Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:09

Omdat ik denk dat hier best mensen met kennis en ervaring zitten hoop ik hier wat ideeën/ raad te krijgen over mijn kat Abby.

De voorgeschiedenis van Abby is de volgende; zij komt uit het asiel en is op straat gevonden, ze is toen herplaatst en binnen een paar maanden weer terug gebracht omdat ze in huis zou plassen. Daarna is ze bij ons gekomen. Ze lijkt een kruising Pers/Brits korthaar (volgens het asiel) Ze is denk ik een broodfok/inteeltkatje. Ze is erg klein, mist hoektanden en heeft een knik in haar staart.
Ze is schuw maar heeft zich gelukkig wel aan ons gezin gehecht.
Na twee jaar vonden wij het leuk om nog een kat erbij te nemen. Hier op Bokt zie je veel verhalen over katten die het leuk doen bij elkaar dus dachten wij dat het wel zou lukken. We vonden een ontzettend leuke langharige kruising van een Bokker. Een kitten en een katertje, Cooper.

Cooper is een branieschopper, hij is enorm stoer en speels en hij is druk bezig om de schrik van de buurt te worden.

Abby vond het vanaf dag éen helemaal niks. Cooper wilde spelen, tegen Abby aanliggen, vriendjes worden maar Abby bleef blazen en hem ontwijken.

Inmiddels zijn we twee jaar verder, Abby en Cooper hebben een soort omgangregeling getroffen :') Waar Cooper is, gaat Abby weg. Cooper is vooral beneden of buiten, Abby is vooral boven en buiten. Als ze elkaar tegenkomen wil Cooper ruiken, spelen of vechten. Abby blaast.
Soms als Abby slaapt sluipt Cooper heel stil naar haar toe om dan vlak in de buurt ook te gaan slapen.

Ruim een maand geleden viel het me op dat Abby zich bijna dwangmatig begon te wassen en krabben. De dierenarts denkt in eerste instantie aan allergie; haar huid is opgezet en door het krabben en wassen heeft ze wondjes. Het lijkt op een allergische reactie maar stress kan ook.

Abby krijgt nu hypoallergenic van RC maar het lijkt alleen maar erger te worden ;( ze krabt zich tot bloedens toe. Ik moet dit 6 weken uitproberen en ik zit nu op week 5. Dit helpt niet. Gister zag ik haar kleikorreltjes uit de kattenbak eten, dit gaat echt niet goed.
Ik ga terug naar de dierenarts natuurlijk maar ik hoop eigenlijk ook op ervaringen of ideeën van Bokkers.

In het uiterste geval als het toch echt stress blijkt, moet ik een kat wegdoen (Cooper) maar dat wil ik echt helemaal niet.
Foto's staan in mijn profiel, Abby is mijn avatar.

Help

Diane65

Re: Kat met extreme jeuk, allergie of stress? Help :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:12

Lijkt me toch erge stress. Katten kunnen zichzelf compleet kaal trekken als ze last hebben van stress. Niet elke kat is geschikt voor een leven met andere katten. Misschien is Abby in een huishouden met veel katten geboren (overpopulatie) en was zij het p.spaaltje. Dan heeft ze denk ik haar buik wel vol van andere katten. En inteelt: kan natuurlijk ook afwijkend gedrag (zeg maar gestoord gedrag) geven. Heb je al een Felliway geprobeerd (geurtje in het stopcontact). Dat scheidt een natuurlijk rustgevende geur af.
Ik kan me voorstellen dat je een kat weg wil doen, maar dan zou je eigenlijk helemaal opnieuw de introductiefase over moeten doen, als je die de eerste keer al hebt gedaan, maar dat lees ik niet uit je verhaal.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:16

Felliway is de volgende stap maar ik heb daar zelf niet zoveel vertrouwen in.

In het uiterste geval als het inderdaad stress blijkt, moet ik een nieuw huis zoeken voor Cooper ;( en dan blijft Abby alleen bij ons.
Maar Cooper is te leuk en ik hoop eigenlijk op een andere oplossing.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:30

justkid, je kunt ze ook opnieuw kennis laten maken. Ik doe dat ook als ik in mijn cattery een nieuwe poes erbij krijg of als een poes weggeweest is voor een dekking. Dat betekent dus dat je ze uit elkaar haalt en in aparte ruimtes plaatst. Ik deed de nieuwe poes/poes die was weggeweest op de gang met de tussendeur dicht (wel daar dan ook eigen voer en drinkbak en mandje). Dan konden de poes en de katten die ik al had door de kier van de deur elkaar ruiken.
Als dat goed gaat, liep ik af en toe een rondje met de poes in mijn armen door de woonkamer waar de rest van de katten zit. Als dat goed gaat, laat je ze af en toe naar elkaar kijken en ruiken (rekje ertussen). Als dat goed gaat, dan kunnen ze bij elkaar. Ging bij mij in alle gevallen binnen 1 week. Dus waarom niet proberen? Gewoon even uit de vicieuze cirkel en doen alsof Cooper helemaal opnieuw weer in huis komt. Kost je alleen wat geduld en tijd.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:44

