Kat wel/niet naar buiten laten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

puccalover

Kat wel/niet naar buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:16

Heb sinds een maand 2 poezen in huis. De ene was vanaf dag 1 gewend en gaat gewoon naar buiten en komt altijd netjes.weer thuis. De andere is nu eindelijk gewend in huis, aan mij en andere vreemde mensen. Ze geeft nu ook aan naar buiten te willen (heel hard miauwen en voor het raam/deur gaan zitten) maar eenmaal buiten is ze ontzettend bang (wit van ogen zichtbaar en trillen) Is wel 1x buiten geweest maar toen wawas het alleen maar vluchten voor mij en zich niet laten pakken of lokken met brokjes! 2 of 3 dagen weggeweest en toen met veel mazzel weer in huis gekregen. Nu is mijn vraag, op welke manieren of stappen kan ik haar langzaam aan het naar buiten gaan laten wennen? Heb net een blokje om gelopen met haar in mijn armen, veel praten en aaien. Maar kan iemand op bokt mij verder helpen want gun het haar zo dat ze lekker buiten kan spelen maar zich ook buiten laat aaien of dat ze komt als ik haar roep of een keer fluit. Alvast heel erg bedankt..

dierenfan

Re: Kat wel/niet naar buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:38

als je perce wilt dat ze de straat op gaat dan kan je op vaste tijd blikvlees gaan voeren als ze dat enorm lekker vind en dan iets voor die tijd naar buiten laten zodat ze een extra lokkertje heeft om terug te komen. Echter een kat die zo in paniek schiet is makkelijk een gevaar op de weg. Ik zou ze liever binnen houden dan naar buiten te laten. Hoeveel plezier heeft ze in het buiten zijn als ze doodsbang is buiten??? Mijn half wilde kat liep ook op straat en kon ik daar net zo min als binnen niet aan halen. Echter hoe bang ze ook voor mensen was ze was op straat geheel op haar gemak (maar liep dan ook door de polders en boomgaarden en niet door woonwijken waar overal mensen zijn). Helaas is ze doodgereden en nooit meer gaat er hier een kat komen die de straat op mag lopen. Tenzij er weer een wilde kat zich hier wil vestigen maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren ;)

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:44

Maar dat miauwen voor de ramen/deuren dan? Ze is nu zelfs aan het krabben aan de ramen. Dat vind ik dan zo ontzettend sneu voor haar... Ze wil op de 1 of andere manier dus wel..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:46

Heb je geen tuin die je katproof kan maken? Kat naar buiten, maar kan niet per ongeluk zoek raken, iedereen blij :)

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:49

Heb wel een tuin maar die moet nog helemaal naar mijn smaak ingericht worden. Zit ook nog geen schutting omheen.. Zat dus zelf te denken aan een kattentuigje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:50

Maar het is dus wel mogelijk? Je hebt ook speciale kattenrennen. Geen oplossing voor heel snel, maar wel voor de lange termijn.

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:53

Als de tuin straks klaar is dan is het zeker mogelijk om haar naar buiten te doen. Gaat echter nog wel even duren denk ik

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:00

Kattentuigje om en elke dag vlak voor het eten een blokje om :)
Dat doen wij altijd en de ene kat is nou eenmaal minder bang dan ander.
Als je dat 1 a 2 weken elke dag/om de dag herhaalt gaat het uiteindelijk wel goed!
En ook samen oefenen met de weg en auto's en fietsers.
Mocht ze dan onder een auto kruipen, laten zitten! Een stil staande auto moet een soort 'veilig zijn'
Als ze dan nog bang is kijk je het gewoon even aan en kun je dan nog beslissen :)
Zo heb ik het tenminste altijd geleerd!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 22:01

Als het beter weer is, gewoon de tuindeur open laten terwijl je zelf gewoon binnen bent. Dan kan ze zelf rustig verkennen. Wij hebben ook zo'n angsthaas. Was een aanloopkat die kennelijk nare ervaringen heeft gehad met deuren en/of schoenen. Als hij buiten was, durfde hij niet meer naar binnen. De enige ruimte waar hij durfde te zijn was de woonkamer, op de bank of erachter. >Ook de gang was doodeng voor hem. December 2012 hebben we hem met veel moeite binnen gekregen; het was, ondanks de doos met dekbed voor de deur te nat en te koud. Na drie weken wilde hij graag naar buiten. Okay. Maar binnenkomen durfde hij dus niet meer. Wekenlang voor de deur rondgehangen, maar weg zodra je de deur opendeed. Eindelijk hebben we hem weer te pakken gekregen, toen hij in een ijskoude nacht kletsnat en vies op de mat zat te bibberen. Waarschijnlijk in een bouwput gevallen. Na nog 2 maanden op de bank werd zijn vertrouwen groter. In het voorjaar hebben we gewoon de buitendeur de hele dag opengezet. Eerst durfde hij niet buiten en toen niet binnen. Uiteindelijk kwam hij dan wel, heel bang en met grote vaart door de gang. Nu, ruim een jaar later, is hij niet bang meer, gaat gewoon in en uit.

Ik weet dat jouw probleem omgekeerd is, maar denk dat dezelfde strategie wel zal werken. Niets forceren, zelf de kans geven en op een min of meer vast tijd blikvoer geven helpt ook.

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:02

IzAw, bedankt voor je tips/advies! Ga er vanaf morgen mee aan de slag.

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 22:07

Hevonen, jouw verhaal komt helemaal overeen met mijn situatie. Woonkamer/slaapkamer kent ze nu na een maand goed en is vertrouwd. Maar als ze dan de hal inloopt dan is alles weer doodeng. De keren dat ze buiten is geweest wel steeds voor de voordeur zitten maar geen stap naar binnen durven doen. En oh jee als ik de deur opendeed, dan was ze weer gevlogen.. Heeft dus blijkbaar gewoon heel veel tijd en geduld nodig!