Konijn, ma overhalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn, ma overhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:51

Mijn konijn zit alleen, en ik wil dus graag een maatje voor hem..

Kloppen deze prijzen? (Dit ga ik voorstellen aan me ma):

Een tweede konijn
Een konijn alleen houden is zielig. Hoe goed je ook voor hem zorgt, het dier zal eenzaam zijn. Dat ligt niet aan de eigenaar, maar aan het gemis van een vriendje. Daarom wil ik Pluizebol laten castreren (op mijn kosten!) en koppelen aan een voedster , zodat hij niet meer eenzaam is.
En ik weet dat jij dat niet wilt, maar ik hoop toch dat je verder leest.

Konijn alleen houden
Zoals ik eerder al zei, een konijn alleen houden is best wel eenzaam. Dit kan je nalezen op volgende pagina’s, ik ben het hier mee eens:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... pelen.html
http://ikwileenkonijn.webklik.nl/page/w ... men-houden

Kosten
De kosten zijn natuurlijk ook een belangrijk onderdeel, maar daar heb ik al goed over na gedacht.
Het tweede konijn zou met Pluizebol zijn voer kunnen mee-eten, waarvan ik de kosten ook dan op me zal nemen. Net zoals het stro en hooi. Het is immers mijn konijn, en dat maakt het verantwoordelijksheid gevoel nog groter. In de kooi bij Pluizebol zou het tweede konijn ook kunnen, en de waterfles kunnen ze ook delen.

Voer: Ongeveer 2,- per kilo
Stro: Ongeveer 1.60,- per kilo
Hooi: Ongeveer 3.40,- per 2.5 kilo

Laten we er van uit gaan dat 2 konijnen maximaal twee kilo voer per maand verslinden, en dat hun kooi maximaal 4 keer word schoongemaakt, en daarbij word ruim genomen telkens een kilo stro en een half pak hooi gebruikt.

Voer: Ongeveer 4,- per maand
Stro: Ongeveer 6,40,- per maand
Hooi: Ongeveer 1.70,- per maand.

Dat maakt het totale bedrag voor deze drie dingen 12.10,- per maand.
Een konijn word natuurlijk ook happy van snackjes , dus die kosten moeten er ook zijn:

Knaagblok: 2,- per blok ongeveer
Verwensnacks: 2,- per zak ongeveer
Knaagsticks: 2.50,- per 2 sticks ongeveer.

Natuurlijk weet je niet 100% zeker hoe veel je hier van koopt, maar zullen we zeggen: Ik koop eens in de 2 maanden een knaagblok, een zak verwensnacks, en eens in de maand een pakje knaagsticks. De snoepjes kosten komen dan uit op ongeveer 4.50,- in de maand.

Er zijn ook nog eenmalige kosten. Die moet je niet vergeten.
Voedster: Ze zijn al gratis te vinden, maar zeg maar 10 euro voor een simpel konijntje.
Castratie Pluizebol: Dat ligt eraan, tussen de 30,- en de 50,- ongeveer

Ongeveer 50,- dus. Een hoop geld, maar als ik goed spaar (en dat kan ik als ik iets echt graag wil!) krijg ik dat wel voor elkaar.

Een konijn kan ook ziek worden, dus daar voor moet ik ook geld achterhouden. Ik wil dus een spaarpotje bijhouden waar ik telkens wat geld in doe, zodat als mijn konijnen op een gegeven moment een behandeling nodig hebben, ik die ook wel kan betalen. Hopen dat dat nooit gebeurd, maar als het gebeurd, wil ik ze niet laten lijden.

Conclusie: Als ik ongeveer 100 bij elkaar spaar, heb ik genoeg voor de aanschaf, castratie, en heb ik al een aardig begin van mijn dierenarts potje. En als ik dan ongeveer 16.60 per maand bij elkaar kan sparen (daar spaar ik ook al een groot gedeelte voor bij elkaar voor de aanschaf van het konijn!) Zodat ik gewoon zeker weet dat ik genoeg geld heb om mijn konijnen eten te kunnen geven.) moet het zeker lukken. Dat word dus ongeveer 200 euro per jaar aan verzorgingskosten.
Als ik zorg dat ik voor de aanschaf van het tweede konijn, al 150 euro bijvoorbeeld heb , kan ik me de rest van het jaar richten op het geld voor het volgende jaar, als je snapt wat ik bedoel. Ook zijn deze bedragen erg ruim genomen, omdat je beter te veel kan sparen dan te weinig.