Ik vind het zeker het uitproberen waard :j

De DA vindt het wel een typisch allergische reactie maar als dit hypoallergene voer al niet helpt wat dan?
Alleen nog verse vis?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

Wordt ze wel regelmatig ontvlooid? Mijn kat heeft vlooien allergie. Toen ze bij me kwam, was ze eigenlijk nooit ontvlooid geweest, maar ze heeft geen vlooien. Wel had ze vreselijke jeuk. Na 2 keer vlooienspul geven werd het al langzaam minder. Nu, 5 maanden, dus 6 x vlooiendruppels verder, heeft ze geen jeuk meer. Ze krijgt overigens geen hypoallergeen voer.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:49

Stel dat het stress is, zou het dan door wat anders kunnen komen dan door je nieuwe kat?
Want als ze gestresst is door je nieuwe kat, had ze dat toch al vanaf het begin moeten laten merken, en niet pas 2 jaar later? Zou het dan door een andere verandering de afgelopen maanden kunnen komen?

Hier overigens een kat die heel snel heel gestresst is, maar Feliway helpt bij hem geen moer. Je kan het altijd proberen, maar een wondermiddel is het niet altijd.

Is ze de laatste tijd nog ontvlooid?
Edit: zie dat JewEmm mij voor is :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:51

Ja met Comfortis, dit zijn pilletjes van de DA maar ik ga het zeker nog eens navragen bij de DA.

Volgens de dierenarts kan allergie zich opbouwen en zich dan ineens zo uiten. Omdat Abby en Cooper al twee jaar bij elkaar zijn hoop ik eigenlijk niet dat dit de oorzaak is.
Cooper wordt wel steeds stoerder en laatst zag ik hem buiten echt bovenop Abby springen, die echt moest vluchten -O-
Buurkatten vluchten tegenwoordig ook weg als ze hem zien aankomen.
Laatst bijgewerkt door justkid op 16-02-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:53

Het klinkt toch wel als stress zo in eerste instantie.

Voor wat betreft herplaatsen. Bedenk je dit eens: Abby geeft duidelijk aan dat ze liever alleen zou willen zijn, Cooper geeft aan dat hij heel graag een vriendje zou willen hebben. Zou het dan niet beter voor beiden zijn als Cooper naar een huisje ging waar hij een vriendje kan krijgen en Abby de rust krijgt die ze zo graag wil?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:55

Je kunt gewoon testen of het stress is. Stop met het hypo-allergene voer en scheidt de katten een tijdje. 2/3 weken zou goed moeten zijn. Misschien heb je een adresje waar een van je katten een tijdje kan logeren? En anders kun je deuren gesloten houden, het huis in 2en delen. Ik weet niet of het stress is, het kan wel maar het hoeft zeker niet.
Ik heb zelf een hond die dwangmatig krabde, heel af en toe tot bloedens toe op dunne huid (neus) en verder tot rode geïrriteerde plekjes aan toe. We hebben werkelijk alles geprobeerd: bloedtesten, wel meer als 15 (!!! := ) verschillende soorten voer, vers vlees, afstraffen, enz enz. Niets werkte. De dierenartsen wisten het ook niet meer, en nu staat ze op prednison. Weliswaar krijgt ze hierdoor wel een kortere levensverwachting, maar het verbetert haar levenskwaliteit enorm en die keuze hebben we voor haar gemaakt.
Hoop voor jou dat het een andere oorzaak heeft, verse vis zou je inderdaad kunnen proberen, helpt ook vaak! Heb zelf hierdoor ook veel research gedaan naar wat er in dierenvoer nou eigenlijk zit en het is wel schrikbarend. Onze hond staat nu ook op voer waar helemaal niets in zit.
Succes! Wil graag weten wat de uiteindelijke oorzaak straks is dus ontvang graag een PB'tje of op dit topic een berichtje :o

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:57

Stress kan zeker. Allergie ook, maar dan is het geen voedselallergie als ze op het voer niet reageert.
Wat je ook kan proberen is RC Calm. Daar heb ik wel goede resultaten mee gehad met mijn kat die dus ook slecht met andere katten kon. Inmiddels heb ik ze met z'n 3en. Is ook niet altijd feest, maar er is geen grote stress, ieder heeft z'n eigen plek in het huis.

