Vrijwilligerswerk in een asiel, wie doet dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Vrijwilligerswerk in een asiel, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 15:37

Ik zit er hard over na te denken om vrijwilligerswerk te gaan doen in een asiel.
Het asiel hier in de buurt zijn hard vrijwilligers nodig en ik wil na mijn opleiding HRM een hondendagopvang cq asiel gaan starten.
Voordelen voor beide kanten dus.

Wie heeft hier ervaring mee?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:12

Hier! Heb nu in 2 asiels gewerkt.
Het is 90% schoonmaken, 10% interactie met de dieren. Zeker als er te weinig mensen zijn, is het heel hard doorwerken. Maar als je dan die lieve kopjes ziet en ze vragen om knuffels, is alles vergeven <3

Ik heb een 'project'dier onder m'n hoede genomen. Die is omgetoverd van bange straatkat tot de grootste knuffelkont ever :D Hij mag z'n dagen nu bij mij thuis slijten, hihi. Zeker als je een band opbouwt met een dier, is het lastig om 'm niet mee naar huis te nemen. Of dat je op het asiel komt en je favoriete dier is geplaatst. Soms is dat best slikken.

Anoniem

Re: Vrijwilligerswerk in een asiel, wie doet dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:14

Er zit hier maar 1 asiel in de buurt. En wil daar graag straks helpen als ik mijn rijbewijs heb. Maar begin in september wel weer met een opleiding. Dus hoop dat ik dan in de weekenden oid kan blijven helpen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:15

Super dat je dit wilt doen! Als ik meer tijd had zou ik het ook willen doen! Lijkt me inderdaad wel moeilijk om dieren niet mee naar huis te willen nemen.

ElanJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:17

Haha, sorry moet een beetje lachen.
Je doet HRM en wil straks een asiel opstarten? Wel weer iets totaal anders..

Maar vind het goed van je dat je vrijwilliger wil worden hoor, dat is altijd goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:18

loez schreef:
Super dat je dit wilt doen! Als ik meer tijd had zou ik het ook willen doen! Lijkt me inderdaad wel moeilijk om dieren niet mee naar huis te willen nemen.

Ja heb nu toch niks te doen overdag. Maar fietsen is helaas een uur. Of ik moet de elektrische fiets van mijn zusje kunnen lenen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:19

Ik werk sinds kort als vrijwilliger bij een dierenasiel, erg leuk! :) Inderdaad wel veel schoonmaken, maar dat wist ik van te voren. Ik heb meerdere dierenopleidingen afgerond, dus ik ben daar wel bekend mee. :P Er is altijd wel tijd om even te aaien e.d. en als je vrijwilliger bent kan je natuurlijk ook na werktijd nog even met een hond wandelen ofzo, dat wordt zeker gewaardeerd. In de drukke periode die straks komt is het ongetwijfeld wel hard doorwerken, maar je weet waar je het voor doet!

Zeker ook mooi voor op je CV als je iets in die richting wil gaan doen!

@ Rebel_Jits: Ja, je ontkomt er niet aan dat je een favoriet dier hebt... Gelukkig heb ik (nog) niks meegenomen, maar ik sluit niks uit haha! Fijn dat je nu zo'n leuke knuffelkat hebt! :) Ik heb zelf 3 ex-zwervertjes in huis (en een ragdoll).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 18:23

Ik heb het jaren gedaan (op Bokt ook een topic met updates bijgehouden). Erg leuk om te doen en als ik niet geëmigreerd was, dan had ik het nog steeds gedaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:05

Doe het al jaren met erg veel plezier en het verveeld nooit. SOms is het fantastisch als een dier geplaatst is of wordt en soms doet het veel pijn maar dat hoort er allemaal bij. Vaak ben ik weer wel trots mee te hebben gewerkt dat een bepaald dier in elk geval weer herplaatst kon worden (bijv. honden met gedragsproblemen die door veel trainen opgelost worden en waar mensen dus al een begin hebben als ze de hond besluiten te nemen om met door te gaan)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:07

niet op het asiel maar wel bij mijn manege ik laat de paarden op zondag ochtend los, ik voer ze, mest de stallen uit etc. en daartegen over staat na 2x helpen mag ik 1x vrijrijden.

heb me vroeger wel heel vaak opgegeven bij het asiel maar of het was te ver weg of ik was te jong of ze reageerden nooit meer terug

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:20

Geen vrijwilliger hier, wel medewerker voor 40 uur in de week.. telt dit ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:07

Ik heb het gedaan , was gedoopt tot vaste konijnenvrouw :P .Veel schoonmaken maar wel erg leuk!

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:15

ook ik ben sinds een aantal jaren actief als vrijwilliger. Ik wandel met de honden en heb verder niet veel met de verzorging te maken ( dat mogen alleen de gediplomeerde dierenverzorgers doen) Ik heb dus alleen de lusten en niet de lasten;-) Ik vind het fantastisch om te doen. Het geeft mij ontzettend veel voldoening, zeker als je ziet hoe sommige honden volledig opbloeien als ze een moment even exclusieve aandacht krijgen en de stressvolle omgeving van de kennels kunnen verlaten en even gewoon hond kunnen zijn! Ik kan het iedereen aanraden!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:22

Mij lijkt het ook erg leuk om te doen. Heb er nog geen ervaring mee, maar misschien dat ik wel ga kijken hier in de buurt :) Vooral vakanties lukken, gewone weken worden iets lastiger aangezien ik thuis ook veel dieren heb rondlopen :)

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 09:18

Wat leuk dat er toch een aantal mensen zijn die dit doen! Flevolander, wat leuk, medewerker!! Lijkt me echt een baan waar je veel voldoening uit kunt halen.

Ik heb nu inderdaad niet echt een opleiding die aansluit om een opvang cq asiel te beginnen, maar dat valt te behalen en heb straks wel een papiertje waaar ik op terug kan vallen, mocht de opvang niets worden.

Donderdag heb ik een kennismakingsgesprek en rondleiding bij het betreffende asiel! :)

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 07:09

Welke regio betreft dit Maaike?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 08:50

In overijssel Flevolander, en jij?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:18

Rebel_Jits schreef:
Hier! Heb nu in 2 asiels gewerkt.
Het is 90% schoonmaken, 10% interactie met de dieren. Zeker als er te weinig mensen zijn, is het heel hard doorwerken. Maar als je dan die lieve kopjes ziet en ze vragen om knuffels, is alles vergeven <3

Oh ja, dat schoonmaken, dat geloof ik meteen. Dat heb ik met mijn eigen dieren al, zo veel schoonmaakwerk! Zeker die cavia's maken een bende. Daar is mijn hond niets bij. Ik zou trouwens graag in een konijnen/knaagdierenopvang willen werken, dat lijkt mij ook heel leuk.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:59

M_aaike schreef:
In overijssel Flevolander, en jij?

Noord holland :j