Cavia's worden steeds dunner

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RSJami

Cavia's worden steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:11

Hooi bokkers!

Ik heb 2 cavia's van beide 4 jaar oud. Ik ben er van bewust dat dit oud is voor een cavia!
Nou eten ze beide gewoon goed, maar ze komen niet aan. Ze vallen zelfs af!
Ze staan al hun hele leven buiten. Ze hebben altijd hooi en kunnen altijd gras eten. Ze krijgen iedere avond 2 handjes voer van 2 verschillende merken. Ook dit krijgen ze al hun hele leven. Verder hebben ze altijd water (ze drinken juist heel veel)
Ze hebben een gewoon goede wintervacht maar als je daar overheen gaat voel je de ruggengraat.

Ik denk zelf dat het gewoon ouderdom is, maar ik wil toch even de zekerheid van jullie :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:13

Joh cavia's kunnen nog veel ouder worden. :) Hebben ze miss last van wormen, luizen of andere vieze beestjes?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:14

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:18

4 oud is normaal niet zo heel erg oud, gemiddeld worden ze een jaar of 7.

Het is een vieze winter, en cavia's kunnen heel slecht tegen vocht, dus zorg dat ze goed droog en warm zitten. Wat je kunt proberen is het hok te ventileren door er extra wanden in te doen en die met stro op te vullen, en ze gedurende de natte dagen ook niet op de grond te houden (weet niet wat voor een hok je hebt?) Ook uit de wind en regen natuurlijk.
Verder kunnen ze natuurlijk ook wormen hebben, dus een wormenkuurtje kan geen kwaad. Misschien wat extra vitamine C, aangezien dat nu niet zo in het gras zit (en het is veel te vochtig en koud op het gras). Cavia's zijn trouwens een van de weinige dieren die niet zelf vitamine C kunnen aanmaken, dus dat moet je echt bijvoeren in de winter, met wat penen ofzo.

Succes!

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:19

Kimbers schreef:
Joh cavia's kunnen nog veel ouder worden. :) Hebben ze miss last van wormen, luizen of andere vieze beestjes?

Ik heb hier een boekje waarin staat dat cavias meestal 4-5 worden, maar ik vond dat ook al vrij jong :+
Ik denk niet dat ze luizen hebben. 1 is langharig en borstel ik elke dag, maar ik zie nooit wat opvallends..
Wormen heb ik nog nooit van gehoord bij cavia's. Zijn er andere manieren om dat te herkennen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:20

RSJami schreef:
Kimbers schreef:

Ik heb hier een boekje waarin staat dat cavias meestal 4-5 worden, maar ik vond dat ook al vrij jong :+
Ik denk niet dat ze luizen hebben. 1 is langharig en borstel ik elke dag, maar ik zie nooit wat opvallends..
Wormen heb ik nog nooit van gehoord bij cavia's. Zijn er andere manieren om dat te herkennen?

staat daar niets over in dat boekje?Lees anders even dat linkje wat ik gepost heb.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:24

Is ze langharig en loopt ze wel gewoon buiten over de grond? Heel snel naar binnen, of een hoger buitenhok met binnenverblijf verplaatsten, met dit vieze weer hebben ze zo een longontsteking te pakken.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:25

Tanden al laten controleren bij de dierenarts?

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:28

Het hok is vrij simpel. Er is geen 'verdieping' op de grond. Het is een ontzettend simpel buiten hok met een nachtgedeelte (helemaal afgeschermd) en een gedeelte met gaas. Daar hebben wij zelf een trappetje naar beneden bij gebouwd. Waar ze dan uit komen op steen/zand. Vanuit daar kunnen ze weer op het gras. 's avonds en 's nachts is het gedeelte naar buiten dicht. Hok zelf staat uit de wind en regen.
Ze krijgen ook iedere dag groente en fruitschillen, maar net wat wij eten.
Misschien nog om erbij te vermelden; ze zijn wel gewoon zo vrolijk en druk als anders

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:30

Ze kunnen wormen hebben, zeker omdat ze buiten lopen. Maar in de winter kunnen ze ook gewoon meer voer nodig hebben. Ook kunnen ze last hebben van hun tanden. Ik zou beginnen met ze dubbel zoveel voer te geven, en ga ze wegen.

