Labradoodle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:08

Uitvinder labradoodle heeft spijt: "Heb een Frankenstein gemaakt"
Wally Conron (85), begin jaren tachtig de uitvinder van de 'labradoodle' (kruising labrador en poedel), heeft spijt. "Ik heb een Frankenstein gemaakt", zegt hij berouwvol in de krant The Times. Labradoodles zijn op 10 en 11 februari voor het eerst toegelaten op de prestigieuze Westminster Kennel Club Show in New York.
De labradoodle ontketende een mode-rage waarin tal van andere kruisingen zoals de cockatoo (cocker spaniël-poedel), golli (golden retriever-collie), dorgi (welsh corgie-dashond, maltipoo (malteser-poedel), puggle (mops-beagle) en shorkie (shih tzu and yorkshire terrier) ontstonden. Zeker in de Verenigde Staten zijn dit soort 'designer-honden' razend populair. Volgens Conron had hij de beste bedoelingen - de labradoodle is goed voor allergische mensen - maar opende hij de doos van Pandora. "Want ze verenigen de rastypische ziektes van zowel labradors als poedels in zich. De heupdysplasie van de labrador en de oogproblemen en de Ziekte van Addison van de poedel."
Vrij van genetische defecten
Belgische kwekers zoals Masha Heijnis van Starline Australian Labradoodles uit Kalmthout wijzen erop dat tweede generatie doodles zoals zij ze kweekt, de Australian labradoodles, vrij zijn van deze genetische defecten. In de Australian labradoodle zit ook cocker spaniël ingekweekt. Ze worden volledig genetisch getest en worden enkel verkocht op voorwaarde dat het nieuwe baasje ze steriliseert of castreert, zodat er enkel met geteste fokdieren kan gekweekt worden. Een goede Australian labradoodle kost gemiddeld 1.700 euro, terwijl de vaak al kapotgekweekte labradoodles die je op zoekertjessites vindt soms tot de helft goedkoper zijn. "Wereldwijd werken fokkers eraan op de Pure Australian Labradoodle te laten erkennen als nieuw ras", zegt Heijnis.
Fred Denayer, oud-voorzitter van de Koninklijke Maatschappij Sint-Hubertus, geeft Wally Conron gelijk. "Er is niets mis met bastaarden, maar als het een soort modefenomeen wordt zoals nu, ben ik tegenstander. Kynologisch is er geen enkele reden om honden doelbewust te kruisen. Wereldwijd bestaan er al 350 erkende hondenrassen. Met die nieuwe kruisingen wordt ingespeeld op de domme ijdelheid van mensen die iets speciaals willen hebben."

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:16

Pardon ? Met die nieuwe kruisingen wordt ingespeeld op de domme ijdelheid van mensen die iets speciaals willen hebben

Is zo elke rashond niet ontstaan dan ? Door de domme ijdelheid van mensen ? Zitten we daarom nu niet met rassen die compleet kapot gefokt zijn ?

Wat een domme opmerking, waarschijnlijk gemaakt door een ijdele tegenstander.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:23

inderdaad wat een raar verhaal

ik heb een chipoo, een kruizing tussen chihuahua en toypoedel
heerlijk hondje mét krulvacht , wat fijner van snit en een guitiger kopje als de poedel
karakter echt super, wat meer schoothond als de poedel, erg rustig, blaft nauwlijks maar wel speels en intelligent ♥

corine1981

Re: Labradoodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:27

Mwagh, ik ben het wel eens dat er geen noodzaak is om nog meer zgn rassen te kweken, er zijn er al veel en vaak gaat het niet helemaal lekker (kijk maar naar de asiels die vol zitten met herder kruisingen etc)
Maar misschien is dat ook wel te danken aan de brood en sommige hobbyfokkers die geen noodzaak zien in het uitdenken van mogelijke problemen bij kruisingen (zowel karakter en gezondheid).

