wat heeft onze poes ??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isaboy

wat heeft onze poes ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:43

hoi bokkers,

Het viel me al op dat onze poes wat trager aan het worden is van begrip,
ze is al 14 en springen word moeilijker,
Leg een snoepje voor haar neus en ze kijkt je aan waar blijf hij nou?

Nu het euvel ik zag mevrouw zonet plassen op de deksel van de kattenbak ik hoorde het spetteren omdat die bak nog even leeg was andere bak staat er naast wel met grit, nu viel me op dat ik inderdaad al een paar keer geel boven op de deksel zag liggen urine nu dus en dat er wel veel vooraan de bak werd geplast zonder te graven omdat ze op de deksel plast :(:) waar kan ze last van hebben ?
of word ze gewoon een daggie ouder

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:46

Ik denk dat het gewoon ouderdom is, oudere katten kunnen bij voorbeeld dement worden.
Het kan ook een andere oorzaak hebben. Je schrijft dat ze moeilijker springt. Dat is vaak een teken van pijn. Katten laten héél lastig pijn zien maar dit soort dingen zijn daar wel een indicatie van. Misschien eens laten onderzoeken of ze iets van artrose heeft ofzo?

Isaboy

Re: wat heeft onze poes ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:49

Ze springt wel maar heeft meerdere pogingen nodig,
Ze is verder een binnen kat en lekker lui.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:52

Tja, het kan van alles zijn: evenwicht, zicht, iets in haar pootjes. Mijn kat kon ook steeds minder goed springen en die bleek flinke tumoren te hebben in haar longen en voorpootje.

Ik zou als je weer eens bij de dierenarts bent met haar eea na laten kijken, zoals de ogen en dingen als artrose. En tot die tijd in de gaten houden of het verslechtert, en wat voor dingen eventueel van invloed kunnen zijn (zoals de hoeveelheid licht, en of ze bij voorbeeld net een tijd gelegen heeft en misschien daardoor strammer is)

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:59

Ja inderdaad haar zusje hebben we in moeten laten slapen aan tumoren onder haar buik.

Wat mij het meeste zorgen baart is het veranderen van de kattenbak gebruik ze zat daar echt heel onschuldig te plassen alsof ze het niet meer wist en deed ook niet graven,
heb haar ook gewoon uitlaten plassen nog even in de bak gezet maar daar was ze binnen 1 seconde alweer uit.

moet haar nu ook even gaan wassen want heel haar pootjes stinken en zijn geel

Naar de dierenarts ga ik sowieso even na laten kijken wat ons meisje heeft,
maar ben toch bang dat ze nu dement gaat worden,
wat voor aanpassingen zou ik daar aan kunnen doen ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:02

Dat weet ik eigenlijk niet, onze eerste poes is op latere leeftijd dement geworden maar toen woonde ze niet meer bij ons.

Je kat gaat wel netjes op de bak, maar dan dus een lege. Zou het iets met de vulling kunnen zijn? Dat ze dat om één of andere reden niet meer fijn vindt aan haar pootjes?

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:05

Hebben beide bakken een deksel? Ik zou dan de deksel er eens aflaten. Misschien durft ze niet meer zo goed naar binnen oid.

Het is natuurlijk al een oudere kat. Moet ze binnenkort ook weer voor een enting oid naar de DA want dan zou ik haar dan eens goed laten checken. Als dat nog erg lang duurt zou ik eerder gaan om te laten onderzoeken of er niet meer aan de hand is dan alleen ouderdom.

Succes!

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 15:12

Beide bakken hebben inderdaad een deksel zal die er eens aflaten bedankt voor de tip!

Ik ga haar zeker laten checken want dit zit me niet lekker ze moet nog langer mee! <3
ook zal ik eens even andere bak korrels halen heb er nu hout in zitten.

@ : Koper ze ging niet in de lege plassen maar op de deksel van de lege :') :?
en dat liep via de filter zo naar beneden,

Ik hoop dat we de oorzaak snel vinden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:12

Demente katten hebben vaak behoefte aan een kleine leefruimte. Dat maakt het overzichtelijk voor ze. Onze demente kat woonde op het laatst in de garage en dat ging goed. Daarvoor was het soms een ramp. Die deed zijn behoefte op de balustrade van de trap waardoor alles op de trap terechtkwam.

Ben op internet ook wel mensen tegengekomen die hun kat in de badkamer lieten wonen.

Klinkt wel als zijnde dementie maar raar plassen kan ook soms duiden op blaasgruis. Zou inderdaad voor de zekerheid eens langs de dierenarts gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:38

Ik zou eerst maar eens die urine laten onderzoeken misschien heeft ze last van blaasgruis. Als ze weer ergens plast en je kunt het opvangen (bijv een schone! lepel in het plasje steken) breng het dan zo snel mogelijk voor onderzoek naar je DA. Het moet eigenlijk nog warm zijn als je het gaat brengen. Urine van paar uur oud is moeilijker te onderzoeken.
Je zou ook eerst bij je dierenarts zo'n urinekitje kunnen ophalen met pipet om op te zuigen en bakje om het in te doen maar als je gewoon zelf een klein bakje hebt en het opvangt is het ook goed. Als je maar zorgt dat het allemaal schoon is voor gebruik.