Kippen met konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Kippen met konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:41

Hey,
Aangezien de vos onze vorige kippen vermoord heeft heb ik deze zomer 5 kuikens (waarvan 2 krieltjes) op de markt gekocht. Ging allemaal prima in de groep. Tot een van de kippen ziek werd ergens in november. Met dat het koud was buiten en ze het niet ging redden zonder verwarming hebben we haar binnen genomen samen met de tweede zwakste van de bende. Mijn haan (kriel) begon te kakelen en die heb ik naar een kippenasiel moeten brengen. De ziekste hen heeft het niet gehaald.
Dus als resultaat 3 kippen overgehouden. Maar daar knelt het schoentje. Een van de hennen die ook had binnen gezeten was erg verzwakt en graatmager en kon niet op tegen de andere 2 dames. Dit hennetje was ook het laatste krieltje die ik nog overhad.
Na verloop van tijd durfde ze niet meer te eten met de andere hennen in de buurt. Dus heb ik haar noodgedwongen moeten scheiden -O-
Maar wat doe je met een verzwakt kipje waar je echt dol op bent terwijl je een vos hebt lopen in de buurt? Heb haar uiteindelijk bij mijn konijnen geplaatst.

Mijn konijnen zitten in een binnentuin, helemaal omsloten door muren en daken, de vos kan er niet aan. Ik heb mijn mannetje deze zomer van iemand gekregen die hem in een klein hokje op haar slaapkamer hield. :(:) . Hij was helemaal niet goed in zijn vacht. Eerlijk gezegd zag ie er echt niet gezond uit. Hij kreeg enkel korrels gevoerd daar en z'n vacht was echt lelijk. Ik dacht dat hij mijt had maar bleek gewoon door de slechte voeding te komen. Sinds hij hier is krijgt hij enkel non-stop hooi en af en toe wat groente restjes. Maar hij was niet gelukkig. Dan heb ik besloten om hem te laten castreren zodat ik een vrouwtje kon zoeken voor hem. Zodat hij niet meer eenzaam hoefde te zijn. Heb een leuk vrouwtje gevonden erg jong diertje. Samen gaat het super! M'n voedster zoekt altijd bescherming onder m'n ram z'n kin. Nu past ze er helemaal niet meer onder (best grappig zicht).

Dus kip en 2 konijnen in de binnentuin. Ging prima, konijnen zitten gezellig samen en kip scharrelt lekker rond. Apart voeren zodat de konijnen haar graantjes niet kunnen stelen. Konijnen hebben een hooinet waar kipje lief niet aankan.
Maar ik vond het zo sneu voor kip dat ze bij een koppel konijnen zat dus heb ik een kriel hen gezocht van haar leeftijd (6 maand). Heb een hollandse kriel bij m'n dierentuin toegevoegd maar daar komt het probleem. Ze is erg agressief naar de hele bende!

Aangezien m'n kip al bang was voor andere kippen (waardoor ze bij de konijnen kwam) is ze ook erg bang van de nieuwe. De nieuwe is gewoon de baas. Pikt ernaar maar niet dat er pluimen verdwijnen ofzo. Maar de nieuwe is erg gemeen naar mijn konijnen. Ze jaagt echt op mijn voedster en mijn rammetje is er ondertussen ook niet echt verzot op. Ik dacht dat het misschien goed ging gaan om mijn nieuwe bij de 2 grote kippen in de voliere te steken (als het donker was haar in de groep gezet op het nest). Maar die 2 dagen durfde ze het nest niet uit en werd ze gepikt in haar kam. Ze begon wondjes te krijgen dus heb ik haar maar terug bij de konijnen gestoken. Nu is ze wat kalmer maar nog steeds agressief. Naar mijn kip toe is ze de baas, maar ze gaan wel samen op stok. Maar de konijnen hebben er nog geen vrede mee. Weet nu even niet meer wat te doen.

Iemand ideën?
Sorry voor mijn lange verhaal :)

2a54z6e45r6r

Re: Kippen met konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 17:44

Ohja, de uitloop waar ze nu zitten is 4*6meter.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:06

echt niemand? :/

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:14

De enige tip die ik je kan geven is alle kippen inspuiten met hetzelfde luchtje en dan idd 's avonds bijplaatsen. Ik houd zelf al jaren kippen met konijnen in een paardenstal en dat gaat prima. De Shetlander met haar veulen heeft er zelfs nog bijgelopen. Als ze de ruimte hebben en voldoende eetmogelijkheden maak ik mij nooit zo'n zorgen over jagen en pikken. Meestal lost zich dat naar verloop van tijd vanzelf op.