Andere manier om uit te vinden of het stress is, andere kat een paar weken uit huis plaatsen als je die mogelijkheid hebt. Is niet leuk, maar dan weet je het wel zeker.
Succes, dit zijn lastige dingen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:00

Weet je zeker dat ze geen last van een vlo heeft? Mijn kat bleef zich ook steeds likken en werd kaal en dat kwam door vlooien. Ik had gekeken maar kon niks vinden.

Soms zijn vlooien erg moeilijk te vinden, je vind eerder vlooienpoep. Dat zijn zwarte korreltjes die op wc papier met een druppel water rood/bruin oplossen.

Ook ben ik er achter dat je goede pipetten moet kopen om de vlooien te doden, zelf gebruik ik advantage. Frontline en supermarkt pipetten werkte niet bij mijn kat.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:02

Ik heb dus ook Advantage (nekdruppels), mijn DA zei dat dat beter werkte tegen vlooienallergie. Frontline werkt dan weer beter tegen teken...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:02

Cooper een poosje in pension doen is plan twee :j maar afgelopen zomer kwam hij met niesziekte (hij was geent) terug, dus een beetje huiverig daarvoor ben ik wel.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:03

Ja ze heeft pilletjes van de DA tegen vlooien; Comfortis.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:03

Ik zou het ook vreemd vinden als dit zich pas na twee jaar voordoet.

Ook het klei eten is vreemd, dat kan ook nog wel eens een tekort zijn.
Heb je al bloedonderzoek laten doen?

Op je ''alleen nog verse vis'': nee, maar je kan KVV proberen. Wanneer het een glutenallergie is werkt dat hypoallergenic ook niet.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:05

Dat klei eten vond ik eigenlijk ook best alarmerend.

Kan KVV wel voor een katje met zo'n zwak gebit?
Nee ik heb nog geen bloedonderzoek laten doen, ik ga dit voorleggen aan de DA
Laatst bijgewerkt door justkid op 16-02-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:07

KVV is gemalen :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:09

Als ik op de verpakking kijk, is het eerste bestanddeel van de ingredientenlijst; rijst >;) gevolgd door hydrolysaat van geisoleerd soja eiwit :?
Laatst bijgewerkt door justkid op 16-02-14 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:10

Ik ga dit ook aan de DA voorleggen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:12

Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een pipet in de nek in plaats van oraal. Je jaagt toch gif door maag en darmen. .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:13

Reden waarom ik absoluut geen voorstander van RC ben :+

Je hebt een grote kans dat je DA niet meer over voer weet dan wat ze van de (commerciële) voedselfabrikanten geleerd hebben.
Zelf veel lezen, kritisch zijn en je eigen gevoel volgens wat betreft voeding is dus wel nodig :=

Als dat het is natuurlijk. Maar een bloedonderzoek doen kan geen kwaad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:18

Het is belangrijk dat je de cirkel doorbreekt. Je kat heeft zich nu opengekrabt/gewassen, waardoor de huid gaat jeuken, waardoor de kat meer gaat wassen.
Omega 3 supplement geven en huid insmeren met honingzalf of olijfolie oid, dan jeukt het minder en geneest de huid sneller.

Overigens krijgt mijn kat (ook kruising pers) het ook als er te weinig lucht bij de huid komt ivm dikke vacht. Maar inderdaad ook van stress en ook van minder gepaste voeding.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:21

onpaard schreef:
Persoonlijk zou ik echt kiezen voor een pipet in de nek in plaats van oraal. Je jaagt toch gif door maag en darmen. .

Zeker voor dieren met huidklachten/allergie is comfortis de uitvinding. Het werkt aanzienlijk sneller dan een pipet. De knock-down periode bij een pipet is onf. 20 minuten na begin van zuigen. Bij comfortis is dit enkele seconden!!

Succes ts, klinkt mij een beetje als stress, eventueel Cooper even tijdelijk weg doen om te kijken of het dat is.

Je zou eventueel ook Zylkene kunnen proberen, heeft wel een wat langere testperiode :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 21:29

Zylkene heb ik ook meegekregen om over haar voer te strooien maar madam weigert dan te eten :roll: en die capsule in haar bek geven is zo stressvol voor haar dat ik bang ben om haar helemaal over de zeik te helpen.

Wat een fijne reacties, het helpt me echt. Ik heb een boel te overleggen met de DA :P