Ten eerste ik wil hier niemand mee tegen het hoofd stoten maar ik vind het toch vreemd daarom wil ik graag jullie mening. De dierenarts waar ik meestal heen ga is uiteraard afgestudeerd maar in haar hele opleiding heeft ze 0,0 praktijk gehad alleen maar theorie. Toen zij haar kliniek opende had ze dus alleen nog maar theorie ervaring en heeft het door het te doen (toen ze al was afgestudeerd) pas praktijk ervaring opgedaan. Ik vind dat zo vreemd, hoe is dat mogelijk? Hoe kunnen opleidingen nou zo een dierenarts "de wereld" in sturen?
Uhm, dat lijkt me stug... De laatste drie jaar van de opleiding bestaat voor een groot deel uit coschappen lopen, praktijkervaring opdoen dus. Of ze moet ergens anders haar diploma gehaald hebben, maar in Utrecht is praktijk een belangrijk onderdeel van de studie.
Netje
Geplaatst: 18-02-14 10:18
Dat is onzin hoor: er is maar één opleiding (Universiteit) in Nederland en daar hebben ze járen praktijkervaring opgedaan. Mijn dochter en haar vriend zijn net allebei afgestudeerd in Utrecht, dus kan dit echt ontkennen. En zelfs als ze haar opleiding in België gedaan heeft (Gent) dan heeft ze veel in de praktijk meegelopen.
Laatst bijgewerkt door Netje op 18-02-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
StableDoor
Geplaatst: 18-02-14 10:19
Ik weet niet waar die is afgestudeerd, maar nar mijn weten loop je in Utrecht en Gent gewoon je co-schappen en heb je gewoon praktijklessen. Ik hoor soms wel dat studenten zelf vinden dat ze nog niet genoeg zelf gedaan hebben (bijv. operaties), dit lossen ze dan op door het in bijv. een stage extra te oefenen.
packer
Geplaatst: 18-02-14 10:32
LOI cursus gedaan?
Suuskipje
Geplaatst: 18-02-14 10:36
Dan denk ik dat ze iig niet in Utrecht of Gent heeft gestudeerd want die hebben de praktijk juist hoog in het vaandel staan..
Netje
Geplaatst: 18-02-14 10:43
Suuskipje schreef:
Dan denk ik dat ze iig niet in Utrecht of Gent heeft gestudeerd want die hebben de praktijk juist hoog in het vaandel staan..
Dan mag je je in Nederland geen dierenarts noemen en al helemaal geen kliniek openen, dus dat lijkt me stug. Ze zal geen HBO opleiding of zoiets gedaan hebben want dan ben je simpelweg geen DA.
Arrabel
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-14 10:45
Ik weet niet precies waar ze haar opleiding heeft gedaan. Als het is ter spraken komt zal ik het vragen.
Die mannen hebben normaal idd co-schappen gedaan. Enige is, ze zijn vaak heel goed met 'vreemde gevallen'. Aangezien ze daar mochten assisteren bij gecompliceerde doorstuurgevallen. Maar ze zijn vaak nog niet zo handig met de elke dag schijterijtjes, omgang met klanten, door de klant zijn paniek kijken dat er eigenlijk weinig met het dier mis is... Dat is vaak waar ze nog veel op kunnen leren. Wij werken regelmatig met net afgestudeerde DA's, wel leuk dat ze je als assistente dan raad vragen :p
*gnuif* Vlaamse uitdrukking :p 'mannen' is veralgemenend voor 'iedereen die net afgestudeerd is'.
Luckystory
Geplaatst: 18-02-14 11:01
Tja, de meeste net afgestuurde DA's (zowel van Gent als Utrecht) geven wel aan dat ze weinig praktijkervaring hebben. De meesten hebben als ze afstuderen nog nooit zelf een castratie uitgevoerd bij een paard of een keizersnede bij een koe etc. Dat is heel normaal hoor. Grote groepen studenten, volgestouwd studieprogramma, beperkt aantal patiënten in de klinieken etc... Degene die wel al meer ervaring hebben, hebben dat vaak op eigen houtje op gedaan in hun vrije tijd. De meeste beginnen daarom ook niet meteen zelfstandig maar gaan eerst ervaring op doen voor een baas.
geerke
Geplaatst: 18-02-14 11:02
tja...het zal net je paard maar wezen waar ze op gaat oefenen
Tigra_
Geplaatst: 18-02-14 11:07
Dat ze nog niet zoveel ervaring hebben lijkt me logisch. Je gaat het toch pas echt leren als je gaat werken. Maar ze hebben wel wat praktijkervaring. Lijkt me overigens ook niet meer als normaal om eerst ervaring op te gaan doen en niet direct een praktijk te openen. Ik zou er niet komen hoor met mijn dieren als er een net afgestudeerde dierenarts een praktijk opent. Ze moeten eerst het vak maar eens leren bij een dierenarts die wel de ervaring heeft zodat er ook overlegt kan worden.
Kan ook beamen dat er in de opleiding dierengeneeskunde in Gent veel praktijk zit. Al hangt het er wel vanaf hoor, de beste studenten krijgen meer kansen qua praktijk lopen.
Mijn zusje zit in haar vijfde jaar. Vorig jaar heeft ze een van haar stages gelopen bij een dierenarts kleine huisdieren waar ze nu op vrijwillige basis nog regelmatig een handje gaat bijsteken.
Heel persoonlijk vind ik dat geen enkele arts, of het nu voor dieren is of voor mensen, meteen na zijn of haar studie zelfstandig aan het werk moet gaan. Dat is gewoon vragen om problemen. Ik denk dat iedereen zich wel nog zijn eerste onbeholpen dag op het werk herinnert? Stel je voor dat je die dag mensen- of dierenlevens moest redden...