Tamme Gans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Tamme Gans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 20:19

Helloww,

wie heeft er een of meerdere tamme ganzen?
ik heb er 1 gehad, een jaartje, vanaf ei tot ie 1 was. toen is ie op de een of andere manier
op de weg gekomen en aangereden... -.-

ik ben aan het denken om in het voorjaar weer een ei op te halen en er weer een zelf uit te broeden. als het gansje groter is kan bij mijn stal, hier lopen meer ganzen :)

kelseyc

Re: Tamme Gans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:20

O nu wil ik ook geen gans :=

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:50

Bij mijn schoonmoeder loopt een tamme gans. Die kwam daar bij de huurders (toen die er nog woonde) ook vaker binnen wandelen :')

Hij wandelt je ook echt achterna en wilt heel graag geaaid worden :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:13

Wel een tamme eend gehad.Hij was verstoten door zijn moeder.Liep ons overal achterna.Hij is samen
met nog een paar dieren doodgebeten door een bunzing in het nachthok.Zijn naam was Marcel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:35

Ik ben als de dood voor ganzen maar heb nog nooit een tamme gans gezien van kortbij, zijn ze echt zo leuk?

De ganzen waarmee ik in aanraking ben gekomen moest ik met een schep of riek achterna anders was ik mijn leven niet zeker. :') Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat mensen ganzen voor hun plezier als huisdier houden. :=

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 23:49

Ja hier hebben we altijd gansjes gehad! Lodewijk is nu wat minder tam dan vroeger maar wat zijn ze toch schattig die ganzen, vooral als ze groot zijn haha.

Hier vond ik Petite met kuikens! Dacht dat de eieren leeg waren.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 7358_n.jpg

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 0153_n.jpg
Mamma Petite met Lodewijk, Boudewijn en Boris. De pappa heette trouwens Fifi!

Mijn Lodewijkje als kuiken
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 8362_n.jpg

Lodewijk al wat groter:
Afbeelding

Ja, ik heb ze nog op schoot nu :')

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 01:22

Ooohhh ik word al helema enthousiast. Ik haal de eieren weg bij een man bij ons in dr straat. Hij heeft een man en een vrouw. De vrouw pikt de jongen dood. Dit is 2 jaar geleden ook gebeurt met de broertjes en zusjes van mijn gans. Het jaar er voor en afgelopen jaarook alles dood. Vandaar dat ik denk ik wel 1 of 2 eieren op haal :-)

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:23

God wat schattig. ik word er altijd zo vrolijk van als ik zo'n hele kudde in zo'n weiland zie :))

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:25

Ik wil al heel lang ganzen maar ben nog niet in de gelegenheid. Zodra we voldoende ruimte om huis hebben komen er zeker 2 of 3 van die beauty's, boerenganzen, van die schommelaars met de buik over de grond, heerlijk!

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:39

Word zo'n met de hand opgevoede ganzen wel een beetje lief, ik ken ganzen ook niet anders dan dat ze heel agressief hun territorium verdedigen. Ik weet overigens niet hoe agressief die houding tegen de eigenaar is. maar voor vreemden (pension klanten op stal) lijkt het me niet fijn. Of zien ze die dan wel weer als eigen. En chimello wordt zo'n moeder ook niet heel boos als je een kuiken pakt? Ik heb vroeger een eend opgevoed maar dat was echt een goeierd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:46

Ze herkennen hun eigenaar wel en kunnen ook best aanhankelijk worden (afhankelijk van het soort gans en hoeveel tijd je er zelf in steekt). Tegen vreemden kunnen ze heel territoriaal zijn.
Er wordt weleens gezegd dat ganzen beter zijn dan een waakhond, gans laat zich namelijk niet omkopen ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 02:52

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:51

Ik ben ook niet goed met ganzen. Heb gewerkt op een camping waar ze ganzen hebben. Die beesten moeten zich doodgelachen hebben om mij :+
Maar voor de eigenaar zijn ze hartstikke lief en willen nog steeds op schoot kruipen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:06

Ik heb een gruwelijk hekel aan die beesten :')
Veel te agressief en te territoriaal. Zijn de beste waakhonden wat dat betreft :D en ik baal als een stekker als meneer en mevrouw gans met hun kroost ons land 'bezetten'. Heb je de hele horde aan het sissen en dreigen als je niets vermoedend langs de sloot loopt. Al kunnen zwanen er ook wat van....
Mooie dieren, achter een degelijk hekwerk waar ze niet langs kunnen of bij anderen op het land }>

Heb wel een tamme kip haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:10

Maar een gans kun je nog wel aan als die je te lijf gaat, een zwaan zou ik liever voor wegrennen :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:11

anneliesdj schreef:
Maar een gans kun je nog wel aan als die je te lijf gaat, een zwaan zou ik liever voor wegrennen :P

Ja, de ganzen schop ik wel aan de kant als het moet, maar een zwaan? Echt niet :')
Helemaal niet als ze met hun (enorme!!) jongen op pad gaan, daar blijft zelfs mijn paard bij uit de buurt! 6 zwanen op oorlogspad zijn niet grappig :')

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:36

Zo hadden wij afgelopen zomer een paar zitten op de oude hooischuur.
Dat waren van die Canadese ganzen je weet wel van die zwart koppen.
Jammer voor hun moest er toch langs en dreigen.
En van het nest afkomen heb 1keer een goed mep gehad van zon beest met zijn vleugel dat voel je wel. :')
Toen die jong uit waren zijn ze helaas door die kraaien gepakt dat vond ik wel erg.
Waren wel mooi zelf hebben we 2 grote witte echt van die helden op sokken maar goed waaks.
Wat betreft zwanen daar ben ik wel goed bang voor en zeker als ze jong en of een nest hebben.
Een klasgenoot dacht stoer te zijn even een ei onder dat beest uithalen.
Zwaan kwam hem na hij viel en de zwaan sloeg hem wel een gebroken arm.
Eigen schuld in mijn ogen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:01

ik vind ganzen ook wel leuk, maar nadeel is dat wanneer ze loslopen, ze alles onderschijten :) Het zijn inderdaad perfecte 'waakhonden'.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:05

Op de kinderboerderij waar ik heb stage gelopen, moesten we omdat er te veel ganzen kwamen... o.a ook wilde brand en canadeze ganzen. De eieren onder de broedende ganzen weghalen. Meestal lieten we er 1 onderliggen. Maar men wat zijn die beesten verschrikkelijk. En meppen en bijten dat voel je wel. Tegenhouden met een plasticen hark en zo snel mogelijk maken dat je wegkomt......

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:13

het lijkt me best leuk, zo'n gans 'waakhond' :D
maar wat doen jullie er dan mee als je er te veel hebt/er genoeg van hebt? Eten jullie ze dan op? sorry voor de gansliefhebbers hier, maar het lijkt me best lekker, vrijeuitloopgans :))