Ik ben in oktober 2 cavia's verloren, broertjes, van 5.5 jaar. De ene is overleden omdat hij niet meer begon met eten (hij had last van zijn kiezen en is daarvoor behandeld, maar bij autopsie bleken nog een heel handje kwalen, o.a. een nierafwijking), de andere is een week later ingeslapen met nierfalen.

Op het laatst vielen ze hard af, Floris, nummer 2, viel 25 gram af in 24 uur. Hij woog met zijn hoogtij-jaren 1350 gram en is uiteindelijk met 525 gram ingeslapen.

Had ik ze gewogen, had ik Gardov, nummer 1, mogelijk weten te redden. Floris niet, maar Gardov mogelijk wel. Ze moeten echt genoeg blijven wegen.

Ontworming: http://www.diergeneesmiddel.nl/product_ ... cts_id=333

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:30

kijk eens op het cavia forum daar staat heel veel informatie en kan je je vragen stellen die beantwoord worden door mensen met vaak heel veel ervaring.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:32

Meestal worden ze wel snel sloom van longontsteking/verkoudheid, eerder dan dat je doorhebt dat ze mager worden...
Dan denk ik toch wormen of inderdaad de tanden, even laten controleren door een kenner of DA

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:32

Als je het aan de da vraagt, zal die waarschijnlijk ook zeggen dat ze gemiddeld 5 jaar oud worden. In de boekjes staat een veel langere (theoretische) levensduur, maar dat redden ze vaak niet. Als ze goed eten en drinken en beweeglijk zijn, zou ik hooguit nog een panacurtje erin stoppen eventueel, maar verder niet te veel aan rommelen.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:37

Ik heb even bij mijn moeder gevraagd en zij ontwormt de cavia's eens in de zoveel tijd.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:39

ik ontworm mijn 12 mannelijke cavia's nooit? :)
en ze zijn nog steeds gezond.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:41

wat ik zelf bij mijn cavia's ook had is vitamine druppels in het water en die konden heel de dag onbeperkt voer eten uit een bak. en flink wat groenten kregen ze elke dag toegestopt. zoals witlof enzo.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:44

Ilse_123 schreef:
Is ze langharig en loopt ze wel gewoon buiten over de grond? Heel snel naar binnen, of een hoger buitenhok met binnenverblijf verplaatsten, met dit vieze weer hebben ze zo een longontsteking te pakken.

Maar mag ik dan vragen waarom een langharige dan niet buiten op de grond mag lopen en een kortharige wel?

geerke

Re: Cavia's worden steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:52

maar ze worden toch niet allebei mager omdat ze vier jaar oud zijn?Dan is er iets anders aan de hand lijkt mij.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:53

lang haar sleept over grond en door het gras en wordt nat, daar hebben die kortharige niet zoveel last van, al hield ik die in de herfst en winter ook van het gras af.

Als de ene wormen heeft, heeft de andere dat waarschijnlijk ook en dan worden ze allebei mager.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:57

Ilse_123 schreef:
lang haar sleept over grond en door het gras en wordt nat, daar hebben die kortharige niet zoveel last van, al hield ik die in de herfst en winter ook van het gras af.

Als de ene wormen heeft, heeft de andere dat waarschijnlijk ook en dan worden ze allebei mager.

Dus ik kan ze beter van het gras afhouden? Is zand dan wel oke? Ik vind het namelijk best zielig voor ze als ze de winter binnen moeten zitten terwijl ze hun hele leven buiten zijn geweest

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:03

Er staat steen/zand in je beschrijving, steen en zand is prima, zolang ze er maar gewoon niet heel erg nat aan hun buik van worden.

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:08

Oke! Ik ga morgen of overmorgen toch maar eens langs bij de dierenarts om ze te laten controleren!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:29

Ook Cavia's horen ontwormt te worden.

Sanne1994_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:34

Ik weet niet of het al gezegd is, maar die van ons werden ook steeds dunner, en daar waren de tanden te lang geworden. De dierenarts kan ze afknippen/zagen!

RSJami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 14:42

Sanne1994_ schreef:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar die van ons werden ook steeds dunner, en daar waren de tanden te lang geworden. De dierenarts kan ze afknippen/zagen!

Maar dan eten ze toch niet meer, waardoor ze dun worden?