Knippen jullie de nagels van je kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Knippen jullie de nagels van je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:08

Misschien is het wel heel normaal om dat te doen, maar ik heb altijd buitenkatten gehad dus dan was het niet nodig.

Nu heb ik dus 1 binnenkat en de voorpootjes werkt hij zelf goed bij door de krabpaal, maar nu merk ik dat hij met de nageltjes aan zijn beide achterpootjes op het laminaat likt.
Nu vroeg ik mij dus af, is het normaal de nageltjes te knippen en hoe pakken jullie dit dan aan?

Het is geen moeilijke kat dus veel problemen zal het niet opleveren. Maar zijn er dingen waar ik op moet letten en waarmee kan ik dit het beste doen als het nodig mocht zijn.

zonnebloem18

Re: Knippen jullie de nagels van je kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:10

Ik knip ze ongeveer elke 2 weken, beetje behoud van de meubels omdat ze er nog weleens af willen vallen of overheen willen vliegen.
Isis haar nagels knip ik iets vaker, ze zit namelijk graag op mijn schouder en dat doet nogal zeer met lange scherpe nagels.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:10

Het word vaker gedaan ;-)

Ja je moet heel erg opletten op het leven. (bloedvat in de nagel)
Heeft ze donkere of lichte nagels?

Wanneer je dit nog nooit heb gedaan kan je beter vragen aan de dierenarts(assistente) of ze het eens voor wil doen zodat je de volgende weet waar je op moet letten.

Het is erg pijnlijk wanneer je in het leven knipt ;-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:11

Nee, ik doe dat nooit.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:14

Ik heb laatst de nageltjes geknipt van 1. Maar alleen de lichte. Kwam erachter dat er 1 donker pootje was haha.

Dus laat het altijd door de DA doen in vervolg. Als het dan begint te bloeden doen ze er wel van dat spul dat het stopt. 1x mijn caaf geraakt, wat een drama haha

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:15

Nee, ze lopen vaak buiten dus nagels slijten wel

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:16

Ik wel vooral bij de jongste want die wil nogal ruw spelen, of heerlijk op schoot springen en dan missen gevolg mijn handen en benen lagen helemaal open, ook inderdaad voor het behoud van de meubels.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:18

Onze binnenkat klikt ook met de nageltjes, maar wij knippen ze niet. De dierenarts heeft het een paar keer gedaan, maar ik vond het niet zoveel meerwaarde hebben om ervoor terug te gaan. Zelf doen ga ik niet aan beginnen, dat betekent oorlog denk ik }>

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:18

Nooit, ik hoor de nagels ook op het laminaat maar ik doe er niets aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:22

Als ik merk dat ze erg scherp zijn, dan knip ik ze wel. Gewoon even met een nagelknippertje.
Gelukkig hebben de witte nageltjes, dus kan je het leven goed zien.
Maar het is niet altijd nodig. Heb een krabpaal tot het plafond waar ze regelmatig inklimmen en daar slijten zowel de voor als achternageltjes goed van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:24

Wat ik met de kippen doe, is de nagels boven een lichtbron houden. Dan zie je heel goed tot waar je kan knippen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:25

Ik wil dat eigenlijk wel doen, maar ik krijg het in mn eentje niet gedaan. Snoetje tikt ook op het laminaat en ze blijft ALTIJD in mn kleding ed hangen.

Over dat 'slijten' aan de krabpaal... ik weet niet of jullie het weten maaruuhh aan de krabpaal slijten ze geen nagels, maar scherpen ze juist. Ze werken dus wel iets bij aan de krabpaal, maar alleen maar in positieve zin (voor de poezels dan).

De hoesjes worden van de nageltjes gekrabt, en de vlijmscherpe nieuwe nageltjes eronder komen tevoorschijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:26

De dierenarts doet het voor mij.

claudiadvx

ik doe zelfs de nagel van mn hamster:P dus kat kan ook makkelijk deden we altijd zelf. van de konijnen deden we ook altijd zelf en van de hond ook. maar inderdaad oppassen waar het leven zit:)

YankeeBoy

Nee, dat doe ik nooit. Nooit van gehoord ook eigenlijk, maar blijkbaar gebeurt dat weleens?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:27

Hij heeft een mix aan kleurtjes aan zijn pootje zitten.
Het ene achterpootje is niet zo'n probleem denk ik, maar het andere pootje is een beetje een probleem. Dat pootje is gebroken geweest en hij heeft liever niet dat je daar aanzit. Maar voor een snoepje doet hij alles.

