Hond heeft pijn van artrose, hoe lang doorgaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pieneliene

Hond heeft pijn van artrose, hoe lang doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:14

Wij hebben een 12 jarige dalmatiër met het nodige verleden. Voordat ze bij ons kwam toen ze 1,5 jaar was heeft ze van pup af aan opgesloten gezeten in een paardenstal en nauwelijks te eten gehad. Ze kwam bij ons en woog maar 16 kg. Ze is goed bijgetrokken, maar met dit verleden zal haar geen windeieren gelegd hebben.
Nu heeft ze sinds een ruim jaar artrose. Dit is begonnen met een enorm dikke elleboog aan haar linkervoorbeen. Hier kon ze prima mee leven, oude gek als ze is. Ze ontlast hem vaak, maar kon nog genieten van het spelen met onze andere honden.

Sinds een paar dagen heeft ze echter veel meer pijn, Ze wil niet meer mee wandelen en als ze per ongeluk aangestoten wordt door een van de andere honden gilt ze het uit van de pijn. Ze heeft Rimadyl 100 mg voor zonodig waarvan het iets beter wordt, maar niet weg gaat. Nu ligt ze vandaag eigenlijk de hele dag al op haar bed te rillen, van de pijn of kou dat weten we niet...
We zitten met het dilemma, gaan we opnieuw naar de dierenarts om haar opnieuw in te stellen op medicatie of zien we dit als een teken dat ze echt op is? Ik vind het zo moeilijk... Ik hoop dat jullie misschien een bepaalt licht op de situatie kunnen schijnen waardoor we beter kunnen besluiten hoe we nu verder gaan.

Dankjulliewel!

Wilawander

Re: Hond heeft pijn van artrose, hoe lang doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:19

Als het zo extreem is dan is dat niet goed en zou ik er over denken of het niet genoeg is.

Waar ik goede resultaten van gezien is, is homeopatisch instellen op traumeel en zeel en als ondersteuning een kuur met Hyaluronzuur. (Hyalutidin heb ik het laatste gebruikt).

Heb er zelf ook 1 met deze problemen maar als het zo extreem is dan zou ik geloof ik de keus maken om in te slapen, hoe moeilijk ook.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:20

Ze is 12 en ze voelt zich zichtbaar niet al te lekker. Uiteraard is een bezoek aan de dierenarts een aanrader, gewoon om te bespreken en te onderzoeken wat het zou kunnen zijn en of de dosis van de pijnstiller kan en moet worden verhoogd. Hou echter wel in het achterhoofd dat het leven van je hond leefbaar moet blijven en dat medicatie ook allemaal door de organen van het dier moet worden verwerkt en dat dat bij oudere dieren een grote wissel op het lijf kan geven.

Ik ben er altijd voor om goed naar het dier te kijken en luisteren en na het inwinnen van informatie bij een deskundige een zo goed mogelijke beslissing te nemen. Daarbij hou ik in het achterhoofd dat bij een goed leven een goede dood hoort. Een goede dood is ook een tijdige dood, dat is het laatste wat ik dan nog voor mijn dier kan doen.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:25

Ik heb een hond met artrose, spondylose en HD (duitse herder). Ze is nu 10,5. Momenteel doet ze het heel goed op 1x previcox en 1x tramadol per dag. Hiervoor heeft ze ook jaren op novacam gestaan (vergelijkbaar met Rimadyl). Zolang ze het goeddoen op de medicijnen, lekker laten lopen. Maar als ze pijn aan gaan geven........ Moeilijk, heel moeilijk. Je kan je DA nog om advies vragen voor andere (sterkere) medicatie. Luister naar je gevoel, ik weet zeker dat je het weet en voelt wat de juiste beslissing is voor je hondenvriendinnetje....
Sterkte!

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:25

Dankjulliewel voor jullie reacties en het meedenken
Wij zijn ook zeker voorstanders voor een leefbaar leven voor onze honden.. Voorheen veel honden moeten laten inslapen ivm ernstige epilepsie. Op de een of andere manier is de keuze dan een stuk makkelijker gemaakt.. Ik kan het moeilijk uitleggen..

Ik ben het eens dat een goed onderzoek van de DA ook zou kunnen helpen, maar ik twijfel of ik haar dat aan wil doen.. Dan moet alles weer doorbewogen worden en moet ze misschien op de foto.. Ik vind het allemaal zo dubbel, ik wil haar ook nog niet kwijt.. Maar inderdaad wat is nog eerlijk voor haar..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:27

is er een rontgenfoto gemaakt van haar poot??

zo nee,dat zou ik dan eerst laten doen,om in ieder geval botkanker uit te sluiten ( verdikking aan poot en zoveel pijn ook bij aanraken is echt.. :\ scary)... en anders betere pijnstilling,cymalgex is echt een hele goede pijnstiller...

