Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dani schreef:Het uitvallen kan je proberen aan te pakken door te trainen op aandacht. Je zegt bijvoorbeeld 'kijk eens!' en geeft de hond iets lekkers zodra hij naar je kijkt. Dat ga je gebruiken als je een hond tegenkomt. Begin op ruime afstand, en blijf de hond belonen zolang hij op jou let. Gaat dat goed, kan je langzaam steeds de afstand verkleinen en de beloningsinterval vergroten.
Het grommen en zelfs happen naar gezinsleden is vaak een symptoom van algeheel probleemgedrag. De oorzaak daarvan zul je zelf moeten achterhalen. Het kan dat hij te weinig uitdaging en/of beweging krijgt en op deze manier zichzelf probeert te vermaken. Een hond die ligt te slapen kan immers niet bijten. Het kan ook dat hij teveel ruimte krijgt. Dat kan 'm in tamelijk subtiele zaken zitten - de hond gaat pal in jouw looproute staan of liggen, hij begint al te eten voordat je de voerbak hebt neergezet, hij zit strák naast je terwijl je luncht, laat zich niet van de bank afsturen, luistert niet goed naar commando's (je zegt 'zit', hij gaat zitten, en staat 5 seconden later weer op en loopt weg). Overigens wordt bijten hier beslist niet getolereerd. Dan krijgt-ie een enorme brul en moet-ie héél gauw wegwezen. Uiteraard moet je wel met de oorzaak aan de slag, maar ik ga écht niet rustig negeren terwijl mijn hond mij -of, nog erger, iemand anders- bijt.
Blijft over de vraag of je dit wil. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar een puberhond die zonder duidelijke aanleiding gaat grommen en nu al kuiten hapt is (op dit moment) niet betrouwbaar. Je zal dus constant toezicht moeten houden en écht ingrijpen, want dit gedrag negeren kan behoorlijke consequenties hebben. Heb je vertrouwen dat je een ernstiger bijtincident kan voorkomen?
khorizon schreef:Bij ons heeft hij zeker regels. Wij zijn juist heel streng. En dat is hij niet gewend.
De vorige eigenaar is 1x bij ons thuis langs geweest en wist toen te melden dat ze weinig tijd voor hem heeft gehad en hem alleen zit heeft geleerd.
Hij heeft 6 maanden met een andere hond gezeten bij haar maar die moest al eerder bij haar weg want die blafde de hele dag.
Hij zat bij haar 9 uur per dag alleen.
Wij zijn niet onervaren dit is onze tweede hond. En uit al het contact met de vorige eigenaar bleek niet dat hij moest worden heropgevoed.
Inmiddels loopt hij buiten wel netjes mee. Dat is al super verbeterd.
Bij de training werd dat happen omschreven als spelen.
Hij krijgt voldoende beweging bij ons zeker 2,5 a 3 uur per dag.
Bij de vorige eigenaar maar 20 minuten per dag
khorizon schreef:Als hij hapt negeren wij dat ook echt niet. Hij word dan echt gecorigeerd.
Het afleiden met een snoepje zijn wij al druk mee bezig.
Wij zijn niet onervaren. Maar onze vorige hond was gewoon een net opgevoede hond. En volgens de vorige eigenaar was deze ook netjes opgevoed.