Bengaal-kenners hier op Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Bengaal-kenners hier op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:14

Ik moet het even kwijt. Ik en moeder zitten al een paar dagen zwaar na te denken hierover :=

Een dik halfjaar geleden adopteerden we een kitten bij een zwerfkattenproject hier in de buurt. Al gauw werd hij 'Frodo' gedoopt, hij was toen 4 maanden oud. Al van het begin bleek Frodo een ietwat bijzondere kat te zijn met een handleiding, uitzonderlijk extravert en zeer actief. Gewoon anders dan de andere huiskatten. Ook qua uiterlijk had hij in het begin meer vlekjes dan strepen, en was hij ranker en 'langer' gebouwd dan de rest. Maargoed verder niet echt bij stilgestaan. Het was/is gewoon een ontzettend leuk dier!

Sinds vorige week krijg ik op school een vak waar we alle kattenrassen gingen overlopen. We kwamen bij de Bengaal. Ze lieten wat foto's zien en ik dacht meteen 'hé, die lijken qua bouw wel op Frodo!'. Toen ze over de karaktereigenschappen begonnen zei ik nog grappend tegen een vriendin 'volgens mij heb ik een raskat in huis!'. Eenmaal thuisgekomen was het toch aan het malen en ging ik wat verder opzoekwerk doen over dit ras, en ik ben nu serieus aan het twijfelen of ik geen echte Bengaal in huis heb gehaald, of een kruising hiermee...

Bij deze heb ik enkele stukjes gekopieerd van sites met info over de Bengaal. Dingen die ik herken en dingen die bij Frodo niet voorkomen.

Karakter
- Frodo is enorm speels, veel speelser dan onze andere kitten. Hij rent de hele dag door het huis als een gek. Hij heeft één balletje waar hij vaak mee speelt en ook apporteert, maar eigenlijk zijn alle speelgoedjes leuk. Hij heeft zo enorm veel energie en zorgt zo voor veel leven in de brouwerij.
- Hij wil zich echt overal mee bemoeien, loopt de hele dag achter me aan als een hondje. Ten alle tijden MOET hij weten waar ik mee bezig ben en hij steekt z'n neus dan ook overal in... Laat een kast openstaan en reken maar dat hij erin zit!
- Frodo is ook absoluut nergens bang van. Enkel de stofzuiger vindt hij eng, maar dat is dan ook het enige. Onze kattin is niet echt happig op hem en gromt of krabt ook regelmatig naar hem, maar Frodo heeft er echt maling aan en gaat nog extra uitdagen :')
- Het 'praatgrage' van een Bengaal valt best wel mee bij Frodo. Het is niet zo dat hij heel de dag loopt te miauwen maar als je bijvoorbeeld wat tegen hem zegt reageert hij wel. Zijn miauw is ook niet echt standaard, maar een soort van hees. Weet niet goed hoe ik dat moet verwoorden!
- Bengalen zouden geen schoot- of knuffelkatten zijn, en dit herken ik ook wel bij Frodo. Hij vindt het af en toe wel leuk om gekroeld te worden, maar dan wel als hij op de grond staat of als hij vanzelf op je schoot springt (en dit laatste gebeurt zelden). Hem oppakken is hij het absoluut niet mee eens, hij begint dan te spartelen tot je hem loslaat. Spelen is toch veel leuker dan knuffelen!
- Frodo is niet echt gek op water, al kwam hij in het begin wel altijd even kijken als ik de douche aanzet en zit hij regelmatig met z'n poot in de drinkbak te pleuren.