En ik ben het met Bassenqua eens dat de meeste rashonden wel zo ontstaan zijn natuurlijk. Of om beter te voldoen aan het gebruiksdoel, en helaas later met de komst van shows om aan een bepaalde modegrill te voldoen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:27

Wat is er dom aan die opmerking? Hij beweert niets over bestaande rassen, alleen over deze nieuwe kruisingen. Er zijn inderdaad al genoeg kapotgefokte rassen, dat lijkt me nou net een prima reden om er niet nog eens 10 bij te maken. Overigens zijn rashonden ooit ontstaan met een bepaald doel. Jacht, wild ophalen, waken, schapen drijven, de kudde verdedigen. Het is ijdelheid en onnozelheid die zorgt dat populaire rassen steeds meer worden doorgefokt en daarmee steeds ongezonder worden. Als je twee rassen steeds ongezonder doorfokt en dat vervolgens gaat kruisen maak je gewoon een nieuw, ongezond ras. Je kan je veel beter richten op het gezonder maken van de bestaande rashonden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:34

Bassenqua schreef:
Pardon ? Met die nieuwe kruisingen wordt ingespeeld op de domme ijdelheid van mensen die iets speciaals willen hebben

Is zo elke rashond niet ontstaan dan ? Door de domme ijdelheid van mensen ? Zitten we daarom nu niet met rassen die compleet kapot gefokt zijn ?

Nee, rashonden hadden ooit een functie. Daar zijn ze voor gefokt en ooit waren het sterke honden. De honden die niet gezond genoeg waren maakten ze af. Ze hadden niks aan een hond die niet kon werken.

De labradoodle is een hype geworden omdat ze zogenaamd de enige honden zijn die geschikt zijn voor mensen met allergie. Nou, ik heb er 2 in huis die ook prima geschikt zijn, en geen labradoodles zijn. Daarbij worden ze extreem jong gecastreerd, voor ze naar een nieuw huis gaan en zijn de bedragen enorm hoog. Vooral dat jonge castreren vind ik vreselijk. Hoe sloop je de genen... Je krijgt dan weer een enorm smalle fokbasis en dat is nu net het probleem bij veel rassen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:48

Machie schreef:
Bassenqua schreef:

Nee, rashonden hadden ooit een functie. Daar zijn ze voor gefokt en ooit waren het sterke honden

Juist, dat zeg je precies goed, en door de domme ijdelheid van mensen is dit uit het oog verloren en zitten we nu met véle ongezonde hondenrassen. Hadden ze dit maar niet uit het oog verloren en het minder belangrijk gevonden om achter een plaatsingsbordje op tentoonstelling te staan.

Proberen om de rashond weer gezond te krijgen ? Hoe had je dat in je hoofd ? Dat gaat vele jaren langer duren dan een nieuw gezond ras te creeeren.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:57

Bassenqua schreef:
Juist, dat zeg je precies goed, en door de domme ijdelheid van mensen is dit uit het oog verloren en zitten we nu met véle ongezonde hondenrassen. Hadden ze dit maar niet uit het oog verloren en het minder belangrijk gevonden om achter een plaatsingsbordje op tentoonstelling te staan.

Proberen om de rashond weer gezond te krijgen ? Hoe had je dat in je hoofd ? Dat gaat vele jaren langer duren dan een nieuw gezond ras te creeeren.

Ik heb niks in mn hoofd hoor. Enige wat kan is vers bloed inkruisen. Maar een 100% gezonde hond krijg je nooit. Die hadden we ook nooit. En een nieuw gezond ras creeren? Hoe dan? Als je uit de slechte basis iets halen moet.... Nog erger vind ik al die hondjes met plopogen, geen neus en een luchtpijp die zo nauw is dat de hond amper adem kan halen. En dat noemt men dan schattig *huil*
Ik geef ook weer niks om showuitslagen. Ik heb liever een hond die werken kan :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:17

De term "kynologie" is sowieso een aanfluiting.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:37

als ik het woord labradoodle lees dan lees ik al 'zieke hond' echt ongelofelijk hoeveel je er tegenwoordig ziet met gezondheidsproblemen. Ideale kruisingen voor dierenartsen!!

Van mij mag men kruisen zoveel als men wilt vooral doen en kan het alleen maar stimuleren. Echter graag wel met goed geteste en gezonde ouderdieren. Niet beginnen met vroegcastraties en wel een afstammingsbewijs mee geven met de testen erop van ouders en grootouders enz. Daarna lekker verder gaan met kruisen maar blijven testen en registreren. Krijg je weer gewoon gezonde sterke honden uit en karakters kan je nog ongeveer verwachten aan de hand van het afstammingsbewijs en deels blijft het sowieso altijd afwachten.