Verantwoordelijksheid
Ik zal beloven dat ik er zelf voor zal zorgen, zonder dat jullie er veel voor hoeven te doen.
Zelf de schoenen weg zetten, zelf er op letten wanneer ze huppelen, zelf eten geven en zo.

En het belangrijkste van dit alles is: BLIJ WORDEN VAN PLUIS EN ZIJN VRIENDIN! Want je word zo blij daarvan, lijkt me..

Astaloca

Re: Konijn, ma overhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:11

Waarom zou je het niet mogen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:13

Wat voor konijntje heb je nu dan ? Een ram of een voedster?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:32

Ik vind je erg goed en verantwoordelijk bezig ts. Ik zal voor je duimen :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:37

Voor een castratie ben je al snel minimaal 50,- kwijt, zou niet weten waar ze het voor 30 doen.
Wel super dat je je zo inleest en duidelijk maakt voor je moeder dat een vriendje een must is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:25

Astaloca: Mijn ma wilt niet meer dieren, omdat we al een konijn, 4 katten en een papegaai hebben.
Simbaa: Dank je!
Nijn: Ik las op internet dat het verschilt, en dat sommige h et ook voor 30 ongeveer doen. Haha. (:
Laptopmuis: Ik heb nu een ram, maar 2 rammen samen gaat volgensmij niet goed, dus ik wil een ongeveer even oude voedster dan.

Waarschijnlijk mag het niet.. maar proberen kn altijd!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 12:47

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:08

De prijs van het castreren van een voedster ligt echt stukken hoger dan de castratie van een rammelaar, dat is wel even iets om rekening mee te houden.

verder zie ik niks over de huisvesting. Ik weet niet hoe groot je kooi nu is, maar is hij groot genoeg voor 2 konijnen? Anders komen daar ook nog kosten bij.

Als je kooi al groot genoeg is, zou ik als argument gebruiken dat een konijntje meer niet veel meer kost (die kooi moet toch schoon, of er nu 1 of 2 inzitten) neemt niet veel meer plek in in huis en is wel veel beter voor je andere konijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:24

Het is dus de bedoeling dat ik de rammelaar die ik nu al heb, laat castreren. (:

Mijn konijn zit in een kooivan ongeveer 1.50 m bij 1 meter denk ik. Niet het optimale, maar.. binnenshuis past geen grotere kooi.
Hij mag heel vaak rondwandelen in huis, dat wel.
Ik zeg eerlijk:Ik heb geen idee of daar nog een konijn bij past.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:32

Je hok is sowieso te klein voor twee konijnen. Je moet minimaal 2 vierkante meter hebben voor twee konijnen, het liefst nog groter. Is er een mogelijkheid om de konijnen buiten te zetten?
Qua kosten valt het mee. Ik zie dat je in je openingspost over knaagblok, verwensnacks en knaagsticks. Ik zou dat niet geven, het is heel slecht voor konijnen en als ze er te veel van binnen krijgt zit je bij de dierenarts. Je kunt dat geld beter besteden aan groenten, veel gezonder en vinden konijnen vaak ook veel lekkerder.

Bij konijnen gaat het vooral om dat je voldoende geld achter de hand hebt voor eventuele dierenartskosten. Het kan zomaar gebeuren dat je konijn sore hocks krijgt, abces, parasieten, olifantstanden etc. en dat moet je kunnen betalen.
Verder kosten ze niet bijzonder veel geld, je kunt konijnen zindelijk maken waardoor je bijna geen bodembedekking nodig hebt (alleen toilet vul je dan) en konijnen hebben dagelijks hooi nodig, stro niet (tenzij het heel erg koud is, dan krijgen ze hier stro).

Je hebt het over dat konijnen gratis te vinden zijn. Dat klopt, maar weet je wel hoe het koppelen in zijn werk gaat? Wat doe je als het niet klikt? Als je nog niet ervaren bent met het koppelen van konijnen zou ik juist naar een konijnenopvang gaan, daar helpen ze je met koppelen en geven advies. Als het geen match blijkt te zijn, kun je het met een ander konijn proberen. Vaak zijn voedsters niet zo duur, ongeveer 25 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:45

Ik heb me goed over het koppelen ingelezen..

