welk voedsel voor hond met voedsel mijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharlesZ

welk voedsel voor hond met voedsel mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:45

Hallo!

Nu zijn we met onze hond een paar weken terug naar de dierenarts gegaan voor een allergietest en daaruit is gebleken dat onze hond voedsel mijt heeft. Dit houdt in dat hij geen brokjes meer mag hebben en geen koekjes meer. Nu zijn we nog een beetje aan het bedenken welk eten we nou beter kunnen geven, iemand enig ervaring met een hond met voedsel mijt? Zo ja wat geef je hem/haar dan? We zijn nu wel overgestapt naar vers vlees, omdat hij dus geen brokjes mag, maar dit heeft 100 euro gekost voor een kleine drie weken.. dus kent iemand iets dat goedkoper is dan dit? Het gaat over een Dalmatiër reu van ong. 32 kg.

Alvast bedankt :)!

Mizora

Re: welk voedsel voor hond met voedsel mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:34

Wat voer je nu qua vers vlees? Want dat moet echt goedkoper kunnen. (en hoeveel krijgt hij per dag?)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:36

wil je me eerst eens uitleggen wat voedselmijt is?
Mijt weet ik,die graaft gangetjes onder de huid...ook wel schurft genoemd.
Nu voedselmijt...wat is dat?

Noek_Bronco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:40

Ik weet ook niet wat voedselmijt is, werkelijk nog nooit van gehoord. Maar dat vers vlees dat jullie geven is inderdaad wel gigantisch duur! Kan inderdaad een pak goedkoper.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:42

ik betaal een euro per kilo vlees,wel diepgevroren.Gemalen kip,botten,vlees samen.Maar dat komt uit Bretagne.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:46

Pfoe dat kan zeker de helft goedkoper. Zo duur hoeft KVV niet te zijn. Carnibest om als voorbeeld te geven kost 3,- per kg. Laat je hond eens in die 3 weken 15 kg eten dan kom je qua kosten op 45,-. En het kan nog goedkoper.
Beloningen is ook gewoon even een kleine zoektocht in wat betaalbaar is. Ik geeft hier gedroogde sprotten die ik bij zooplus koop. Een zak kost dacht ik 7,- en ik doe er voor de kooiker bijna een maand met een zak.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:49

Carnibest is goed!
lees je anders eens in over het zelf bereiden en inpotten van vers voer (zowel groente als vlees)
is niet duur en kan wonderen doen voor de gezondheid van je hond :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:51

Wat TS bedoeld is niet dat haar hond voedselmijt heeft, maar dat haar hond overgevoelig is voor voedsel mijt.

In eigenlijk al het van te voren bereide voer (ja, ook onze koekjes :D :+ :+ ) kunnen voedermijten zitten.
Sommige honden zijn gevoelig voor die mijten/stukjes mijt in hun eten en gaan daar heel erge huidklachten van krijgen.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:56

Een klant van mij heeft een hond welke hier ook last van heeft.

De oplossing bij hun is de zak een week in de vriezer leggen, hierdoor gaan de mijten dood en kan de hond veilig zijn brokken eten.
(dit zelfde gebeurt ook met zijn koekjes ;-) )

De meeste honden reageren het beste op vers vlees, wanneer je de kosten (grote hond kost nu eenmaal meer dan een kleine) welke toch relatief hoger liggen dan brok op kunt brengen is het absoluut een super oplossing!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:09

ik ben met 2 grote honden (30 en 36 kg) op zijn goedkoopste als ik volledig kvv voer 55 euro kwijt per maand samen dus! Als ik meer barf voer dan ben ik nog veel goedkoper uit. Vooral in de zomermaanden doen ik dat en dan ben ik soms maar 30 á 35 euro per maand kwijt voor 2 honden.

Echter ik geef zelf dan regelmatig duurder vlees erdoor en dan kan het zo duur worden als dat ik zelf wil natuurlijk.

Lotgering en smuldier zijn de goedkoopste kvv's echter de kwaliteit is ook niet optimaal in alle gevallen. Daarom wissel ik af met allerlei merken en soorten (wil ook minimaal 5 diersoorten per week voeren).

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 17:42

Carnibest kost minimaal 3,75 per kilo, en dat loopt best aan hoor, als je hond flink eet. Mijn reu stond op een gegeven moment op een kleine kilo per dag, dan tikt dat goed aan :P Het kan zeker goedkoper. Naturis, Lotgering, Smuldier bijvoorbeeld.. Het is even uitvissen wat voor jouw hond werkt en waar ie het goed op doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:09

Die boef van mij eet 1200 gram per dag..... ik voer lotgering. Prima voer en veel goedkoper.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:37

Neej schreef:
Carnibest kost minimaal 3,75 per kilo, en dat loopt best aan hoor, als je hond flink eet. Mijn reu stond op een gegeven moment op een kleine kilo per dag, dan tikt dat goed aan :P Het kan zeker goedkoper. Naturis, Lotgering, Smuldier bijvoorbeeld.. Het is even uitvissen wat voor jouw hond werkt en waar ie het goed op doet :)

Ah ik zie het ja. Ik dacht altijd dat het 3 euro de kilo was voor Carnibest. Voor naturis betaal ik 3,00 per kg.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:16

Naturis is goedkoper idd, en hier ook beter te verkrijgen dan CB.. Helaas laat die van mij hele vieze windjes op Naturis :') Daarom ook: Even kijken waar je hondje het goed op doet :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:28

Jeutje, 100 euro per 3 weken? Mijn hond weegt 26kg, kost me 25 euro per maand ongeveer. Je hond eet... 700g per dag ongeveer? Dan zou je nu een kvv van bijna 7 euro/kg geven. Haaksbarf ofzo?