Ja dat in het leven knippen ben ik ook altijd een beetje bang voor :o Doe het bij het konijn wel zelf, gewoon met een nagelknippertje maar die heeft alleen maar lichte nageltjes en daar zie het lijntje van het leven heel goed zitten. En het konijn is maar heel klein dus dat doen we even met z'n tweeën.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:28

Van de een wel, maar inderdaad alleen de achterpoten. Word gek van het getik op het laminaat. De ander bijt z'n eigen nagels af, gezellig naast je op de bank :+

Goed kijken waar bij de lichte nagels het leven begint, dan heb je die als basis voor de donkere nageltjes.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:29

Nee dat doe ik niet, ik wil het liefst zo natuurlijk mogelijk houden allemaal. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:29

Ik knip wel de nagels van mijn katten, dat is normaal bij binnenkatten.

Wat ik doe is van 1 pootje tegelijk de nagels knippen. Zodat ze vaker in handen zijn om te knippen, het minder lang duurt en zodat ze ook maar met 1 pootje ineens minder grip hebben. En dan de week erop ofzo een ander pootje. In elk geval nooit allemaal tegelijk.

En als de nagels geknipt zijn krijgen ze wat lekkers, vooral mijn kater blijft tegenwoordig braaf en lijdzaam de marteling uitzitten in afwachting van z'n snoepje.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:29

Amaris schreef:
Ik wil dat eigenlijk wel doen, maar ik krijg het in mn eentje niet gedaan. Snoetje tikt ook op het laminaat en ze blijft ALTIJD in mn kleding ed hangen.

Over dat 'slijten' aan de krabpaal... ik weet niet of jullie het weten maaruuhh aan de krabpaal slijten ze geen nagels, maar scherpen ze juist. Ze werken dus wel iets bij aan de krabpaal, maar alleen maar in positieve zin (voor de poezels dan).

De hoesjes worden van de nageltjes gekrabt, en de vlijmscherpe nieuwe nageltjes eronder komen tevoorschijn.

Ja dat weet ik maar dat voorkomt ook dat ze te lang worden want ze slijten er elke keer toch een klein beetje af. En hij hangt nogal wat in de krabpaal :+

Die hoesjes kom ik weleens tegen en mijn andere kat die trekt ze er altijd af met haar mond. Nagelbijtertje dus en ziet er dom uit :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:31

Ik wil mijn kat ook wel natuurlijk houden :') maar als de dierenarts het niet doet, dan groeien ze in. En zelf doen is geen optie, hij is zo spastisch en begint zo hard te huilen dat ik het idee heb dat ik hem vermoord.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:32

Ja, knip ze regelmatig. Gewoon even de puntjes eraf, ook bij de donkere nageltjes, heb nog nooit in het leven gezeten gelukkig.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:32

Ik heb 2 binnenkatten en wij doen het wel. Ongeveer elke week kijken we even hoe scherp ze zijn zijn ze heel scherp knippen we een puntje. (Om vervolgens binnen een minuut weer in de krabpaal te hangen. -O- )

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:34

Ik doe het nooit maar onze poes tikt ook...

Maar is het heel vervelend voor een kat? die tikkende nageltjes?

En als ik het zou doen danu... weet ik niet of ik het overleef :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:34

:+
Nee ik denk dat ik 1 nagel kan doen voor hij me grijpt :+ Hij krabt niet, hij is meer van het bijten :o
Maar aangezien dat ook tot bloedens toe kan heb ik het liefst eerst tip.

Maar hoevaak doen jullie dat dan? Tot ze weer tikken? Hij tikt nu met beide achterpoten namelijk. Vind het niet erg dat ie tikt, maar het lijkt mij dat het ook niet lekker loopt? Die nagel wordt toch elke keer weer een beetje omhoog gedrukt. Misschien rare gedachtengang hoor :=