Maar helaas.. mijn ma wilt het niet
ze zegt: alle konijnen op kinderboerderijen zitten ook alleen :( En toen zei ik: dat dat zo is, betekent niet dat het goed is.. Maar dat wil ze niet geloven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:50

Wij hebben 2 ongecastreerde rammelaars bij elkaar zitten in een ren. Hiervoor ook 2 rammelaars maar toen er 1 dood ging hebben we gewoon een jong konijn gekocht en erbij gezet. Moet wel zeggen dat ze in een ren zitten waar ze rond kunnen rennen en springen en dat het jonge konijn in een totaal vreemde omgeving werd gedropt en die een beetje overbluft was :))

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:54

Nimfee schreef:
Je hok is sowieso te klein voor twee konijnen. Je moet minimaal 2 vierkante meter hebben voor twee konijnen, het liefst nog groter. Is er een mogelijkheid om de konijnen buiten te zetten?
Qua kosten valt het mee. Ik zie dat je in je openingspost over knaagblok, verwensnacks en knaagsticks. Ik zou dat niet geven, het is heel slecht voor konijnen en als ze er te veel van binnen krijgt zit je bij de dierenarts. Je kunt dat geld beter besteden aan groenten, veel gezonder en vinden konijnen vaak ook veel lekkerder.

Bij konijnen gaat het vooral om dat je voldoende geld achter de hand hebt voor eventuele dierenartskosten. Het kan zomaar gebeuren dat je konijn sore hocks krijgt, abces, parasieten, olifantstanden etc. en dat moet je kunnen betalen.
Verder kosten ze niet bijzonder veel geld, je kunt konijnen zindelijk maken waardoor je bijna geen bodembedekking nodig hebt (alleen toilet vul je dan) en konijnen hebben dagelijks hooi nodig, stro niet (tenzij het heel erg koud is, dan krijgen ze hier stro).

Je hebt het over dat konijnen gratis te vinden zijn. Dat klopt, maar weet je wel hoe het koppelen in zijn werk gaat? Wat doe je als het niet klikt? Als je nog niet ervaren bent met het koppelen van konijnen zou ik juist naar een konijnenopvang gaan, daar helpen ze je met koppelen en geven advies. Als het geen match blijkt te zijn, kun je het met een ander konijn proberen. Vaak zijn voedsters niet zo duur, ongeveer 25 euro.

25?? Die van mij koste maar €6 ö

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:20

Een opvang moet ergens zijn geld vandaan halen.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:24

Ahjaa zo.. dan begrijp ik het wel, dacht dat het in het algemeen was :)

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:38

Mijn konijn zit ook alleen, ik mag er ook geen konijn bij van mams. Dus daarvoor geen tips, mij is het ook niet gelukt..

Wat ik je wel wil mee geven: Je kan die lijst van knaagblok, verwensnacks en knaagstick beter vervangen voor groente of wat fruit (Let wel op welke groente en fruit!). Dit is vele malen gezonder voor ze!

Succes met je mams overtuigen!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:31

Reken de groente en stukken fruit er ook even bij!.
Mijn konijn krijgt jaarlijkse inenting á 25 euro.

Voor 2 konijn zou ik zelf persoonlijk het hok 2x per week doen. zeker als je ze bijv. binnenhoud.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 15:40

Ik vind wel dat je alles heel goed op papier hebt, leuk dat je mijn site ook gebruikt :) http://ikwileenkonijn.webklik.nl :)

Ik hoop dat je je moeder alsnog kan overtuigen, want een konijn alleen is geen konijn...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:22

Tja en niet om banketstaaf te zijn, maar als je je aan je standpunt houdt dat een konijn niet alleen gehouden kan worden, vind ik eigenlijk ook dat je dit konijn dan moet verkopen naar een adres met een vriendinnetje. (Met genoeg ruimte etc.)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:31

Super dat je er zo over nadenkt, hoop dat je moeder bij draait. En anders, zou ik (zelf) een keus maken in het belang van het dier. Ik heb echter nog wel een paar aanmerkingen op je verhaal.

Knaagblok: 2,- per blok ongeveer
Verwensnacks: 2,- per zak ongeveer
Knaagsticks: 2.50,- per 2 sticks ongeveer.

Allemaal niet nodig! Geef ze een stuk groente/fruit, dat is veel gezonder dan de troep uit de dierenwinkel.

Qua brokken.. Er wordt aangeraden om 25 gram per dag per konijn te geven. Een simpel rekensommetje:
50 * 30 dagen = 1500 gram = 1,5 kilo, je hebt dus een ruime schatting gemaakt.

Je kooi is inderdaad te klein voor twee konijnen, dus die kosten zou je er nog bij op moeten tellen. Je moet rekenen op minimaal 1m2 per konijn.

Verder ga ik met Nimfee mee. Het beste kun je naar een opvang gaan, daar helpen ze je met koppelen. :j