Leslie90 schreef:Hoi bokkers,
Ik zit met een dilemma. Ik en mijn vriend hebben samen een co-own hond, een teefje van 6 jaar. Voor degene die niet weten wat co-own inhoud: wij hebben haar overgenomen van de fokker, wij hebben haar in huis, ze is helemaal onze hond maar ze moest nog een keer terug naar de fokker voor 2 nestjes, ze heeft een goed stamboom. Hierover hebben we ook een contract. Fokker is aangesloten bij het raad van beheer en loopt shows met goede resultaten.
Daarbij, heeft ons teefje maar 2 pupjes geworpen, het is een grote hond (ivm eventuele herkenning noem ik haar ras liever niet), en dus willen ze de eerstvolgende loopsheid haar weer dekken. Ze is al 6? Ze heeft al 2 nestjes gehad.
Wat moet ik hier nou mee doen? Ik en mijn vriend hebben er allebei geen goed gevoel bij.....
Begrijp ik het goed dat het mondeling is afgesproken dat jullie teefje 2x terug gaat naar de fokker voor een nestje, omdat je hier verderop zegt dat er niets in het contract staat over het aantal nestjes dat hij mag fokken met jullie teefje?
Hoe staat het er letterlijk?
Leslie90 schreef:Op papier, staat ook in het contract, is de fokker de eigenaar tot ze de nestjes heeft gehad.
Hetzelfde hier.... is er dan geen aantal nestjes genoemd o.i.d.??
Ik zou persoonlijk zelf eerst eens goed laten kijken naar het contract. Vele zelf opgestelde contracten zijn gewoon niet rechtsgeldig!!! Heb je recht op rechtsbijstand?
Laat dit eerst een goed uitzoeken. Het zou mij niets verbazen dat dit contract gewoon niet rechtsgeldig is.
Het is gewoon zeer onduidelijk. Er staat niets over het aantal nestjes dat zij met de hond mag fokken en in welk tijdsbestek dat plaats moet vinden ... toch?
Is er iets afgesproken over de kosten (DA, voeding, verzorgingsmiddelen e.d.) aangezien de hond pas van jullie is als zij haar nestjes heeft? Of draaien jullie daar gewoon 100% voor op?
Wat als er iets met de hond gebeurt als ze bij de fokker is? Wie is er dan verantwoordelijk en neemt alle (medische) beslissingen en wie betaald dan eventueel de kosten?
Een andere optie is de fokker te vragen om jullie teef tot de 8 weken bij de pups te houden. En dan bij het ophalen duidelijk maken dat jullie voldaan hebben aan de afspraak om jullie teef 2 maal te laten dekken en dat dit de laatste keer was. Als er geen aantal dekkingen vermeld staan kan hij hoog en laag springen lijkt me.
Mocht hij dit absoluut niet willen zou ik toch voor de zekerheid jullie teef ophalen, hoe triest dit ook is voor de pups. Dan zou ik een aangetekende brief sturen naar de fokker. Dat jullie voldaan hebben aan de afspraak jullie teef 2 maal te laten dekken en dat hier jullie wegen zullen scheiden. Maar ook dat jullie het er niet mee eens zijn dat de teef al met 4 weken gescheiden werd van de pups.
Dit zou ik dan ook schriftelijk melden aan de rasvereniging en raad van beheer.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-02-14 01:06, in het totaal 1 keer bewerkt