Kat blaasgruis, gaat niet weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Kat blaasgruis, gaat niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:46

Afgelopen september werd mijn kat erg ziek. Hij bleek een verstopte urinebuis te hebben. Nadat dit was verholpen zijn we op advies van de DA overgestapt op speciaal voer dat ervoor moest zorgen dat de kristallen zouden verdwijnen.
Echter, twee urine testen verder blijkt dat er nog steeds veel kristallen in de urine zitten. Het risico op nog een verstopping is groot. Natuurlijk wil ik dit niet, dus ik vroeg me af of er hier mensen zitten die hiermee ervaring hebben?
We geven hem nog steeds de brokjes van de dierenarts, hier doen we een beetje water overheen. Verder staan op meerdere plekken water, zodat hij gestimuleerd wordt te drinken. De kattenbak is altijd schoon. Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat hij nogal eens met brood binnen komt. Dit is natuurlijk niet bepaald goed voor hem. Verder plast hij niet erg vaak.
Het gaat om een 3 jarige kater die verder goed gezond is.

kusvoorjou

Re: Kat blaasgruis, gaat niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:47

Hhm wij hebben het zelfde met een 8 maand oude hond... welk voer moest je geven?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:51

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:56

er is geen mogelijkheid dat hij elders nog ander voer wegsnoept?

heef hij AB kuur gehad?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:58

Die van ons had vorig haar ook flink last van blaasgruis kristallen (stuviet).
Bij hem waren de kristallen best groot en zat er eentje flink vast in z'n urinebuis. Normaal is doorspuiten voldoende maar bij hem helaas niet.
Ze hebben hem gekatheteriseerd en zelf dat koste heel veel moeite om het terug te kunnen duwen.
Daarna heeft hij de katheter 24 gehad.
Toen ik hem uiteindelijk weer mocht ophalen, een flinke ab kuur en blaasontspanners.

De eerste paar dagen kreeg hij Specific natvoer en later de blaasgruis oplosser ook van Specific.
Na 6 weken waren bij hem de kristallen opgelost. Maar hij mocht in die 6 weken echt niets anders eten dan zijn eigen brokken.
Nu zit hij op het onderhoudsvoer van Specific.

In het verleden ook een kat gehad met blaasgruis en die deed het ook het beste op die van Specific, op andere merken kwam het bij het onderhoudsvoer terug.

Daihyo

Ik moest mijn blaasgruiskat in het begin ook 1x per dag brokjes en 1x per dag natvoer met een scheutje water geven, zodat de kristallen uitgeplast werden. Zelf dronk hij wat weinig, maar door het hatvoer + water kreeg hij meer vocht binnen en ging dus meer plassen.

En eventueel tijdelijk even binnenhouden, zodat je zeker weet wat hij eet, drinkt en op de bak gaat.

nickynicole

Wij hebben 2 gecatreerde kater die er beide last van hebben al vanaf dat ze 1 jaar zijn (nu 8 jaar). Ik heb verschillend voer geprobeerd. Het gaat nu goed op:
- Na een verstopping alleen zachtvoer geven van Hills. Dit verlaagd direct de zuurgraad van de urine. Natuurlijk na een bezoek aan de DA.

- Hills CD mengen met Hills SD in een verhouding van 3:1. Bestellen via internet en dan een grote hoeveelheid, bespaar je vele euro's mee.

- 's morgens een klein beetje zachtvoer (eetlepel per kat) en dit mengen met water. Zachtvoer haal ik bij de dierenwinkel en is speciaal voor problemen met nieren en blaas maar veel goedkoper dan het voer van Hills.

Maar zorg ervoor dat je kat niet te dik wordt. Dikke katers hebben er veel sneller last van. Nadat onze buurvrouw was overleden zag je onze katten slanker worden en de klachten afnemen (klopt t af). Met andere woorden op de omgeving kan je geen invloed uitoefenen maar probeer het te beperken.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:59

Wij hebben dit nu met onze kat.. Gisteren doodziek weggebracht naar de DA, de DA wist het niet meer en we zijn toen doorverwezen naar de spoedeisende hulp aan de faculteit diergeneeskunde in Utrecht. Daar is hij nu. De vooruitzichten zijn op dit moment goed. De DA zei dat het bij sommige katten nooit meer terugkomt, maar dat sommige katten er nog wel last van kunnen houden. Vaak zelf de urine controleren kan hierbij helpen en dan op tijd aan de bel trekken bij de DA. Over speciaal voer wat dit zou kunnen voorkomen heb ik niks gehoord..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:00

Mijn kat heeft dit ook, wij hebben nu duur voer, van dit merk: http://www.medpets.nl/hills+feline+cd/
Maar dan de brokjes versie, kan die even niet vinden. Mijn kat krijgt alleen maar brokjes.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:05

Mijn kater heeft ook zo'n beetje chronisch blaasgruis (voor de stand van zaken nu moet ik nog even zijn urine bekijken)
Het begon met een flinke blaasontsteking (echt rode urine). Antibiotica en pijnstillers heeft geholpen, gruis heeft ie nog steeds.