Tinlo is goed, maar ook duur. Zo'n 4,50/kg gemiddeld (afhankelijk van smaak).
Je zou natuurlijk af kunnen wisselen met bijv. Lotgering of Smuldier om de kosten wat te drukken.
Maar als je hond veel eet, is het misschien nog wel het goedkoopst om zelf een KVV samen te stellen.
Dus gewoon gemalen spiervlees, orgaanvlees en botten te kopen. In goede verhouding bij elkaar gooien en je hebt je eigen KVV. Je zou er ook voor kunnen kiezen om gedeeltes niet te malen.
Ongemalen vlees geven (BARF) is het goedkoopst. (Dat doe ik dus)

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 17:16

Hallo, dank jullie wel voor de antwoorden!
Onze hond eet 1000gram per dag, hij heeft namelijk veel spier en sport veel waardoor hij veel energie nodig heeft. wij voeren nu vooral Haaks Barf Dogfood Lam en dan de 1000 gram versie en die kost normaal 6,25 8)7

nathalie_v schreef:
Een klant van mij heeft een hond welke hier ook last van heeft.

De oplossing bij hun is de zak een week in de vriezer leggen, hierdoor gaan de mijten dood en kan de hond veilig zijn brokken eten.
(dit zelfde gebeurt ook met zijn koekjes ;-) )

Ik denk dat we brokken helemaal gaan afschaffen, hij heeft best een zwakke maag dus vers vlees lijkt me dan de beste oplossing om eventueel kotsen te voorkomen (dit had hij vroeger wel vaak).

Neej schreef:

Sassol schreef:
Jeutje, 100 euro per 3 weken? Mijn hond weegt 26kg, kost me 25 euro per maand ongeveer. Je hond eet... 700g per dag ongeveer? Dan zou je nu een kvv van bijna 7 euro/kg geven. Haaksbarf ofzo?

Tinlo is goed, maar ook duur. Zo'n 4,50/kg gemiddeld (afhankelijk van smaak).
Je zou natuurlijk af kunnen wisselen met bijv. Lotgering of Smuldier om de kosten wat te drukken.
Maar als je hond veel eet, is het misschien nog wel het goedkoopst om zelf een KVV samen te stellen.
Dus gewoon gemalen spiervlees, orgaanvlees en botten te kopen. In goede verhouding bij elkaar gooien en je hebt je eigen KVV. Je zou er ook voor kunnen kiezen om gedeeltes niet te malen.
Ongemalen vlees geven (BARF) is het goedkoopst. (Dat doe ik dus)

Lotgering en smuldier worden vaak genoemd ik ga hier inderdaad even naar kijk! super bedankt voor de tips, hier kan ik inderdaad wat mee :j

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:39

Joh, je voert ook inderdaad wel het duurste van het duurste aan kvv, kan me goed voorstellen dat je goedkoper wilt. Ik zou lekker gaan afwisselen tussen merken en smaken, en kijken waar je hond het goed op doet. Houd er wel rekening mee dat merken als smuldier en lotgering minder van kwaliteit zijn. De ene hond doet het er prima op, de andere minder, vandaar ook het advies ga afwisselen:) een mooie tussenweg is bijv. Darf, is biologisch vlees voor 3,40 per kg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:35

Haaksbarf is ook wel echt goede kvv, maar veel te duur. Zeker als je een kilo per dag voert.
Belangrijk is vooral dat je zoveel mogelijk verschillende diersoorten voert.
De duurdere kvv's hebben meer soorten, goedkopere zijn vooral rund en kip, soms lam.
Ook hoeft je hond niet elke dag evenveel te hebben, dus zo kun je ook nog een beetje spelen met de kosten.
Smuldier kun je in de supermarkt kopen, in pakjes van 400g. Prijzen zijn per supermarkt verschillend. Tinlo is bij Pet's Place en andere dierenwinkels verkrijgbaar. Lotgering en DARF naar mijn weten alleen online en op heel weinig verkoopplaatsen in winkels te verkrijgen.

Je zou dan bijv. een menu kunnen maken van:
Maandag: 1 Smuldier Kip + 1 Smuldier Pens + 1 Smuldier Vlees Compleet
Dinsdag: 1 smuldier Hart + 1 Smuldier Pens/Vlees Compleet
Woensdag: 1kg Tinlo BARFmenu Konijn
Donderdag: 1kg Lotgering Eend/Lam
Vrijdag: 1kg Lotgering Totaal met vis
Zaterdag: DARF kalkoen KVV
Zondag: 1kg DARF Kip/Geit

Je voert dan kip, rund, lam, geit, konijn, kalkoen, eend en vis. Smuldier kost ongeveer 1-1,50/kg. Lotgering zo'n 2-2,5/kg. DARF zo'n 2,5-3/kg en Tinlo Konijn kost 5/kg, maar die voer je dus maar 1 dag. Maximaal ben je dan zo'n 20 euro per week kwijt, maar heb je al veel meer variatie en ga je er dus alsnog op vooruit in je menu.