Goudvissen op schip ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Goudvissen op schip ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 12:32

Ja, dat is eigenlijk mijn vraag,..
...kun je goudvissen houden op een schip ?
Ik meen me te herinneren dat ik ooit eens gehoord of gelezen heb dat je (goud)vissen bijvoorbeeld niet op luidsprekerboxen moest zetten omdat die trillingen niet goed voor hun zou zijn, dit omdat de trilling gevaar zou oproepen bij de vissen en de vis dus in constante stress zou leven en uiteindelijk dood zou gaan,..
Nou is het op een schip wel iets anders maar daar kan et natuurlijk ook regelmatig schudden enzo, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of hier iets van weten ?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Goudvissen op schip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:36

Oh, interessante vraag. Ik denk zelf dat het wel kan, maar dat je wel een hele stabiele en heel flink gekitte bak moet hebben.

Door de schommelingen van het schip kan er natuurlijk wel veel druk komen te staan op de lijmranden van aquaria, tel daarbij op dat goudvissen een flink aantal liters water nodig hebben...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:50

Goede vraag is ook, wat voor schip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:51

Intressant, ben er benieuwd naar.

Verder denk ik overigens hetzelfde als San87

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:26

Het is een vrachtschip van 80 meter, het schommelen valt over het algemeen wel mee normaal, alleen met inhalen en achteruit varen kan het flink rammelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:26

Oké. Je zit namelijk met de krachten die het water uitoefent op de wanden van het aquarium, aquaria kun je ook niet 'scheef' neerzetten, dan barsten de kitranden. Leg je vraag anders eens voor aan de aquariumbouwers bij Veldhuis Aquaria. Die maken ook de gekste dingen, ik denk dat zij je beter kunnen adviseren dan wij kunnen :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:31

Het lijkt me dat je een aquarium cardanisch wilt ophangen. Dan vang je alle schommelingen etc op. Je zou moeten zoeken naar een cardanisch opgehangen platform (iets waar normaal een kookplaat op gezet wordt?) waar je je aquarium op zet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:06

Een hamster is mss een simpeler oplossing...
(Of worden die zeeziek?)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 11:49

Ik heb nu van andere schippers of hun kinderen gehoord dat ze jarenlang aquariums aan boord hebben gehad, het schijnt dus gewoon te kunnen.
Ik heb laatst mijn bak van 60 cm op de badkamer gezet en gevuld en deze regelmatig in de gaten gehouden, moet zeggen dat het water vrijwel in alle omstandigheden gewoon stil blijft staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:54

De trillingen van een speaker zijn voor weinig dingen echt goed. Een schip heeft bewegingen die het water opvangt, hierdoor kan het prima. enige probleem wat je hebt is dat je een behoorlijk grote bak nodig hebt wil het water niet over lopen en je toch genoeg liter over houden denk ik zo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:57

Ik heb laatst nog op TV iemand gezien die dat had, in zo'n programma over vissers. Die had dacht ik z'n aquarium niet helemaal vol, zodat het water er niet zo snel overheen zou klotsen.

* gaat even zoeken*

EDIT: Gevonden. Het was het programma over Urker Vissers. Ik weet alleen niet meer welke aflevering.
http://www.uitzendinggemist.nl/programm ... er-vissers

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:06

*krijgt inspiratie voor het onderwerp van mijn essay voor het vak phyisch transport verschijnselen/vloeistof mechanica*
:)*

Een erg interessante vraag. Denk dat het voor de vissen weinig uitmaakt tenzij er een soort resonantie plaats gaat vinden in de bak...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:08

MariekeS_ schreef:
*krijgt inspiratie voor het onderwerp van mijn essay voor het vak phyisch transport verschijnselen/vloeistof mechanica*
:)*

Een erg interessante vraag. Denk dat het voor de vissen weinig uitmaakt tenzij er een soort resonantie plaats gaat vinden in de bak...

Voor de vissen inderdaad niet. Maar voor de kitranden is het wel belangrijk dat de bak stabiel staat.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:06

Nee klopt. Maar de waterdruk in bewegend water is natuurlijk anders dan in stilstaand water... sommige vissen zijn misschien ook niet geschikt voor die druk...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:03

MariekeS_ schreef:
Nee klopt. Maar de waterdruk in bewegend water is natuurlijk anders dan in stilstaand water... sommige vissen zijn misschien ook niet geschikt voor die druk...

Dat is zo, inderdaad.