Ik voer carnibest (vers voer), hier zou je juist niet verwachten dat hij gruis zou krijgen.
Want juist door de carnibest wordt de PH lager. Zijn PH is echter vrij hoog (telkens tussen de 6,5-7. Meestal tegen de 6,5).

Ik moest uiteraard van de dierenarts speciale brokken voeren.
Ging echt totaal tegen mijn idee van voeren in. Want in brokken zitten koolhydraten, die juist weer voor gruis kunnen zorgen... Maar goed, toch maar proberen. Maar na 3 dagen at hij het echt niet meer. Dus toch maar terug op de carnibest (de variant zonder rijst!)

Ondertussen plast hij wel goed. Ik voel ook regelmatig hoe zijn blaas erbij zit.
Over de carnibest doe ik een klein scheutje appelazijn. In de carnibest zelf zit al veel vocht, dus dat scheelt. Met de appelazijn probeer ik zijn urine wat zuurder te krijgen.
Daarnaast geeft ik een speciale pasta.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... arm/172744

Hoe het er nu bijstaat weet ik dus nog niet. Moet hem even betrappen op plassen.
Kan ik het even opvangen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:16

Misschien moet je verder kijken en een echo laten maken van de blaas.. wellicht heeft hij grotere blaasstenen zitten die helaas door voer alleen niet op te lossen zijn..

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:28

Ik heb een kater die zo slecht reageerde op voer dat na paar katheterisatie veel ab-kuurtjes een operatie enige optie was. Hij krijgt nog steeds blaasgruisvoer(ik geef Consult Blaas(voorheen Consult S+O) gemengd met gewone brokjes) en doet het nu super.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:32

Wij hebben een da die pro vers is (is zelf ook dealer punt van Carnibest) maar raadde het dus wel af in geval het dieet oplossende stadia.
Wanneer het struviet goed was opgelost dan was het juist wel aan te raden.
Nessa schreef:
Mijn kater heeft ook zo'n beetje chronisch blaasgruis (voor de stand van zaken nu moet ik nog even zijn urine bekijken)
Het begon met een flinke blaasontsteking (echt rode urine). Antibiotica en pijnstillers heeft geholpen, gruis heeft ie nog steeds.

Ik voer carnibest (vers voer), hier zou je juist niet verwachten dat hij gruis zou krijgen.
Want juist door de carnibest wordt de PH lager. Zijn PH is echter vrij hoog (telkens tussen de 6,5-7. Meestal tegen de 6,5).

Ik moest uiteraard van de dierenarts speciale brokken voeren.
Ging echt totaal tegen mijn idee van voeren in. Want in brokken zitten koolhydraten, die juist weer voor gruis kunnen zorgen... Maar goed, toch maar proberen. Maar na 3 dagen at hij het echt niet meer. Dus toch maar terug op de carnibest (de variant zonder rijst!)

Ondertussen plast hij wel goed. Ik voel ook regelmatig hoe zijn blaas erbij zit.
Over de carnibest doe ik een klein scheutje appelazijn. In de carnibest zelf zit al veel vocht, dus dat scheelt. Met de appelazijn probeer ik zijn urine wat zuurder te krijgen.
Daarnaast geeft ik een speciale pasta.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... arm/172744

Hoe het er nu bijstaat weet ik dus nog niet. Moet hem even betrappen op plassen.
Kan ik het even opvangen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:35

Bij mijn kat heeft het 12 weken geduurd voordat de kristallen weg waren. Hij kreeg s/d van Hill's.

Geef je de gewone Urinary of de Urinary high dilution (weet even niet of ik het goed schrijf). De gewone Urinary is het onderhoudsvoer en de high dilution is degene die gruis oplost. Wij hebben nog niet zo lang geleden een vertegenwoordiger van Royal Canin over de vloer gehad en deze heeft het toen uitgelegd. Als je de normale Urinary geeft klopt het dus dat het gruis niet opgelost wordt.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:51

Ik dacht dat RC S/O wel struvietoplossend was, kreeg mijn blaasgruiskater ook voorgeschreven (13 jaar terug).
RC high dilution kende ik niet, is dat niet gewoon een extra variant voor slechte drinkers, net als moderate calorie er is voor de zwaardere medepoes?

