Nieuw hok (kippen)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Nieuw hok (kippen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 16:55

Hi bokkers,

Vandaag heb ik 15 broedeitjes op gehaald met mijn vader. We hebben 4 Wyandotte krieltjes en gister kwam m'n pa opeens met het nieuws dat we de volgende dag eieren gingen halen. Het zijn 10 Chaams hoen eieren en 5 Serama met chabo eitjes (kruisingen en zuivere). Maar omdat het best wel onverwachts was hebben we ook nog geen hok -O- Nou hebben we dus een aantal weekjes voordat ze uitkomen/buiten mogen lopen dus wou ik jullie vragen of jullie ideeën hebben over hoe groot het moet zijn. Ze krijgen sowieso een uitloop, dus het nachthok moet echt alleen voor schuilen en slapen zijn. We willen het hok het liefst zelf maken, voor alle kipjes samen zodat mijn konijntjes in het kippenhok kunnen (is groter).
Dus mijn vragen:

-Hoe groot moet het nachthok zijn voor een aantal Chaams hoenen, Serama's en 4 Wyandotte krieltjes?
-Hoe groot moet de uitloop minimaal zijn?
-Tips of evt bouwtekeningen (heet dat zo? :o ) van een nachthok/schuilplek.

Groetjes Yiruma!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:00

Misschien zou je eens kunnen kijken naar een tweedehands tuinhuisje dat je ombouwt. Want je moet toch wel denken aan 0,5 m2 per kip aan nachthok ruimte. Was als het slecht weer is willen de kippen ook binnen zitten.

Hier kan je zelf ongeveer uittellen hoe groot de buitenren moet zijn:
Citaat:
Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

Laptopmuis

Re: Nieuw hok (kippen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:01

Hebben jullie de eieren trouwens onder een kip gelegd of in een broedmachine?

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:04

Broedmachine, we hebben 1 keer een broedse kip erop gehad maar onze kippen worden niet zo vaak broeds lijkt wel. We hebben al een aantal keer broedmachine gebruikt. Bedankt voor die info op een rijtje!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:17

Oké, maar dan heb je nog eventjes tijd. Want ze zullen pas met 5-6 weken naar buiten kunnen. Ze zullen eerst nog zeker 5 weken onder de warmtelamp moeten.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:42

Jap, dat weten we. We hebben al vaker kuikens gehad van de broedmachine, dus we hebben een warmteplaat ed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:05

Je hebt best een lastige mix. Hele kleine kippen (volwassen nog geen 500 gram), krielen (1000 gram) en flinke hoenders (3000 gram volwassen). Van de chaamse hoenen kan je al geen haan aanhouden, want deze plet de kleintjes als je pech hebt.

Hoeveel chaamse hoenen wil je aanhouden? Met 5 chaamse hoenen en 3 krielen (en x serama's) zou ik gaan voor minimaal 4 en eigenlijk wel 5m2 binnen. Die serama's passen er altijd wel bij. Let erop dat alle drie de rassen een andere dikte qua stok moeten hebben.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:41

Ik kan nog niet weten hoeveel kuikens er uit komen, en hoeveel hanen en hennen we hebben. We willen het liefst wel alle hennen houden, en daarop het hok aanpassen. Misschien is een apart nachthok voor de krielen en serama's en een nachthok voor de hoenders. 4m2 kunnen we wel halen en als het moet, ons tuinhuis zit naast de plek waar we de ren willen maken dus dat zou nog een oplossing kunnen zijn. We hebben al 4 krielen, dus het is denk ik 3/4/5 chaamse en 7 krielen (serama's en wyandotte) gok ik. Zou het daarvoor rond de 7m2 zijn? En dat is dan het binnenhok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

Scheiden vind ik een verstandige keuze. Maar is dat voor jullie te doen?

Dan zou het gaan om 2-3m2 per nachthok.

Edit: maar misschien is het verstandig even te wachten met bouwen totdat de eieren uitgekomen zijn. Dan weet je in ieder geval hoeveel kippen je ongeveer kan verwachten. Vanaf dan heb je nog echt wel een aantal weken, en voor tijdelijk hoeven ze nog niet zo groot. Ze wegen nog niet direct hun volwassen gewicht.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:40

Ik denk dat scheiden wel kan, dus dan 2x 3m2 per nachthok? Wachten is natuurlijk geen probleem.
Misschien is 1 hok van 6m2 en dan een tussenschot met schuifdeur handig ?
Gr Yiruma