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:35

Wat een vervelende situatie. Kan me heel goed voorstellen dat je de beslissing heel moeilijk vindt!
Wij hebben zelf een sarpla gehad die van jongs af aan HD had. Zij heeft het heel lang volgehouden, ook op medicatie waaronder Rimadyl, en is nog bijna 13 geworden.
Wij hebben de beslissing uiteindelijk genomen toen we haar moesten gaan helpen met opstaan en plassen, dat vond ik echt niks voor haar en ik voelde gewoon dat ze op was en toen heb ik heel radicaal de beslissing gemaakt.
En eigenlijk vond ik dat, achteraf, wel te laat maar je doet wat je denkt dat goed is. Eten en drinken deed ze nog goed dus daar konden we het niet vanaf laten hangen.
Je moet het denk ik vanuit het oogpunt van de hond bekijken: is haar leven nog hond waardig of niet?
12 jaar is een hele leeftijd voor een hond, een dalmatiër wordt gemiddeld zo'n 12 tot 14 jaar, en zoals je zelf al zegt heeft ze een moeilijk verleden gehad. Speelt ze nog wel met de andere honden of dat ook niet meer?
Kun je niet naar de da gaan en met hem/haar goed overleggen? De onze zegt meestal met honden van die leeftijd dat ze in "geleende" tijd leven en dat je blij mag zijn dat ze zo oud zijn geworden en dat ze het goed hebben gehad bij je.
Kan je niet echt advies hierin geven, want vind het zelf ook altijd héél moeilijk. Maar, als je het gevoel hebt dat ze op is en ze duidelijk laat merken dat ze niet meer wil moet je, denk, ik in het belang van de hond denken en afscheid van haar nemen. Tenminste, dat is mijn mening en hoe ik het zou doen, het is en blijft natuurlijk jouw beslissing maar misschien heb je, heel stiekem van binnen, de beslissing al gemaakt?
Heel veel sterkte ermee iig :(:) .

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:42

Als je twijfelt, heb je je besluit vaak al gemaakt. Ik zou ook langsgaan bij de dierenarts om te overleggen. Veel sterkte.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 16:25

Kimmie, er is een jaar geleden een foto gemaakt toen de verdikking net op kwam zetten. Toen was de diagnose artrose. Maar wie weet.. het zou zo maar kunnen dat het nu meer is dan artrose...

Mirmar, dankjewel voor je reactie. en je hebt gelijk net als Ryder, ik denk dat de beslissing diep van binnen al wel is gemaakt.. Ze is nu zichzelf niet, al weet ik zeker dat als er iemand langs komt die ze leuk vind ze door de pijn heen toch idioot doet.. Het is zo'n bikkel.. Ze zal nooit een kik geven, dat ze nu gilt van een duwtje zegt dan natuurlijk ook wel genoeg..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:12

anders tramadol eens proberen. Niet alle honden (ook ik heb er zo 1 gehad) nemen rimadyl goed op. Mijn hond had met volle dosis rimadyl nog pijn. Terwijl na overstap op sashas blend poeder in combinatie met metacam hij maar voor 8 kg lichaamsgewicht metacam meer nodig had (en hij woog er 40).

Metacam (goedkopere versie is novacam) kan je dus ook nog goed proberen. Tramadol kan in combinatie met metacam of novacam gegeven worden doe ik nu ook als mijn huidige hond het erg zwaar heeft (artrose in rug en nek en af en toe behoorlijk last hier van)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:18

Ts, waarom geef je de pijnstillers niet standaard?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:29

Bespreek deze vraag met je da...
Uit je twijfels, hij is de enige die samen met jou de hond ziet.
Sterkte !

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:29

Sorry maar 12 is toch een mooie leeftijd? Je moet je afvragen voor wie je dit doet, want volgens mij doe je je hond hier geen plezier mee en houd je haar dus in leven voor jezelf.

Laat haar gaan, dan kan ze pijnvrij rennen en spelen op de eeuwige velden......

Sterkte want makkelijk is het nooit!

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:34

Mijn vorige hond met ee ernstige arthrose knie, die ook verdikt was heeft het nog jaren op een lage dosis metacam heel goed gedaan. Maar wij gaven het ook dagelijks, een soort onderhoudsdosering. Ik zou nog eens goed overleggen met je dierenarts, dan wordt het misschien voor jezelf ook een stuk duidelijker.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 07:47

Niemand kan deze beslissing voor je maken, we kennen de hond in kwestie niet eens.
Het enige is wel, als het dier er zo aan toe is zoals je omschrijft zou ik zeker effe bij je da langs gaan.
Als je een goede eerlijke da hebt kan die je gevoel en keuze ondersteunen.
Je moet in ieder geval niet uit gaan van een wondermiddel, maar dat wet jezelf ook wel.
Bekijk het realistisch, kijk naar je hond.
Sterkte en wijsheid.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 19:14

Sorry dat ik niet meer gereageerd heb op de laatste berichten, ik heb ze zeker wel gelezen.
Gezien jullie medeleven vind ik het niet meer dan gepast om te vertellen dat we vandaag naar de Dierenarts zijn geweest omdat ze steeds minder goed liep en opstaan steeds moeilijker werd. De dierenarts heeft haar onderzocht en kon moeilijk zeggen of het in de heupen of de rug zat. Ze verdacht de symptomen ervan dat ze een opvlamming van de artrose had. Hiervoor zou ze weer opnieuw op medicijnen ingesteld kunnen worden, waarvan het eventueel beter kon worden, maar ze kon dit niet garanderen, ook gezien de leeftijd.
We hebben toen besloten om haar te laten inslapen..
We wilde haar verder lijden besparen, thuis was ze nog vrolijk maar wandelen enz. vond ze verschrikkelijk. Zo wilde we niet dat ze zou leven. Mijn lieve vriendinnetje..

Bedankt voor jullie medeleven en meedenken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:43

Sterkte met het verlies.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:27

Een moeilijk maar wijs besluit. Sterkte met het verlies.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:51

Heel veel sterkte!

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:01

Als iets liefs je verlaat, blijft altijd nog de liefde.

Heel veel sterkte TS, een erg moeilijk besluit maar waarschijnlijk wel de beste..

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:55

Sterkte...
Helaas moeten wij soms de keuze maken betreffende leven of dood.
Verschrikkelijk moeilijk, maar wel zo eerlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:57

Heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 13:17

Een dappere maar zeer moeilijke beslissing!
Veel sterkte!

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:51

dankjulliewel.
Het was de juiste, dat weet ik. al blijft het pijn doen..