Hills S/D is een goed alternatief (voerden wij bij het asiel altijd), C/D is naar mijn weten "onderhoudsbrok", en dus niet struviet oplossend. De tip van natvoer is een goede optie om extra vocht binnen te krijgen, op dit moment wel van een struvietoplossende variant natuurlijk.

"Mijn" kater is na verloop van tijd overgegaan op Carnibest en de klachten zijn niet teruggekomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:55

Binnen houden, zolang hij nog buiten allerlei ander voer kan eten, kan je zijn dieet onvoldoende aanpassen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:58

Behalve dieetmaatregelen zou je nog kunnen proberen het drinken nog meer te stimuleren. Je hebt meerdere bakjes staan, maar ik neem aan dat dit gewone bakjes zijn? Veel katten zijn dol op stromend water namelijk. Er zijn tig soorten waterbakken op de markt, van goedkoop tot duur. Ik heb er eentje op een looproute staan en de meeste katten nemen toch vaak even een paar likjes water mee als ze er langs komen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:03

Onze kat eet na 8 jaar nog steeds die van Hills S/D.
We hebben hem aangeleerd dat hij alleen van die brokjes mag eten en toen hij weer gewoon voer wilde, vertikte hij dat te eten, want hij mocht alleen die andere brokjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:09

A Vogel heeft druppels, Solidago en dat werkt goed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:24

In 2009 is mijn Kiddy overleden aan de gevolgen van blaasgruis. Hij kreeg RC Urinary te eten, maar dat hielp niet. Uiteindelijk zijn we hem Caribest gaan voeren (verzuurd met cranberry, vitamine C + Eurologist erdoor), maar ook dat heeft niet mogen baten.

Afgelopen zomer hebben wij bij een van onze katers een penispuntamputatie laten uitvoeren, dit na bijna een jaar halen en brengen, maar dit was ook geen succesverhaal (littekens en vergroeiingen in zijn urinebuis). Nu is hij 'als nieuw' *klopt af* Wel zal hij gevoeliger blijven voor blaasontstekingen.

Ik heb op dit moment nog 3 katers (waarvan ook eentje eenmaal gruis heeft gehad) en de 'ex-kater', maar hierna geen katers meer, alleen poezen.

Vraag me niet wat de oplossing is om dit te voorkomen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:34

Eerder gevraagd hier, hoe is zijn gewicht?

Onze kater was 11 maanden toen hij verschrikkelijk verstopt zat (heerlijk met de kroonswisseling, auww..). 3 dagen op rij daar geweest, 48u met katheter in gelopen. Als eerste advies kregen wij mee om hem te laten afslanken en drinken aantrekkelijker te maken.

Inmiddels is hij keurig slank en hebben wij een fonteintje voor hem aangeschaft. Sinds het fonteintje drinkt hij meer en gaat hij regelmatiger naar de bak.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:40

Idd moet de kat eerst 6 weken op Urinary High Dilusion (van Royal Canin) Dit breekt idd de kristallen af en zo verdwijnen ze. De gewone Urinary is daarna om het te voorkomen.
Ik heb mijn kat al jaren op dit voer en hij doet het er super op, vind het ook erg lekker. Altijd een vers bakje water ernaast en buiten staat altijd een bak met regenwater (vind hij lekker)
Toen ik na een aantal jaar twijfelde of het nog wel goed ging ivm heel veel muizen eten, heb ik hem weer 6 weken op de High Dilusion gezet voor het geval dat.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:57

Bedankt voor alle tips, ik heb er zeker wat aan. Ik ga nog even met de DA overleggen voor het voer en hem de komende tijd in onze eigen tuin houden. Ook de tips voor meer drinken ga ik uit proberen.

Hij heeft trouwens een goed gewicht (5 kg, grote kater), maar is voorheen wel te dik geweest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:23

mijn kat had het ook heel erg, tot twee keer toe. Ik ben niet zo van het brokken voeren, maar na twee zakken urinary high dilution staat hij nu op urinary gewoon of zoiets. En ik voer hem 's avonds gehakt of vis, om hem toch nog rauw vlees te geven. Rauwe kip geef ik niet meer, ik heb het idee dat het daar erger van werd.