Eigenlijk is alles van deze site van toepassing : http://www.jewel-bengals.be/info-bengaal/karakter.html :)

Uiterlijk
Over de kleuren en het exterieur van de Bengaal of raskatten in het algemeen heb ik niet veel verstand. Qua kleur lijkt Frodo niet echt op de rasstandaard die ik terug kan vinden, vandaar dat ik eerder denk dat hij een kruising is. Hij heeft in vergelijking met zijn lichaam wel een vrij klein hoofd, met grote ondeugende ogen. Zijn achterpoten zijn iets langer dan zijn voorpoten en de manier waarop hij loopt is ook 'anders', meer 'wild' zegmaar, anders dan mijn andere katten. In het begin had hij nog meer vlekjes, intussen zijn het meer strepen geworden al heeft hij op z'n buik nog wat meer het vlekkenpatroon.

En dan foto's... Die heb ik helaas niet zo veel. Of althans waar jullie wat aan hebben. Maar bij deze:
https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 1517_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 9812_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7566_o.jpg

Met zekerheid kan je het nooit weten natuurlijk, dat snap ik zelf ook wel. Maar misschien zijn er hier kenners van het ras die meer info kunnen verstrekken, kunnen zeggen of zij dingen herkennen oid? :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:19

Voor zover ik zo op de foto kan zien twijfel ik toch wel of het een bengaal is. De vacht van een bengaal is heel zacht en heeft meer glans. Onze sneeuwbengaal heeft echt gouden puntjes aan de haren en er is geen andere kat die zo'n zachte vacht heeft als hij. Die van jou heeft ook niet de hele warme goudachtige gloed over de vacht. Hoe dan ook wel een mooie kat. Maar een kruising met bengaal zou natuurlijk ook kunnen.

billionache

Re: Bengaal-kenners hier op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:25

Bedankt voor je reactie!

Inderdaad qua uiterlijk denk ik ook dat het geen Bengaal is. Maar die sites met info over het karakter lijken wel speciaal over hem geschreven, vandaar mijn vermoeden dat het een kruising is. Heb nog geen enkele kat gekend met zulk karakter. Erg bijzonder :)
Zeker weten kan ik het uiteraard niet. Hij is ergens gevonden langs de weg dus ken niets van z'n achtergrond.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:28

Als er al bengaal in zit, dan is het zeker een kruising en geen volle raskat. Daarvoor lijkt hij qua uiterlijk al veel te weinig op een bengaal. De vacht is echt kenmerkend en die van hem lijkt van de foto een normale cyperse te zijn. Wellicht kunnen echte raskenners hier meer over zeggen, daarvoor heb ik te weinig kennis over het ras. Mooi is hij zeker wel!
Wat ik wel wil zeggen, is dat extravert en actief ook heeeeel goed bij een huiskat kan horen. Hebben jullie vaker katten van deze leeftijd gehad? Want het is vrij algemeen dat ze op deze leeftijd oneindig energie hebben, overal in zitten en hangen en vooral alles doen wat niet mag. De een zal iets rustiger zijn dan de ander, maar ik lees weinig bijzonders in zijn gedrag, behalve normaal kittengedrag. Zo te zien en zo te horen voelt hij zich bij jullie iig wel heerlijk thuis!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:32

Mooie cyperse kater :j Zie er geen bengaal in en het karakter kon ook prima bij een HTK die ik heb gehad passen (en ik heb tig bengalen gehad in mijn leven ;) )

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:35

Jullie ook bedankt voor de reactie!

Dat van kittengedrag zou kunnen kloppen, zij het niet dat wij hier een andere kitten hebben ronddartelen van ongeveer dezelfde leeftijd (1 maand jonger) en die is een stuk rustiger. Ook hebben wij zelf een heel kattenverleden, enkele eigen nestjes grootgebracht en dit is de eerste die dit alles echt zo extreem heeft :)

Nou ben ik stiekem wel benieuwd naar foto's van je bengalen Leonoor :D vind ze zo leuk!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:38

Ik zie hier ook geen bengaal in :). De vacht van een bengaal ziet er toch wat anders uit.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:11

Ik moest even lachen toen ik de link naar je foto's opende.. Mooie cyperse kater inderdaad :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:00

Goh dat lijkt mijn rode kater wel qua gedrag. Maar dat is gewoon een htk die hyperactief is.