthoogte hebben van zo'n 70 cm. Dit ras hebben wij altijd gehad en bleven altijd achter het draad. Mij is verteld dat dwerggeiten vooral uitbrekers en ontsnappingskampioenen zijn en de grotere, witte geiten dit in mindere mate doen. Maargoed, we zullen het zien. :+ Schapengaas oid kan er altijd nog aan langs.

Mij gaat het er vooral om dat ze geen verschrikkelijke eerste ervaring zullen beleven bij het voor het eerst naar buiten gaan.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:36

Sassy schreef:
Of desnoods aan een touw mee naar buiten en als je ziet dat ze rustig blijven pas loslaten.

Goed van je dat ze nu een fijn leven krijgen bij jullie!

Dit is inderdaad ook wel een goed plan!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:14

M_aaike schreef:
Chicalover schreef:

Hahaha wat zijn geiten ook geweldige beesten he. :D :+

Het zijn Nederlandse witte geiten en zullen een schofthoogte hebben van zo'n 70 cm. Dit ras hebben wij altijd gehad en bleven altijd achter het draad. Mij is verteld dat dwerggeiten vooral uitbrekers en ontsnappingskampioenen zijn en de grotere, witte geiten dit in mindere mate doen. Maargoed, we zullen het zien. :+ Schapengaas oid kan er altijd nog aan langs.

Mij gaat het er vooral om dat ze geen verschrikkelijke eerste ervaring zullen beleven bij het voor het eerst naar buiten gaan.

Heb jij dab reuze geiten? Wij ook denk ik. Ze zijn ook kei groot. Foto's staan in mijn profiel :)

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:06

KittyDylan schreef:
Heb jij dab reuze geiten? Wij ook denk ik. Ze zijn ook kei groot. Foto's staan in mijn profiel :)

Ze zijn wel groter dan de 'gemiddelde' geit ja. Maar dat komt omdat de meeste mensen van dwerggeiten uitgaan. Deze zijn gewoon van een heel ander ras.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:16

Heb je geen mogelijkheid om een stuk naast/aan hun hok af te zetten? dan kan je de deur open zetten en kunnen ze eerst zelf wat gaan ontdekken en aan het zonlicht/buitenlucht wennen. zeker als ze angstig zijn zou ik ze niet meteen een stukje met ze moeten willen lopen, want stel dat ze überhaupt de stal niet uit willen? dan wordt je er toch ook behoorlijk druk mee en verliezen ze mogelijk ook hun rust/vertrouwen in de stal zelf.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:19

Wij hebben voor onze Hollandse landgeiten een combinatie van schapengaas (let op: kleine mazen aan de onderkant als je het plaatst) en dubbel schrikdraad met hoge spanning. We hebben eigenlijk nooit problemen gehad met uitbrekende dieren.

Ik weet dat er ook een soort schrikdraadgaas bestaat, dat je in een keer tussen paaltjes kunt spannen. het is wel verhoudingsgewijs duur geloof ik. Ik ken iemand die heeft daarmee een stuk wei afgezet voor zijn geieten. Dat werkte ook prima.

Wij hebben voor onze geiten van die brede halsbanden, zijn geloof ik voor grote honden. Als je geiten hebt die je mogelijk moet vangen is dat handig, kun je een touw aan klikken oid.

Als je ze aan de stik gaat zetten, of waar dan ook aan vast, zorg dan voor minstens 1 en liefst een dubbele wartel in de verbinding. Geiten zijn beweeglijk en kunnen zich snel wurgen.

Ik zou ze eerst eens aangelijnd meenemen, als ze jullie een beetje vertrouwen. Vertrouwen van geiten win je heel snel met voedsel :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:34

Hevonen schreef:
Ik weet dat er ook een soort schrikdraadgaas bestaat, dat je in een keer tussen paaltjes kunt spannen. het is wel verhoudingsgewijs duur geloof ik. Ik ken iemand die heeft daarmee een stuk wei afgezet voor zijn geieten. Dat werkte ook prima.

Jij bedoelt flexnetten waar je ook stroom op kunt zetten, paaltjes zitten daar al aan vast.
Maar kost per net al gauw tegen de 90 euro.

En wordt veelal voor schapen gebruikt, voor geiten ging ik dat niet uitproberen.
Als ze er door rennen omdat ze geen stroom kennen is je net meteen kapot.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 18:09

Ze beginnen nu nu toch wel te eten gelukkig. Begon me al een beetje zorgen te maken. :+

Meer tips zijn welkom hoor! :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:20

Die flexnetten met stroom kunnen ook nog eens link zijn als ze er in vast komen te zitten (weet niet of ze horens hebben). Het gewone schapengaas is geen overbodige luxe. Ik heb regelmatig met een voerbak op de dijk gestaan omdat ze weer eens ontsnapt waren..... :-(

Ik zou ze inderdaad laten wennen dat een rammelend bakje eten betekent. Dan zijn ze toch wat makkelijker te vangen als ze eenmaal buiten zijn. En als dat niet werkt, dan zijn ze waarschijnlijk met de eerste de beste regenbui alsnog binnen.